GL-450 ervaringen en vragen topic

Whoehoe, vanavond (eigelijk was het te laat en te schemerig) maar aangezien de lipo lader er wederom 3 f*cking uren over had gedaan om de lipo te laden zojuist mijn eerste hoover pogingen ondernomen. Al mijn vorige pogingen heb ik afgebroken omdat ik echt gewoon niet durfde. Ik verkrampte bijna als de heli lichtvoetig begon te worden.
Vanavond had ik dat bijna weer maar toen toch snel de pitch een stukje (gelukkig niet heel ver want dan had de heli op 8 meter hoogte gezeten denk ik zo, pff wat is dat ding snel) verder gedrukt. pffff gaaf zeg. Kan zeggen dat de uurtje simulator wel geholpen hebben maar dat het dan in het echt toch super tegen valt.
Ik merk ook dat mijn heli (misschien is het wel normaal) naar links blijft drijven ligt tegen de klok in. Linksom rondjes draaien zeg maar. Ik weet dat de heli altijd naar links gaat tijdens het opstijgen, maar hij blijft (bij mid-stick) linksom draaien. Ik heb het gevoel als ik de heli zijn gang zou laten gaan hij rondjes om mij heen zou maken links om zeg maar. Dus niet heel scherp maar wel constant.
Ook trok de staart naar recht (links af voor de heli dus) maar dat kon ik er makkelijk uit trimmen met de zender. Daar was maar een minimale trim voor nodig.

Ik kan wel zeggen dat ik langzaam begon te denken om ermee te stoppen aangezien ik toch niet durfde, maar nu kan ik niet meer wachten totdat de lipo weer vol is.
Morgen helaas niet veel tijd maar woensdag gaan we weer los....:-)

Groeten,

Jeoren
Hallo Jeroen,
Goed te horen dat je gevlogen hebt.
Dat gevoel dat de heli in een straal om je heen wil vliegen had ik ook de eerste keer. Dat ligt volgens mij niet aan de heli ;).
Bij mij is het bij de 2e of 3e poging ook weer spontaan verdwenen. Zal wel door de stress komen of zo.
Ik zit nog in oostenrijk maar kom Woensdag weer terug. Zit al een week zonder main gear voor mijn heli. Maar ik heb al nieuwe besteld hier vanaf de Camping. (lokale modelbouwwinkels hadden hem niet:-().
Groeten vanuit Oostenrijk en succes met je volgende poging!
Wilbert

Zo, ik heb mijn GL450C inmiddels volledig nagekeken. Alle schroefjes die ik los kon krijgen zijn nu met bison lock bond weer vast gedraaid. Daarna heb ik alle linkjes nog nagekeken en afgesteld. Vervolgens heb ik de ESC naar voren geplaatst (goeie tip Animal Mother!) om zo mijn heli in evenwicht te krijgen.

Vanmorgen kreeg ik een pakje van de postbode met.......... een nieuwe zender!!! En deze doet het wel goed!!

Dus... werd het tijd voor een eerste start. Bleek dat ik de staartservo nog iets moest verplaatsen om de staart in balans te krijgen. Ook moest ik de gyro gevoeligheid iets terugdraaien om te voorkomen dat de staart ging zwabberen. Bladspoor was er totaal niet, dus dat zit goed.

En dan..... voetjes van de vloer!! Whoehoe!! Ik heb even 30 seconde gehoovert!! Fantastisch!! Mooi geluidje. En superstabiel deze heli. Het was kinderspel om de heli op zo'n 20 cm van de vloer binnen een straal van 50 cm te houden.

Tja, en dan nu naar buiten..... Alleen, daar staat op dit moment windkracht 6 a 7, dus dat kan ik mooi vergeten. Dus ik zal nog even geduld moeten hebben..........

