Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Heb eens even de telemetrie gegevens erbij gepakt ter vergelijk van de landingen.

Eerste vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 96km/uur
touch down, 79km/uur

tweede vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 95km/uur
touch down, 87km/uur

derde vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 84km/uur
touch down drop, 64km/uur

Heb voor nu even een stall warning gezet op de GPS snelheid.
Mooiste in natuurlijk IAS, heb als het goed is nog een sensor liggen eens kijken of ik die kan opsnorren.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige kist en zonde van de schade, maar op de één of andere manier heb ik het idee dat jij het bouwen/repareren leuker vindt dan het vliegen ;-)

Gr. Jan
 
Heb eens even de telemetrie gegevens erbij gepakt ter vergelijk van de landingen.

Eerste vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 96km/uur
touch down, 79km/uur

tweede vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 95km/uur
touch down, 87km/uur

derde vlucht:
hoogte 20mtr, snelheid 84km/uur
touch down drop, 64km/uur

Heb voor nu even een stall warning gezet op de GPS snelheid.
Mooiste in natuurlijk IAS, heb als het goed is nog een sensor liggen eens kijken of ik die kan opsnorren.
Gezien de geen wind aanwezig . Zou je ook een airspeed indicator kunnen nemen van jeti . Je tweede landing was perfect voor het oog .
Je stall speed is dus 70 km/h zet de warning op 80 dan heb je nog vliegsnelheid en de turbines de mogelijkheid om je voorwaartse snelheid te geven . Althans dat is wat ik zo uit je verhaal afleid .
 
Vandaar mijn laatste opmerking over de IAS, heb volgens mij nog ergens een pitot etc. van Jeti rondslingeren, zat in mijn F-15 destijds.
Heb een 'warning low speed' nu op de GPS staan op 85km/uur, als ik die Jeti sensor nog heb bouw ik die in en dan op een windstille dag een paar afstel vluchtjes maken.
 
Ja, Jan den Hartog maakt er altijd weer een geweldige foto shoot van.

de schade aan de vleugel stelt eigenlijk niks voor, jammer dat m`n linker poot de flap mee heeft genomen maar verder zit het allemaal weer.

Zowel links als rechts alleen de bevestigingsblokken losgebroken:
Gloster-Meteor-F-MK-4-176.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-177.jpg


Maar dat zit allemaal weer:
Gloster-Meteor-F-MK-4-178.jpg


Gelukkig zijn de stukken van de flap nog heel:
Gloster-Meteor-F-MK-4-179.jpg


En weer geplakt:
Gloster-Meteor-F-MK-4-180.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren op de trainingsdag van Phantasy in Blue bij Apollo 68 drie heerlijke vluchten gemaakt, op de laatste landing na.

Voor het eerst op een ander veld en ook nog een veld met de nodige beperkingen qua vlieggebied.
Maar niks wat de Meteor of ik niet aan zou kunnen.

Eerste start trok ik hem wat hard los door de hogere weerstand van het gras, dus was een lekker steile klim, verder lekker gevlogen.
2de en derde vlucht prima maar de landing van de derde vlucht was ruk.

Nou eigenlijk geeneens zo heel erg ruk, de hele vlucht vloog ik al vrij langzaam, op zich allemaal zonder problemen maar dat heeft me bij de landing genekt.
Ik kwam perfect uit, neus redelijk hoog maar voor mijn gevoel nog voldoende snelheid.

Baandrempel over en het leek allemaal goed, daalsnelheid was met de hogere neusstand wel iets hoger en wilde hem netjes afvagen voor een greaser zoals de vorige vluchten echter een 20cm boven het gras viel die als een blok uit de lucht.

En dit weer met de nodige schade omdat vooral het linker gear weer volledig uit de vleugel brak, de flap meenam en tegen de romp sloeg.
Door het doorzetten van het gewicht ook weer enkele plekjes op de romp.

Maar ik weet nu wel hoe langzaam die niet kan :D

Ik heb weer even iets te doen ;)

Gloster-Meteor-F-MK-4-154.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-155.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-156.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-157.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-158.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-159.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-160.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-161.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-162.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-163.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-164.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-165.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-166.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-167.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-168.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-169.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-170.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-171.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-172.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-173.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-174.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-175.jpg
Schitterende foto's!!!
 
Ja, de foto's zijn plaatjes!

(Volgens mij komt dat vaker voor . . . :hammer:)

Respect voor de wijze waarop je met alle reparaties omgaat. :thumbsup:

Zoals door Jan al eerder opgemerkt: het lijkt alsof je er van houdt!

(Doet me denken aan die mop over die man en die beer . . . , hoe ging die maar weer.)


jan.
 
Dank jullie mannen, te veel eer voor ikke, rommel ook maar wat aan.....

Heb een 1:1 showprogramma van de Meteor losjes overgenomen en wil daar eens mee gaan oefenen.
 
Dank jullie mannen, te veel eer voor ikke, rommel ook maar wat aan.....

Heb een 1:1 showprogramma van de Meteor losjes overgenomen en wil daar eens mee gaan oefenen.
Herkenbaar ,zo bekijk ik de videos van Mikael Carlson betreffende mijn wo1 kisten om daar de flightenvelope te herkennen . En probeer daar ook al aanklotend in de buurt te komen .
 
