ik ben vooral benieuwd hoe je de zeilen van richting veranderd als je overstag gaat. en hoe doe je dat met de fok. zijn er boeken die ik bij de bib kan lenen.of you tube filmpjes, als je daar linkjes naar hebt a.u.b.
Hallo Peter,
Bij elke zeilboot met een keerfok op een fokkeboom hoef je de zeilen niet van richting te veranderen, dat doet de wind wel voor je, zodra je de boot met het roer een andere richting op stuurt.
In principe stuur je de boot de richting op die je wilt en trekt daarna de zeilen zover aan dat het achterlijk niet meer kilt, off you go. Uiteraard met de beperking dat je niet recht in de wind op kunt zeilen, dan moet je laveren.
Hier een onboard van mijn 1M Voyager die de schoten van fok en grootzeil op één big-scale servo heeft:
Het laten vieren (en weer inhalen) van de zeilen op het einde, als ik aan het laveren ben, heeft te maken met het feit dat het achterlijk van het grootzeil achter de achterstag bleef hangen, dat is inmiddels opgelost met een langere uithouder aan de masttop.
In bovenstaand voorbeeld worden de schoten van grootzeil en fok door één winch of zeilservo gevierd en ingehaald, je kunt er voor kiezen om grootzeil en fok apart te bedienen, maar als beginner haal je je daarmee meer 'problemen' op de hals wat betreft boat handling.
Heb je een model met een genua, of een mast overlappende fok, dan ontkom je niet aan een aparte bediening van dat zeil, want je wilt bij het overstag gaan het grootzeil kunnen laten staan, terwijl je de genua naar de ander boeg trekt.
Hier een filmpje van Matthias uit Zwitserland met zijn A-klasse met genua:
Groeten, Jan.