Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Berto.

Helemaal toppie!!!!

congratulations-ballonnen-16500-l.jpg

Groeten Han.

van harte berto.

nog wel even een paar keer oefenen voor appingedam.
het veld is daar niet zo groot als bij ons:mrgreen:

succes er mee gr maikel

uitleg

Effe voor alle duidelijkheid.

Berto heeft zijn kissie gemaidend, zeer beheerst, nergens boven zijn macht gestuurd en zo koelbloedig als het maar kan, 1e landing moest voor het nette tot 2 X uitgesteld worden door een te hoge landing snelheid, dat ding blijft maar planeren, zweven.
En de 3e poging zeer ruim de baan lengte gebruikt om hem zo beheerst mogelijk neer te zetten, er was nog genoeg baan hoor, schat zo'n 20 metertjes.
Ik heb er de 4e vlucht mee gemaakt dacht ik omdat Berto dat aan mij vroeg zodat hij een paar mooi plaatjes kon schieten, en toen bleef net dat linkerpootje effe hangen.
Bij de 5e vlucht, die uiteraard Berto zelf weer deed, bleef wederom het linkerpootje hangen maar dat had hij snel genoeg door en forceerde hem naar buiten met een ferme UP tik, NICE.
Die formost vindt ik persoonlijk zeer goed vliegen, ligt strak op koers en laat zich zeer mooi sturen, nergens nerveus of kietelig, beetje op zijn neus met het zwaartepunt maar dat moet Bertotjo zelf maar uitvogelen wat hij het lekkerste vind vliegen.
Voelt absoluut niet zwaar aan maar juist precies goed, gaat precies zoals je de sticks stuurt, glijdt niet weg, overtrek zit zeer ver weg, en met de P80 gaat die kist als de brandweer, is zo los en gaat dan als een engeltje met heimwee.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem beter vindt vliegen dan mijn oude XL Boomerang.
Berto man, vele mooi vluchten toegewenst, enne effe oefenen om hem op die 100 metertjes te planten, als ik een XL Boomie op 50 meter kan planten moet het jou helemaal lukken om die Formost in 50 metertjes te landen.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch nu maar even een relaas ;-)

Vandaag was dus de dag, het speelde al een week en met Ger en Jaap afgesproken dat dit de dag maar moest worden.

En aan het weer kon het niet liggen, weinig wind en een lekker zonnetje zodat de temperatuur ook aangenaam zou zijn.

Dus om half 8 de kleine man naar oma gebracht en om even voor 8 op de snelweg naar Rozenburg, dat ging voorspoedig totdat ik in de file kwam die tot Rotterdam duurde vanwege een ongeluk.
Was om 15 over 10 op Rozenburg, heb dus bijna 2,5 uur gedaan over maar 130 km :roll:

Maar we zijn er en het weer is goed, was er als eerste dus lekker rustig alles opgebouwd.
Het werdt al wat drukker en even later kwam oook Ger eraan.

Na wat bijkletsen de motor als eerste eens even gestart om Ger te laten horen hoe die loopt, nou dat bleek dus prima te zijn.
Even voltanken en dan moet het maar gebeuren.

We hebben nog even op Jaap staan te wachten maar die had de toeristische route genomen met pont en al dus dat duurde wat te lang.
Dus dan maar zonder hem de lucht in.

Aan v.d. Vecht gevraagd of die wilde filmen en zo gezegd zo gedaan.

Opstarten zoals tot nog toe zonder problemen, helemaal de westhoek in gtaxied omdat de wind 90 graden cross stond en ik zo nog iets schuin weg kan vliegen.

Nou dan moet ie maar, gas naar voren en daar gaat ie, moet zeggen alles zonder problemen.
De eerste vlucht verliep vlekkeloos, had voor mezelf al besloten om de pootjes uit te laten en heb ze dan ook niet ingedaan.
Even iets trimmen op rol en hoogte maar een enkele klik was al voldoende.

Grootste gewenning is het gas, de accerelatie laat even op zich wachten wat zich vooral uit als je met gas dicht al halverwege het veld hangt en je wilt dan doorgaan.

Heb dat dus 1 keer gehad maar zonder problemen doorgegaan, je moet de neiging even onderdrukken om na volgas meteen up tetrekken zoals je met een verbrandingsmotor kist doet, rustig vlak houden en pas als er daadwerkelijk snelheid op de kist zit wat aan het up gaan hangen.

Zoals Ger al aangaf heb ik in de eerste vlucht eerst 3x moeten mikken, is helemaal niet erg, je kent de kist niet dus alles moet even geleerd worden, de grenzen moeten nog opgezocht worden maar dat komt tzt wel.

