Gloednieuwe HK450 haalt rare toeren uit

Kijk even door de instellingen van je regelaar

Meestal kun je hierin een soft start modus aangeven
Als je dan vanuit 0 optoert, zorgt de regelaar ervoor dat hij rustig op toeren komt.

Verder ga je pas aan de tandwielverhouding rommelen als je echt een veel hoger toerental wilt dan nu mogelijk, of als je motor of regelaar nu erg warm lopen, en je curve momenteel onder de 70% ligt.
Nu dus nog niet, eerst kijken hoe het setje zich gedraagt in een normale gemiddelde vlucht.

Qua curves
Probeer in het midden bijv. 65% te hebben, en als hoogste iets van 80% te zetten. Rond midstick moet hij iig voldoende toeren hebben, anders krijgt de staart een groot koppel te verwerken als jij ergens tussen midstick en iets boven midstick aan het vliegen ben. (motor wil dan veel gas bijgeven, waardoor de staart wegslaat)
Je kan ook optoeren tot 70, en dan 70 vasthouden
Later kun je dit altijd nog wat bijschaven.

Kijk ook even of je regelaar geen governor heeft, zo ja zet deze uit. Dit veroorzaakt ook wel eens problemen met de staart

Pitch moet je ook even naar kijken
In idle 1 willen velen net zoveel positief hebben als negatief
Dit heb je nu dus niet. De curve moet dan gewoon lineair van 0 naar 100 lopen, ong -10 tot + 10. Ga je voor een meer "schaal" vliegstijl, zul je negatief minder pitch hebben. Het hooverpunt zal dan ook meer rond midstick liggen.
 
Net even het programmeerkaartje op de ESC aangesloten, en tot mijn schrik zag ik dingen die er echt niet hadden moeten staan.... (Had ik wel veranderd, maar nooit bedacht dat het OK knopje wel eens een functie kon hebben...)

Start Mode = Normal (Verklaard dus waarom hij met idle up voor geen meter wou werken)
Timing Mode = Low

Ik heb de Start Mode op Soft gezet (Of is Very Soft beter?) , en de Timing Mode naar Middle gezet. Hopen dat hij nu beter werkt dan eerder.
De Governor mode staat standaard al op uit, ook niks aan veranderd verder.

Ik ga straks even de curves aanpassen met behulp van jullie berichten, hopen dat het gaat werken :)
 
Gewoon vlakke curves...

bv,

voor normal: 0-22-35-70-70 (om vanuit stilstand te kunne opstijgen)
idle1: 70-70-70-70-70
idle2: 100-100-100-100-100

beter is voor normaal mode een vlakke curve na midstick bijv


just my 2cts
0-40-70-70-70 of 0-45-80-80-80 heb je tijdens het hoveren een vast toeren tal.

idle 1 vlak 80 en idle 2 vlak 100
 
Zorg dat je in normal mode op lowstick ong -2 graden hebt.

zal je curve er ong zo uit gaan zien; 40-45-50-75-100 ( kan per set up verschillen maar zet je pitchmeter er op en pas het eerste punt aan zodat je -2 graden hebt en pas punt 2 erop aan zodat je een mooie gelijdelijke lijn hebt naar midstick)

en in je idle modes linear 0-25-50-75-100.

Je hoverd zo net na midstick, laat je niet wijsmaken je curves aan zo aan te passen dat je op midstick hoverd. Als je later aan wat inverted stuff wil beginnen kom je in de problemen.

zorg iig dat je na midstick in alle modes alles gelijk hebt en linear dat voorkomt dat als je verschakelt je heli rare sprongen maakt.
 
ook nog een kleine tip. een ptich bereik van -10 naar +10 is om mee te beginnen al voldoende kun je altijd na verloop van tijd wat verhogen als je er aan toe bent
 
Meten doe ik eigenlijk alleen om te zien of mijn mechanische setup in orde is.
Met je curven regel je voornamelijk wat jij lekker vind vliegen.
Het is eigenlijk vrij simpel.
Je hebt te maken met het vlieggedrag van je heli, en wat er technisch mogelijk is natuurlijk, daar draait alles om.
Het makkelijkste wordt het als jij zo min mogelijk moet vertalen met je sticks tijdens het vliegen, om de heli te laten doen wat jij wilt.
Met de gascurven die gevaho heeft gepost zet je het toerental vast, zodra de heli los is zal de regelaar proberen dat toerental vast te houden.

