gonzales. eigen ontwerp 5000kv.

Luppie

verslagschrijvers
hallo mensen,

Ik ben begonnen met een vliegtuigje dat hopelijk kan vliegen en met wat geluk met enige snelheid.
het is een eigen ontwerp met snelheid als doel.

inhoud:
5000KV brushless mystery heli motor
30A mystery regelaar
HD snelle digitale heli servo's 9 gram
en een hele rij propjes om te proberen
2S 1500 tot 3000 mA accu (misschien 3S)
IMAG0046.jpg

dit was de eerste schets:
gonzales.jpg

een duwprop dus en een slank rompje en korte dunne vleugels.

Ik ben inmiddels al redelijk op weg met de bouw met hier een foto van plakken depron en wat hout voor de vleugel. De kromme lat is de voorlijst en nog rolroeren en achterlijst. Ook de motor in een bakje gemaakt om hem later in de romp te kunnen lijmen.
IMAG0099.jpg

de depron op elkaar gelijmt met creation van de action. afmeting 6x6x55 cm:
IMAG0100.jpg

na een uurtje snijden en schuren:
Afbeelding002.jpg

Hier de romp met een punt neusje en de vleugel er op (60 cm span)
Afbeelding003.jpg

Ik heb één plaat met heel weinig lijm gedaan zodat ik deze makkelijk weer los kan halen om de elektronica er in te maken. Helaas was het toch erg goed aan elkaar geplakt en had ik nog genoeg moeite om het netjes los te krijgen.
hier zie je al wat onderdelen er in en op liggen.
Afbeelding004.jpg

horizontal stabilizer er op gemaakt met het hoogteroer er aan. allemaal van 3mm triplex.
Afbeelding005.jpg

de vleugel er in gemaakt en ook de servos en ontvanger hebben een plekje. Rolroeren op de vleugel. De accu is een ex 3S waarvan 1 cel kapot was en hopelijk krijgt hij hier een 2e leven.
Afbeelding006.jpg

Een test met de motor en een 4,1x4,1 prop voor de draairichting liet zien dat de prop misschien nog te groot is... Na 3 seconden vol gas was de regelaar en de motor lekker op temperatuur. Er komt dus een extra koelblok op de regelaar en luchtkoeling richting de motor. In de vlucht heeft hij minder weerstand dus ook minder stroom.

Ik zit nog een beetje met het zwaartepunt want kan ik wel 1/3 van de vleugel nemen of moet ik hem door een calculator halen?

met deze calculator kom ik op een CG van 3,03 van de LE en de vleugel is 10,2. dus grofweg iets minder dan 1/3 van de vleugel.

static margin op 15% gehouden ?,als je alles in milimters rekent en meet ,ben je nauwkeuriger bezig .dan ook dit punt aanhouden ,grofweg is houthakkers term,als je nu al precies bezig gaat ,heb je straks alleen maar profijt .

Kunnen de props 40.000 (2s) respectievelijk 60.000 (3s) toeren aan? En wat zijn efficiëntie en geluid bij dat toerental? En dan, o god, ook nog als duwprop? Moedig ;) of heb je een typevaud in de getallen gemaakt? Indien geen vaud dan lijkt me dit een goede manier om elektriciteit om te zetten in geluid :mrgreen: Haal het spul ook 's door een elektrocalculator om indruk van de stroom en rendement te krijgen. www.drivecalc.de komt regelmatig op MBF voorbij. Andere calculators.

static margin heb ik op 5 gedaan ik kon op google er niet helemaal achter komen wat voor getal ik daar voor moest nemen. de rest wel nouwkeuring gedaan. Ik zal even opnieuw berekenen.

geluid viel best mee ik had eigenlijk meer verwacht. een gemiddelde edf is veel luider en hogere toon. ik heb nog geen tiepfaut gezien bij mij dus ik denk dat het wel klopt. En de stroom moet ik nog meten maar ik denk wel iets boven de max van de regelaar.

Laatst bewerkt:
Kunnen de props 40.000 (2s) respectievelijk 60.000 (3s) toeren aan? En wat zijn efficiëntie en geluid bij dat toerental? En dan, o god, ook nog als duwprop? Moedig ;) of heb je een typevaud in de getallen gemaakt? Indien geen vaud dan lijkt me dit een goede manier om elektriciteit om te zetten in geluid :mrgreen: Haal het spul ook 's door een elektrocalculator om indruk van de stroom en rendement te krijgen. www.drivecalc.de komt regelmatig op MBF voorbij. Andere calculators.

Over typefouten gesproken zeg! :yes:

En het ergste is, ik maak die vaud of typevaud elke keer als ik typevaudtje van ander vermoed, ik leer niet van mijn vaudten. Zoek maar eens in hoeveel berichten ik die vaud al gemaakt heb. M.a.w. maak je geen zorgen, ik ben van een generatie die nog wel fatsoenlijk taal-onderwijs op de middelbare school heeft gehad.

