Goeie zenderinstelling voor een beginner

Ik ben nu al een tijdje aan het oefenen met een heli. Het is de "oude" heli van een kennis. (Maar gezien hij nu in het buitenland werkt kan ik hem weining vragen stellen.)

Het gaat om een Thunder Tiger mini titan met een spectrum DX6i zender.
Deze stond met een "normaal" profiel ingesteld maar hij vloog nogal "hevig" voor een beginner.
Vandaar heb ik al het volgende veranderd in de instellingen van de zender (op aanraden van de eigenaar van de heli):
- D/R settings: veranderd van 100% --> 70% (op de aileron en de elevator). Op de rudder staan deze nog op 100%. (Volgens de eigenaar zou ik deze zelfs op 60% of 50% mogen zetten)
- pitch curve: veranderd van -2gr a 10gr --> 2gr a 8gr
- throttle curve: ? bij deze geraak ik er niet helemaal uit. Ofwel heb ik precies te veel power ofwel precies te weining.

Dus de vraag:
- een passende throttle curve
- of een goeie gehele setting

De "goede" instelling voor een beginner of voor een gevorderde is in mijn ogen een beetje persoonlijk.
Is maar net wat je fijn vind vliegen en verschilt per setup ook vaak aanzienlijk.
Wel wat dingen die ik zelf heb waargenomen...

Met de DR (dual-rate) instellingen verklein je eigenlijk je maximaal haalbare uitslagen.
Ik ben zelf meer een voorstander van het gebruiken van Expo i.p.v.Dual rates.
Dan houd je wel je volledige stuurbereik, mocht je het eens nodig hebben om de heli eruit te trekken, maar je sticks zijn instelbaar minder gevoelig rond de middenstand (middels een curve).

Met je pitchcurve heb je nu de hoeveelheid beschikbare collective pitch beperkt.
Is geen probleem inderdaad.
Hiermee maak je de heli iets luier in het stijgen of dalen.
De 2 graden in laagste stand vind ik niet zo'n goed idee.
Als je eens met wat meer wind gaat vliegen, moet je niet raar opkijken als je de heli niet meer aan de grond kan krijgen (zeker met een Minititan)
Je hebt echt wel wat negatieve pitch nodig om gecontroleerd te kunnen landen.

Met de throttle curve stel je het toerental van de kop in.
Ik vind een heli het makkelijkst vliegen als het toerental zo stabiel mogelijk is.
Met een laag toerental zal hij trager reageren en meer windgevoelig zijn.
Je stuurvlakken (bladen en paddles) gaan immers langzamer rond en hebben dus een lagere stuurfrequentie.
Met een hoger toerental zullen alle stuurfuncties in felheid toenemen (ook de pitch, de luchtsnelheid over je bladen neemt dan ook toe) en hij is dan wat minder gevoelig voor wind.
Stel je een throttle curve in....
Dan zou ik met een 450 electro zonder governor functie altijd kiezen voor een vlakke lijn na het hoverpunt wat normaal op ong.70% van je sticktravel zit.
Dus bijv. 0-32-65-65-65 of 0-37-75-75-75 etc. (boven midstick een vast toerental)

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Bepaalde instellingen werden aangeraden door degene van wie ik de heli heb.

Hij raadde mij aan om juist geen EXP te gebruiken in het begin maar enkel te werken met de D/R instellingen. Een kleiner totaal bereik zou volgens hem beter zijn voor een beginnen dan een totaal bereik maar met een exp instelling.

De 2gr minimum pitch is inderdaad om de heli iets tammer te maken doot het totaal aantal pitch graden te beperken. Een positieve minimum pitch was ook om hardere landingen te voorkomen. Als er in paniek de gas wordt dichtgetrokken wordt de heli nu niet "naar beneden gezogen" .

Het enige waar ik wat problemen mee had was met de throttle curve. Ik zal het voorstel eens proberen.

Klopt het dat iedere heli hovert rond de 5gr pitch?

Ik ben het niet met hem eens dus wat expo vs dualrate betreft ;)
Ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom, heeft hij dat ook gedaan?
En ik heb dezelfde heli zelf ook gevlogen Trouwens (niet dat dat veel uitmaakt trouwens, iedere CCPM heli is praktisch hetzelfde namelijk)

Het eerste wat ik altijd tegen beginners zeg (op de club en hier) is dat je de gewoontes van een fixed pitch heli of een coaxiaal kompleet over boord moet gooien als je CP gaat vliegen.
Is ook de reden dat ik het persoonlijk geen goede voorbereiding vind om met een FP of coaxiaal te beginnen voor het leren vliegen met een CP, kan je beter een simulator kopen.
Dus het omlaag gooien van de pitch/gas stick is uit den boze.
Blijven sturen is de oplossing, en omhoog is vaak nog beter dan omlaag.

