serge pot
Forum veteraan
Naar aanleiding van het f5j topic , zal menigeen misschien wel een juiste zwever willen hebben .Mijn mening is dat een goed afgestelde zwever zoals een valenta sioux(om wat te noemen) of een goede eigenbouw van tekening of niet zeer goed kan presteren .
zeker als de piloot er bijna elk weekend mee vliegt en instelhoeken en dergelijke op orde heeft .
een goede setup hoeft inderdaad niet veel te kosten , het is wel een kwestie van goed afmeten wat lekker op elkaar past en goed presteert zonder te veel vermogen in te boeten (lees meer amperes omzetten in weerstand dan in vermogen )
een goed presterende zwever is 1 ,maar een goed afgestelde zwever met de juiste vingers aan de zender verslaat een goed presterende zwever met de verkeerde vingers aan de zender .
en ook wat geld betreft zal een goede zwever voor f5j doeleinden al klaar moeten kunnen zijn zonder electronica vanaf een 50 euro aan materiaal . hiervoor geldt wel dat je dan het juiste profiel kiest ,vleugelbelasting rond de 20 a 45 gram de vierkante decimeter (of zelfs 15gram ). juiste instelhoeken in samenspel met drukpunt en zwaarte punt verhouding ( ik vlieg mijn zwaarte punt en druk punt in (pendelroer) net zo dat het toestel niet meer gaat deinen in lucht (golf patroon in de vliegrichting )dan is voor mij het zwaartepunt goed en de reacties op de roeren prima .hiervoor markeer ik dus de nulstelling van het pendelroer (deze ligt dan gelijk aan de 0 lijn van de romp), dit levert dan de minste romp weerstand op . staat het hoogte roer dan nog iets up ,lood er uit of accu naar achter, staat hij iets down tov de 0 lijn lood er bij of accu naar voren . het golf patroon duist er op dat dus je zwaartepunt te ver naar voren ligt .
ik heb dit verhaal dus met de metrick gedaan op rustige dagen (vrijwel geen wind ) zodat je dit fenomeen rustig kunt toepassen . het toestel dus wel eerst uittrimmen op een stabiele vlucht . en laten glijden . als je toestel dus versneld zal hij door verhoogde drukwerking (omdat je pendel roer dus up staat om het zwaarte punt te corrigeren )je toestel met de neus omhoog drukken (ja staat verkeerd)en dus snelheid afbouwen ,nu zal je toestel zijn neus laten zakken en het verhaal begint opnieuw .
ik prefereer dus zwevers met pendelroer aangezien je bij deze over het algemeen de instelhoeken makkelijker instelt.
nu zijn er mensen die het zwaarte punt nog verder naar achteren leggen wat dus wel lekker is voor de thermiek (langzamer vliegen ,tegen overtrek aan )maar de glijhoek wordt daar niet beter van tussen de bellen in .dus hoe optimaler je glijhoek ,hoe langer je toestel vliegt .het is enblijft zoeken ,zwaartepunt te ver naar voren ,slechtere glijhoek ,zwaartepunt te ver naar achteren ,slechtere glijhoek en het toestel loopt niet . het juiste zwaarte punt tov druk punt is per toestel verschillend , maar juist voor deze wedstrijdvormen erg belangrijk .
lichter is ook niet altijd beter .het profiel heeft ism vleugeloppervlak een bepaalde snelheid nodig om optimaal te presteren . ook hierin zit een marge , te langzaam en de stroming laat los (overtrek ) te snel en je hebt te veel turbulentie en dus weerstand en een gedeelte van het profiel wat niet meer werkt en je zakt dus harder dan je snelheid om kan zetten in hoogte .dat in samenspel met kynetische energie .
oftewel hiervoor kunnen we dus een apart topic openen ( bij deze ), waarop ik hoop dat de ervarings deskundigen hier mij het zij in verbeteren ,aanvullen of uitbreiden .
