Gloednieuwe HK450 haalt rare toeren uit

zoek gewoon op helifreak een filmpje van Finless Bob over het aafstellen van een gyro op een 450.
Bijvoorbeeld de filmpjes over een Trex 450 of 450 sport.
De HK is een directe kloon van die eerste.
Hij stelt de staart af in rate-mode, door de servo op de staartboom te verschuiven zodat hij niet meer hoeft te corrigeren als hij hovert. Daarna de limits op de gyro, zodat je geen binding bij de servo hebt. En vervolgens in HH-mode gaan vliegen.

Blijkbaar heeft mijn staartservo een grotere uitslag naar links dan naar rechts. Dat verklaard ook waarom de tailslider dus niet volledig naar links wil bewegen (daarvoor is immers een servobeweging voor nodig naar de rotor toe).

Ik heb de end-points gecontroleerd, daar lag het niet aan. Weet iemand misschien waar dit euvel door veroorzaakt word?

Ik heb ook het filmpje van Finless Bob doorgenomen, nuttige informatie, maar ook Bob bespreekt het probleem wat ik tegenkomt niet helaas.....

Waarschijnlijk moet je de servo hevel stand iets veranderen.
staat hij wel 90º t.o.v. de servo (in gyro rate mode) als je stick gewoon in het midden staat?.
Wat je omschrijft heb ik namelijk nog nooit gezien.
gaat hij evenwijdig heen en weer maar haal je dan de uiteinden van de staartas niet met je limits op 100%, dan moet je een gaatje naar buiten op je servo hevel.

Heb het nu dus wel gezien :mrgreen:
Zou bijna zeggen dat er twee afzonderlijke eind limits in de gyro zitten, maar dat is volgens mij niet zo.

Laatst bewerkt:
Heb het nu dus wel gezien :mrgreen:
Zou bijna zeggen dat er twee afzonderlijke eind limits in de gyro zitten, maar dat is volgens mij niet zo.
Het enige dat ik kan instellen is de 'gewone' limit, dus hoeveel uitslag de servo kan hebben. Ook kan ik het beginpunt (middelpunt) instellen met de gyro. Dit is te doen door de HH / Gain draaiknop op de afstandbediening 3 keer snel van HH naar Gain naar HH te laten switchen, dan geeft de gyro een korte LED knipper om aan te geven dat de instelling veranderd is.

Ik heb even de servo direct op de ontvanger aangesloten en dan heeft de servo wel gewoon volledige uitslag naar links en volledige uitslag naar rechts. Dan zit er dus geen verschil in de uitslagen

Ik vind het maar raar :confused:

Dat is niet zo gek gezien wat je hebt ingesteld..

Het zit alleen in je gyro, nl als je die er tussen uit haalt werkt het wel geheel
Dus je gyro instelling is niet optimaal

Je limit is ingestelt, dus dat beperkt de servo in zijn uiteindes
Je middenstand is aangepast, waardoor hij dus ongelijk beweegt links rechts.

Dus, als iets niet goed is, gewoon de instel stappen herhalen.
Even servo los(verschuifbaar) en de limit goed zetten

Pas als die goedstaat het middenpunt instellen.
Dan moet het kloppen

Ik heb even wat geprobeerd, in Rate mode staat de servo horn 90 graden tegen opzicht van de servo, de slider staat in het midden. Vervolgens pas ik dan het middelpunt aan met het 3 keer switchen tussen HH en Rate mode. Toch is de uitslag naar de linkerkant nog steeds groter dan de uitslag naar de rechterkant....