Groet, Joost

Gewoon wat vraagjes

Hallo,

Even een drietal vragen over de GL450C:
1)
Weet iemand of de ESC die standaard bij de GL450 familie geleverd wordt (40A) de functie heeft dat hij aangeeft dat de LIPO onder een bepaald niveau zakt en dan bijvoorbeeld in toeren afneemt? Of vliegen jullie allemaal met een timer?

2)
Hoe hebben jullie de lipo vast gezet? Ik heb nu twee tywraps maar ben er niet echt tevreden over. Misschien klittenband?

3)
Weet iemand hoe je de HH functie juist activeert? Je kunt de functie d.m.v. het gyro knopje instellen (linkse helft is geen HH, en de rechtse helft wel). Maar maakt het uit of je de gyro knop tijdens het instellen net over de rechtse helft zet of helemaal naar rechts doordraaid? M.a.w. kun je de HH functie ook nog tunen of is dat gewoon aan of uit?

Groeten,

Jeroen

1. Volgens mij zit deze functie er niet op. Ik heb zelf een lipo saver erop maar als ik het goed begrijp is dat niet voldoende. Deze gaat branden als de lipo onder de 9v komt. Je zou dus iets eerder moeten stoppen dan dat de saver gaat branden? Waarom geen saver maken die bij 9.5 (ik noem maar wat) gaat branden?

Het beste is dus om met een timer te vliegen, maar hier heb je dus wel een charger met display voor nodig. Sowieso handig om er zo een aan te schaffen want het lader met de copterX charger duurt jaren zoals je weet.. ;)

2. Ik heb de lipo met 2 tywraps en een stuk klitteband vast. Zit opzich wel goed maar als iemand een betere manier heeft hoor ik het graag.. :)

3. Van 0 tot 50% is de gevoeligheid in normal mode, en van 50 tot 100% de gevoeligheid in HH mode.
Ik heb het alleen het probleem dat de staart erg heen en weer schud als ik 'm hoger dan ongeveer 70% zet. Tussen de 50 en 70 werkt ie wel perfect.

Er zijn wel lipo-savers die alarmeren bij een hogere spanning. Ik heb de volgende gevonden:
4RC (For Radio Control)
4RC (For Radio Control)
Lipo alarm en navigatie- en flitslampen [EA020] - €*18,95 (Honey Bee King II) : Op Voorraad!

Ik overweeg er zelf nog een van deze 3 aan te schaffen. Hoe de eerste 2 werken kan je hier lezen:
CSM Lipo Alarm
Untitled Document

Ik heb mijn lipo nu met een stevig elastiek vastzitten. Maar dat moet eigenlijk nog beter. Ik had van iemand anders het advies gekregen om klitteband icm een stuk fietsband (nog steviger elastiek dus) te gebruiken.

Met de gyro liep ik ook nog te rommelen idd. Toen ik de draaiknop voorbij 12 uur had begon de staart behoorlijk heen en weer te schudden. Nu heb ik hem onder de 12 uur, maar dan moet je toch regelmatig corrigeren. Nog niet ideaal dus.

Ik heb trouwens ook nog 2 vraagjes aan jullie.

Hoe zit jullie tandwiel ten opzichte van het frame?? Bij mij zit het tandwiel er verdomd dichtbij. Sterker nog. Tijdens een eerste testje buiten raakte het tandwiel het frame! Zo ziet het er uit:
gl450c_tandwiel.jpg

Tweede probleem: ik krijg de staart niet echt mooi. Als ik de staartrotor in balans heb, dus de hoek van de staartrotorbladen is zo dat de heli niet meer om zijn as draait, dan zit het 'vorkje' wat de staart beweegt niet echt in het midden. Sterker nog:
gl450c_staart.jpg

Behoorlijk veel naar de staart toe. Hebben jullie dat ook?? Er is volgens mij namelijk niets aan te doen. Vanaf de bladen naar de vork is er niets in te stellen, dus de positie van ligt vast. Of hebben jullie de oplossing hiervoor.