Na de felicitaties van de aanwezigen in ontvangst te hebben genomen even lekker bijkomen en wat kleine zaken afstellen.
Wat dual en expo op de rolroeren gezet en hoogte bij de flaps gemixt.

Vlucht 2 verliep weer zonder problemen, nu wel wieletjes in en dat ziet er direct al beter uit :D
Ook qua landingen kwam ik nu al wat beter uit.

Vlucht 3 idem, op een iets verdraaid hoofdwiel na geen enkel probleem.

Vlucht 4 is door Ger gedaan zodat ik even wat foto`s kon maken.
Toen ging het mis met het pootje, Ger zette de kist super neer en toen de linkervleugel de grond raakte klapte alsnog de poot uit en kon er gewoon teruggetaxied worden :D

Vlucht 5 weer probleemloos op het linkerpootje na maar met een korte up tik kwam die ook uit.
Verder tijdens deze vlucht al lekker een beetje aan het rondsnorren geweest.

Things to do:
- er zit nog een klein lek in m`n luchtsysteem dat moet er nog even uitgehaald worden,
- maingear even zo borgen met een boutje dat ze niet meer kunnen verdraaien,
- flaps aanpassen zodat ik ze zo goed als 90 graden kan uitslaan.

Verder veel uren maken :yes:

even off topic , zag ik op het filmpje nog net een staart van een ultra lightning staan?
Yep, 2 stuks zelfs.

Heb ze beide op foto en video :-)

Ik zal morgen even verder reageren op 3 bladzijdes op- en aanmerkingen ;-)

Ga nu met een tevreden glimlach naar m`n bed :D

Laatst bewerkt:
van harte berto.
het veld is daar niet zo groot als bij ons:mrgreen:
succes er mee gr maikel

Ik heb er het volste vertouwen in dat dat totaal geen probleem zal zijn voor Berto.
Denk dat anderen die naar Appingedam gaan toch nog maar een beetje moeten oefenen, Fivelingo heeft écht geen baan van 220 metertjes, maar 120 meter dacht ik.

See you all in Appingedam, Ger.

proficiat Berto,
dit draadje gestart op 3 oktober had jij nooit gedacht om al maart '09 in de lucht te zitten.....

dat jij (en ik ;)) maar veel Kero mogen verstoken,

gr.

Frank

Ger zei:
@Berto.
Nou Berto, volgens mij heb jij nog héééééééél wat uit te leggen
VERTEL VERTEL.
Geloof dat dat al gedaan is ;-)

F15 zei:
nou mooie dag veel bijzondere actie`s gezien
Dat Bijzondere had je tussen haakjes moeten zetten ;-)

Maar een mooie dag was het zeker :yes:

jetpropdlx zei:
Ja Berto , een verslagje van vandaag vertel!!
Zie pagina`s hiervoor.

jopie zei:
kun je misschien het filmpje al plaatsen ik denk vele met mij niet kunnen wachten
ondertussen gebeurd, 1 of 2 bladzijdes hiervoor.

Alexzzz zei:
Vooral met landen was het nog ff wennen zo'n jet (het veld was maar net lang genoeg, 225 meter) maar verder ging het goed hoorde ik
Yep, de kist bleef maar doorgaan, dus de flaps moeten even een grotere uitslag zien te krijgen.
En ja de eerste keer had ik wel de hele baan nodig, maar op een onbekend veld vliegen vlat niet altijd mee, je moet aan de omgeving wennen, met indraaipunten en qua hoogtes maar ben zelf dik tevreden.

Ook de 90 graden crosswind hielp hier niet echt aan mee, dat merk je al heel snel, later op de dag draaide die wat meer de baan op en toen ging het direct al een stuk beter.

Later even oefenen om hem ook op Ede met zijn 100x80 te kunnen prikken.

tadango zei:
Ik begin binnenkort aan de mijne dus ben heeeeel benieuwd hoe je hem vindt vliegen
Als een eitje :D

Ben zo te horen een kwartiertje te vroeg vertrokken, spannende actie gemist??????
Een stuiterende Lightning :cool:

Gerald Rutten zei:
Mooi! Goed te horen dat het er van gekomen is, laat het verslag maar komen Berto!!!
Dat zal je onderhand wel gelezen hebben ;-)

Hanzl zei:
225 meter te kort? Geluksvogel met zon lang veld! 110 meter hiero
Tja, de eerste landing is altijd even voelen hoe of wat, vooral met het gas en het zweven van deze kist.

Maar komt wel goed, op m`n thuisveld moet ik het met 100x80 mtr doen :cool:

F18 zei:
Super gevlogen alsof je het al jaren doet.
Dank :oops:

Jij ook alsnog gefeliciteerd met je maiden (is een beetje ondergesneeuwd ben ik bang onder al deze reakties :roll: )

Fraggy zei:
Nou.. Ik zie hem woensdag wel op de hei staan he
Denk woensdagnog niet wil eerts de flaps en het gear even onderhanden nemen.

