Gloei accu

• Topicstarter Topicstarter frank van der Winden
  • Startdatum Startdatum
F

frank van der Winden

Guest
Ik heb in de romp van mijn taxi cup II een gloeiaccu aansluiting gemaakt. Dus bij het starten hoef ik alleen het stekkertje van een gloeibatterij in te pluggen.

Dit werkt goed, echter ik heb het idee dat als de accu (6000mah nimh) pas geladen is het starten een stuk makkelijker gaat.

Nu ben ik bang dat ik wat spanningsverlies heb door de bedrading in de romp en aan de accu. Kan ik een accu gebruiken met een hogere nominale spanning? (bijv. een loodaccu van 2 volt of twee in serie geplaatste nimh accu's 2,4 volt)

Hoeveel spanning mag een gloeiplug hebben?

De motor is een saito 62.

groeten, Frank.

Ik zou 2V toch wel als max houden.

Op 1,2V moet je normaal al wel kunnen starten maar persoonlijk heb ik een voorkeur voor 2V vooral als het buiten koud is.

Ben bang dat sommige pluggen 2.4V(minimaal) bij volle accu nog iets meer namelijk door branden.

Misschien kan je ergens een 2V stabilisator regelen.
Of zet een grote diode in serie (3Ampére ofzo), dan ben je 0.6/0.7V kwijt.
Moet je even de stroom meten door de plug dan weet je welke diode je minimaal moet hebben voor de maximale stroom.

Laatst bewerkt:
Ook op 2 volt zullen al pluggen gaan sneuvelen.....
Ik gebruikte een aantal jaren geleden een 2 Volt loodaccu met een normale gloeistekker en kabel (lengte +/-60cm) voor het starten van rc auto's. Op de eerste middag gingen meerdere pluggen kapot tot ik de tip van een collega kreeg om de kabel lengte groter te maken (totale lengte ruim een meter). Er ontstaat zo bewust een spanningsverlies. En inderdaad.....geen plug meer doorgebrand met starten en het starten gaat net zo goed.
Ik zou dus niet hoger gaan dan +/- 1,5 V.
Misschien is het installeren van een "auto-glow" een oplossing? Deze regelt zelf de spanning terug naar veilige waarde en schakelt automatisch aan / uit. Nadeel; merk afhankelijk heb je een 2 tot 4 cel accu aan boord nodig.... Ik gebruik op enkele toestellen de "Glow Star" van Simprop. Kost nog geen 25 euro. Oudere typen gebruiken 2 cellen, de nieuwe versie heeft een 4 cel accu nodig. Ik gebruik 4 cel AA 2500 packs. Ruim voldoende voor +/- 10 starts/vluchten.
Succes!

Goedkopere pluggen zoals rossi en dergelijke gaan snel kapot bij een te hoge spanning, Hierbij is het aan te raden om op 1,5V te blijven. Echter zijn enya pluggen echt sterke dingen. Ik starte deze altijd met een 2 volt accu, maar in nood heb ik ook al wel eens 2AA batterijen aan elkaar geknupt en geen problemen. wat je evt zou kunnen doen is 2 cellen nemen en er een passende weerstand bij zoeken om het terug te regelen naar ongeveer 2 volt? (ben geen elektro expert).

Bedankt voor de reakties,

Vooral het idee van spazz11 lijkt me wel wat.
Nu nog uitvinden welke weerstand ik nodig heb.

Ik heb geen verstand van weerstanden, ik weet dat U=I.R

als je uitgaat van 1.2 volt en 0,5 ampere (aanname) dan is de weerstand 2,4 ohm

als ik een accu van 2.4 volt ga gebruiken zou ik om hetzelfde voltage te houden dus een extra weerstand van 2,4 ohm moeten gebruiken. Ik wil echter hoger uitkomen dus zou ik een weerstand van 1,2 ohm moeten gebruiken? klopt dit of is dit onzin?

Wie het weet mag het zeggen.

