Gohbee 50 opvoeren naar gohbee .90

Zomaar een raar idee...een .50 size opvoeren naar .90

Wat ik zelf met richard al bedacht had wat nodig is:

-Langere buis + snaar+ bladen
-Custom motorsteun
-Koelhuis groter maken
-Grotere tank, niet persee noodzakelijk, wel als je >10 min wilt vliegen.
-Uitlaat
-Tandwieloverbrenging (of gewoon doorgaan met 1/8.5 ? Dat zou bij 15200 toeren op de motor 1790 op de kop opleveren.

Extra krachten op de kop krijg je niet mee vandoen, gezien ik met een .50 motor 2000 rpm op de kop draai, dus dat neemt iets af. Het enige dat meer te verduren krijgt zou de koppeling zijn -> stevige versie erop ?

Je krijgt dan wel een leuke power to weight ratio, en in geval van een slecht uitgevoerde flip trek je 'm met 3,1 tegenover 1,8 pk niet zo gauw dood ;)

Zien we nog wat over het hoofd ? Lijkt me leuk gewoon eens te proberen. Het idee is zo goedkoop mogelijk een .90 en je krijgt een van de lichtste .90-ers

Stoer project! :thumbsup:

Extra krachten op de kop krijg je niet mee vandoen, gezien ik met een .50 motor 2000 rpm op de kop draai, dus dat neemt iets af.

Je hebt meer energie door de zware bladen, dus neemt de stress niet gelijk af toch? Daarnaast inderdaad de koppeling. Misschien dat het vermogen van de 90er ervoor zorgt dat de 50er koppeling slipt, dus kijken of je een sterkere koppeling kunt monteren. Ben je niet bang dat de 3+ pk de tandwielen gaan strippen? Maar past de 90er sowieso wel binnen het frame? De kop is groter en dergelijke, de motor is hoger (vanaf krukas naar kop gezien), dus komt hij niet tegen de skids aan? En is de as niet te lang zodat de koppeling/fanunit niet meer onder de koppelingsbel past?

Maar ik zou zeggen; Ga gewoon een beetje zitten passen, meten en kijken met een 91 OS in het 50-frame. :)

ToDo
-motorsteun maken
-koelfan aanpassen (groter gat, andere draad). Voor een .90 waaier moet je wel ernstig veel modificeren aan het frame. Zou een .50 genoeg koelen ?
-Indien een .50 fan alleen niet genoeg doet, gaten in de kap groter ?
-langere staartbuis (maken eventueel van CF??) + langere snaar (kun je zo kopen)
-speed up gear van gohbee in de staart + 95mm staartbladen
-en 660 bladen of 650 zo licht als we maar kunnen vinden
-en std. uitlaatje voor 90er, 2e hands ofzo

Richard heeft ergens een draadje gevonden: klik

Dan is het voordeel van gewichtsbesparing weg. En het gaat erom zo goedkoop mogelijk en licht mogelijk een .50 om te bouwen. Makkelijk doen kan altijd nog.

Op 3,75 - 4 kg krijg je natuurlijk wel lomp veel power met 3,1 pk tov een normale 90. Wat wegen die dingen eigenlijk ?

Normale 90er denk ik 4.5-5.5 kg.

Weet je zeker dat je al dat gedoe wel wil, mocht het niet in 1 keer goed zijn?

Jorrit zei:
Stoer project! :thumbsup:

Je hebt meer energie door de zware bladen, dus neemt de stress niet gelijk af toch?

Goed punt. De spindle vetrouw ik dat wel toe, maar zouden de bouten dat houden? Er staan ook 650/660 bladen op de lijst en niet de volle 680, anders kakt ie nog weer in ;)

Daarnaast inderdaad de koppeling. Misschien dat het vermogen van de 90er ervoor zorgt dat de 50er koppeling slipt, dus kijken of je een sterkere koppeling kunt monteren. Ben je niet bang dat de 3+ pk de tandwielen gaan strippen?

Neuh, of zouden de .90 tandwielen echt van ander materiaal zijn ? Anders geloof ik dat wel.

Maar past de 90er sowieso wel binnen het frame? De kop is groter en dergelijke, de motor is hoger (vanaf krukas naar kop gezien), dus komt hij niet tegen de skids aan? En is de as niet te lang zodat de koppeling/fanunit niet meer onder de koppelingsbel past?

Als je een .60 motor in een .50 raptor kunt lepelen moet dit ook kunnen ;) assen enzo evt zelf te maken, plaatsing motor zal inderdaad lager komen.

Maar ik zou zeggen; Ga gewoon een beetje zitten passen, meten en kijken met een 91 OS in het 50-frame. :)

Gaan we doen ;)

en de spindel is wel iets dat de volle kracht op zijn donder krijgt.
als je daar dus meer massa op gooid dan waar ze voor bedoeld zijn.
kun je er zeker van zijn dat die bladen weg gaan schieten

Ik zie op runryder bij het dragrace gedeelte wel vaker van dit soort ombouwprojecten !!
Ben benieuwd als t klaar is !!!
Zondag invliegen op utrecht ??
hahahaha.

Tuinkabouter zei:
Extra krachten op de kop krijg je niet mee vandoen, gezien ik met een .50 motor 2000 rpm op de kop draai, dus dat neemt iets af. Het enige dat meer te verduren krijgt zou de koppeling zijn -> stevige versie erop ?
Tja, ik weet het nog niet zo... Heb je die bladhouders gezien van een Rap 90? Vergeleken met de 50 zijn die echt huge. Zal ook niet voor niets zijn denk ik ;)

Zoals Gerard_nl al zei, alleen een 90er inbouwen en de rest standaard houden. Is veel goedkoper en lichter.

tieske

michel pet zei:
is het niet zo dat de snaar te hard rond draait ik meen dat daar een probleem mee was.
Als de tandwielverhouding van het belt tandwiel gelijk blijft zal de belt zelfs langzamer gaan draaien. van een 90-heli is immers de rotorsnelheid lager ;)

Mijn ideeen:

- OS91C-spec PS monteren 200 euro (2e hands maar compleet gereviseerd motortje van mij)
- Langere staartbuis JR Vigor afzagen op maat (JRP993005 $20)
- Langere snaar (15 euro? even regelen)
- motorsteun even frezen
- Koelfan even opboren en opnieuw tappen.

1 heel belangrijk punt is het alleen om bladen te vinden van max. 150 gram en zo rond de 660/680mm. Zolang het gewicht van de bladen niet meer is dan van std. 600mm bladen zal de rotorkop wel heel blijven, de centrifugale krachten nemen dan niet toe.
Tevens zal het toerental toch op maximaal 1750 liggen ongeveer, wat betekent dat de bladen zelfs "iets" zwaarder dan 150 gram mogen zijn om dezelfde krachten op te wekken als de 600mm's op 2000 toeren.
Overigens heb ik en Jo ook op hogere toerentalleng gevlogen met een 50 (2400/2500 toeren) en toen bleef het boeltje ook inelkaar zitten :wink:

En TADAA een bigblock Gohbee Stinger 50 met 3,1pk en een kilo of 4 (net zo zwaar als een R50 met alle QuickUK upgrades & MP2 :roll: )

http://www.runryder.net/helicopter/t160953p1/
Foto's van zo'n conversie hierboven.

MS blades heeft bijvoorbeeld 660mm lichte bladen, met een 12mm root. Passen zo op de Stinger. Prijs ongeveer 100 euri, maar ik denk dat een setje houten 660mm bladen om te testen ook werken... deze zaten vroeger bij R60 kits enzo.... mss heeft iemand nog een setje??

Cheers,

Rich 8)

Back