Giant 4 1:200

Bij mijn Smit Kamara heb ik gewoon polyester over het schuim gezet nadat ik het ook "behandeld" had met G4, en dat heeft geen enkel probleem op geleverd.

Dan kan ook wel, maar dan moet je er niet te veel verharder bijdoen, Hoe meer verharder je erbij doet des te sneller hij uithard wat dus meer hitte creëert

Met "doek" wat Robin zal gebruiken zal de hittevorming "nul" zijn omdat het oppervlak in verhouding tot de dikte minimaal is.

Leuk project Robin.

Als je de titel leest, schaal 1:200, denk je aan een klein model zoals ik gewend ben van je.

Nu ik de foto's zie valt dat klein wel mee!

Bedankt heren, dit model gaat dus bekleed worden met een glasvezelmatje. Het is de eerste keer maar dit model is daarvoor goed geschikt om eens te oefenen.

Als ik de behoefte ga krijgen om grotere schepen te bouwen moet ik dat toch eens gaan leren. Hoe wordt dit aangebracht? Eerst een laagje polyester en dan de mat, om daarna nog polyester eroverheen te doen?

Alvast bedankt.

@Wiggie, deze is inderdaad een stuk groter. Het is een perfect sleepobject voor mijn sleepboten in deze schaal.

Gr robin

Hoi Robin,

Eerst breng je laagje hars aan deze trekt in je hout en model.
Daarna leg je de mat er over heen. In kleinere stukken bij de ronding zodat het er goed om heen vouwt.
Let hier wel bij op dat de matjes elkaar overlappen voor de sterkte!!

Je legt een matje neer en die dep je in de hars dan legje wel je volgende er naast en wat over de vorige heen en deze dep je dan weer in de hars.
Etc...

Daarna kijkje nog even goed alles na op luchtbelletjes en deze kun je er uit rollen met een rollertje! Of goed er uit drukken met je kwast.
Daarmee moet je toch alles doen:p

Hoop dat je er uit komt.

Groetjes polyesterman:p;)

hoi robin ik heb toch even een vraagje kom jij ook uit roosendaal?
ik in ieder geval wel
gr. marlo

Let hier wel bij op dat de matjes elkaar overlappen voor de sterkte!!
Sterkte :confused:
We hebben het hier over een pontonnetje van drie keer niks!

Ik zou of heel licht keperdoek gebruiken, dat wil heel makkelijk rondingen volgen, maar ik vermoed dat het lichtste keperdoek al aan de zware kant zal zijn.
Wat ik persoonlijk heel makkelijk vond werken is 25grams vliesmat.
Flinter dun, daardoor toch wat makkerlijker te verwerken bij hoeken en rondingen.
Doordat het zo dun is kun je wat makkelijker met kleinere stukjes rondingen maken en wordt het niet in één keer heel zwaar en dik.
Het laat zich makkelijk scheuren zodat je geen "scherpe" overgangen krijgt waar je ophoud met een stukje mat.

@ Marlo,
Iemand met de achternaam Rozendaal hoeft niet persé in Rozendaal te wonen.
Als je goed gekeken had kan je zien dat Robin uit Voorhout komt ;)

Bedankt allen voor de adviezen.

Heb ze afgelopen weekend ter hand genomen en toegepast op mijn model. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van polyesterhars van Wilson en 25 gram glasweefsel (vierkant).

Moet zeggen dat het voor mijn eerste keer heel aardig is gegaan, het was wel even rommelen met het zeer dunne weefsel. Die trek je heel snel uit verband, maar als het eenmaal op het model zit kun je het goed vormen.

Vandaag eerst de roeraskokers plaatsen en dan eerst maar eens wat grondverf eroverheen. Dan kan het plamuren en schuren beginnen.

Gr robin

Hey Robin,
Zou eerst plamuren en dan je grondlak erover, Plamuur vreet als het ware je lak op/in waardoor je een slechte hechting hebt,.

Grtz Vincent

Na veel plamuur/ schuur/ grondwerk was het gisteren met dat mooie weer eindelijk tijd voor een kleurtje.

Voor het eerst heb ik een andere verf gebruikt voor het onderwaterschip. Was altijd trouwe aanhanger van Dull Red van Tamiya maar Motip roodbruine primer geeft net zo'n resultaat:

img1334wd.jpg

img1335t.jpg

img1336ki.jpg

img1337fe.jpg

De grijze bovenrand van de romp is inmiddels blauw, het dek gaat later gebeuren aangezien daar nog wat detaillering op aangebracht moet worden en er nog luiken ingebouwd moeten worden.

Gr robin

Heren slecht nieuws,
Op het eerste gezicht leek het een fraaie romp, maar na de eerste drijftest blijkt dat het schuim wat ik gebruikt heb op een of andere manier nog werkt. Misschien door het relatief koude water.

Er hebben zich twee oppervlakte scheuren gevormd, beide lijken op de overgang hout - schuim te zitten. Het lijkt alleen de plamuurlaag te zijn, diep zijn ze niet.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen zonder alles kaal te maken en opnieuw te beginnen?

Resultaat drijftest: romp volledig droog.
Gewicht op de waterlijn: 3 Kg
Gewicht 5 mm onder dekrand: 6 Kg

Gr robin

Hmm jammer van je werk...
Zit de plamuur over de polyester laag? En wat voor plamuur is dit?
Als het polyester plamuur is, en het is een dikke laag wil het wel eens scheuren.

Bart

Bart,
Heb het nog even bekeken en het is maar aan één kant, dit was de kant waarbij de laag vrij dik was. Dit omdat ik daar teveel geschuurd heb en dit opgevuld heb met meerdere lagen plamuur.

gr robin

Zelf heb ik dit ook gehad bij een romp om een mal van te maken. Die heb ik gemaakt van spanten en de ruimtes er tussen opgevuld met piepschuim.
Hier een laag epoxy overheen, en daarna geplamuurd met polyester plamuur. Aangezien er nog flink opgevuld moest worden zat er een flinke laag plamuur op. Hier kreeg ik na een aantal dagen ook scheuren. Dit komt ook doordat polyester enigszins krimpt.

Nu heb ik geplamuurd met epoxy plamuur en dit keer geen scheuren. Nadeel is dat het er langer over doet om uit te harden. En dat het duurder is.

Bart

In dit geval is dit niet van toepassing, aangezien Robin zijn romp met polyester behandeld heeft.
In mijn geval hoeft het model niet in het water, omdat het een plug is. En piepschuim blijft poreus, ook met een laagje epoxy, waardoor het wel genoeg houdt.

Het is ook gewoon de plamuur zelf dat krimpt.

Gr,
Bart

Zelf heb ik dit ook gehad bij een romp om een mal van te maken. Die heb ik gemaakt van spanten en de ruimtes er tussen opgevuld met piepschuim.
Hier een laag epoxy overheen, en daarna geplamuurd met polyester plamuur. Aangezien er nog flink opgevuld moest worden zat er een flinke laag plamuur op. Hier kreeg ik na een aantal dagen ook scheuren. Dit komt ook doordat polyester enigszins krimpt.

Nu heb ik geplamuurd met epoxy plamuur en dit keer geen scheuren. Nadeel is dat het er langer over doet om uit te harden. En dat het duurder is.

Bart

Ik reageerde op jou tekst Bart
Je schrijft dus dat je ployester plamuur over epoxy gezet hebt. Dat ging niet goed en toen heb je epoxy plamuur gebruikt. Dat ging stukken beter :)

Back