Good Year, hoe verder?

Erik-M

PH-SAM
Beste mensen,

Als eerste, ik heb ook een 2.5 "fora"van Loet ontvangen. Heeft iemand al voldoende ervaring om iets te kunnen zeggen over een veilig (heel houden) te gebruiken prop en de te gebuiken brandstof. Ik heb al e.e.a. aan props e.d. voorbij zien komen maar ik vraag het nog maar een keer. Zoveel ervaring heb ik nog niet met diesels en ik wil de zaak niet forceren.

Heeft misschien iemand een tekening van een "Shoestring" om te G-Y-en. Het gaat me dit seizoen niet meer lukken om een nieuwe kist te bouwen, maar volgend jaar gaat het lukken.
Ik heb naast de "fora" ook nog een nieuwe Silver Swallow die, op de bok tenminste, goed start en loopt. (Brandstof 1:1:1 en prop 8x6)
Ook hiervoor wil ik een GY-model bouwen.

Grtz, Erik

Wij hebben deze motor tot nog toe FORA? genoemd omdat niet zeker was of het een Fora was. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat we deze motor als 'Fora junior' mogen aanduiden. Ik heb er mee gevlogen op een Suppi met een witte nylon Tornado 8x6. Die blijft geheid heel en zal in de vlucht wat vervormen en dan minder dan 6 inch pitch hebben. Toch leek het alsof de motor in figuren wat zwaar belast werd. Op advies van mijn vliegkameraad die vindt dat Olivers en PAW's zich op combatjes het best gedragen met een APC 8x5 wil ik dat ook nog gaan uitproberen, maar zo ver ben ik nog niet gekomen. Omdat die stijver zijn gaan ze eerder kapot, maar bij een GY model zal dat minder een probleem zijn dan bij combat of een stunttrainer. Op een GY model denk ik dat je beter een 7 inch prop kunt gebruiken. Welke spoed, dat zal moeten blijken.

Brandstof: Probeer niet meer ether te gebruiken dan nodig, de kracht komt uit de petroleum. Ik hoop dat 30% genoeg is. Olie: voor het inlopen zou ik 20 of zelfs 25% gebruiken, maar voor racen zou ik als de motor is ingelopen 15% gebruiken. Bij minder wordt de motor denk ik te kritisch op de afstelling. Vergeet niet dat de olie niet alleen smeert, maar ook een rol speelt bij de koeling. En natuurlijk wat IPN of DII toevoegen, 1-2%. Ik ben geen expert, dus als iemand het beter weet hoor ik het graag.

Silver Swallows: ik heb ervaring met de CS en Jin Shi varianten. Een echter Silver Swallow (waar die tekst op het carter staat) heb ik nooit gehad, maar de verschillende varianten (uit verschillende fabrieken, maar ruwweg naar hetzelfde ontwerp) ontlopen elkaar geloof ik niet veel. De conclusie mag denk ik zijn: "als je er een hebt die goed loopt presteert hij heel goed, zolang hij heel blijft". Mijn ervaring is dat je er nogal eens een treft waarvan de passingen zo slecht zijn dat hij het helemaal niet doet. Ik heb dan ook ooit 10 Jin Shi's gekocht (Bij Carlsson in de VS), om zo de onderdelen bij elkaar te kunnen zoeken. Van de 4 geprobeerde motoren deden het twee er goed en twee liepen helemaal niet omdat de contrazuiger te klein was.

In mijn ervaring presteren ze het meest met een 7 inch nylon prop (7x4 of 7x6). Mijn CS ging met een 7x6 op mijn Suppi (vóór de FOra) echt loeihard. Maar op een gegeven moment breekt bij elke motor de krukas, meestal na relatief weinig draaiuren (of delen daarvan). Zorg bij een SS voor voldoende smering: 25-30%, des te groter de kans dat het een tijdje meegaat, en olie dicht ook de passingen wat af ...

De CS'en heb ik rond 2000 gekocht voor 21 dollar per stuk en de Jin Shi's voor 25 dollar per stuk, allebei in de VS, dus er komen verzendkosten overheen en als je pech hebt invoerrechten en BTW. Je bent dus toch al gauw 25 euro of meer per motor kwijt. Hou er rekening mee dat je een kans van 50% hebt dat je een goede motor hebt, die vervolgens echt niet langer dan de helft van de tijd meegaat als een fatsoenlijke motor zou doen. De motor moet dus eigenlijk minstens 4 keer zo goedkoop zijn als een goede motor. Echter, voor 4 van deze motoren ben je zeker 100 euro kwijt, en voor 90 euro heb je een Fora! Ik zou mensen dus toch niet willen adviseren geld te steken in Silver Swallows.

Voor wat betreft 'hoe nu verder met GY', ik hoop als de winter aanbreekt genoeg tijd te hebben om mijn tekeningen- en tijdschriftenvoorraad na te zoeken op geschikte modellen in de hoop die dan komend voorjaar klaar te hebben. Ik weet dus pas in de winter over welke tekeningen ik beschik.

Super uitleg van Peter Paul.
Een kleine aanvulling op de brandstof zou ik alleen willen zeggen:
30% ether vind ik persoonlijk iets wat weinig. 35% zou zeker geen schande zijn.
Verder is de IPN tussen 1% en 2% idd optimaal, maar pas op: Ga je over de 2% heen dan slaat je peut vaak dood. Alles tussen de 1 en 2 % geeft de peut een goeie extra zet, maar onze ervaring is dat bij 2,2% of meer de peut net zo veel kracht heeft als slootwater naast een chemofabriek.
Niet te overmoedig met de IPN dus. En zeker niet mengen door er gewoon een scheutje bij te gooien.