Ik kan wel de limit van de servo instellen op de zender, waardoor hij dus naar links evenveel beweegt als naar recht (100/50). Maar ik weet niet of dit de correcte oplossing is...
(alleen bij Rate mode houd de servo zich aan de opgegeven limieten, bij HH beweegt deze gewoon tot de maximale waarde 100/100)

Net even gevlogen, in Rate mode blijft de staart keurig recht staan zonder al te veel stick-input. In HH mode heeft hij de neiging om naar rechts te draaien (staart naar links). Als ik dan de gain verhoog gaat de heli tail hunten (zo word dat genoemd dacht ik) dus heel snel van links naar rechts bewegen. Maar dit doet hij nog steeds met een subtiele draai naar rechts (staart naar links). Komt dit doordat het eigenlijk een goedkope gyro is of heeft het met iets anders te maken?

Net weer even gevlogen, dit keer in HH. Na even wat proberen (draaien aan de Pitch-adjust) werkt de HH mode wel goed. Dan heeft hij geen draai naar links. Maar nu heb ik alleen een enorme positieve pitch als de stick helemaal naar beneden staat. Ook is de headspeed natuurlijk lager nu, omdat de helicopter eerder opstijgt. (genereert veel meer lift omdat de pitch veel hoger is)

Maar het lijkt me niet de bedoeling om te beginnen (stick naar beneden) met een pitch van 10 graden positief?

Laatst bewerkt:
Dat is dus de reden dat je de gyro middels de limit op de eindpunten in moet stellen, via de zender kan hij er stiekem nog wel eens overheen

De reden waarom de staart in hh weg blijft draaien kan in heel wat dingen gezocht worden, maar om nu zo 123 DE reden te noemen kan even spannend zijn..

Vaak draait een staart weg(of houd hij niet lekker) als het toerental te laag is. Waarom dat hij bij jou dan juist beter gaat werken bij een lager toerental is dan een beetje apart
wat nog kan, is dat het een trillingsprobleem is. veel gyro's zijn allergisch voor trillingen, misschien moet je de hoofdbladen of staartbladen balanceren? of misschien een andere trilling in de heli achterhalen?

En 10 graden pitch als de stick onderin zit?
dat is wat enthousiast..
Meestal vliegt een heli bij 5 a 6 graden als ik mij niet vergis, sommigen hebben het hooverpunt op midstick zitten, sommigen boven het hooverpunt (3d piloten)
Kijk weer even bij finless voor de 101 video's, hier vind je ook info over zenderinstellingen en pitchbereik etc

succes

Net weer even gevlogen, conclusie: een hogere pitch geeft nog steeds een draai met de staart naar links... Ik denk dat het dus inderdaad te maken heeft met trillingen.

Maar even iets heel anders, ik wou net eens idle up (1) proberen, de motor begon enorm te piepen en toerde vol op maar stopte al na 1 seconden en draaide vervolgens langzaam verder. Voordat ik de throttle hold om kon zetten kwam er al witte rook van de motor af... Resultaat: de motor enorm oververhit, ESC en Lipo ook best warm...

Hoe kan dit komen? Dit zijn mijn curves:

Throttle:
Normaal:
0-50-70-85-100
Idle Up:
90-85-80-85-100

Pitch:
Normaal:
50-62-75-87-100
Idle Up:
25-50-75-87-100

Lijkt mij sterk dat de curves verkeerd zijn, maar wat er anders fout kan zijn...
Alvast bedankt voor de hulp

Waarschijnlijk een verkeerde timing ingesteld, of een fase van de motor kortgesloten

Een brushless gaat lekker lopen als hij ong 75% of meer opengestuurd wordt.
Dat is ook het beste voor de regelaar.
Doe je dat niet, kan de regelaar of motor te warm worden
Let wel, dit kun je gewoon voelen etc en kun je ook mee vliegen.

Bij jouw knalde hij er snel uit, waardoor een kortsluiting in de motor waarschijnlijker wordt..

Meestal knalt de regelaar er uit, bij jou de motor...

Is dat gewoon proberen met de timing? Ik heb zo'n leuk programmeerkaartje erbij waar ik Soft, Middle of High kan selecteren voor de timing.

En de fase kortgesloten, komt dat door een verkeerde timing of heeft dat een andere reden?