Het vervelende van deze situatie is dat de uitslag naar binnen te klein is. Ik zou de bal-link op de servo naar binnen moeten plaatsen om te zorgen dat de vork niet tegen de staart aan loopt.

Groet, Joost

Hoi Joost,

Ik heb nog even gekeken en voor zover ik het kan vergelijken zit het bij mij precies hetzelfde. Main gain heel dicht bij het frame en ook de staart rotor zit zo dicht bij de buis als ik hem afgesteld heb met de trim. Vooral dat laatste lijkt me eigenlijk niet goed, maar voor zover ik kan zien zou ik niet weten hoe dit aan te passen is. Dus als iemand tips heeft, horen wij dat graag ;-)

Maar wat me ook blijft irriteren is die lipo. Ik krijg niet het gevoel dat hij goed blijft zitten. Als iemand daar een goede tip (liefs met plaatje) voor heeft dan hoor ik dat ook graag!

Groeten,

Jeroen

Ik heb een aluminium beugel gemaakt en het kleine plaatje vervangen. (beschrijving en foto op endeweb.tk ) dit komt ook de balans ten goede omdat de lipo verder naar voren kan.
Het tandwiel loopt bij mij ook dicht langs het frame, maar een paar mm afstand is er wel dus hij raakt hem niet.
Het beugeltje wat de tailrotor bedient staat bij mij, als de rotor neutraal staat, netjes in het midden, en de rotorstand kun je verstellen door de servo een klein beetje te verschuiven.
Dan zou je hem goed moeten krijgen.
Succes

hoi,

ja die staartrotor kun je inderdaad verzetten door te schuiven met de servo, maar het feit blijft dat de heli (bij mij althans) pas goed recht blijft op het moment dat hij bijna tegen het frame aanzit. Met het schuiven van de servo los je dus alleen het trim verhaal op en niet het feit dat de staartrotor bijna tegen de staart aanstaat, toch? of zie ik dingen over het hoofd?

Hallo 450-ers,
Ik heb een GL450S, en ook net de eerste paar accu's leeg gehooverd. Ook al een keer flink de grond in geboord.
De tail stel je in met de servo rechtstreeks in de ontvanger, armpje haaks en dan schuiven totdat de bladen 0 graden pitch hebben. Dat is de ideale "middenstand".
Daarna evt met de gain op de gyro de uiterste grenzen beperken, zodat de servo niet verder wil dan de slider kan. Hij staat dan te zoemen.
De rechtse helft van de draaiknop op de zender dot idd de AVCS. Ik heb deze op ongeveer 1/3 (van de helft), dus in horloge termen op ongeveer 2 uur, staan. De staart hunt dan net niet.

Laatst bewerkt:
Maar als de bladen op 0 graden pitch staan gaat de heli toch linksom draaien?? Dat is dan toch niet de ideale middenstand? Ik heb het armpje inderdaad zo recht mogelijk gezet en de servo verschoven. Maar dan wel totdat de staart precies in evenwicht is in volle vlucht. En dan moet er toch een pitch zijn van de bladen.

De gyro heb ik nu ook op zo'n 1 a 2 uur staan. Dan is de staart inderdaad net stil (een paar hele kleine wiebelingen daargelaten).

Blijkbaar denken wij precies hetzelfde, Jeroen! En waarschijnlijk snappen wij het allebei niet :)

Groet, Joost

PS ondanks het staart probleem vliegt de heli prachtig. Wat een stabiliteit!! Ik vlieg er nog wel rustig mee, want de power boezemt nog wel wat angst in ;)

je doet dit zonder de gyro ertussen om mechanisch de beste middenstand te vinden. Meer nut heeft dit niet. Volgens mij begint Bob White (zie de video's) ook zo. Hij doet deze volgorde trouwens altijd, dus ook eerst mechanisch, met de servo's op neutraal, de beste stand vinden, en daarna pas richting pitch, en dan pas electronisch met de zender.
Vandaaruit verder trimmen met de gyro er weer tussen.
Die stelt de pitch ook in. Daar is hij voor. Let op, bij de stand AVCS (HH) reageert de gyro dus alleen als de heli verdraait. Kun je met de motor op Throttlehold zo uitproberen. De gyro reageert op normaal dus anders dan op HH. Houdt hier met het afstellen dus wel rekening mee. Maw je kunt met ingeschakelde gyro nooit de goede plek van de servo op de tailboom vinden.