Dan heb je al 1 variabele minder die je met je vingers moet gaan besturen.
blijft namelijk alleen de cyclic en pitch over.

Ik vlieg met een lineaire pitchcurve, 0-25-50-75-100. (3D / Sport)
En ik stel met de swashmix de maximale uitslag in die ik lekker vind vliegen (zit dan toevallig meestal rond de 11 graden pos. en neg. pitch)
Mijn cyclic stel ik puur in op gevoel tijdens wat testvluchtjes, wederom met de swashmix.
Maar ik raad niet iedereen aan om daar ook mee te gaan vliegen, of op die manier.

Je kan ook kiezen om minder negatieve pitch als positief te nemen etc.etc.
En al die instellingen verschillen dan ook nog eens per setup (Heli, bladen, motor etc.etc.)

M.a.w.
Het is vrij persoonlijk en moeilijk over te nemen van anderen.
 
Bedankt voor alle tips, ik heb de curves aangepast, en net weer even gevlogen (tussen de buien door):
- Idle Up functioneert nu wel goed, gewoon normaal laten optoeren en daarna de switch omgezet
- Mooie constante headspeed bij een hover
- Snel omhoog en naar beneden met idle up :)

Maar nog steeds een staart die lichtelijk draait naar links. (alleen in HH mode, rate mode blijft de staart keurig recht staan nadat deze goed afgetrimmed is) Dit doet de staart zowel bij de normale mode als idle up. Misschien eens een throttle curve proberen die uitkomt op 100% ? (lijkt mij veels te hoog)

Zijn er nog andere manieren om de staart recht te krijgen? (Digitale Servo met een nieuwe Gyro? , andere staartrotorbladen? , andere motor met pinion?)

Curves die ik nu gebruik (Normal - Idle Up):
Throttle:
0-40-80-80-80
90-90-90-90-90

Pitch:
40-45-50-75-100
0-25-50-75-100
 
Laatst bewerkt:
Een goeie gyro maakt inderdaad een wereld van verschil... een hk gyro voldoet nog wel bij hooveren maar daar zal het bij blijven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar nog steeds een staart die lichtelijk draait naar links. (alleen in HH mode, rate mode blijft de staart keurig recht staan nadat deze goed afgetrimmed is)

Ik hoop dat je met "afgetrimmed" niet bedoeld dat je in rate mode de rotatie hebt weggetrimd met je zender. Want in dat geval is dat de reden dat hij in HH wegdrift. Dit ziet de HH gyro namelijk als stuurinput.
 
Een goeie gyro maakt inderdaad een wereld van verschil... een hk gyro voldoet nog wel bij hooveren maar daar zal het bij blijven
Maar het hooveren lukt helaas al niet, of het aan de gyro ligt weet ik dus niet zeker

Ik hoop dat je met "afgetrimmed" niet bedoeld dat je in rate mode de rotatie hebt weggetrimd met je zender. Want in dat geval is dat de reden dat hij in HH wegdrift. Dit ziet de HH gyro namelijk als stuurinput.
Wel getrimmed in rate mode, maar vervolgens het middelpunt opnieuw ingesteld in HH mode. Dus daar ligt de fout helaas niet :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar ligt de fout wel dus :rolleyes:
Je moet zonder trim of subtrim de staart mechanisch zo afstellen dat hij in rate mode stil blijft hangen.
Trimmen is nooit een optie met een gyro.
 
Je hoverd zo net na midstick, laat je niet wijsmaken je curves aan zo aan te passen dat je op midstick hoverd. Als je later aan wat inverted stuff wil beginnen kom je in de problemen.

Tijdens rondvliegen merk je het al, want naar beneden komen na een hoge snelle vlucht gebeurt dan bij 1/4e stick.. heb je haast geen toeren meer over=heli die uit de lucht valt.;)
 
Daar ligt de fout wel dus :rolleyes:
Je moet zonder trim of subtrim de staart mechanisch zo afstellen dat hij in rate mode stil blijft hangen.
Trimmen is nooit een optie met een gyro.


Met een HH gyro mag je gerust trimmen in rate mode om de Servohevel 90 graden te krijgen. echter, moet je daarna wel even opnieuw de gyro initialiseren voordat je in HH mode overschakeld. jaren zo gedaan. met esky tot spartan gyro's. no problemo.
 
