Gezocht beginners zender

Futaba

Toen ik in 2008 begon met deze hobby bedacht ik me dat een goeie uitgebreide zender een goede investering zou zijn zodat ik daarmee voor de komende 'tig jaar al helemaal klaar was. Toen een Futaba 10 aangeschaft op 2.4 Ghz. Kostte toen 450 euro, excl. ontvanger.

Nu zie ik die Taranis met 16 ch. die Bertus noemt bij de Hobbyking staan voor $172,25 (zeg maar 130 euro), waarbij er vlg. de specs ook nog telemetrie op zit. Nu zal ik zo'n zender niet gauw bij de Hobbyking kopen, maar het verschil is toch wel erg groot ;-)

Achteraf moet ik zeggen dat ik béter toen een leuke 6 ch. had kunnen kopen en pas later een meer uitgebreide zender. Ik heb aan een 6ch. in de meeste gevallen nog steeds genoeg en begin pas sinds kort meer kanalen te gebruiken.

Wat ik in mijn Futaba wél ontzettend handig vind is het geheugen van 15 toestellen. Ik heb er nu een stuk of 7 in zitten en ff wisselen naar een ander toestel zodat alles weer in een keer goed staat is erg makkelijk. (Dat vergeet je overigens maar één keer :-P)
Ik weet niet of in die 6 ch zender ook dat geheugen zit.

Thieu

Nu zie ik die Taranis met 16 ch. die Bertus noemt bij de Hobbyking staan voor $172,25 (zeg maar 130 euro), waarbij er vlg. de specs ook nog telemetrie op zit. Nu zal ik zo'n zender niet gauw bij de Hobbyking kopen, maar het verschil is toch wel erg groot ;-)

Jammer, jammer jammer. Je slaat de plank volkomen mis. Hobbyking verkoopt hem inderdaad ook. Maar ook Giantshark, Microelectronics en vele anderen. Is dus geen Hobbyking eigen merk/specifiek produkt/speciaal ontwikkeld voor HK.

Wat ik in mijn Futaba wél ontzettend handig vind is het geheugen van 15 toestellen. Ik heb er nu een stuk of 7 in zitten en ff wisselen naar een ander toestel zodat alles weer in een keer goed staat is erg makkelijk. (Dat vergeet je overigens maar één keer )
Ik weet niet of in die 6 ch zender ook dat geheugen zit.

Ach een Taranis heeft standaard 60 geheugens. En dan kun je ook nog gaan opslaan op je ingebouwde SD kaart. Ach het scheelt bijna niets :-).

Achteraf moet ik zeggen dat ik béter toen een leuke 6 ch. had kunnen kopen en pas later een meer uitgebreide zender. Ik heb aan een 6ch. in de meeste gevallen nog steeds genoeg en begin pas sinds kort meer kanalen te gebruiken.

Standaard uit de koffer als je niets doet is het eigenlijk een simpele 4 kanaal zender. Pas als je zaken gaat instellen dan pas komen veel van de mogelijkheden naar boven, en die zijn praktisch onbegrensd. Dus waarom nog gaan voor de Futaba armoede, met zeker de wat goedkopere modellen spuuglelijke kastjes en dan ook nog op de dure koop toe veel te dure ontvangers. Denk eens na! O ja, en voordat iemand iets onzinnigs gaat brommen over S-bus, die heeft de Taranis ook gewoon standaard.

Voor iedereen die gewoon een wilt kijken hoe het werkt en wat mogelijk is download Taranis Companion en rommel eens wat met de geëmuleerde zender en verbaas je over de mogelijkheden.

Het zit netjes in elkaar, soldeerwerk ziet er goed uit. Eigenlijk niets op aan te merken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Thieu
Jammer, jammer jammer. Je slaat de plank volkomen mis. Hobbyking verkoopt hem inderdaad ook. Maar ook Giantshark, Microelectronics en vele anderen. Is dus geen Hobbyking eigen merk/specifiek produkt/speciaal ontwikkeld voor HK.
Zo bedoelde ik het ook helemaal niet. Ik vind alleen dat je zoiets beter bij een lokale winkel kunt kopen waar je terecht kunt voor advies en garantie e.d. ;)

Overigens, gezien je verdere opmerkingen, het lag totaal niet in mijn bedoeling Futaba op te hemelen als "best of the best". Dit draadje begon als vraag over een beginnerszender en ik heb daar wat overwegingen neer willen zetten.;)

Je hebt me in ieder geval erg nieuwsgierig gemaakt naar dat wonder :rolleyes: ;)

Tsja...eeuwenoude discussie in de modelbouwwereld. Wat is de beste zender.

Ik kijk er anders naar. Er is geen "beste zender". Er zijn wel heel veel verschillende zenders. En iedereen zou de zender moeten kiezen die doet wat hij wil, tegen een prijs die hem aanstaat.

Ik vraag me werkelijk af wat een beginner heeft aan een zender met 16 kanalen, 24 sliders en knopjes, 83 verschillende mixers en open-source software waarmee je dingen kunt doen die 90% van de mensen niet snapt of nodig heeft.

Wil je een zender met al die mogelijkheden, die 1/3e kost van een vergelijkbare zender van een bekend merk? Kopen, die Taranis.

Wil je een eenvoudige computerzender waarvan een duizenden zijn verkocht en die genoeg mogelijkheden heeft voor jou? Kopen, die DX-6i.

Vliegt iedereen in je omgeving met Futaba en heb je daar vertrouwen in? Kopen, die Futaba T10.

Ik vlieg al jaren, heb niks met meer dan 8 kanalen en kan met de knopjes en mixers van mijn MX-16 HoTT alles doen wat ik wil. En ik ben dol op de vertrouwde structuur van de menu's in mijn zender. En ik hou van de service van Graupner.

Als iedereen overstapte naar één merk en type was het snel gedaan met de ontwikkelingen. Iedere fabrikant probeert het steeds beter en goedkoper te doen, om de anderen te overtroeven en marktaandeel te veroveren. Mooi toch? Dat betekent niet ineens dat alle anderen slecht zijn.

Vraag je af wat je nodig hebt, wat je plannen voor de komende jaren zijn en wat je er aan uit wilt geven. En maak dan je keuze.

Met een futaba kan je nig een verkeerd model kiezen met alle gevolgen van dien.
Met de taranis behoord dat tot het verleden.

En welke gevolgen bedoel je?
want als ik met mijn futaba t10j niet het juiste model kies doet mijn vliegtuig niks!!!
en voor ik start kijk ik alle bewegingen na dat ze juist gaan.

Als iedereen overstapte naar één merk en type was het snel gedaan met de ontwikkelingen. Iedere fabrikant probeert het steeds beter en goedkoper te doen, om de anderen te overtroeven en marktaandeel te veroveren. Mooi toch? Dat betekent niet ineens dat alle anderen slecht zijn.

Mooie samenvatting! :cool:

want als ik met mijn futaba t10j niet het juiste model kies doet mijn vliegtuig niks!!!

Denk dat deze uitspraak niet klopt.

FASST kent geen Model Match of hoe dit soort beveiligingen mogen heten. Een aan een zender gebonden ontvanger werkt op elk in deze zender opgeslagen modelgeheugen, mits dit van hetzelfde protocol gebruik maakt.

FASST kent twee protocollen. FASST 7 kanalen en FASST Multi (vanaf 8 kanalen). Deze twee protocollen zijn niet uitwisselbaar.

Back