GEZOCHT: 66mm compressor wiel

Samen vliegen was best leuk. Klaas (andere vlieger) had nog maar een paar vluchten gedaan (1 vorige jaar en zondag 2 :)) maar het ging super. Binnenkort gaan we meer samen vliegen zodra hij de kist helemaal goed kent. Dan met de vision samen wat demo's bedenken....

Vandaag maar 2 vluchten kunnen maken. Na de eerste vlucht zat het voorste lager vast. Alles schoongemaakt en 1 o ring verwijderd. 2e vlucht was het weer mis. Het lager voelt buitenom erg ruw, dat hapt in het rubber wellicht. Ook lijkt het lager iets in de tunnel te happen, te weinig marge lijkt het. De dremel is door de lager passing geweest en het rubber is beter voelbaar als rand. Er zit ook een nieuw GJ lager in nu. Eens kijken wat dat doet :)

De test run was goed maar ik merkte wat onbalans. Voorspanning was na de run heel erg goed, geluid ook. Eens balanceren (zal door het aanlopen toch iets zijn gebeurd) en dan were vliegen.

Turbine was gebalanceerd los, compressor niet. Dit liep heel mooi, even. Bij 120k opeens spontaan trilling en lawaai. Direct gas dicht maar idle opeens heeeeel veel kabaal en trilling. Direct uit en ik zag dat de compressor had aangelopen. Even die los balanceren maar.

Ik heb de aangepaste binnen conus kort kunnen testen. Resultaat was wel erg goed. Bij 115k nu een egt van net geen 600 en 7.22kg. Best aardig al. 120k deed nu 8.22kg. Temp niet gemeten, toen ging het mis. Temp zal niet boven de 650 uitgekomen zijn denk ik. Dat met buiten temp van 16 graden, goede resultaten.

De motor ploft ook veel minder bij het starten en klinkt beter, zuiverder. Binnen conus is echt nodig bij een korte buiten conus, maakt erg veel verschil.

Compressor zat redelijk wat onbalans in. Het turbine wiel had ook iets onbalans laatst en heeft het toen opgeheven. Deze is laatst gebalanceerd en dus was het niet meer in evenwicht. Ik draai de wielen niet muur vast tijdens het balanceren. Harder vast draaien maakt een verschil in de onabalans! Tijdens de definitieve montage is de balans dus anders dan tijdens het balanceren..... da's niet handig. Nu alles maar gebalanceerd met goed vastgedraaide wielen. Een korte run voelt goed, geen trilling. Alleen bij het uitlopen heeel even een trilling maar verder niets. Morgen op het werk eens op toeren testen.

Jaaaa.... dat loopt een stuk beter :) Veel minder lawaai en gegier. Loopt best mooi zo. Even afgesteld op 115k en dan netjes 600 egt. Eens kijken hoe hij daarmee vliegt. Mischien naar 120k maar voorlopig even zo draaien. Idle viel het op dat de pomp pwm net iets minder moest, 88 ipv 90... zou een teken kunnen zijn dat hij nu lekkerder draait. Idle egt van 490 (opgewarmd, hij begint met 435) is ook mooi

Gisteren eens gekeken hoe de motor loopt met het warme weer......... geen enkel probleem :) Volgas komt hij net aan 660 graden maar hij zit veel rond de 550. Vermogen prima en hij klinkt heel mooi. Alleen merk je dat hij minder koel lucht krijgt want hij kleeft een beetje met dit weer als hij is afgekoeld. Hij start nog steeds dus erg is het niet. Zeker niet teweinig smering dan.

Back