@Luppie
Welke maximale toerentallen geeft fabrikant op voor de propellors?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat die toerentallen zeer gevaarlijk zijn voor de props, en voor je ogen. Waag er voor alle zekerheid een berichtje naar HK aan. Krachten lopen op met kwadraat van toerental. 40.000 toeren is veel voor buitenloper en de vraag is ook of je regelaar die toerentallen aan kan, qua rekencapaciteit van de processor.

de motor en de regelaar zijn een setje die bij elkaar horen normaal bedoeld voor een heli dus die kan het toerental wel aan. hij loopt ook verder prima. Ik heb een email richting HK gedaan...

Ron, het ligt niet aan het onderwijs. Dat is net als in jouw goede oude tijd gewoon goed. Het is het gemakzucht van het forum/sms/email dat de spelling er wel eens bij inschiet. Desalniettemin zijn we allemaal goed begrijpbaar en weten we het waar we het over hebben. Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed met de jeugd ;)

als antwoord op de vraag hoe snel de prop mag draaien kreeg ik het antwoord dat ik moest kijken bij de revieuws van die prop of de vraag stellen op hun forum. dus dat schiet niet erg op.

in drivecalc kan ik mijn motor niet vinden. na even bladeren vind ik helemaal geen 5000KV motor dus dat schiet ook niet op.

Ik ga uit van bestaande gegevens voor snelheid van de prop zoals in de eerder genoemde link. Hier een stukje tekst uit dat draadje

With this setup I was able to get the "Speedy" up to 91.4 mph straight away.
Motor: Mystery 2632-3000 3000kv
Prop: 4.5x4.5
ESC: 30 amp
Battery: 3s 1300mah 20c "Zippy Flightmax" lipo
Servos: Hitec 55's or comparable

My 120 mph setup:
Motor: Mystery 2632-3000 3000kv
Prop: 4.1x4.1 APC
ESC: 40 amp
Battery: 2 - 2s 1300mah 20c "Zippy Flightmax" lipos to make a 4s pack
Weighed a hefty 13 oz's

My 138mph 2nd place setup:
Motor: TP 2415-06T 4400kv I managed to smoke this motor and would recommend the 3850kv instead.
Batteries: 2 Turnigy 1600mAh 2S 30C Lipo Pack making a 4s pack
Speed control: Suppo 50amp speed control with added bec
Prop: TGS Sport 4.1x4.1E Precision propeller

setup 1. 3S op een 3000kv Prop: 4.5x4.5
setup 2, 4S op een 3000kv 4.1x4.1 APC
setup 3, 4s op een 4400kv TGS Sport 4.1x4.1E Precision propeller

ik heb de TGS Sport 4.1x4.1E Precision propeller van HK en ik verwacht dat het de zelfde prop is als hij heeft gebruikt en dat was 14.8 V met 4400kv.
ik heb 7.4 V op 5000kv.

natuurlijk moet er een redelijke zekerheid van veiligheid zijn dus zou een toerental van de leverancier beter zijn.

hey jij kan niet alleen goed foto-shoppen , maar ook vliegtuig gevalletjes in elkaar plakken zie ik nu . :D

ben benieuwd of je raketje gaat vliegen , ik houd het wel in de gaten .

suc6

@ serge pot, wat is precies die static margin?
wanneer ik die op 5% doe dan heb ik een LE to CG van 3.06 maar wanneer ik die op 15% doe is het maar 2.13.
Dat is wel een heel groot verschil dus daarom wil ik graag weten wat dat is.
anders moet er wat gewicht in de neus komen

Ik had een probleem met de aansturing van twee hoogteroeren met één servo. Het probleem is opgelost en een uitgebreid verslag staat hier : aansturing-van-2-hoogteroeren-met-1-servo-probleem

servo dus verder naar voren gedaan en hij ligt nu op de zijkant:
overvieuw.jpg

Ook zie je op de eerste foto al koelribben op de regelaar. Misschien is een zwaardere regelaar wel minder gewicht en kan hij de stroom beter aan maar wel het risico dat die het toerental niet aan kan vandaar deze oplossing.
koelribben.jpg

Het motor "kistje" met motor er in geplakt met PU bruislijm. Ik doe altijd een dikke klodder lijm in een bakje en doe daar een paar druppels water bij dat ik ga mengen. Het word dan een witte massa die je snel moet aanbrengen omdat het dan binnen enkele minuten extreem gaat uitzetten. Veel meer nog dan wanneer je er geen water bij doet. Het is nu ook veel sneller hard.

Maargoed de motor er dus vast in en dus even een testrun met de prop er op en nu zit er opeens speling op de as van de motor. De prop goed gebalanceerd maar toch een hevige vibratie. De motor er weer uit halen was geen optie omdat ik dan moest breken. Als oplossing heb ik een klein lagertje gemaakt op de as aan de kant van de prop. Natuurlijk was de as te dun dus die heb ik met scotch tape dikker gemaakt en toen het lager er op geschoven. Het lager vast gezet met epoxy op het motorschotje:
motorasmetlager.jpg

Resultaat....... hij draait soepel en zonder trillen!!!!!!!!!
Ben alleen bang dat de motor straks heet gaat worden en dan zal de tape zacht worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back