gezocht tekening ostrea (dosbouw)

ik ben op zoek naar bouwtekeningen of fotomateriaal van de schepen ostrea en macoma. Deze beide schepen zijn gebruikt bij de aanleg van de oosterschelde kering. Zie foto

dd19.GIF

Hallo arbasco,

Je vraagt om tekeningen en foto's van de Ostrea, Pijlerhefschip van de Oosterschelde stormvloedkering. Ik ben al jaren bezig om dit model te maken. Maar door andere interesses kon ik er maar niet aan toe om dit model af te maken.
Jaren geleden ben ik bij de RDM geweest om daar foto's te maken van het schip, met name van de detailering. Alle benodigde tekeningen had ik al in mijn bezit.
normal_tn_Ostrea%20%3DZeeland%208%3D.JPG

Mijn model is gebouwd op schaal 1:75 en kan volledig op afstand worden bediend. Ik heb er jaren geleden mijn eerste proefvaart mee gemaakt.
Sindsdien is er weinig aan gewerkt.
normal_tn_Model%20%3D17%3D%7E1.JPG

Hij is nog niet helemaal gereed, veel detailering is nog niet aangebracht.
Maar door zijn 4 roerpropellers is het makkelijk varen. Je kunt hem precies op zijn plaats laten liggen.
normal_tn_Model%20%3D15%3D.JPG

In het model bevinden zich 6 loodaccu's allen 12V-div Ah, deze zorgen voor alle fucties zoals, verlichting, hefbalken, toeter, vaarregelaars.

De tekeningen die ik van het schip heb, zijn allemaal van een groot formaat. Het zijn werftekeningen dus de originelen.
Ook heb ik van de meeste lieren op het dek de tekeningen.
De lieren op mijn model zijn statisch, dus niet fuctioneel.
Of het model ooit af komt is de vraag, want op elke foto zie je weer wat nieuws wat eerder nooit is gezien of opgevallen.

Mocht je wat nodig hebben dan hoor ik het wel.

Hoi Wanzel,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het mogelijk is dat ik een kopie kan krijgen (kopen) van de tekeningen. Een andere vraag: is het model van hout of kunststof en hoe groot is het als het model 1: 75 is. Lxbxh, ik zit zelf namelijk nog te twijfelen of ik hem op 1:75 of 1:100 wil bouwen in verband met de opslag en het vervoer.

Al vast bedankt

Groet
Arnold

Model ziet er mooi uit trouwens! :o

Hallo Arnold,

Ik weet niet of je al wat tekeningen in je bezit hebt, maar als je vraagt om tekeningen om vandaar het model te maken dan heb je nog al wat kopieen nodig.

De originele maten van het schip zijn:
Lengte = 87.25 m.
Breedte= 47.00m
Diepte= 12.50 m
Max. hoogte = 36.00 m

normal_tn_Ostrea%201%3DTekening%3D.JPG

Zoals je hebt kunnen lezen, kom ik er niet meer aan toe om het model af te maken. Elk najaar pak ik hem weer te voorschijn en begin weer met goede moed. Maar na diverse avonden knutselen zakt mij de moed weer in de schoenen :? .
Het is een zeer gedetaileerd model, en vraagt de nodige uren aan schuren en plamuren. De ruwbouw is zover helemaal gereed. Het wachten is op vingerspitschen gefuhl van de afwerking.
Ik raadpleeg hierbij mijn foto's, hier staan onderdelen op die niet vermeld staan op de tekeningen :wink:.
Mocht je geinteresseerd zijn in het model, kunnen we een keer een afspraak maken.

Stuur anders maar een PB.

Groetjes,

Wanzel

Hoi Allemaal,

Wow 8O , de Ostrea! dat is ten minste een appart model. En dat model op de foto's werkelijk prachtig :thumbsup: .

Maar goed, ik heb hier een boek staan "de kroon op het deltaplan" daar staan ook een aantal foto's in van de Ostrea, als je nog foto's nodig hebt wil ik die best wel een keer voor je inscannen.

Groetjes Danny.

Het model op de foto's is niet van mij, ik moet nog helemaal beginnen. Ik heb de tekeningen inmiddels gekregen via het maritiem museum in Rotterdam. Dus het bouwen kan nu beginnen. Ik zal op het forum een bouwverslag zetten.

Nee de ostrea in mijn avatar is een model dat staat bij Neeltje Jans. Nadat ik dat model had gezien was ik meteen enthausiast om zelf aan de slag te gaan.

Groetjes Arnold

Ik wens jullie heel veel succes met dit schip, want makkelijk ziet hij er zeker niet uit ;) ! Wél het resultaat laten zien he! :P

Hallo Arnold,

Ik lees dat je de tekeningen binnen hebt, en kunt beginnen met de bouw van de romp. De romp van mijn model heb ik gemaakt van hout met daar overheen poliyestermat en hars. Dit geeft de U-vorm een stabiel en stug geheel.
De bovenbouw is gemaakt van ABS of poliyeter plaat.

normal_tn_Model%20%3D8%3D.JPG

Je hebt in het model genoeg ruimte om het een en ander in te bouwen, al moet je wel doordacht te werk gaan. Misschien wil je hem je hem volledig functioneel maken, hou dan wel rekening met de ruimte die je hebt.

normal_tn_Model%20%3D10%3D.JPG

Hier zie de bedrading die allemaal zijn afgewerkt op een hoofdconnector, ook zijn de servo's en de motoren voor de roerproppellors te zien.

Mocht je vragen hebben, ik weet ook niet alles maar je kunt altijd proberen.

Ik wens je veel succes met de bouw en blijf het draadje volgen.

Hoi Arnorld,

Wanzel kan je vast vertellen welke schottels hij precies gebruikt heeft, maar ik denk dat hij Schottels van Krick gebruikt heeft. Dat zijn de Schottels die Krick gemaakt heeft voor de Karl. Naar mijn weten zijn die niet meer leverbaar (net als de Karl) :cry: .

De schottels van Graupner (versie 1) lijken me prima vervangers :wink: .

Groetjes Danny.

Hallo Arnold,

De schottels die op mijn Ostrea zijn geplaatst, zijn van Graupner, ik deze jaren geleden gekocht.
Toen waren zij nog niet zo duur deze worden bestuurd door normale servo's, deze kunnen dat makkelijk trekken.

Groetjes,

Wanzel.[/img]

Back