ik ben wat dat betreft geen rekenwonder ,maar doe heel veel met logica en gevoel en dus uitproberen . en ja ik zit er wel eens naast ,wie niet .
zeker als de piloot er bijna elk weekend mee vliegt en instelhoeken en dergelijke op orde heeft .
een goede setup hoeft inderdaad niet veel te kosten , het is wel een kwestie van goed afmeten wat lekker op elkaar past en goed presteert zonder te veel vermogen in te boeten (lees meer amperes omzetten in weerstand dan in vermogen )
een goed presterende zwever is 1 ,maar een goed afgestelde zwever met de juiste vingers aan de zender verslaat een goed presterende zwever met de verkeerde vingers aan de zender .
en ook wat geld betreft zal een goede zwever voor f5j doeleinden al klaar moeten kunnen zijn zonder electronica vanaf een 50 euro aan materiaal . hiervoor geldt wel dat je dan het juiste profiel kiest ,vleugelbelasting rond de 20 a 45 gram de vierkante decimeter (of zelfs 15gram ). juiste instelhoeken in samenspel met drukpunt en zwaarte punt verhouding ( ik vlieg mijn zwaarte punt en druk punt in (pendelroer) net zo dat het toestel niet meer gaat deinen in lucht (golf patroon in de vliegrichting )dan is voor mij het zwaartepunt goed en de reacties op de roeren prima .hiervoor markeer ik dus de nulstelling van het pendelroer (deze ligt dan gelijk aan de 0 lijn van de romp), dit levert dan de minste romp weerstand op . staat het hoogte roer dan nog iets up ,lood er uit of accu naar achter, staat hij iets down tov de 0 lijn lood er bij of accu naar voren . het golf patroon duist er op dat dus je zwaartepunt te ver naar voren ligt .
ik heb dit verhaal dus met de metrick gedaan op rustige dagen (vrijwel geen wind ) zodat je dit fenomeen rustig kunt toepassen . het toestel dus wel eerst uittrimmen op een stabiele vlucht . en laten glijden . als je toestel dus versneld zal hij door verhoogde drukwerking (omdat je pendel roer dus up staat om het zwaarte punt te corrigeren )je toestel met de neus omhoog drukken (ja staat verkeerd)en dus snelheid afbouwen ,nu zal je toestel zijn neus laten zakken en het verhaal begint opnieuw .
ik prefereer dus zwevers met pendelroer aangezien je bij deze over het algemeen de instelhoeken makkelijker instelt.
nu zijn er mensen die het zwaarte punt nog verder naar achteren leggen wat dus wel lekker is voor de thermiek (langzamer vliegen ,tegen overtrek aan )maar de glijhoek wordt daar niet beter van tussen de bellen in .dus hoe optimaler je glijhoek ,hoe langer je toestel vliegt .het is enblijft zoeken ,zwaartepunt te ver naar voren ,slechtere glijhoek ,zwaartepunt te ver naar achteren ,slechtere glijhoek en het toestel loopt niet . het juiste zwaarte punt tov druk punt is per toestel verschillend , maar juist voor deze wedstrijdvormen erg belangrijk .
lichter is ook niet altijd beter .het profiel heeft ism vleugeloppervlak een bepaalde snelheid nodig om optimaal te presteren . ook hierin zit een marge , te langzaam en de stroming laat los (overtrek ) te snel en je hebt te veel turbulentie en dus weerstand en een gedeelte van het profiel wat niet meer werkt en je zakt dus harder dan je snelheid om kan zetten in hoogte .dat in samenspel met kynetische energie .
oftewel hiervoor kunnen we dus een apart topic openen ( bij deze ), waarop ik hoop dat de ervarings deskundigen hier mij het zij in verbeteren ,aanvullen of uitbreiden .
ik ben wat dat betreft geen rekenwonder ,maar doe heel veel met logica en gevoel en dus uitproberen . en ja ik zit er wel eens naast ,wie niet .