giant scale

Ik zou mogelijks een vrij groot schaalmodel willen bouwen, zeg maar > 5m , en ben er niet helemaal uit of ik alles met balsa beplank of misschien bestaan er vandaag de dag - anno 2018 - betere alternatieven? De oppervlakken zullen voorzien worden van panel lines en de bijhorende rivette-kopjes...

iemand enige hint?

alvast bedankt voor eventuele tips!
 
Een zwever met panellines en Rivetkopjes?

Ik vind dit bericht erg tegenstrijdig eigenlijk. Panellines en klinknagels klinkt als een motorkist en dan in 5 meter? Met blijkbaar geen enkele recente bouwervaring?
 
5m is ongehoord groot
Je weet dat het geheel inclusief brandstof niet meer dan 25kg mag wegen??
 
Sorry indien ik voor enige verwarring heb gezorgd:

Het gaat om een schaalmodel van een Duitse bommenwerper op schaal 1/4.
En wat bouwervaring betreft, die heb ik wel degelijk. Je hoeft je daarover geen zorgen te maken. Ik wou gewoon weten of er vandaag de dag voor dergelijke grote kisten qua beplanking wel eens gebruik gemaakt wordt van "iets anders dan balsa".

Verder schat ik dat die kist onder de 25kg blijft maar als ik merk bij het ontwerp dat dit niet haalbaar zou zijn schakel ik de nodige keuringsorganismen in.
 
Misschien wel maar hoe dan ook zal dat nog een poos duren. Info samenscharrelen en de nodige 3D tekeningen maken. Motorisatie wordt bekeken in samenspraak met een Duitse warbird specialist - want het wordt een elektro. Prijzen bepalen en dan de eerste stukjes frezen...
En er zijn nog enkele andere projecten aan de gang...
 
PS: in bijberoep ben ik vrij actief in de spoor 1 modelspoorwereld. Dat zorgt vaak voor ongewenste modelvlieg-delays...
Laatste belangrijk wapenfeit: Detailfoto van een spoorwegbrug voor het Koningsspoor. Overspanning 4.55m. Grotendeels metaal. ca. 150.000 rivetkopjes :-)
 

Bijlagen

  • 20170322 011 klein2.jpg
    20170322 011 klein2.jpg
    175,7 KB · Weergaven: 465
Dan komt het in orde, als je al iets van modeltreinen kent in spoor 1, kan je ook modelvliegtuigen bouwen.
Maar als ik u was, zou ik dat toestel eerst in 1/6 bouwen.
Veiligheid, staat bij modelvliegtuigjes hoog in het vaandel.
Zo doe je ervaring op, het zijn niet de rivetkopjes, dat een toestel samen houd.

Johan.
 
Dank je Femmo,

Nu, eerst nog kort een samenvatting van de ervaringen van de voorbije 45 jaar:
Ca. 40 modelvliegtuigen gebouwd, daarna zweefpiloot geworden en in clubverband restauraties aan zweefvliegtuigen uitgevoerd. Later motorpiloot en aansluitend 5 ULM tweezitters gebouwd. (Murphy AC Renegades en Maverick). Tussendoor een BD-5 met Honda motor voor 90% afgewerkt. Door medische omstandigheden heb ik het "echte" vliegen vaarwel moeten zeggen.
Nu ben ik 60 geworden en door het bijberoep kan ik mijn persoonlijke dromen sponseren. En wees gerust, mijn sterkste kant is dat ik een zeer sterk beeld heb van wat ik kan en vooral van wat ik niet kan. Ik zal niet aarzelen om hulp te vragen waar zaken voor mij onduidelijk zijn...
Dus graag geen (sarcastische) opmerkingen meer.

Mijn initiele vraag:
Zijn er ERVAREN mensen hier op het forum die weet hebben van een actueel product dat balsa-skin kan vervangen voor grotere opppervlakken?
Zelf heb ik ge-experimenteerd met aluminium 0.2mm en met carbonplaten. Probleem met deze producten is het aanbrengen van panel-lines en rivetkopjes. Alu vervormd, carbon verliest zijn sterkte.
Ik denk er aan een deel van de skin te vacuum-vormen maar dat is uiteindelijk "dood" gewicht omdat het helemaal geen extra sterkte biedt.
 
Een mal maken en daar doormiddel van epoxy glasmat een romp uittrekken. Dat is volgens mij goed te doen met panellines en klinknagels.
 
voor sommige zones/onderdelen is dit zeker het overwegen waard. Voor de grotere vlakken zie ik dat niet zitten. Dat ding heeft een vleugeldiepte van 945 mm tegen de romp. En de romp zelf is bijna 4m lang. Dat maakt het gebruik van deze techniek iets moeilijker.
Het gaat ook maar over één stuk. Mocht ik er meerdere kunnen bouwen/verkopen dan zou een mal zeker aan te raden zijn. Maar ik vrees dat er weinig interesse zal zijn voor dergelijke bouwwerken. (alhoewel, ik ken die RC wereld vandaag (nog) niet zo goed :-))
 
Als ik de maatvoering zo hoor dan zou ik me toch serieus voorbereidden op een eindgewicht boven de 25kg.

Niks mis mee hoor, maar het is denk ik wel belangrijk om hier bij aanvang al rekening mee te houden
 
Ik heb me serieus verdiept in de bouw van een b25 schaal 1/6
Dat is een knoepert. Het is, met 2 asp's nèt mogelijk om onder de 25kg te houden.
1/4 is dat totaal onmogelijk. Ik geloof dat een in Duitsland gebouwde B-25 1/4 ongeveer 80 kg was.
 
Back
Top