He Chopstick, je hebt gelijk! Ik heb de video van Bob bekeken (http://www.airtoimedia.nl/web/upload/amstel76/gyro_setup.wmv) en dus het volgende gedaan:
- De servo van de staart direct op kanaal 4 van de ontvanger gezet (en dus de gyro weg uit kanaal 4 en 5).
- Gezorgd dat het armpje van de staartservo zo recht mogelijk zit (wanneer de servo in het midden staat bij zowel stick als trim).
- Daarna heb ik de servo verschoven op de staart boom zodat de staartrotor neutraal staat (dus ik heb aan beide kanten evenveel ruimte op de slider). Ik kan nu de staart precies tot de uitersten bewegen. Maar de servo zoemt niet, dus hij loopt niet vast.
- De servo weer aan de gyro aangesloten en de gyro weer in kanaal 4 en 5.
- Gezorgd dat de limit zo staat dat de uitersten van de rotor weer niet benadert worden. In de praktijk betekend dit dat de limit op 60% (dus het minimum) moet staan. Dit is niet zo heel fraai, maar om dit te veranderen moet ik eigenlijk de arm van de servo kleiner maken, maar dat is een beetje lastig omdat de staartrod dan de servo gaat raken. Hier moet ik dus nog eens een keer naar kijken...
- Gechecked of de gyro nog reversed moest worden door de staart te bewegen en te kijken of de gyro juist reageert. Dit bleek gewoon goed te zijn (kon ook niet anders, want dit was al goed voordat ik ging knutselen).
- De gyro in HH gezet door de zender op unlock te zetten en het wieltje voorbij 12 uur te draaien.
- Op dit moment heb ik de hele handel opgestart. En wat blijkt!??! Het werkt. De gyro corrigeert de staart en de heli hangt snaarstrak.
- Met de zender nog steeds op unlock heb ik nu tijdens het vliegen aan het wieltje gedraaid (op veilige hoogte). En als ik dan met de klok mee draai gaat de staart heftiger wiebelen. Iets naar links draaien lost het dan op.

Al met al lijken de staartzorgen zo voorbij. Ik heb dit allemaal alleen binnen kunnen testen (rotweer) dus ik ga binnenkort (hopelijk dit weekend weer beter weer) proberen of het buiten ook goed functioneert.

Wat ik wel mis in de uitleg van Bob is een verhaal over de delay. Die staat bij mij op het maximum. En ik heb er nog niet aan geprobeerd te draaien. Hebben jullie hier al ervaring mee??

Groet, Joost

ik heb ook de servo verplaatst en heb nu voor het eerst geen bindings meer en het lijkt allemaal goed te staan. Aangezien mijn heli nog grounded is kan ik het niet proberen maar het ziet er veel belovend uit moet ik zeggen. Ik had trouwens de vraag ook op een ander forum gesteld en ze hadden me gezegd de GAIN (draaiknop op je zender) op ongeveer 90 graden naar rechts te zetten. Wel tijdens het instellen natuurlijk en dus op unlock mode. Recht is inderdaad HH mode en de 90 graden zou een bepaalde GAIN instelling zijn. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat gain nu precies is. Het lijkt een beetje op de limit die op de gyro zit, maar het zal vast heel wat anders zijn. Iemand een idee?

