Gemodificeerde Thermy voor F5J

Welkom. Wind, weder, lijm, schroefje en boutjes dienende is de maiden zaterdagmorgen gepland. Ik streef er naar rond half tien in Vorchten te zijn.

Maiden

Eerst nog even de setup:

- Hacker 45mm spinner met 52 mm middenstuk en Aeronaut CAM Carbon 13x8
- Motor Hacker A30-14L
- Regelaar Hacher SB40 pro
- Lipo SLS 3S1P 2200 mAh
- 8A Turnigy UBEC
- Jeti 10 kanaals ontvanger
- 6 HXT900 servo's

Standstroom meting gaf aan dat volgas 38A wordt getrokken uit 3S Lipo's. Spec van de motor is 35A maar deze 3A overleeft hij wel.

Vlieggewicht is 1450 gram.

130816-thermy-setup-001.jpg

En toen vanmorgen de maiden. Alles nog eens zorgvuldig nagelopen. Alle standen neutraal, trims neutraal. Daarna de eerste start met zo'n 60% gas weg. De Thermy vloog keurig recht weg, Op zo'n 50 m hoogte maar even gekeken hoe alles vloog, iets hoogte getrimd en dat was het dan.

Vliegt zo uit de doos :-)

Ik had een butterfly stand geprogrammeerd. Hoogteroer was verkeerd ingeschat. Als test had ik een start vluchtfase geprogrammeerd. Flaps en richtingroer ongeveer een mm naar beneden. Blijkt een redelijke thermiek stand te zijn.

Verder de eerst vier vluchten vandaag gewoon maar genoten van het resultaat.

Vlieggedrag is erg vriendelijk, maar het model kan ook snel gevolgen worden.

Vandaag vooral eens rustig gevlogen en gekeken hoe de Thermy zich gedraagt. Op rustige momenten is de zweeftijd vanaf zo'n 200m rond de 5 minuten. Met wat thermiek was er een vlucht van zo'n 10 minuten zweven. De wind wisselde nogal vandaag zo tussen windkracht 1 en 3.

De komende twee weken alles maar een tunen, vluchtstanden uitproberen en eens kijken of de zweeftijd nog wat beter kan. En op 1 september maar eens meedoen aan een wedstrijd in Soest en eens vergelijken. Ik verwacht dat de zeeftijd wat aan de korte kant zal zijn, maar we zullen zien.

130817-thermy-001.jpg

130817-thermy-002.jpg

130817-thermy-003.jpg

130817-thermy-004.jpg

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden, en de goed vliegeigenschappen.

Ziet er goed uit en in record tempo:p

succes in Soest

Terence

Kon helaas niet komen vandaag ivm verjaardag van mijn zoon.
Maar gefeliciteerd met de geslaagde Maiden!
Ik ga hem wel zien in Soest.

Groet Martijn

vind het een schitterende zwever geworden,, zou hem ook wel een keer willen bouwen maar dan met v staart

Langzaam bekomen van het vreugdegevoel. Je een paar weken druk maken, daarna het model vliegen en alles gaat goed geeft erg veel bevrediging.

Maar, zo snel ben ik nou ook weer niet tevreden. Er zijn nog een paar zaken die ik wil uitzoeken:
- Of met het naar achteren verschuiven van het zwaartepunt nog winst te boeken is m.b.t. zweeftijd. Hij (of is een modelvleigtuig een zij?) bouwt nu vrij veel snelheid op.
- Een 1000 mAh accu t.o.v. de nu gebruikte 2200 mAh zou winst kunnen geven.
- Wat met flap setting experimenteren.
- Mixen van richting met rol.
- De mix van rol met wat flap geeft een fantastische rol sturing. Ik heb alleen nog geen idee of dit de zweeftijd nu voor- of nadelig beïnvloed.

Hoofddoel is voorlopig een langere zweeftijd te krijgen.

En waar ik zelf ontzettend nieuwsgierig naar ben is de vergelijking met een "standaard" Thermy.

De langsstabiliteit van de Thermy F5J (zo doop ik hem maar even) is ontzettend goed. Vlieggedrag doet aan een F3A kunstvlucht model denken. Een 15 graden rol heeft nauwelijks de neiging om terug te vallen. Ik denk dat dat komt door de toepassing van de kruisstaart. Of heeft iemand een Thermy met V-staart die vergelijkbaar reageert?

Evaluatie

Een evaluatie na twee weken vliegen en de F5J wedstrijd van gisteren. Om met gisteren te beginnen: de F5J wedstrijd was voor mij the proof of the pudding.

Het stijgvermogen is ruim voldoende. Ook om in 30 seconden het model niet alleen omhoog te krijgen maar hem ook voor je gevoel op de juiste plek te parkeren. Tijdens twee vluchten zat ik in een zwerm van 4-5 medevliegers. De Thermy F5J deed het in zo'n zwerm niet echt slechter dan overige. Stijgen op de aanwezige thermiek ging goed. En was de thermiek weg, dan was de daalsnelheid best acceptabel. Zeker niet slechter dan de concurrentie.

Het weer was gisteren nogal wisselend en winderig. Tot schat ik oplopend zo'n windkracht 4. In de final had ik nogal problemen om tegen de wind in te komen. Tijdens het oefenen de afgelopen twee weken was het (helaas?) steeds schitterend weer. Dus met veel wind had ik nog niet met de Thermy F5J gevlogen. Ik had om het vlieggedrag te verbeteren twee strookje van 0.6 mm onder de achterkant van de vleugel gezet. Dat verkleint de invalshoek en vloog tijdens het oefenen beter. Maar gisteren tijdens de wedstrijd pakte dat rampzalig uit. Met geen mogelijkheid as de Thermy F5J tegen de wind in vooruit te branden. Na de tweede vlucht heb ik één strookje verwijderd en vanaf dat moment ging het beter.
Al met al vergt dit nog wat uitzoekwerk.

