Gloeipluggen zijn er in heel veel soorten en maten. Welke plug je gebruiken moet in welke motor is geen exacte wetenschap. Je kan dus vrijwel altijd kiezen uit meerdere pluggen die geschikt zijn voor jou motor.
Er zijn pluggen op 1,5V werken maar er zijn er ook die 2V nodig hebben. Je zou dus kunnen kiezen voor zo'n plug dan ben je van veel problemen af. Nu lees ik dat je een Saito 62 hebt, een 4takt dus. Helaas is dan de keuze van pluggen wel een stuk kleiner. Zelf vlieg ik ook bijna uitsluitend met 4takt motoren en mijn ervaring is dat de OS F plug de beste 4takt plug is die er bestaat. De FOX 4takt plug heb ik ook met succes in gebruik in één van m'n motoren (OS40 4takt).
De OS F plug KAN op 2V gebruikt worden maar dan wordt hij wel heel erg heet. Volgens mij zal dat de levensduur niet echt ten goede komen. Een spanning van 1,6V tot 1,7V is beter voor de plug. De FOX 4takt plug is voor 2V gemaakt en kan zondermeer op 2V aangesloten worden.
Nog een punt is dat één NiMH (of NiCad) cel meestal voldoende is om een gloeiplug voldoende te laten gloeien om de motor er mee te kunnen starten. Je zal er dan wel voor moeten zorgen dat je zo in mogelijk verliezen hebt. Dus dikke draden gebruiken (min. 2,5 mm²) en ook nog zo kort mogelijk. Denk er om dat de stroom door een gloeiplug behoorlijk hoog is. Door de meeste pluggen loopt minimaal 3Amp!
Wil je toch twee cellen in serie zetten dan zal je juist dunnere draden moeten gebruiken om het te veel aan spanning als verliezen in de draden kwijt te raken. Al die elektronica die in de voorgaande reacties wordt voorgesteld kan je beter niet gebruiken.
De weerstand met de zenerdiode is kompleet ongeschikt. Ten eerste zijn er geen goede zenerdiodes van 1,5V. Ten tweede moet die zener diode hele hoge stromen kunnen verwerken en dergelijke zeners zijn helemaal zeldzaam, als ze al bestaan!
De voorgestelde schakeling met een LM317 is ook ongeschikt omdat deze regelaar niet meer dan 1Amp kan leveren plus dat die regelaar een ingangsspanning nodig heeft die ongeveer 2V hoger is dan de uitgangsspanning. In dat geval zal je dus minimaal 3 cellen moeten gebruiken. Allemaal extra verliezen!
Veruit de simpelste oplossing is gewoon een weerstand in serie met de gloeiplug. Voor één loodcel zal die weerstand een waarde moeten hebben van 0,1Ohm tot maximaal 0,2Ohm en minimaal 5W kunnen verstoken, 10W is beter.
Voor een accuspanning 2,4V (2 NiMh cellen),zal de weerstand ongeveer 0,3Ohm 10W moeten worden.