Verkeerde timing merk je doordat de motor (te) warm loopt, of niet lekker start.

Stel de motor heeft tot nu toe echt bloedheet gelopen, kan dat een punt zijn
Maar in dit geval vermoed ik van niet

Misschien een schroef oid in de motor gevallen?
Soms heb je ook wel eens gewoon pech

Bij een gewone hover (niet in idle up) werkt de motor wel gewoon goed, dus lijkt me haast niet dat de timing verkeerd staat. Maar het gekke is dus dat zodra ik de idle up switch omzet de motor optoert en na 1 seconde er mee stopt en ik een enorm gepiep hoor (of het van de motor of ESC afkomt weet ik niet zeker) ook kwam van of de motor, of de ESC witte rook , zoals ik al eerder uitlegde

Waar kan het probleem dan liggen dat de idle up mode niet werkt? Het was (gelukkig) geen schroefje wat in de motor was gevallen....

In ieder geval al super bedankt dat je (jullie) me tot zover hebt / hebben geholpen!

Ik weet niet hoe je naar de idle-up modus schakeld?
In idle-up ga je direct van niets naar alles (of iets minder).
Hij krijgt dus gelijk de volle mep.
In normal stuur je de regelaar geleidelijk open.
Wellicht dat alles ineens iets teveel is voor de motor, of dat je regelaar van streek raakt als hij direct vol wordt open gestuurd (slechte softstart functie).
Doe je het vanuit normal mode dan is de rotor al op toeren en is de A piek wellicht een stuk lager.

Ik probeerde de idle-up inderdaad toen de heli gewoon op de grond stond en de rotorbladen nog niet draaiden. Waarschijnlijk probeerde de motor dus teveel ampere uit de regelaar te halen... Morgen eens proberen als de rotor al op snelheid is

Om nog even terug te komen op de HH mode, het verhogen van de Headspeed zou er voor zorgen dat de heli niet meer met de staart naar links zou draaien, hoe kan ik de headspeed verhogen? Ik heb nu een 3850 KV motor, 11T pinion en ik vlieg met een 30A Speedcontroller (40A Burst). Ik las op het internet dat het verhogen van de pinion naar 12T een hogere headspeed oplevert, maar als ik op HK de reviews van deze motor lees zeggen genoeg mensen dat ze goed vliegen met een 11T pinion op hun HK450...

Is de headspeed ook te verhogen door de throttle / pitch curve aan te passen? Of moet ik iets anders aanpassen?

Je hebt slechte curves... je throttle in normaal mag van 0 tot bv 70 , idle1 over volle lijn bv 75 nemen, idle 2 alles op 100 %. Je gyro flipt bij constant veranderende toerentallen ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt slechte curves... je throttle in normaal mag van 0 tot bv 70 , idle1 over volle lijn bv 75 nemen, idle 2 alles op 100 %. Je gyro flipt bij constant veranderende toerentallen ...
Welke curves zijn aan te raden? (3850 KV motor, 11T pinion)
Ik had eerst de curves gebruikt die Mikey's RC aanraadde, daar werkte hij ook niet helemaal lekker mee

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon vlakke curves...

bv,

voor normal: 0-22-35-70-70 (om vanuit stilstand te kunne opstijgen)
idle1: 70-70-70-70-70
idle2: 100-100-100-100-100

De gewenste headspeed is te verkrijgen door te meten met een apparaatje. En zodanig de procenten aan te passen in de idles.

Let wel dat de idle 1 altijd start met de hoogste waarde van je normal, anders krijgt de heli een ruk bij het omschakelen.

Meestal gebruik je de normal niet, en toer je op vanuit idle2, en schakel je naar idle1 om hem neer te zetten...

Geeft de motor ineens de volle ruk als je naar de idles switched, moet je gaan uitzien naar een ESC met goeie softstart.

Laatst bewerkt:
Back