Gezocht oude Loodaccu's

Je hebt toch zo gauw wel 1 m3 nodig aan water als ballast en dat is 1000 kg.
Misschien even iets preciezere cijfers.
Lengte 7m, breedte, 1,2m en een diepgang van 1m, is bij mij al gauw 8.4m³
Neem een blok coëfficiënt van iets van 0.8, hou je nog steeds 6.72m³ over.
Eigen gewicht 750kg?
Vraagt dus om even 6000kg ballast!

Misschien even iets preciezere cijfers.
Lengte 7m, breedte, 1,2m en een diepgang van 1m, is bij mij al gauw 8.4m³
Neem een blok coëfficiënt van iets van 0.8, hou je nog steeds 6.72m³ over.
Eigen gewicht 750kg?
Vraagt dus om even 6000kg ballast!

Misschien een beetje domme vraag maar, waarom wil je zo'n diepe diepgang hebben:confused:

ja maar ik bedoelde eigenlijk meer van waarom pas je dat niet aan? lijkt mij een logische oplossing. Maar ik kan het mis hebben (zoals zo vaak)

Het gaat nu eenmaal om een flink schip, wat, als ik het goed heb begrepen, gerestaureerd gaat worden. Er iets kleiners van maken is dus geen optie. Dat een groot schip niet handig is, zal de topicstarter zich wel realiseren, maar het is ook een uitdaging.

hhmmmm, ja dat word dan toch een rondvaart met de buurt elke keer dat je gaat varen :)

ik heb niets gezegd :oops:

Laatst bewerkt:
Ik heb een link geplaats naar het bouwverslag.
vast gestort goed os geen optie, stel je wilt je is uitsloven door der mee te nemen dan kan je dat niet meer doen.
Met een bulker heb je 10 ruimen om die te vullen. Accu's schuiven ook biedt. Dus heb je geen verschillende dwars schotten nodig.
Roestend ijzer kan wel alles in zijn geheel laten verstoppen. Maar dat zal wel loslopen

Hmmmm....

Lijkt me slecht doenlijk om met een dergelijke romp in een modelvijver te varen, tenzij je de schaalverhoudingen (qua vermogen en roeroppervlak) ernstig geweld aan gaat doen en dingen als een azimuth thruster onder de kop monteert....

Uiteraard kun je dingen als accelleratie, decelleratie, rate of turn en degelijke heel slecht in schaalwaardes vertalen, maar het origineel doet er ergens in de orde van grootte van 45 minuten of meer over om een cirkel te varen, en die is dan gauw 2~3 mijl doorsnee. Met een roer in redelijke schaalverhouding gaat deze boot niet binnen de 20 meter draaien ben ik bang (en meer vermogen helpt hier weinig). Mischien niet eens binnen de 30 meter....
Wegvaren gaat relatief erg traag tenzij inderdaad een Bukh dieseltje o.i.d, en afstoppen gaat ongeacht de hoeveelheid vermogen ook niet zonder slag of stoot vanwege de verhouding tussen schroefdiameter en achterschip....

De gene die hier mee gaat varen moet weten wat ie doet, want hiermee kun je al serieus schade aanrichten....

Maar als het lukt, heb je wel iets héél geweldigs en indrukwekkends gebouwd....

Wellicht is het een optie om eens contact op te nemen met de Warsash marine academy in Engeland. Daar gebruiken ze modellen van deze afmetingen om manouvreer-cursussen (Shiphandling) te geven aan loodsen en koopvaardij-officieren. Daar weten ze vast prima te vertellen welke motorisering je nodig hebt en hoe je boten van deze aflmetingen het makkelijkst en meest practisch afballast.

Groet, Bert

Als ik de link op de eerste pagina goed begrijp, gaat deze romp niet gemotoriseerd worden en is het puur een sleepobject om de 1:50 sleep- en duwjongens een goede uitdaging te gaan geven. En dat kan natuurlijk prima met 6 ton dood gewicht.

@Armando: Beton vast storten moet je ook zeker niet doen. Maar misschien is het storten van goed passende blokken die je uit kan nemen (daarom dus eerst plastic, voor de lossing!) van een kilo of 30 en met een oog of handvat voor de handling wél te doen. Beton is goedkoop, redelijk lomp, lekker zwaar. En dus in vorm te gieten. Vakverdeling maken onderin de boot, daar plastic zeil in, en dan beton storten. Ogen en handvatten mee ingieten.

..Heb je er "slechts" 200 van nodig, trouwens...

Kwestie van doosjes timmeren en daar beton in storten met handvaten. Kan je het precies zo maken als handig is. Betonblokken van 20-30kg bv.

Ik vind het een mooi project om te volgen. Er ligt nog een containerboot in de opslag dat ongeveer 1000 kg weegt. Daar maken ze wel gebruik van watertanks.

Aangezien deze boot zo al te zwaar is om uit het water te halen, zal het wel eens erin en nooit meer eruit zijn. Hoop alleen wel dat de vijver bij Sonneburgh diep genoeg is hiervoor.

Ik weet alleen wel dat ik nooit en te nimmer met mijn boot tussen deze kolos en de wal zal varen. 6 ton is nl. in het water niet te stoppen met 4 kleine slepers. Je moet er toch niet aan denken dat je bootje even gekraakt gaat worden...... rillingen lopen al over mijn rug als je bedenkt hoe lang je soms bezig ben.

Op de WSD zal het niet lukken om deze boot te laten varen, onze plas is langs de randen niet diep. Wel zullen wij een (grote) oude bekende weer in alle glorie herstellen en dan presenteren...........

Gr. Ron

Schip is trouwens 335x63.5x23 meter met een blokcoefficient van 0.871

Schaal 1:50 geeft dus een vaarklaar gewicht van 3411 kg bij een diepgang van 46 cm, niet 1 m!

Ik zou kiezen voor wat platen staal op de bodem, accu's gaan lekken na verloop van tijd en die troep wil je niet in je mooie romp!

gr.Pim

Hallo,

Vorig jaar plaatste ik een bericht dat bij onze schietclub gratis lood te bekomen is. Nu is Brugge misschien wat ver voor je.
Daarom zou ik aanraden op het internet eens te kijken naar schietclubs in je omgeving. De verschoten kogels,/koppen/diabolo's blijven meestal in kleine korrels als restproduct achter. Als de schutters hun eigen kogelkoppen niet zelf gieten, willen ze je misschien wel van dienst zijn.
Dit lood laat zich gemakkelijk in stevige zakken verdelen, en neemt perfect de vorm van de romp aan. daardoor is het ook gemakkelijk uitneembaar, en vermits het soortelijk gewicht meer dan 11 Kg/liter bedraagt, heb je een veel kleiner volume nodig, waardoor je misschien nog een passagier (of 10) kan meenemen.

In onze kleine club van luchtschutters gaat dit al gauw om een 30 Kg per jaar. Momenteel staat er een emmer met ongeveer 50 Kg te wachten op gegadigden. Een kleine hoeveelheid als je ongeveer 3 ton nodig hebt, maar alle kleine beetjes helpen.

Hopelijk is deze tip waardevol.

Met vriendelijke groeten,

Herby

Beste,

Bedankt nog voor uw reactie..
Maar dit lood komt zeer zeker van te pas in kleinere modellen .
Ik moet komende weken in Antwerpen naar school voor mijn werk
Misschien dat ik nog wek is even langsschiet.

Back