Gloeiplugvraag ???

Hallo,
Ik ben nieuw in de wereld van brandstof heli`s. Nu heb ik laatst een Trex 700 en een varioskyfox aangeschaft.
Deze werken dus met een gloeiplug en daar heb ik een vraag over..
Hoe lang gaat een gloeiplug gemiddeld mee?
En hoe kun je zien dat hij aan z`n eind zit?
Ik zit n.l met een naar gevoel dat tijdens een vlucht de gloeiplug er in een keer mee stopt:rolleyes: Gebeurd dat wel eens? En is dat te voorkomen?

Vast bedankt voor info

Groet Jan

Ja, dat komt voor, maar niet zo vaak. Zet er een goede plug in zoals de OS 8
Voorkomen kun je het niet, maar wel signalen herkennen als de plug slecht wordt zoals slecht stationair lopen na afkoppelen van gloeiaccu. Pluggen kunnen lang meegaan.

Hoi Jan,

Wat Rheli ook al zegt, pluggen kúnnen erg lang meegaan (Ik doe gemiddeld ongeveer anderhalf tot twee jaar met een plug). Maar in zijn algemeenheid kun je helaas geen uitspraken doen over de levensduur van een plug, het kan ook maar zo zijn dat een plug (van hetzelfde merk en type) maar een of twee maanden meegaat, zonder dat er echt wat aan de hand is.

Onder normale omstandigheden zal een plug zijn werk blijven doen zolang de motor loopt, en herken je een slecht wordende plug aan een slechter lopende motor, en op een gegeven moment start hij niet meer.
Soms moet je de carburateur afstelling iets aan het weer aanpassen, maar met de tegenwoordige motoren is dat eigenlijk een beetje een uitzondering.
Het is bij de tegenwoordige motoren DUS meestal al een aanwijzing als je op dezelfde middag (of de volgende week maar het is beide dagen hetzelfde weer bijvoorbeeld) merkt dat hij méér dan een tandje armer of rijker gezet moet worden.

Het enige waar je een beetje mee moet oppassen is een heli met een te hoog hoog-frequent trillingsniveau, met name als de motor slechte krukaslagers heeft. Dan trilt het hele gloeidraadje kapot en valt de motor van het ene op het andere moment stil. Gebeurt dit regelmatig, dan kun je beter de krukaslagers vervangen.

Oorzaken voor een kortere levensduur van de plug kunnen zijn: te hoge gloeispanning, kapotte krukas lagers, te schraal afgestelde motor (maar dan gaat de motor ook niet al te lang mee) of een te hoge compressie vanwege bijvoorbeeld een missende koppakking of zoals ik een keer meegemaakt heb een productiefoutje.

Pluggen waar ik goede ervaringen mee heb zijn de OS 8, de Rossi R3 en de Enya 4. Helaas hanteert iedere fabrikant weer zijn eigen aanduidingen over wat hete of koude pluggen zijn, en het gekke is dat ik nooit echt goed hoogte heb kunnen krijgen van het verschil tussen warme en koude pluggen: een koude plug van merk A kan het net zo goed doen als een middelwarme of warme plug van merk B. bij merk C merk je heel duidelijk verschil tussen hun koude en warme pluggen, merk D maakt het weer vrijwel niks uit. Dat is dus echt een kwestie van proberen. Maar meestal is de OS 8 toch wel de beste plug, voor all-round toepassingen.

Groet, Bert

85048e229684a842.jpg

En wat meer info er over: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf

Laatst bewerkt door een moderator:
jan , hoezo denk je dat hij er inflight mee stopt ?
bij de trex of bij de vario ?
de trex zou probleemloos moeten lopen op een os8 , ikzelf gebruik liever een enya 3 of 4 .
ook afhankelijk van het nitro gehalte .
bij de vario is het ook nog afhankelijk van de resonantie uitlaat-lengte afstelling .
het is overegens ook zo dat een os met vaste uitlaat [ je trex] iets meer plug and play is dan een rossie met resonantie , maar daarvan krijg je het wel in de vingers .
mvg ferry

Nou, thanks voor alle info. Ik weer stuk wijzer:)
Ik als newbee dacht ... Als de gloeiplug stuk kan gaan,waarom dan niet inflight. En dat lijkt mij niet zo grappig;) Maar met alle info ben ik gerustgesteld en weet ik waar ik nu op moet letten :D

Thanks all

hij kan wel stuk gaan inflight , maar het gebeurt gewoon nauwlijks .
zoals anderen ook aangeven , je kunt er heeeel lang mee doen , maar als je , zeker in het begin , aan het 'knoeien raakt ' zoals startproblemen nog niet goed herkennen , gloeien tot je een ons weegt , motortje laten verzuipen etc , zal hij eerder de geest geven .
als je alles op de rit hebt en probleemloos aan het vliegen bent , dan ga je meestal een aantal signalen krijgen dat je plug aan het opraken is .
let er ook op bij het gloeien , dat bijvoorbeeld een enya 3 , een veel lagere stroom nodig heeft om te gloeien , dan bijv een rossie 5 .

mvg ferry

Jan,
Aan de plug kun je zien wanneer hij "aan zijn eind zit".
Veroorzaakt door te schrale afstelling wordt de gloeidraad grijs/dof van kleur.
In plaats van een chroom kleurige draad.
Dit is alleen te zien wanneer de motor te heet wordt, de andere oorzaken zoals fibraties laat zich niet echt zien aan de gloeidraad.
Als voorbeeld heb ik ruim 40 liter met een OS50 met OS8 plug gevlogen, dit met maar 2 pluggen, waarvan 1 plug stuk ging omdat ik een "karretje" gemaakt had waarop ik mijn heli vervoerde.
De plug vervangen voor een nieuwe OS8 en geen omkijken meer naar.... karretje niet meer gebruikt.... :0)

Grt,
Eric.

Back