Goed alternatief voor HOLIDAY?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Planino, 6 mei 2009.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ziet er leuk uit! Alleen, volgens mij zit de elevator nogal scheef ten opzichte van de vleugel.. Of lijkt dat zo?

    Binnenkort ook maar eens even doen, leuk voor erbij ;)
     
  2. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Dat is inderdaad gezichtsbedrog. Hij zit wel een beetje scheef maar dat is maar een milimeter of zo, hij zal er niet minder om vliegen iig.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ziet er heel goed uit Roy.
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    na een paar uur erover nadenken heb ik besloten maar direct in balsa te gaan bouwen.. Weet alleen nog niet wat ik doe met de vleugel (profiel, massief, ribben..)
     
  5. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Hey roy,

    Heb je het vliegtuigje van Rob mogen strippen.
    Ik wacht nog even op de mallen als Conrad ze maakt van mijn orginele holidaylite die dan weer mooi opgeborgen gaat worden in de kast. Dan wacht ik tot Sadkingbilly de zijne verkocht heeft dan is de mijne nog meer waard lol.
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Mijn holylite heeft gisteren de eerste vluchten gemaakt. Helaas wel een beetje schade opgelopen aan de neus omdat de motor los kwam. nieuwe neus zit er alweer op, moet hem alleen nog in model schuren.
     
  7. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Marcel,

    Ik heb de tekeningen van de holidep (6mm shockflyerachtig opgebouwd) Hier heb ik een full-fuse rompje van gemaakt op de afmetingen van mijn accus. Voor de vleugel, ik heb op ongeveer 50% van de LE een rechte lijn afgesneden zodat je een halve vleugel krijgt, daarna de andere 50% dubbel uitgesneden zodat je het KF-4 profiel krijgt. Het is niet zo moeilijk :)

    Ik neem hem zo wel eventjes mee naar het veld, kun je even kijken en spieken.

    Groetjes
     
  8. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,

    ik heb jaren terug een Holiday van Depron gebouwd, een doos contructie romp welke enorm veel ruimte bood voor de electrische componenten.
    Echter vlogen we toen nog met de simpele Speed 280 met 7 celletjes 350mAh.
    Ik zal kijken of ik nog foto's kan vinden. Ik heb de vleugel gemaakt van 2x6mm op elkaar gelijmd, met in het midden een 2mm koolstof staafje. Super stevig.
    Vervolgens heb ik de schuurmachine gepakt en er een profiel in geschuurd.
    (naja profiel, gewoon iets wat op een profiel lijkt)
    Deze kist heeft jaren goed gevlogen en was nog vrij stevig ook.

    Daarnaast heb ik een balsa versie van de holiday gemaakt met een ribbenbouw vleugel. Hierop heb ik een 1.5 cc OSmax gezet :D
    deze kist vloog stationair al strak rond, laat staan volgas..
    Er zijn dus genoeg mogelijkheden met de holiday look a-likes.

    Ook heb ik nog ergens een originel doos liggen van de holliday, ik meen dat alles er in zit behalve de vleugel. Nog iemand hier belang bij?
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Absoluut :)

    Ook bij de foto's trouwens :)
     
  10. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)

    Helaas was ik er niet. moest heerlijk in het zonntje de optocht lopen bij het OLS.
    Dinsdag avond ben ik wel precent
     
  11. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Helaas Marcel, dinsdag avond is "quality evening" met mijn vriendin, ze werkt zeer onregelmatig en vaak s'avonds, dus de dinsdag is voor haar gepland. Komend weekend ben ik er weer (mits het weer het toelaat) met een vliegend exemplaar. Ik krijg vandaag of morgen het motortje binnen en dan zal de holidep zijn eerste vlucht maken in mijn "achtertuin".
     
  12. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Klaar.

    Gisteren heb ik het motortje binnengekregen wat ik besteld had. Weegt 36g :)

    [​IMG]


    Dat betekent dat mijn Holidep klaar is voor haar/zijn maiden. (sorry voor wazige foto)

    [​IMG]


    Was nog krap om alles erin te krijgen, accu moest zoveel mogelijk naar achteren om het cg een beetje te vinden. Mag nog ietsjes naar achteren denk ik, maar gaan het zo eerst eens proberen. (zie motortje :D)

    [​IMG]

    Ik hoop op een maiden op vrijdag of zaterdag afhankelijk van het weer.


