Gohbee 50 opvoeren naar gohbee .90

Even openlijk brainstormen. Stom idee misschien, maar hoeveel milimeter is de hoofdrotor as van de R90? 12mm in plaats van de 10mm op een 50er? Op deze manier zou je een hele plastic (budget) kop van de R90 toe kunnen passen, desnoods met alu hub. Anders ga je op zoek naar een lager met dezelfde buitendiameter als de standaard versie, maar dan met een binnendiameter van 12. Met je one way bearing kom je vervolgens in problemen. Weet niet of die van de R90 past, maar anders moet je de as daar terug draaien naar 10mm. Moet op een draaibank wel goed te doen zijn allemaal, maar op deze manier waarborg je in ieder geval de veiligheid.

Slechts een idee..?

Jorrit, als ik op jou idee verder mag gaan dan zou ik in de raptor 90 kop een busje zetten zodat deze op een 10 mm as past. Dan bereik je veel gemakkelijker je doel en 10mm as is gebruikelijk bij 90ers dus dat voldoet prima.

tieske

Als ik daar weer even verder op mag borduren, zou ik onder die rap 90 kop een rap 90 frame zetten ;)

Hallo,

ik denk dat je niet heel veel winst zal hebben door een 90er motor in die gohbee 50 te zetten. Je moet een ander koeling hebben ook. Wanneer je langere bladen gaat gebruiken, moet je ook een langer staartbuis en ga zo maar door. Als je met een lager toerental gaat vliegen, heb je toch helemaal geen meer vlieg-power? De heli zal ook zwaarder worden, wat ook niet meehelpt. Je motor zal inderdaad niet inzakken, maar dat doet hij ook niet als je op wat meer nitro gaat vliegen en de pitch goed gebruikt.

groeten
Nando

Tieske, inderdaad. Ik heb gisteren ook al even aan het busje zitten denken maar begon te twijfelen bij de krachten. Ik heb geen idee hoeveel milimeter doorsnede de R90 as heeft, heb daarom maar op 12mm gegokt. Met de bovenstaande discussie over veiligheid in gedachten leek het mij verstandig om ook de as te vervangen, daar 12mm natuurlijk meer krachten kan verwerken. Desalniettemin is een busje de meest realistische oplossing. Tenminste, als het gat voor de rotorkop-bout natuurlijk geen parten speelt.

@ Michel,
Een 90er eronder. :lol: Dan is het hele idee omtrent een low budget heli met 'unlimited' power en zonder inzakkende motor weg.

Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout.

John, wat ik mij pas ineens afvroeg.

Bij de QuickUK spindle voor de R90 zitten GEEN nieuwe boutjes, deze zitten bij de originele spindle van TT wel.

Heb je toevallig niet een keer een crash gehad en de spindle vervangen met een QuickUK exemplaar en toen de boutjes opnieuw gebruikt??

Dit zou verzwakking van het boutje kunnen veroorzaken en daardoor het afbreken kunnen verklaren.

Cheers,

Richard

Gerard_nl zei:
beter gewoon met 600 mm bladen vliegen en dan met 15 graden pitch :D

:( maar met 17 graden kakt hij weer in gerard :)

Yep of direct dan maar een 3dmp91 kopen. Maar dan besef je toch wel snel dat je tegen de grens aan vliegt hoor, zowel van het mechanische als van het vingertje. :lol: tis wel kicken , zowel bij het betalen van een crash als bij het vliegen :lol:

Heb een jaar of vijf geleden een raptor 50 "avant la lettre" gemaakt door een 60'er (die ik had geupgrade naar 90') in een raptor 30 te steken.

Mechanish is dat allemaal wel te doen maar je krijgt een machine die slecht te vliegen is omwille van veel te slechte gear ratio (was toen nog niks anders); niet aangepaste staart (meer torque) en inderdaad overstreste compnenten.

Heb er toen een paar rondjes mee gevlogen en het projectje uit elkaar gehaald.

ALs je "VEEL" power , zal je helaas niet "BUDGET" kunnen blijven.
Hoop en al kost het je op laatste iets meer aan Schadevergoedingen, rechtszaken, ziekenhuiskosten etc... :wink:

Theoretisch is dit inderdaad niet te veel.

Maar volgens mij ga je merken dat je je gascurve zo ver moet dichtschroeven om geen overspeed op de kop te krijgen , dat het voordeel van "extra power" een beetje de mist in gaat.

Betwijfel trouwens ook of die Gobhee verder dan +11/-11 graden geraakt mechanish? zou kunnen ik heb er geen dus ?? Als dit niet kan dan bereik je niet meer power met je sterkere motor , maar enkel meer toerental vanachter in de gascurve.

Ik zou op zen minst der een governor opsteken dan omzeker te zijn dat je der niet zwaar over gaat.

wat bart aanhaalt is erg belangrijk, als hij mechanisch niet meer als 20 graden totaal kan halen is het project zinloos

Raptor Rulezzz zei:
Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout.

John, wat ik mij pas ineens afvroeg.

Bij de QuickUK spindle voor de R90 zitten GEEN nieuwe boutjes, deze zitten bij de originele spindle van TT wel.

Heb je toevallig niet een keer een crash gehad en de spindle vervangen met een QuickUK exemplaar en toen de boutjes opnieuw gebruikt??

Dit zou verzwakking van het boutje kunnen veroorzaken en daardoor het afbreken kunnen verklaren.

Cheers,

Richard

Hoi Richard,

Nee, er zat een TT spindle in met TT boutjes, en die bladas had nog nooit wat meegemaakt. Ik heb inderdaad wel spindles van QuickUK liggen, en die komen inderdaad zonder boutjes.

Waarschijnlijk heb ik gewoon een probleem boutje gehad (maandag ochtend boutje). Wel pijnlijk, want ik heb heel veel schade aan deze heli.

Groeten,

John.

Meer dan 15 graden boeit volgens mij niet erg, je trekt de bladen dan over de stall en dan doen ze niet zoveel meer behalve de motor laten inkakken.
Het enige nut van een zwaardere motor is volgens mij om inkakken bij die 15 graden te voorkomen. Je kan dan continu de stick in de hoek houden en dan toch nog vol pitch blijven pompen. Misschien wel leuk bij tictocs en snakes, hoef je geen pitch management te leren.

Op RR is zo'n bigblock conversie vooral populair bij mensen die in de bergen zitten, mexico enzo. Daar heb je veel minder vermogen door minder luchtdruk.

Back