ghost ship schaal 1/28

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door amazone, 30 nov 2018.

Tags:
  1. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Tot twee keer toe benoem je het schip van Barents als een pinas. Na de eerste keer heb ik je uitgelegd dat die naam voor dat schip niet aan de orde is omdat tijdens de bouw ven het schip van Barents de term pinas niet bekend was. Vandaar dat Hoving het ook niet zo noemt. En als je dat schip zo blijft benoemen dan wordt ik daar wat kriegel van.
    Ik kan niet goed zien dat je zandstrook en de twee bovenliggende huidgangen tot aan het eind van de achtersteven lopen. In je eerste antwoord op mijn vraag beweer je dat de gangen niet van steven tot steven lopen (precies zoals ik het constateer op jouw model) en nu zeg je dat dit wel zo is. Snap je de verwarring?
    Zo te zien eindigen die tamelijk abrupt een eind voor de achtersteven. Maar als ik dat verkeerd zie dan zij dat zo. Ik hoop het in latere foto's nog eens goed te kunnen herkennen.
    Constant
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Deze fluiten waren waarschijnlijk houthalers. De grote opening achterin maakte het makkelijk lange stukken hout naar binnen te steken. De ronde vorm van het schip (zonder de slanker wordende achtersteven) maakte dat er ook veel (lange) lading meegenomen kon worden, en (zuinige Hollanders als we waren) de smalle dekken zorgde ervoor dat er niet te veel tol bij de Sont betaald hoefde te worden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sonttol)
     
    Herby63, Marcus Botanicus en pietsan vinden dit leuk.
  3. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Nog één vraag.
    Is bekend uit dendrochronologisch onderzoek hoe oud het schip precies is? Ik heb dat nooit ergens kunnen vinden.
    Constant
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Kwam in de documentaire naar voren. Het hout van het schip is uit 1631
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hier mee bedoelde ik dat er niet verjongt word en dat de gangen doorlopen tot onder het onderste berghout daar om ook de 2 fotos van het schip om dit aan te tonen
    de ouderdom is al 18 jaar bekent hoor zoals hans al zij 1631 volgens de jaarringen van het hout als ook de oorsprong waar het hout vandaan kwam
     
  6. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    beste mensen dit is een modelbouwforum waar een ieder zijn beste doet niets van dit soort schepen is zeker er zijn veel aannames, laat AUB ieder een in zijn waan want ik ben er van overtuigd dat iedere modelbouwer naar eer en geweten zijn model maakt.
    Stop SVP met dit soort discussies
    groet cees
     
    pauwels, Building Mouse, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heren..... mag het even minder scherp.... discussie prima maar niet op persoon. Ik ga niet vegen want dan komt niemand er meer uit.
     
  8. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Zoals ik bij mijn eerste vraag al vermeldde:
    "Verder iedereen een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst en een pleziervolle uitoefening van onze hobby"

    Constant
     
  9. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Op dinsdag 25 december komt er op National Geographic een documentaire over het Ghostship. Dat is om 15.00 uur: "Ghost ship resurrection"
    Weet niet of het een oude of nieuwe documentaire is.
    Constant
     
  10. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Heb deze ingesteld om op te nemen, bedankt. Vermoed dat het de oude docu is gezien de screenshot op Ziggo
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ben al heel de week op zoek naar de maten van mijn masten en raas
    ben gaan zoeken bij een aantal schrijvers voor de berekeningen en heb daar een exel bestandje van gemaakt
    normaal kan ik dit bestand voor elk hollands schip gebruiken ( normaal gezien ) door de lengte van het schip aan te passen want van hier uit begint de hele berekening.

    exel maten masten.JPG

    ook heb ik de maten in cm gezet en vandaar kan ik de schaal berekening doen naar de gewenste schaal deze fluit is 95 voet lang.

    als ik de maten naast het schip leg komen deze goed overeen met de werkelijkheid aangezien de middenmast de fokkenmast en de boegspriet nog steeds op het schip zitten en deze ook kan meten
     
    Knootje, Marc w, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Amazone,
    Ik heb exel bestanden van willem Barentz en de schepen van abel tasman kan ze alleen niet hier uploaden als je email adres geeft stuur ik ze op.
    je kan dan de schaal en de lengte veranderen en zie je de resultaten van andere maten
    groetjes Cees
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    thx Cees dirk.wuyts1@telenet.be
    ik wist niet dat daar exel bestanden van waren, toen ik de heemskerk had gemaakt heb ik alles zo moeten verschalen naar de hand van de plannen die er bij zaten en toen wist ik nog niet hoe exel werkte.
     
  14. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    je hebt nu wat via mail morgen probeer ik de rest staat op een andere PC
    groet Cees
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    alvast bedankt Cees
     
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mijn hout voor de masten gaan halen en nu kan ik tussen het drogen van de huidgangen verder met de masten
    de grote mars in aanbouw
    DSC04916.JPG
     
    Marcus Botanicus, SjorsZ en pauwels vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben heel benieuwd naar het verdere verloop Amazone.:)
     
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    vraagje Als ik het goed begrijp
    Voor de grote stag moet de muis vijf vadem – 2 voet van het einde liggen of 2 maal de lang zalingen en 1 keer de korte

    De muis moet achter zeven bochten voor de grote mast en 6 bochten voor de fokkemast liggen ? wat houden de 7 en 6 bochten in ?
    Is dit de stag 7 keer rond de mast gedraaid ?

    iemand die hier het antwoord op heeft zeker van die bochten ben ik niet echt mee

    muis in stag.JPG
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    denk dat ik er uit ben maar je mag zeggen dat het niet juist is . ik ben helemaal geen expert in touwwerk en probeer nu al een beetje op te zoeken

    de 7 en 6 slagen zijn denk de grote van het oog dus 7 slagen bij de grote stag en 6 bij de fokke dus het gat moet 7 slagen groot zijn

    zou dit kunnen ?
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik kan hier ook geen hout van maken amazone, maar de stag word zeker geen 6 of 7 keer rond de mast gedraaid, want deze word met het oog om de masttop gelegd. Dus ik denk dat je aardig in de buurt zit met het aantal slagen, alhoewel je dan wel een behoorlijk groot oog krijgt....
     

Deel Deze Pagina