Goede begin helikopter

• Topicstarter Topicstarter Isi
  • Startdatum Startdatum
Hallo,
Het zoals eerder vertelt hoeveel budget heeft iemand om te besteden :confused:
en wat zijn je bedoelingen, wil je fun en plezier of ga je direct voor het echte werk.
Nu die simulators programma's zijn gewoon te downloaden via het internet :pc:
Lijkt me een nuttige aankoop die je toch wat extra geld kan besparen :lol:

Ga zaterdag mijn Graupner EC 135 afhalen gaat spannend worden.

Greetz Daxcer

Hallo,

ik probeer alleen even mijn ervaringen met iemand te delen. Ik ben een leek-ik dacht NIET dat doe ik effe- en ik geef ook NIET de heli de schuld- ik probeerde iemand raad te geven.
Sorry hoor dat ik niet zo'n ervaren vlieger ben als jij.

Leuk zo'n forum, alleen niet als je nergens een bericht neer kunt zetten zonder dat je afgezeikt wordt.

Bedankt Frans !

Relax mensen. Niemand zeikt hier iemand af.
Frans heeft gewoon gelijk. Veel mensen geven al snel de heli de schuld.
Ik heb zelf meerdere malen dat ding lopen vervloeken terwijl uiteindelijk bleek dat ik zelf liep te klooien.

Het is echt een persoonlijke keuze. Ik heb wat geld te besteden en hou wel van een uitdaging. Heb dus een HBK2 gekocht. Heb hem sinds januari en het heeft me al best wat rotorbladen en featheringshafts gekost. Maar met hulp van Remco van 4rc, Eddy en Frans bleef het leuk en begin ik het nu aardig onder de knie te krijgen. Hoveren gaat moeiteloos en ik ga nu beginnen aan het side in hoveren.
Een coax was ik zeker weten al veel te snel op uitgekeken.
Voor andere mensen is de leercurve van een CP te steil en die zullen snel opgeven. Helaas kom je er pas later achter of je de juiste keuze hebt gemaakt ;-)

Nog 1 goede raad, ik zou in een speciaalzaak kopen ! je wordt daar persoonlijk geholpen en begeleid, dat wat je niet van een internetwinkel kan zeggen (getuige van de verkoopspraat hieronder beschreven door Wilhelm-Jan)
Ook al geven ze goede garanties en prijzen, service krijg je enkel bij een speciaalzaak volgens mijn bescheiden mening.
SUCCES :D

Ik vraag me af hoeveel raad je nodig hebt voor een Coax als lama v3. Veel info haal je hier op het forum. Inzake service: ik kreeg een schroefje niet los om de outershaft te demonteren. Van de webwinkel kreeg ik gewoon zonder lang vragen een nieuw frame+outershaft+collar zodat ik alles kon overzetten. Dat noem ik pas service.

Hallo,

ik probeer alleen even mijn ervaringen met iemand te delen. Ik ben een leek-ik dacht NIET dat doe ik effe- en ik geef ook NIET de heli de schuld- ik probeerde iemand raad te geven.
Sorry hoor dat ik niet zo'n ervaren vlieger ben als jij.

Leuk zo'n forum, alleen niet als je nergens een bericht neer kunt zetten zonder dat je afgezeikt wordt.

Bedankt Frans !

Sorry dat iemand zich persoonlijk aangesproken voelt, was niet mijn bedoeling.

Beste Tompie,

Voor beginners die liever zelf niet sleutelen of prutsen aan de heli raad ik toch nog steeds een speciaalzaak aan maar dat is puur persoonlijk hé ;)

Je wordt er toch persoonlijker geholpen en behandeld maar kijk er zijn ook zeer goede internetwinkels te vinden , daar kan jij getuige van zijn.
Gelukkig maar zou ik zeggen !

Greetz Daxcer

@Daxcer. Helemaal eens. Misschien vind ik het sleutelen aan de heli ook een heel erg leuk onderdeel van deze hobby en gun ik iedereen dat plezier. :)

@Isi: lama v4 of lama v3. Zie ook het draadje van Fl3xible een paar dagen geleden. Mijn samenvatting: v4 is strakker in de looks, maar v3 functioneler en makkelijker sleutelen. (heerlijk toch, die aankooptwijfels aanwakkeren!) ;P

En het is de V3 geworden zoals jullie weten. En hij bevalt goed! Maar die lama v4 heeft wel strakkere looks....

Eerst zei ik nog dat ik een lama ga kopen maar na adviezen ga ik toch eerder voor deze: RCtechnics Internet Store. Er staat mode 2 maar dat zou vast wel goed zijn! En het is handig om een LiPo batterij er bij te nemen ? Wat moet je daar nog meer mee kopen dan? Een houder enzo?

Eerst zei ik nog dat ik een lama ga kopen maar na adviezen ga ik toch eerder voor deze: RCtechnics Internet Store. Er staat mode 2 maar dat zou vast wel goed zijn! En het is handig om een LiPo batterij er bij te nemen ? Wat moet je daar nog meer mee kopen dan? Een houder enzo?

Verschil tussen mode 1 en mode 2 is dat je bij de een gas rechts hebt en bij de ander links. Gas links (mode 2) is het meest gebruikelijke in nederland.

Extra lipo kan nooit kwaad, kan je lekker doorvliegen terwijl de ander aan de lader hangt. Bedenk wel even dat je een lipo nooit helemaal leeg mag vliegen omdat je em dan sloopt. Lees je even in in het hoe en wat van lipo accu's daarover.

