Gigantalus

Gefeliciteerd ! Ben benieuwd of hij straks ook wat harder te gooien valt !

Vliegt t zo langzaam als t eruit ziet ?

Gaaf hoor !

vliegt idd mooi en langzaam, nog een paar dingen goed afstelllen en ze vliegt als een lompe dlg;)
Zo heel zacht was dat niet, er gaat veel kracht verloren en een te snelle draai resulteert in je gezicht tegen het kielvlak aan.....heel sloom snelheid opbouwen lijkt de truc te zijn, maar hoger dan 30 meter ben ik nog niet gekomen. bij te harde worpen maakt de vleugel toch wel onbekende dingen mee die me niet heel erg gerust stellen.Lijkt torsie stijfheid te zijn, of beter het tekort daaraan.

Dank!
Ik loop al enige tijd te fantaseren over een heel vergelijkbaar idee, maar vroeg me af of deze aansturing dan nog voldoet...

Heel gaaf!
Fantastisch om zo'n grote kist met een beheerste zwieper naar boven te zien gaan en dan ook nog eens heel mooi aan het floaten is.

Gefeliciteerd met de maiden!

Super Vincent. Een heel gaaf vliegbeeld.
Ben benieuwd of je na enige ervaring met de gigantalus een idee hebt welke maat nog het beste te discuseieren valt.

Rick

Super Vincent. Een heel gaaf vliegbeeld.
Ben benieuwd of je na enige ervaring met de gigantalus een idee hebt welke maat nog het beste te discuseieren valt.

Rick

Dank;) wat de span betreft, geen twijfel dat een gewone dlg van 1,5 m heel,heel,heeel wat praktischer is, qua bouw en transport. Het vliegen zelf vind ik echt super met zo'n grote bak, ziet er toch mooier uit qua bewegingen ed.
Kortom, voor recreatieve piloten is zo'n grote dlg echt wel gaaf, het gaat allemaal niet zo hoog of spectaculair maar je draait weg op een schapenscheet.
Voor de gemiddelde wedstrijdvlieger is zo'n grote dlg eigenlijk ''onzin'', omdat de wedstrijden simpelweg met 1,5 span gevlogen worden, ik zie dat niet veranderen in de toekomst en daarom denk ik niet dat een discussie daarover zinvol is. Hoewel ik mezelf direct zou aanmelden als er een klasse zou komen voor boven de 2 m.....:pim:

Kortom, voor recreatieve piloten is zo'n grote dlg echt wel gaaf, het gaat allemaal niet zo hoog of spectaculair maar je draait weg op een schapenscheet.
Als recreatieve piloot vind ik het een geweldig idee. Je kunt verder vliegen omdat hij groter (en dus zichtbaarder) is en hij vliegt ook nog goed. Ik vraag me wel af waarom precies de Gigantalus zo veel lager gooit dan een 'gewone' DLG. Alleen de spanwijdte kan het niet zijn.
Of moet je gewoon oefenen om te gooien met deze spanwijdte?

Als recreatieve piloot vind ik het een geweldig idee. Je kunt verder vliegen omdat hij groter (en dus zichtbaarder) is en hij vliegt ook nog goed. Ik vraag me wel af waarom precies de Gigantalus zo veel lager gooit dan een 'gewone' DLG. Alleen de spanwijdte kan het niet zijn.
Of moet je gewoon oefenen om te gooien met deze spanwijdte?
idd het gemak van het slingeren is ook voor de recreatieve vlieger een groot voordeel. Waarom ze lager gooit is een opeenstapeling van factoren. om te beginnen het formaat, deze geeft veel meer weerstand en de kracht die nodig is om deze te overwinnen is behoorlijk. ander punt is de bouw, behoorlijk licht en torsie gevoelig, bij teveel kracht kan dit niet goed gaan;). probleem is echter wanneer je het sterker en dus zwaarder gaat maken, dat het werpen voor de piloot erg zwaar gaat worden..
Grotere kist betekent ook grotere massatraagheid, dat zie je in het vliegen en het lijkt mij dan ook logisch dat snelheid opbouwen in de worp ook trager gebeurt...
Verder zijn er nog dingen die wat complexer liggen zoals het profiel of de profielen en de vleugelbelasting die erg veel invloed hebben op het al dan niet hoog kunnen werpen van een vleugel.
Ik zal laten weten of oefenen met dit formaat nog hoogte uit gaat maken;) ik heb er nu n worpje of 15 op zitten, vanmiddag hopelijk nog een paar erbij doen!

Vliegt mooi!!!!
Wat is het gewicht geworden?

Mischien kan je een aanloopje nemen voordat je de draai maakt, dan heb je die snelheid alvast...

Back