Nogmaals... als er flink wind onder komt, is die 2 gr. pitch misschien teveel om hem omlaag te brengen.
Het wordt in ieder geval een lastige klus om hem lekker te besturen.
Ik heb het zien gebeuren en kan het slachtoffer optrommelen die in een bos een half uur aan het zoeken is geweest naar zijn Minititan ;).

Of je heli hovert met 5 gr. pitch hangt af van de combinatie van veel verschillende zaken, toerental, gewicht, bladen etc.etc.
Ongeveer ja, precies Nee dus.

Je throttle curve is onderdeel van de totale instelling van de heli.
Je moet het zien als 1 geheel wat je heli goed laat vliegen.
Wat je nu aan het doen bent is de heli zo afstellen dat hij de dingen die jij fout doet met sturen minder fataal maakt...
Het is slimmer om eerst goed te leren sturen met een heli die juist is ingesteld en gewoon goed bestuurbaar is.

Succes,
Eric

Het is slimmer om eerst goed te leren sturen met een heli die juist is ingesteld en gewoon goed bestuurbaar is.

Succes,
Eric

+1 voor die uitspraak.

Je hebt eerder iets (fout) aangeleerd als weer afgeleerd.

Neem eens een kijkje op helifreak en bekijk de video's pitch and throttle curves wordt een hoop duidelijk.

die vind je hier Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak

Verder de eerdere post van Eric met de voorbeeld curves zijn spot on!!!
Als je daar mee de basis leert heb je daar later veel profijt van. Als je wat verder bent en in Idle modes gaat vliegen met flatcurves voor throttle en linear voor pitch, moet je weer helemaal opnieuw beginnen .Ik wil nog net niet zeggen opnieuw leren vliegen.

Laatst bewerkt:
Ik ben het niet met hem eens dus wat expo vs dualrate betreft ;)
Ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom, heeft hij dat ook gedaan?
En ik heb dezelfde heli zelf ook gevlogen Trouwens (niet dat dat veel uitmaakt trouwens, iedere CCPM heli is praktisch hetzelfde namelijk)

Succes,
Eric

Dat heeft hij inderdaad ook gedaan.
Om dit nu zelf nogmaals uit te leggen als beginner ...
Wat ik nog weet, het kwam er in het kort op neer dat wanneer je de D/R sterk verminderd je nooit de max uitslag kan hebben. En gezien een beginner soms (bij bvb paniek) teveel uitslag heeft, is dit een voordeel. Bij een exp instelling heb je een zachte instelling in het begin maar op het einde toch weer de volle uitslag. En als beginner zou juist dit niet moeilijker zijn.
Dan waren er nog wel wat voor- en nadelen bij het ene en het andere.

Ik kan best begrijpen dat dit ook zijn persoonlijke voorkeur is/was.

Zal ook persoonlijke voorkeur zijn, en daar is niets mis mee natuurlijk.
Maar mijn ervaring is dat je als je gaat beginnen met rondvliegen, met windinvloeden etc.
Dat beperkte uitslagen je geen marge verschaffen.
En Expo is geen cheatoptie, is ook heel bruikbaar om sommige rotorkoppen juist meer lineair te laten sturen.
Je hebt er als gevorderde ook heel veel aan, en bijna iedereen gebruikt het.

Klein praktijk voorbeeldje:
Je vliegt een achtje, je krijgt tijdens je bocht links of rechts in je circuit last van downwind en je heli wordt omgedrukt.
Je moet dan al meer pitch geven om de snelle verandering in hoogte terug te krijgen en tegelijk sturen om hem terug op lijn te krijgen.
en dat alles in een onwennige orientatie.
Dan heb je gewoon uitslag nodig.
Heb je die niet dan ligt de heli op de grond.
Hetzelfde geld voor negatieve pitch.
Heb je een stijgende wind, dan gaat je heli met 2 graden positief er gewoon vandoor en jij staat met je stick onderin je toerental volledig dicht te drukken.
Die zijn immers gekoppeld, gas en pitch.
Kortom, geen toeren meer, geen stuursnelheid meer...
Crash.
Ik weet niet of je alleen vliegt of op een club.
Maar ik zou het je graag eens laten zien wat de invloeden zijn :)
Goed leren vliegen ligt voor 80% aan je setup, de rest zit tussen je oren.

Groetjes,
Eric

Back