    Wanneer dit vliegt is het een leuk alternatief voor de echte Holiday :)
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een 36g motor wordt de neus natuurlijk erg zwaar.
    20g is al sterk genoeg en 10g is zelfs mogelijk.
    De mijne weegt 110g vliegklaar met een 18g motor.
    Ik ben benieuwd hoe dat zal vliegen met 36g in de neus.;)
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  14. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Ik ben ook benieuwd. Balans is echter wel goed (accu naar achteren plaatsen). Zal wel goed gaan denk ik :wink:
    Morgen iig proberen ongeacht het weer
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hou er rekening mee dat de originele holliday is ontworpen voor een speed 280 van 40 gram.....

    Ik heb nu in de holilite zo een 10 gram motortje, maar moest helaas 20 gram extra gewicht in de neus onderbrengen om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik vlieg hem verder met 2 5 grams servo's, cc Phoenix 10 regelaar, Schulze 435 ontvanger met korte Azarr antenne en 2s lipo van 350 mAh. Dit is met een 5x4 camspoeed lepelprop meer dan snel genoeg.
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik wist niet wat de originele setup woog maar wist natuurlijk wel dat de originele holliday in het borstel tijdperk is ontworpen.
    Ik vroeg me wel af of Amixia op de hoogte was van de prestaties van een borstelloze motor.:confused:
    Ik vlieg zelf het liefst met een 6x5 prop.
    Het valt mij wel op dat hij bij een 7x4 prop goed vliegt maar met gas dicht zweeft als een baksteen.:D
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  17. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Gisteren eerste vlucht gehad met de holidep. Vloog geweldig! Alleen moest ik even wat extra koolstf toevoegen aan de vleugel. Hij wilde in zijn handjes klappen als het gas wat verder open ging. De koolstof zit er nu op, dus vanavond gaan we raggen!

    p.s. ik ben op de hoogte van de vermogens van borstelloze motoren. Al wat ik heb is overpowered, met het idee als ik iets sneller/groter/anders wil ik alleen maar over hoef te stappen op een ander vliegtuig. Setup heb ik dan al. Voor vragen kan ik terrecht hier op het forum en bij de club. Komt allemaal goed :wink:
    Voor de setup van de Holidep heb ik Theo geraadpleegd. Hij vond de motor die ik gebruikt heb goed. En laten we eerlijk zijn, een beetje modelvlieger moet ook zijn gaststick kunnen regelen. Ik hoef niet vol gas te vliegen, minder dan de helft kan ook met soms even lekker gassen ertussen. Wanneer het vliegtuig niet overweg kan met de setup (lees echt te zwaar), dan print ik de tekening overnieuw (110% of 120%) en proberen we het nog eens.

    Van de holidep wist ik de orgineel bedoelde setup, dus met het huidige motortje zou het wel goed zijn was mijn gedachtegang. Toch nog even Theo geraadpleegd en voila besteld. Ik koop niet zomaar iets, daar is weloverwogen over nagedacht. Ik heb het geld niet op mijn rug groeien laten we maar zeggen. (Als iemand een geldboompje over heeft laat me maar weten! Op mijn werk probeer ik wel eens wat winst over te laten op mijn rekening... tot op heden geen succes :()

    (p.s. dit is geen aanval of zo op iemand, ik waardeer jullie meningen zeer! Maar ook ik ben wel eigenwijs, modelbouwer eigen lijkt het wel)

    Groeten !
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Gefeliciteerd dat hij zo goed vliegt.
    Je was dus juist opzoek naar een ragbakkie nou dat is het dus ook geworden.:)
    Ik zoek ook wel eens de grenzen op maar dan juist naar het extreem trage.;)
    Hier mijn very lazy bee.
    Geheel van 3mm spanw 80cm.
    lazy-bee


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Lazy Bee met rolroeren

    zie bee forum :p
     
  20. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Kom net terug van de club.. was helemaal alleen :(

    Toch nog de Holidep gevlogen! Toppie ben er blij mee!
     

Deel Deze Pagina