Hmmmm....
Lijkt me slecht doenlijk om met een dergelijke romp in een modelvijver te varen, tenzij je de schaalverhoudingen (qua vermogen en roeroppervlak) ernstig geweld aan gaat doen en dingen als een azimuth thruster onder de kop monteert....
Uiteraard kun je dingen als accelleratie, decelleratie, rate of turn en degelijke heel slecht in schaalwaardes vertalen, maar het origineel doet er ergens in de orde van grootte van 45 minuten of meer over om een cirkel te varen, en die is dan gauw 2~3 mijl doorsnee. Met een roer in redelijke schaalverhouding gaat deze boot niet binnen de 20 meter draaien ben ik bang (en meer vermogen helpt hier weinig). Mischien niet eens binnen de 30 meter....
Wegvaren gaat relatief erg traag tenzij inderdaad een Bukh dieseltje o.i.d, en afstoppen gaat ongeacht de hoeveelheid vermogen ook niet zonder slag of stoot vanwege de verhouding tussen schroefdiameter en achterschip....
De gene die hier mee gaat varen moet weten wat ie doet, want hiermee kun je al serieus schade aanrichten....
Maar als het lukt, heb je wel iets héél geweldigs en indrukwekkends gebouwd....
Wellicht is het een optie om eens contact op te nemen met de Warsash marine academy in Engeland. Daar gebruiken ze modellen van deze afmetingen om manouvreer-cursussen (Shiphandling) te geven aan loodsen en koopvaardij-officieren. Daar weten ze vast prima te vertellen welke motorisering je nodig hebt en hoe je boten van deze aflmetingen het makkelijkst en meest practisch afballast.
Groet, Bert