Een trainingskruis meebestellen is eigenlijk onmisbaar. Ook zou ik een paar setjes extra bladen meebestellen (main, paddles en tail), flybars, en een onderstel. Die gaan eigenijk altijd wel redelijk snel kapot.

Oke bedankt, maar wat is het verschil met 2/3 of 5 cellen lipo???? En is dat de vervanger voor de standaard batterij of gewoon erbij?

Volgens mij bepaalt het aantal cellen de totale voltage van het totaal. Dus daar kan je niet van afwijken.

Wat is voor jou het verschil tussen vervangen en erbij?

Volgens de site van rctechnics zit er een 8.4V-600mAh Ni-MH batterij bij. Geen Lipo dus. De NIHM accu heeft een voltage van 8.4 volt, ik vraag me dus ook af of een 2 cellen lipo hierin werkt, een 2 cellen lipo is namelijk geen 8.4 volt, maar 7.4 volt. Let ook op dat als je er een lipo bij wilt kopen, dat je er een aparte lipo lader voor moet hebben omdat een nihm lader lipo's laat ontploffen :) Misschien zit er wel een lader bij die zowel nihm als lipo kan opladen, maar dat vraag ik me af.

Persoonlijk zou ik niet voor een heli gaan met een nihm accutje. Puur omdat lipo's lichter en beter zijn qua levensduur bij goed gebruik.

Het verschil tussen de hoeveelheid lipo cellen is heel simpel:
1cel: 3.7 volt.
2cellen: 7.4 volt
3cellen: 11.1 volt.
4cellen: 14.8 volt
etcetera, met een 3 cel lipo blaas je electronica voor 2 cellen dus gewoon op.

Oke bedankt, maar wat is het verschil met 2/3 of 5 cellen lipo???? En is dat de vervanger voor de standaard batterij of gewoon erbij?

LIPO cellen hebben per stuk een spanning +/- 3,7V, dus een 2S LIPO = 7,4 V en een 3S LIPO = 11,1V.(de S staat voor het aantal cellen)
Op elke pakket staat ook de maximale ontlaad stroom voor een 1000mA 3S meestal rond 10...12C. Er zijn pakketen die b.v 1700mA 25C zijn... dat is gewoon 42,5Amp ... dus kijk er mee uit!!!
Dat houdt in dat je een b.v 10C met 10*1000mA mag ontladen = 10000mA of wel 10 Amp.. Dat is voor een accu pakje van 80 gram erg veel!!! Met een NiMh van het zelfde gewicht krijg je dat nooit never gedaan.
Het is mogelijk je NiCad of NiMh cellen te vervangen door LIPO's maar wees er op bedacht dat je het juiste aantal cellen gebruikt, ivm de spanning! verder moet je voor het laden van LIPO cellen speciale laders en zgn balancers hebben.
De LIPO is een fantastische accu maar kent zijn beperkingen, zo mag je de cellen nooit onder de 3V laten komen, mag je ze nooit alleen laten tijdens het laden..... zeker nooit kortsluiten ....enz kijk even in de index van het modelbouw forum daar staat een aardige draad tav het gebruik van LIPO's.

Groeten,
Frans

Dat is grappig, het bericht van Willelm-jan en mij zijn nagenoeg op het zelfde moment gepost... :lol: die van Willelm-Jan net iets eerder...

Laatst bewerkt:
Hoi
Het schijnt dat de electronica van de Esky HB FP 3S lipo aan kan.
Maar het is echt niet nodig om gelijk een lipo te kopen.
Voor een beginner is het 650mAh Ni-MH pakketje voldoende.
Als je alleen een beetje hoovert vlieg ik zo'n 10 minuten op een accu.

Cornelis

bedankt voor jullie reacties. Maar wij hebben niet echt een heel groot huis en ik lees wel dat een FP eig alleen voor binnengebruik is of het moet windstil zijn. Maar kan je met de RCtechnics Internet Store echt niet buiten vliegen ook al staat er een beetje wind? Want het liefst vlieg ik buiten maar om daarom een CP te kopen die heel duur is als hij crashed lijkt me ook niet echt leuk.

Met een kleine fixed pitch zoals de Honey Bee King 2 kun je met windkracht 2 nog aardig buiten vliegen. Windkracht 3 is al tricky of je moet hem goed onder controle kunnen houden.
Met een FP kun je echt alleen maar naar buiten op warme zomerdagen als het nagenoeg windstil is.

Maar wat vind je duur qua reparaties ? De gemiddelde crash met een King 2 kost je eens 15 euro, waar de bladen dan nog het duurste van zijn.
Koop je die echter via Ebay, dan zijn ze de helft goedkoper dan hier in NL.

Voor de rest kosten de onderdelen allemaal maar een paar euro.

Dat is inderdaad een CP.
Maar zoals al meerder mensen hebben aangegeven kun je met een FP nauwelijks buitenvliegen.

Dus wil je veel naar buiten, dan is een CP de beste keuze. Maar ja, doorzettings vermogen is wel en vereiste.

Ik heb de mijne nu sinds begin Januari en dit is hoever ik nu kom.

gxwp2vbNRBI[/media] - Sunday hovering

heeft me tot nu toe een paar sets bladen gekost, een feathering shaft, een nieuwe staartservo en een nieuwe tailfin.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back