Gloeiplugdraad saito 120 kapot

ik ben een half jaar geleden wel door robbe benadert, en kwamen hierop nogal dreigend over...CE is een wassen neus, de import heeft ook CE,
ik vraag het hierom als Dennis inderdaad geen robbe sticker meer heeft, kan hij ook geen aanspraak meer op de Robbe td maken... overigens zijn wij de enige natie die wel door robbe geregeerd word, spanje/frankrijk/GB/BE/ hebben dat niet...

Ik denk dat het juridisch lastig is om aan te tonen dat een servo met bv. type AB123 van Futaba/Robbe, die een conformiteit heeft op dat type, anders is dan dezelfde servo AB123 van Futaba, die via welke route dan ook in de EU is binnengekomen.
Daar bv. Robbe op veel spullen een type gebonden CE conformatie heeft, en geen serienummergebonden met individuele certificaten, lijkt mij dat een aardig juridisch spelletje mogelijk is.

Bovendien is het voor de consument niet mogelijk om een product dat binnen Europa zonder certificaat verkocht wordt, alleen een stikkertje, te controleren op herkomst.
Men koopt zowel bij Blokker als Marskramer een Miele stofzuiger, en neemt aan dat die van Miele komt met alle garanties die van toepassing zijn.
Ik vraag mij dus ten zeerste af hoe Robbe er in slaagt om dit spelletje aan de gang te houden temidden van de huidige Europeese wetgeving.
Volgens mij gaan ze er vanuit dat niemand genoeg geld over heeft voor een rechtzaak, tot er een keer serieuze stront komt natuurlijk. Afklopppen dus.

Die discussie is al heel veel gevoerd. De 'Robbe CE' is niet van toepassing op grijze import, ook al is het exact hetzelfde apparaat. Steker nog, stel je exporteert vanuit duitsland robbe servo's naar afrika, trekt daar de robbe stikker eraf, en importeert ze dan onder een andere naam, dan is de 'robbe CE' al niet meer van toepassing.

Als Futaba zelf er een CE bij heeft, dan is die wel onverkort van toepassing. Dit ongeacht of Futaba zelf een rechtstreekse vertegenwoordiging heeft in de EU.

Qua productaansprakelijkheid ben je dan als importeur wel zelf aansprakelijk.

Ik weet het, maar een klein stemmetje zegt mij dat een rechtszaak waar zwaar lichamelijk letsel (of erger) ter tafel komt, niet kan afhangen van een stikkertje van een paar millimeter.

Dus terug naar het wachten op de Japanse post.

Een rechtzaak gaat nooit over zwaar lichamelijk letsel, maar over geld. Om dat letsel te compenseren, als dan al zou kunnen. En dan kan zo'n stikkertje wel degelijk uitmaken als er bepaald moet worden waar dat geld vandaan moet komen.

Ripmax is de importeur voor Futaba apparatuur in Engeland. Met het open worden van de markten mogen zijn ook in de rest van de EU hun spullen verkopen dus ook hier. Dennis kan dus volledig legaal zijn spullen bij Ripmax inkopen en hier verkopen.
Robbe vindt dat natuurlijk niet zo leuk want zij waren eigenlijk de importeur/verkoper in het grootste deel van Europa. Nu hebben ze er dus een concurent bijgekregen en dat kost natuurlijk omzet.
Wanneer Robbe nu een Futaba zender importeerd en er een CE certificaat voor afgeeft dan geldt die ALLEEN voor die apparatuur die zij als importeur hierheen hebben gehaald. Zij gaan natuurlijk geen apparatuur certificeren die door de concurent wordt verkocht.
Ripmax zal echter ook aan dezelfde regels moeten voldoen als zij hun spullen binnen Europa willen verkopen. Zij moeten dus ook zo'n certificaat afgeven! En dat zullen ze ook echt wel gedaan hebben want anders hebben ze een flink probleem.
Dit soort zaken zullen niet spelen wanneer de fabrikant de certificering heeft geregeld. Dan kunnen zowel Robbe als Ripmax gebruik maken van dat fabriekscertificaat en is er geen enkel probleem.
Dan nog de service. De servicedienst hier in Nederland wordt betaald door Robbe, NIET door Futaba! Vandaar dat Robbe kan eisen dat alleen de door hen geïmporteerde apparatuur door de service dienst behandelt mag worden. Het is jammer voor ons maar daar valt niets aan te doen.

Ripmax is niet slecht voor Robbe, dat is Robbe zelf. Als ze niet zulke belachelijke marges aan zouden houden, zou het nooit interessant geweest zijn om zelf te importeren.

"Ja", zegt Robbe dan, "We moeten die marges wel hebben want we zetten niet zoveel om en de service moet ook betaald worden". Is kul. Als ze de marges lager zouden houden, zouden veel meer mensen Robbe/Futaba kopen en blijft de winst gelijk en kunnen ze ook de servicedienst nog betalen. Maar ja, ze draaien liever laag volume met hoge marge dan hoog volume met lage marge.

Moeten ze zelf weten, consequentie is dat iedereen z'n futaba spullen elders haalt.. inclusief nu dus winkeliers.

Moeten ze zelf weten, consequentie is dat iedereen z'n futaba spullen elders haalt.. inclusief nu dus winkeliers.

Maar als je een beetje rond kijkt vind je genoeg " robbe/futaba " wat nog een stuk goedkoper is als bij de handelaren die het niet meer van robbe hebben en dus theoreties goedkoper inkopen .

Mvg Johan

Nu ja, dat zeiljacht en die Maybach van Corrien moet natuurlijk wel ergens vandaan komen :P

Nu ja, dat zeiljacht en die Maybach van Corrien moet natuurlijk wel ergens vandaan komen :P

Nee niet nu, "toen" ook!

.............Robbe vindt dat natuurlijk niet zo leuk want zij waren eigenlijk de importeur/verkoper in het grootste deel van Europa. Nu hebben ze er dus een concurent bijgekregen en dat kost natuurlijk omzet.................
I rest my case! :)

P.S. Jan in een Mybach? Ik denk het niet! Een zeiljacht? Misschien!

Ondertussen de eerste motor een nieuw leven gegeven .

Is een oude HB.25 :mrgreen:

67384a01c1ed9ee26.jpg

67384a01c1ee45d1b.jpg

Kan hij weer een paar jaartjes mee . :cool:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Op rcgroups staan overigens diverse draadjes van mensen die een helicoil in hun saito hebben gezet ivm. schroefdraad problemen.

Het probleem was ze te krijgen als komplete set .

Helicoil heeft geen 1/4 UNEF 32

Mijn set is van een Duitse firma geimporteerd uit Australien . ;)

Ze passen voor elk merk motor waar deze gloeipluggen in zitten .

Mvg Johan

Pure nieuwsgierigheid van mij hoor maar dicht dat wel voldoende af? Ik heb het gekke gevoel dat je toch lekkage gaat krijgen langs die helicoil of is dat gevoel helemaal fout?

Pure nieuwsgierigheid van mij hoor maar dicht dat wel voldoende af? Ik heb het gekke gevoel dat je toch lekkage gaat krijgen langs die helicoil of is dat gevoel helemaal fout?
Ik heb zelf wel eens de draad voor de bougie in een V8-motor gerepareerd met een helicoil. Is een standaard oplossing en werkt prima. Sterker nog, de draad is nu van staal en dus veel sterker dan voorheen (getapt in aluminium)

Back