Als ik een model teken en bouw ben ik ook voortdurend aan het bedenken wat ik anders zou doen. Tot op heden tegen het volgende aangelopen:
- De neus is vrij spits. Met de 38 mm Hacker motor kom ik erg slecht met de bedrading weg.
- De achterkant van de vleugel-romp aansluiting is met twee aansluitstukken wel mooi uitgevoerd maar niet echt praktisch. Een volgende vleugel zou ik recht maken.
- Gisteren brak, na een vermoedelijk staart-eerst-op-de-grond-landing, de romp vlak voor de aansluiting met het stabilo. Met secondelijm gefixed, maar de achterzijde moet wat sterker.
- De voorzijde van de vleugel heeft een mooie parabool vorm. Wel mooi maar niet handig om te bouwen. De indekking moet in twee vlakken gebogen worden, en dat wil hout eigenlijk niet. Kans op een getordeerde vleugel. Een trapeziumvorm heeft de voorkeur denk ik. Niet zo mooi, wel praktisch.

Wat betreft set-up:
- De Hacker motor heeft power zat. Wat minder is ook toereikend.
- De HXT900 zijn niet echt toereikend. Tot op op heden één doorgebrand, één heeft de tandwielen kapot en één opnieuw ingesteld omdat de tandwielen t.o.v. elkaar verschoven waren. Ik denk dat ik ze allemaal t.z.t. maar vervang.
- 1000 mAh pakket gaat niet lukken; ik krijg het zwaartepunt dan niet op de goede plek.

Wat betreft het vliegen:
- Zwaartepunt is een mm of 5 naar achteren verschoven; dat vliegt beter.
- Rol met 50% richting mixen geeft een verbetering.
- Rol-flap mixing beïnvloed de vliegtijd nadelig; niet toegepast.
- een vlieg- en thermiekstand gevonden.

Wat nog te doen:
- Vliegen met veel wind om eens een tegen-de-wind-invliegen instelling te vinden. Ik denk rolroer en flaps iets omhoog.

Al met al ben ik best tevreden over de Thermy F5J. Voldoet waarvoor ik hem wilde hebben. Instappen in het F5J gebeuren. De komende weken wat kleinere verbeteringen en gereed maken, met nu wat meer tijd, voor de wedstrijd op 13 oktober in Oudenbosch.

En eens nadenken over m'n 2014 wedstrijdmodel.

Willy, allereerst complimenten voor de mooie en snelle bouw. Ziet er goed uit!

Als ik een model teken en bouw ben ik ook voortdurend aan het bedenken wat ik anders zou doen..... Gisteren brak, na een vermoedelijk staart-eerst-op-de-grond-landing, de romp vlak voor de aansluiting met het stabilo. Met secondelijm gefixed, maar de achterzijde moet wat sterker

ik ben er nu ook eentje aan het bouwen, en ik leg er plaatjes multiplex in, maakt het geheel veel stabieler. Op de foto alleen nog aan de voorkant, maar ook aan de achterkant komen twee dunne strookjes. Gewicht minimaal en moet :rolleyes: veel sterkte brengen.... Zie deze foto:

Grotefoto-4PKXCUKO.jpg

Verder haal ik één rompzijkant uit één plankje balsa van 3mm: je krijgt dan een "lasnaad" van ruim 30 cm aan de achterkant. Zie deze foto:

Grotefoto-NWUVIO8Z.jpg

De HXT900 zijn niet echt toereikend. Tot op op heden één doorgebrand, één heeft de tandwielen kapot en één opnieuw ingesteld omdat de tandwielen t.o.v. elkaar verschoven waren. Ik denk dat ik ze allemaal t.z.t. maar vervang

Deze servo's kunnen niet :shock: tegen continue heen en weer: dan worden ze warm en brandt het motortje door. Voor remkleppen werken ze wel, maar voor andere doeleinden: ongeschikt zou ik zeggen......

Succes met jouw Thermy!
:proost:

@Robert: Nee, ik had er (nog) geen diff in geprogrammeerd.

Wat betreft instellingen: de komende weken heb ik wat andere verplichtingen maar vanaf de tweede helft van september wil ik verder gaan met de instellingen van de Thermy. Gevoelsmatig heb ik het idee dat ik eigenlijk twee varianten moet programmeren. Een windkracht 2 variant aan instellingen en een wk 4 variant.
Dus ik hoop op wat wisselend weer in de weken voor de volgende wedstrijd :-)

De romp voorkant behoefde bij mij niet echt versterking. Omdat ik de zijkanten freesde gebruik ik uitgezocht balsa van de "middel" kwaliteit. En de uit 3 mm opgebouwde romp is dan erg sterk.

Het breken van de staart kan nog een oorzaak hebben: t.o.v. het origineel zij er de nodige mm af gegaan om hem slanker te maken. Daarnaast ben ik fanatiek aan het schuren geweest om hem "mooi" rond te krijgen. Achteraf gezien misschien wel te fanatiek.

Wat ik zelf alsnog wil doen is het gebied van zo'n 3 cm voor het punt waar het kielvlak de romp raakt tot zo'n 3 cm er achter de laatste spant indekken met 100 grams glasdoek met expoxy.

En ja, de servo's zijn vóór 13 oktober wel vervangen. Maar ik moet nog even uitzoeken welke er in gaan. Niet te dure MG met een dikte van max 12 mm denk ik.

Back