Net de eerste crash gehad , de ESC vond het nodig throttle in te gaan houden omdat de batterij bijna leeg was (zoals geprogrammeerd) maar omdat ik toch aardig hoog vloog haalde ik de heli naar mij toe en daar kwamen de rotorbladen tegen een plantenpot aan.
Schade: buiteneindes van de bladen zijn kapot en flybar verbogen. Valt allemaal reuze mee gelukkig, mede omdat ik niet in idle up aan het vliegen was

Maar dit geeft natuurlijk wel weer een rede om weer eens goed inkopen te doen bij HK:
Turnigy DS480 - Digitale Servo
HobbyKing GA-250 MINI-MEMS Gyro - MEMS Gyro
Turnigy R/C Heli Pitch Gauge - Om de pitch eens goed te kunnen meten
325mm Fibreglass Main Blade - die zijn nu kapot
HK450V2 Canopy Spinner - 1 spinner is afgebroken, ook meteen maar repareren
Polyester Velcro - Om de accu ook eens goed te kunnen bevestigen zonder dat lastige bandje
Turnigy Multi Blade Micro Tachometer - Om de snelheid van de blades te kunnen meten
Carbon Fiber Tail Blade 86mm - Wat extra 'power' voor de staart
HK450V2 Stabilizer Bar - Verbogen
Hk450V2 Stabilizer Blade - Ook maar voor de zekerheid

Kosten: 47 euro met verzending :)

Stiekem hoop ik dat deze gyro wel gewoon 100% uitslagen heeft voor beide zijden. Ik las in een ander topic dat een MEMS gyro ook beter functioneert dan een Piezo gyro. De digitale staartservo is natuurlijk ook mooi meegenomen :P
 
Als je met fibreglass bladen vloog, weet ik wel zeker dat er nog meer stuk is.. assen(feather+hoofd) gaan haast altijd wel krom.. vooral met fibreglass bladen(die zijn snoeihard.. als je met beter dan houten bladen wil gaan vliegen, neem dan carbon)
86mm tailblades gaan niet passen. zijn voor .30/.50 (550/600) heli's
 
Met een HH gyro mag je gerust trimmen in rate mode om de Servohevel 90 graden te krijgen. echter, moet je daarna wel even opnieuw de gyro initialiseren voordat je in HH mode overschakeld. jaren zo gedaan. met esky tot spartan gyro's. no problemo.
Ik heb het zo in ieder geval nooit gedaan.
En waarom zou je dat doen, Als je het mechanisch gewoon gelijk goed kan afstellen?
Weet je namelijk ook gelijk dat als de heli gaat wegdraaien er iets anders aan de hand is (mechanisch).
Je basis is een perfecte mechanische afstelling, als laatste redmiddel ga je trimmen.
Dat is wat je anderen moet adviseren.
 
Ik heb het zo in ieder geval nooit gedaan.
En waarom zou je dat doen, Als je het mechanisch gewoon gelijk goed kan afstellen?
Weet je namelijk ook gelijk dat als de heli gaat wegdraaien er iets anders aan de hand is (mechanisch).
Je basis is een perfecte mechanische afstelling, als laatste redmiddel ga je trimmen.
Dat is wat je anderen moet adviseren.

Waarom ik t zou doen, Zodat een servohoorn 90 graden staat.. staat die niet 90 graden met de servo, klopt de geometrie niet, krijg je delta, en is die linksom en rechtsom niet hetzelfde. (bv mikado hoorns, krijg je niet 90 graden op de servo. hebben maar 1 arm, en die is off. alsook de meeste goedkopere servo's en hevels. op kleinere servo's heb je ook nog minder resolutie om m mechanisch 90' te zetten)

Zolang je maar opnieuw initialiseerd is er niks aan de hand. centerpuls van een spektrum of een futaba ligt bij beiden ook anders. zelfde effect. gyro bepaalt het niet-draaien punt aan de hand van het signaal wat ie in de eerste paar seconden krijgt. de rest daarna is gewoon input.
 
Klopt,
Maar als je er gewoon een servo wieltje opzet, dan kan je zelf de ideale hartafstand bepalen om aan de ideale servo resolutie te komen (100% limit of meer afhankelijk van gyro) en hem perfect op 90º te krijgen.
je moet even een gaatje boren in een plastic schijfje, wat niet veert en perfect direct aanstuurt.
Hoef je niets te trimmen en is de setup geen variabele meer als je problemen moet oplossen.
 
Back
Top