Groeten, Frank.

Niet helemaal denk ik?

Naar mijn weten is het Uin-Uplug / Iplug = R benodigd.

Dit kan je dan op deze manier berekenen maar dan moet je eerst even de werkelijke stroom meten bij 1.5V (normale batterij)

Ik denk dat een diode in serie tussen de voeding en plug ook wel voldoende is.

Of een zenerdiode van 1.5V dan houd hij de spanning echt op 1.5V tot je accuspanning lager is dan dat.

zie schema:

zenerd.gif

website met de overige info: Power Supplies

De weerstand die er inzit kan je bepalen aan de hand van de maximale stroom/vermogen die de zenerdiode kan dissiperen of je maximaal nodig hebt zolang dit maar lager is dan de Imax van de zener

Dit is ook nog een optie maar wat complexer.

Circuits Online - Schakelingen - mini LM317 voeding

Laatst bewerkt:
Gewoon een 2v loodaccutje pakken en daar een meter niet te dik snoer aan. Het idee erachter is hetzelfde als met de weerstand; als je maar een snoer neemt wat lang genoeg is en niet te dik, heeft dat snoer al voldoende weerstand om je gloeiplug de 2v te laten overleven (want hij krijgt dan dus geen 2v meer).

Wil je luxer, dan kun je een powerpanel gebruiken. Dan kun je ook zien welke stroom er loopt enzo.

Ik heb een spanningsregelaar gemaakt met een LM317 (zie ook LM317 Calculator)

De spanning werd netjes geregeld, echter de stroom was te laag om te gloeien.

Nu gebruik ik twee accu's in serie met een diode in serie. Dit werkt wel maar hoe weet ik niet want ik meet maar een gering spanningsverlies. Gloeien gaat echter goed en starten ook, dus ik ga het eerst zo proberen.

Groeten, Frank.

Meet ook de spanning over de diode eens. Dus voor en na de diode. Dit zou (bij gesloten circuit) 0.6/0.7V moeten zijn.

Gloeipluggen zijn er in heel veel soorten en maten. Welke plug je gebruiken moet in welke motor is geen exacte wetenschap. Je kan dus vrijwel altijd kiezen uit meerdere pluggen die geschikt zijn voor jou motor.
Er zijn pluggen op 1,5V werken maar er zijn er ook die 2V nodig hebben. Je zou dus kunnen kiezen voor zo'n plug dan ben je van veel problemen af. Nu lees ik dat je een Saito 62 hebt, een 4takt dus. Helaas is dan de keuze van pluggen wel een stuk kleiner. Zelf vlieg ik ook bijna uitsluitend met 4takt motoren en mijn ervaring is dat de OS F plug de beste 4takt plug is die er bestaat. De FOX 4takt plug heb ik ook met succes in gebruik in één van m'n motoren (OS40 4takt).
De OS F plug KAN op 2V gebruikt worden maar dan wordt hij wel heel erg heet. Volgens mij zal dat de levensduur niet echt ten goede komen. Een spanning van 1,6V tot 1,7V is beter voor de plug. De FOX 4takt plug is voor 2V gemaakt en kan zondermeer op 2V aangesloten worden.

Nog een punt is dat één NiMH (of NiCad) cel meestal voldoende is om een gloeiplug voldoende te laten gloeien om de motor er mee te kunnen starten. Je zal er dan wel voor moeten zorgen dat je zo in mogelijk verliezen hebt. Dus dikke draden gebruiken (min. 2,5 mm²) en ook nog zo kort mogelijk. Denk er om dat de stroom door een gloeiplug behoorlijk hoog is. Door de meeste pluggen loopt minimaal 3Amp!
Wil je toch twee cellen in serie zetten dan zal je juist dunnere draden moeten gebruiken om het te veel aan spanning als verliezen in de draden kwijt te raken. Al die elektronica die in de voorgaande reacties wordt voorgesteld kan je beter niet gebruiken.
De weerstand met de zenerdiode is kompleet ongeschikt. Ten eerste zijn er geen goede zenerdiodes van 1,5V. Ten tweede moet die zener diode hele hoge stromen kunnen verwerken en dergelijke zeners zijn helemaal zeldzaam, als ze al bestaan!
De voorgestelde schakeling met een LM317 is ook ongeschikt omdat deze regelaar niet meer dan 1Amp kan leveren plus dat die regelaar een ingangsspanning nodig heeft die ongeveer 2V hoger is dan de uitgangsspanning. In dat geval zal je dus minimaal 3 cellen moeten gebruiken. Allemaal extra verliezen!