Alexzzz zei:
Ja, beetje mazzeltje hoor ik van Dick vd Vecht; hij klapte op het allerlaatste moment gelukkig wel uit ofzo?
Klinkt allemaal weer spannender dan het was :-)

Jaap zei:
Ik ben net thuis van Rozenburg en natuurlijk snel kijken op MBF of je de foto's al plaatst hebt, ships niet dus.

Van aan deze kant proficiat met je maiden vandaag, ik zag je live vliegen en je vliegt super met die jet, niks mis mee.

Ik wens je nog vele uren vliegplezier toe.

Ik vondt het super gezellie vandaag op het veld.
Ondertussen staat alles erop, komen de week ook foto`s en een filmpje van jouw kist.
En thanxs voor de complimenten, ook mooi dat jouw kissie were het luchtruim heeft gekozen.

En het was SUPER gezellig :yes:

Ger zei:
Pure stuurmanskunst van Berto Alex
Toen ik ermee vloog moest ik even een stuitertje maken om het pootje eruit te krijgen maar Berto deed dat gewoon effe tijdens het aanvliegen, happend in a blink of the eye, oftewel hij deed dat uit pure auto reactie, effe tikkie grof up en floep.
Klasse pilootje hoor die Berto :yes:
Nou dat laatste valt ook wel were mee hoor :roll:

Onno zei:
Is het echt zo spannend als ze hier schrijven of is het gewoon een bosmodelair actie om het spannend te houden.
We maken het gewoon spannend.

Zal je woensdag wel lastig vallen met alle verhalen ;-)

F15 zei:
en moet zeggen (had hier en daar alwat in de wandelgangen vernomen )
maar zoals jij met de formost vliegt voor de eerste keer
ik denkt dat er een hoop niet zo mooi en geheel onder controle met een jet vliegen
Neh, denk dat die uitspraken wel weer teveel van het goeie zijn :oops:

F15 zei:
p.s. ger mooie foto`s zeker die van mij weer vergeten
wees geduldig ik heb ook nog een paar foto`s van jouw kist :yes:

Bramman zei:
zie ik nu wat oneffenheden
ik zei het toch ;-)

Bramman zei:
Maar op je maiden al gelijk met een poot minder landen is wel een beetje te Berto
Tijdens de maiden was dit niet het geval, de eerste vlucht heb ik bewust met de pootjes uit gevlogen.
vlucht 2 en 3 werkten ze perfect, vlucht 4 toen Ger vloog bleef er 1 hangen maar na een tik met de vleugel op de grond kwam die toch uit.
Vlucht 5 bleef die weer hangen maar met een klein tikke up kwam die wel uit :cool:

Jaap zei:
Kijk eens naar die brandstof tank van mij , ja die oranje en waar staat tie en bij welke jet ??
Juist jullie snappen hem, BIJ DE JET VAN BERTO GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR en ik ma denken dat mijn wrennetje veel kero gebruikt, dus niet he.
Ik weet van niets, Ger liep de hele tijd met jouw kannetje heen en weer, heb zlef mijn kist maar 1 keer afgetankd voor vlucht 5 :cool:

Maar bedankt voor het sponsoren, je weet de volgende keer waar je peut uit mag halen ;-)

Butler zei:
het veld is daar niet zo groot als bij ons
Komt goed, ik wil tzt op Ede gaan vliegen en dat veld is maar 100 bij 80, dus een goede oefening.

Frank Hartog zei:
dit draadje gestart op 3 oktober had jij nooit gedacht om al maart '09 in de lucht te zitten.....
De vrouw zegt ook al de hele tijd dat ik pas in 2010 zou gaan jetten :cool:

Verder nogmaals bedankt voor alle felicitaties :D

Mooi maiden filmpje. Ziet er allemaal heel beheerst uit. En wat een geluid zeg! Schitterend.

Denk woensdagnog niet wil eerts de flaps en het gear even onderhanden nemen.
Joh. Ik maak maar een geintje. Eerst maar eens een beetje aan die kist wennen voordat je op zo'n knollenveldje dat ruim 2x kleiner is gaat staan lijkt mij.
Ik zie hem vanzelf wel een keer. Ook al moet ik er voor naar Rozenburg rijden. :)

Laatst bewerkt:
Berto, nog van harte gefeliciteerd met de maiden!
Hou 'em heel hè?! Als ik zou de filmpjes bekijk, moet dat wel lukken...

Viel het je tegen, of vloog de kist gemoedelijk?

~Jolmer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back