8S kan prima als je het toerental goed krijgt.
Als je de 4s lipos ook in een ander toestel kunt gebruiken kan dat een pre zijn.
Echter ik zie ook wel wat nadelen.
Op 8s heb je toch een HV regelaar nodig, die zijn meestal duurder.
Losse lipos in een ander toestel gebruiken (op 4s) kan lijden tot "scheve 8s setjes", ik bedoel als je van 2 lipos 1 set maakt (2x 4s word 8s) dan moeten de pakketten wel ongeveer hetzelfde zijn.
Als je ze ook individueel gebruikt kan het zijn dat 1 pakket 10 rustige cycles gemaakt heeft en 1 pakket 35 zware cycles, het is dan niet bevorderlijk deze nog samen te voegen tot 8s in de Goblin.
Daarbij met een 570 helie, niet zwaar 3D kun je echt prima toe met 6s.
Een 100LV ESC en 1 lipo per vlucht, makkelijker en goedkoper.
Je zegt ook 12s is te heftig, maar dat is niet zo.
Met een BMW M3 kun je ook gewoon 80 rijden.
Je head speed bepaald hoe heftig de heli is, die kun je ook op 12s laag houden, dan kun je super relaxed vliegen.
Dus, je overdenking om niet op 12s te gaan lijkt me incorrect.
Je overdenking om niet op 6s te gaan ( hoog amperage) is op een 570 helemaal geen issue.
Op 8s gaan kan prima, alleen je pakt dan de HV nadelen, met de jou geschetste problemen juiste lipos te vinden en cg goed te krijgen.
Dus hoewel 8s zeker kan, zou mijn voorkeur 6 of 12s zijn... maar dat is persoonlijk.