@jvdl: ik weet niet precies wat de delay doet, maar ik weet wel dat het de input van je zender vertraagd. Bij mij staat die op 0 en als ik links geef voor de staart servo gaat hij ook direct links. Als ik de delay opschroef doet de gyro er langer over. Nogmaals ik weet niet wat het precies doet of waar het voor dient, maar dat is wat ik merk op het moment dat ik met de instellingen speel!

Groeten,

Jeroen

Laatst bewerkt:
Gain is de instelling hoe snel de gyro ingrijpt bij beweging.
Als de gain te hoog staat grijpt de gyro in bij en kleine beweging. Deze correctie levert dan gelijk weer een reactie van de gyro op. Vandaar de zwabberende staart.
Hoe lager de gain is hoe meer de staart mag bewegen voordat de gyro ingrijpt....

@Jeroen: Wanneer verwacht je de vervangende parts? Balen dat je nog grounded bent.
Vandaag weer 3 lipo's leeg gevlogen... Het begint ergens op te lijken.

Groeten, Wilbert

Hoe lang kunnen jullie trouwens vliegen op je lipo's?

Ik heb de originele 2200 mAh lipo die bij de heli zit + 2 extra 2200 mAh lipo's (die van 35 euro bij east-systems). Ik heb met alle drie de lipo's 1,5 a 2 minuten gevlogen (getimed op de stopwatch) en vervolgens gekeken hoeveel mAh ik weer moest bijladen. Als ik dan de mAh deel op de tijd dan krijg ik het verbruik per seconde. Dat is bij mijn lipo's gemiddeld 4.3 mAh/sec.

Uitgaande van de 80% regel mag ik 1760 mAh verbruiken. Dan zou ik dus 6,5 minuut mogen vliegen (met een klein beetje marge). Ik moet dit overigens nog even in de praktijk brengen. Het slechte weer van de afgelopen dagen maakt dat een beetje onmogelijk.

Hebben jullie ook dit soort vliegtijden??

Groet, Joost

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me met vliegtijden nog niet heel erg bezig gehouden heb. Ben net pas een beetje aan het hooveren en stop dan gewoon na een tijdje. Heb het nog niet bijgehouden, maar vlieg dezelfde lipo (heb er nog maar 1) als jij hebt.
Merk wel dat nu het langzaam beter gaat ik meer lipo's bij wil gaan kopen en waarschijnlijk ook een nieuwe lader, want 3 uur laden om 7 minuten te kunnen vliegen begint me langzaam te vervelen moet ik zeggen!

@mr. nice: heb de spullen nog niet besteld moet ik eerlijk zeggen. Ben nog even aan het kijken wat en waar ik het ga bestellen. Op dit moment gaat het idee uit naar lader en lipo in china (scheelt bijna de helft op een lipo) en de rest van de onderdelen hier in nederland bij degene waar ik de heli gekocht heb. Als ik daar uitben laat ik het je weten en kunnen we snel weer een keer gaan vliegen als het aan mij ligt. Ben ook wel heel benieuwd naar die nieuwe blades moet ik zeggen. Heb de laatste keer met mijn witte wooden blades gevlogen en moet zeggen dat ik dat witte toch ook wel heel mooi vind bij de rode heli ;-)

Groeten,

Jeroen

ik ga een 2,4 ghz zender halen voor me heli, dan heb ik ook minder angst voor storingen hoop ik en vertrouw ik het kleine monstertje wat meer

De andere systemen zijn ook zeer betrouwbaar hoor.
Je krijgt alleen een probleem als iemand een sterker signaal op jouw frequentie uitstuurt.
En 2,4Ghz is ook niet 100% kijk hier maar eens poll-meld-hier-storingen-op-2-4ghz
Zelf overigens geen problemen.
Alleen een extra ontvanger moet van het zelfde merk zijn en is duur!
Groeten, Wilbert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Accu houder Trex 450

Inderdaat, de originele accuhouder van Trex is wat kort. Ik heb het gemodificeerd met die van Mini titan, en het zit perfect.
img0002dv8.jpg

img0001jg9.jpg

Back