DirkSchipper
Forum veteraan
Laat ik voorop stellen dat ik me daar nooit echt in heb verdiept, maar alle rekenprogramma's die de afstroom visualiseren (verloop luchtstroom achter de vleugel) laten ook bij S-slag-profielen een naar beneden gerichtte stroming zien. Die is wel minder sterk dan bij een gewoon profiel. Maar dat komt wel overeen met de wetenschap dat een S-slag geprofileerde vleugel altijd een hogere vliegsnelheid heeft tov. een nomaal geprofileerde vleugel (met gelijk oppervlak en vleugelbelasting).Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel eens afvraag in hoeverre de (onbetwiste) werking van een S-profiel in strijd is met de Newtoniaanse verklaring van lift (als veroorzaakt door de neerwaarts gerichte afstroom). Kan jij daar iets zinnigs over zeggen Dirk?
Of vliegt een S-profiel tóch alleen dankzij Bernouilli?
De Newtoniaanse verklaring (actie=reactie) geldt dus wel degelijk.
Wat een S-slag profiel heeft, is een ([zeer] lichte) bolling achteraan en aan de onderkant. Daardoor zal ter plekke een Bernoulliaanse onderdruk ontstaan. Tezamen met een Bernoulliaanse onderdruk voor- en bovenaan, ontstaat zo een nose-up koppel. Dat koppel werkt (in meer of mindere mate) het nose-down moment agv. de 'normale' welving tegen.
Dirk.