Veruit de simpelste oplossing is gewoon een weerstand in serie met de gloeiplug. Voor één loodcel zal die weerstand een waarde moeten hebben van 0,1Ohm tot maximaal 0,2Ohm en minimaal 5W kunnen verstoken, 10W is beter.
Voor een accuspanning 2,4V (2 NiMh cellen),zal de weerstand ongeveer 0,3Ohm 10W moeten worden.

Laatst bewerkt:
ik kreeg ooit eens als tip, sodeer aan 1 kant een weerstands draad op de accu en dan de gloeidraad met een krokodilleklem er op.
door krokodilleklem hoger of lager op de weerstands draad te plaatsen kun je de gloeispaning aanpassen

Bedankt voor de tips,

Ik heb er nu een weerstand van 0,27 ohm 10w tussen gezet. Belast hou ik nu ongeveer 1,6 volt over met twee cellen. Dit lijkt me prima, nu eerst maar eens een tijdje in de praktijk uit proberen.

Groeten, frank.

Nog een kleine nabrander over het gloeithema.
Een 1,2V opsteekgloeiaccu is voor minder dan 20 euro op de meeste plaatsen te koop inclusief lader. Daar kun je met een paar laadcycli het hele seizoen mee door.

Wat ook goed werkt zijn de automatische startpanelen.
De dure van Robbe en Graupner zijn stroomregelaars en zijn, naast dat ze simpel van opzet zijn, niet geschikt om een plug mee te voeden, elke plug zal een andere instelling hebben.
De automatische panelen hebben een referentie spanning en regelen de uitgangsspanning daarop af. Onafhangkelijk van de soort plug gloeit die dus altijd goed.
Ik heb het regelgedrag een met de scoop bekenen, en dat ziet er prima uit.
Een mooie PWM regeling met goede terugkoppeling, stroombegrenzing en overtemperatuurbeveiling. Een vrij complexe schakeling vergeleken met de stroomdrivers met regelknop.
En dat samen met een stroommeter, een schakelaar voor de pomp op een paneel voor ongever 20 euro, niet gek.....

Hallo Robke,

Ik heb ook jarenlang een opsteekgloeier gebruikt, echter zoals boven ook al verteld, werkte dit niet goed bij mijn nieuwe motor. (vanwege langere aansluitdraden en omdat ik vanwege de motorkap de opsteker niet goed kwijt kan).

Verder was een paneel geen optie voor mij, ik heb nl geen startmotor.

De beste optie voor mij was een 2 volt loodaccu maar dan moet je ook een andere lader hebben.

Nu heb ik een voor mij ideale gloeier (hoop ik). Ik kan hem in mijn broekzak steken, hij is op te laden met mijn ultramat 14 en ik kan hem plaatsen ver bij de prop vandaan. En de kosten zijn 0,95 euro voor de weerstand en twee 3000 mah nimh batterijen van de aldi (die had ik nog)

Kortom volstrekt gelukkig (-: met iets heel simpels (-:

Groeten, Frank. (p.s. hoe plaats je pictogrammen in een bericht?)

Al jaren gebruik ik een 2volt accu met 2 meter 0,75mm2 er tussen.
Op een quickie vlieg ik nu al 2 jaar met de zelfde pliug (de motor is wel versleten).

Back