goed afstellen van een zwever ,naar aanleiding van het f5j topic

Mijn eerste gevoel: het zwaartepunt ligt niet verkeerd, mogelijk vlieg je een tikkie hard.

Ga bij een volgende vlucht eens tandje-voor-tandje up trimmen en kijk eens wat er gebeurt. Het zou me niet verbazen dat het bochtengedrag beter wordt. Tussendoor of na afloop ook de duikproef nog eens herhalen om te kijken of je niet ook het ZW-punt een tikkie naar voren hoeft te leggen.

Dirk.

Edit:
Zo te lezen is de kist niet slecht afgesteld. Dat betekent dat je binnen enge grenzen ZW-punt en instelhoekverschil los van elkaar kunt zien. Dat lijkt tegenstrijdig aan wat ik altijd roep: ZW-punt en instelhoekverschil zijn een twee-eenheid, maar is het niet. Zolang het maar bij enkele tandjes trim blijft, en enkele mm's ZW-puntverandering.
Met de trim regel je dan de snelheid, met de ZW-puntsligging de eigen-stabiliteit/autocorrectie.

Laatst bewerkt:
En in de bocht wel wat up geven. Zonder up (zeker bij steilere bochten) is het volkomen normaal dat de neus naar beneden gaat.

En in de bocht wel wat up geven. Zonder up (zeker bij steilere bochten) is het volkomen normaal dat de neus naar beneden gaat.

Dat begrijp ik, echter had ik het gevoel dat het bij de C75 wat harder ging dan normaal. Misschien moet ik nog eens wat kritischer naar de hoogteroer uitslagen kijken om wat fijner een bocht in te kunnen sturen. Bij de betreffende vlucht had ik er wat expo op zitten, niet ideaal denk ik!

Weet een van jullie wat de v-stelling doet op het bochten gedrag? Misschien dat ik daar nog wat aan moet fine-tunen.

Weet een van jullie wat de v-stelling doet op het bochten gedrag? Misschien dat ik daar nog wat aan moet fine-tunen.
Ja, bij een V-staart moet een uitslag meestal (flink) groter zijn. Ik meen de uitslag naar boven. Als je dat niet doet merk je tijdens richting geven dat je harder gaat dalen. Vaak alleen met vario te horen.

Dirk.

Dirk....een Cirrus 75 heeft een T-staart. Jaap heeft het over de v-stelling (dihedral)
Jaap, mijn Cirrus (en Cirrus 75) vlieg ik hoofdzakelijk met hoogte- en richtingsroer. De rolroeren gebruik ik eigenlijk alleen voor kleine correcties. Je kunt ze door de royale v-stelling en lage snelheid heel vlak laten draaien. Misschien leg je hem met te hoge snelheid te schuin in de bocht.

Tot slot, het duurt bij mij altijd een paar weken voordat ik gewend ben aan het gedrag van een vliegtuig. Het kan handig zijn er eerst een poosje mee te vliegen voordat je van alles gaat veranderen.

Oeps, ik heb teveel zelf gebouwd en te weinig gekocht c.q. mij in de catalogi verdiept. Eigenlijk alleen Alpina is gekocht ...

Dus weet ik niet zo goed hoe al die ouwe dingen er uit zien :oops:

Gr. Dirk.

In de eerste post maakt Serge een opmerking over het zwaartepunt. Soms moet je voor de juiste ligging van het zwaartepunt bij een lichte kist voor een andere strategie kiezen dan bij een zwaardere kist: lichte kist - zwaartepunt iets meer voorlijk -, zwaardere kist - iets meer naar achteren.
Kijk maar eens naar deze video:

OszYGaxdlwM[/media] Hobby On Center of Gravity - YouTube

Voor ieder die op praktische wijze wil leren om zijn kist te trimmen zonder al te veel theorie kan ik de DVD's van Radio Carbon Art "performance tuning for sailplanes" van harte aanbevelen.

Groeten, Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
Back