Wat zal de gemiddelde vliegsnelheid zijn van de 1:1 Gloster Meteor, 350 - 400 knopen? 600 tot 700 km/u.
Delen door 5 is schaal snelheid kom je op gemiddeld 110 - 130 km/u werkelijk.
Nou dat is knap lastig (uitdagend) maar dat is nu eenmaal de mooiste snelheid waarop deze kist tot z’n volle recht komt.
En jij fixt dat prima Berto, zeker met die Jeti speed pitot probe gaat dat goed komen.
 
Delen door 5 is schaal snelheid kom je op gemiddeld 110 - 130 km/u werkelijk.
Nou dat is knap lastig (uitdagend) maar dat is nu eenmaal de mooiste snelheid waarop deze kist tot z’n volle recht komt.

Of zo?

Dynamische schaalsnelheid
Visuele/lineare schaalsnelheid levert een onvliegbaar lage schaalsnelheid op en mist het schaal vlieggedrag zoals de juiste banking.
Dynamische schaalsnelheid is een beter uitgangspunt. Dit wordt ook door de NASA bij modellen gebruikt als Dynamic Similitude Speed of manouvre realism speed.
Kruissnelheid origineel : √schaalfactor

"De prestaties van de Meteor waren geweldig voor die tijd. Bij het starten kwam het toestel met een snelheid van 225 km per uur los van de grond en versnelde daarna tot een kruissnelheid van ongeveer 540 km/u. De klim tot een hoogte van 10.000 meter duurde met deze snelheid niet langer dan ongeveer 7 minuten waarbij de snelheid terugliep tot ongeveer 370 km/u."
defensieweb.fandom.com/wiki/Gloster_Meteor

Dynamische schaalsnelheid 1:5 = 540: √5 = 241 km/u.
 
Terwijl jullie lekker soebatten over de schaalsnelheid bouw ik lekker door.

Vleugel is al weer klaar:
Gloster-Meteor-F-MK-4-181.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-182.jpg


Romp heb ik gisteren ook weer een eind klaar gemaakt.
Vanavond alles weer inbouwen en dan moet het geheel weer luchtwaardig zijn.

Nu ik weer zo bezig ben neig ik toch steeds meer toe naar een V2 te bouwen en te verstevigen op de plaatsen weer er nu steeds schade ontstaat.

De romp is licht, maar ook dun.
Dat was dus al het probleem toen Frank hem ging repareren, tijdens vervoer was gewoonde neus afgebroken. Dit is gerepareerd door middel van het aanbrengen van carbon strengen.
Echter met de klappen die ik nu gemaakt heb knikt de romp steeds op de onderste ronding van de romp.

Zoals ik al zei de romp is dun, hooguit 1mm, om de vrom erin te houden aan de binnenzijde voorzien van 1mm piepschuim wat weer met een glasmatje is vastgezet.
Op zich houdt dat het, maar een andere romp zou ik ook achterin de romp willen voorzien van carbon strengen om de krachten beter te kunnen weerstaan.

Daarnaast zit er een bult/knik boven in de romp wat op sommige foto`s goed te zien is, die zat er altijd al in, geen idee wat de oorzaak daarvan is maar mogelijk al vlak na de bouw gebeurd.

Ook zou ik de neus sterker willen hebben (qua gewicht kan dat makkelijk), doordat er nu bijna 1kg lood voor in de neus zit voor het spant van het neuswiel scheurt die dunnen huid daar gewoon open bij een klap.
Eerst was het rechts, nu links, is ook al wel weer gerepareerd maar persoonlijk vindt ik het wat te slap.

Met een klap komen ook alle krachten op het voorste spant terecht en uiteindelijk ook op de dunne huis, er is nergens een geleidelijke krachten overbrenging.

+ als ik een romp zou ombouwen kan ik een nieuwe indeling maken en nette passende spanten waar ik ze wil hebben.
En meteen de staart in de juiste hoek monteren.

Mhhhhh.................................


Wat betreft de schaalsnelheid.

@AGK was het maar zo makkelijk, maar dat is het niet.

@Henri Kaper ik denk dat jij wel goed zit met wat je zegt.

Volgens mij is er hier wel eens een keer een draadje over gestart, eens kijken of dat terug te halen is.

Heb vanochtend even snel in de data gekeken maar de hoogste snelheid van afgelopen weekend was 170km/uur. en dat bij 1/2 gas denk ik (mhhh, zou die data er even bij moeten pakken).
Maar gedurende de vlucht denk ik dat ik een aardige schaalsnelheid vloog.
 
@Henri Kaper ik denk dat jij wel goed zit met wat je zegt.
Volgens mij is er hier wel eens een keer een draadje over gestart, eens kijken of dat terug te halen is.

Ik heb het niet zelf bedacht, hoor! Ik had het ergens gelezen en voor mezelf genoteerd ... en copy-paste naar hier.
Misschien komt het wel uit het draadje dat je noemt?
Jan Hermkens had mij er ook een keer een artikel over gegeven.
 
Back
Top