Klein vraagje, wie vliegen er tegenwoordig nog Goodyear? ik meen hoeveel teams ? Ken ik daar nog mensen van??

Momenteel vliegen er geen mensen Goodyear, maar we zijn aan het proberen het weer wat nieuw leven in te blazen. Het voorstel daarvoor kwam van Loet Wakkerman, naar aanleiding van een bepaalde motor uit het voormalig Oostblok, de Fora Junior, die voor 90 euro bij hem te koop is. We willen het wel op een low-tech manier gaan doen, dus al te snelle motoren uitsluiten. Daarom houden we het bij diesels, en dan de eerder genoemde Fora Junior, óf een eenvoudige (PAW) of ouderwetse (Oliver, Webra Mach etc.) diesel. We hebben een lijstje gemaakt, zie in een ander topic. We zullen zeker niet voor volgend jaar aan wedstrijden toekomen.

Gek hè?
ik heb altijd gedacht om het juist zo open mogelijk te houden.
Als je nu kijkt naar team race of speed , man, dat heeft zich de markt uit geprijst , dat is zowat niet te doen voor een beginner, je heb er zoveel geld en techniek voor nodig...om van de prijzen van de motoren maar niet spreken...... :? :roll:
Maar iets verzinnen als een soort ratrace met zekere maten en een fabrieksmotor van 1.1/2- tot 2.1/2cc op de bekende lijnlengtes of voor duurrecords een vaste tankmaat van een 1/4 liter (250cc) evenzo met een fabrieksmotor van 2.1/2cc..........en dan maar eens kijken wat er uit komt.
Dan kan iedere LBer meedoen en ook nog hoop plezier hebben en Loet kan een filiaal voor zijn motortjes openen :wink:
Maar ja, ikzelf ben door omstandigheden niet meer in staat om nog veel te doen, :cry: helaas .......
Misschien vindt iemand van jullie het leuk om er in jullie klub of wat ook te gaan brainstormen, in ieder geval, houd het open ,schrik niemand af! :D :D
Ik ben benieuwt wat er uit komt!

Mijn idee, Aad, maar als je de high-tech buiten de deur wilt houden zul je toch bepaalde regels moeten stellen en kun je het dus niet 'open' houden, want dan stroomt de high-tech juist binnen. Juist omdat het oorspronkelijke Goodyear zo open was kon je al snel niet meer mee doen als je niet de allersnelste en dus duurste motoren had. Dat was denk ik ook de doodsteek voor die klasse. Hij was alleen nog geschikt voor de experts en daar was hij niet voor bedoeld. Juist beginnersklassen (of zoals ik ze liever noem: funklassen), hebben haast nog meer regels nodig dan expertklassen. Mijn bedoeling (en die van Loet natuurlijk ook) is om met motortjes van bescheiden prestaties en prijs toch een beetje leuk te kunnen racen. Dan kunnen er zoveel mogelijk mensen meedoen en kan er sprake zijn van lol!

Tsja Fox, dat er regels nodig zijn om "Den Mensch" in het gareel te houden weet jij misschien nog beter dan ik.....
Maar ik bedoelde te zeggen , laten we de instap niet te moeilijk maken, ahw: voor mijn part maakt men een hoog-midden-laag dekker ,vliegende vleugel, tweedekker of noem maar op , en dat in zekere maten maar daar kan je over diskuseren.
En de motor moet natuurlijk onbewerkt 2.1/2cc zijn!
Verder kan de regels van Good Year toepassen, dat is beter voor je eigen veiligheid en die van anderen, in het gewone leven heten ze verkeersregels.
Ik denk wel dat vooral dat bij beginners enige tolerantie wel toegestaan is, maar dat ligt dan weer aan de plaatselijke jury.( zoals altijd).
Wat betreft duur recordvliegen: gewoon een kwartlitertank in je model en een ongeknutselde 2.1/2cc er op en dan zo lang mogelijk in de lucht blijven.
Voor zo'n model is de keuze qua vorm vrij, maar het moet wel van af de grond opsteigen.
Ik weet nog wel dat ik dat op Ypenburg dat ook een keer met een kwartlitertank en een 4cc OS_Max heb gedaan en bleef toen ruim een half uur hangen dus dat moet met een 2.1/2cc zeker langer kunnen.......
Goed , ik schop maar tegen eeen deur, ik zou willen zeggen doe er je voordeel mee :D

Nogmaals Aad, ik deel je mening, zoveel mogelijk mensen moeten met het 'nieuwe' Goodyear mee kunnen doen en juist daarom zijn er regels nodig om supersnelle, maar onbetaalbare en moeilijk verkrijgbare motoren buiten de deur te houden. De regels waar Owen over zucht houden dus niet méér in dan dat alleen bepaalde dieselmotoren toegestaan zijn, dus geen glows en in feite alleen de al genoemde Fora Junior diesel, of een 'ouderwetse' diesel, zoals een PAW, Webra of desnoods Oliver (replica). Voor de rest haken we aan bij bestaande Goodyear regels, waaronder dat het model een plankromp semischaalmodel van een fullsize Goodyear racer moet zijn, anders zou het geen Goodyear zijn, en hierdoor bereik je dat mensen met een trainer achtig modelletje moeten meedoen en dus geen snelle 'vleugeltjes' etc. kunnen toepassen. Ook dat dus weer om zoveel mogelijk mensen een reeele kans te geven.

Qua duurvlucht: in feite kwam het daar ook op neer hoor, modellen om een brandstoftank heen gebouwd. Een half uur is echter lang niet genoeg. De maatstaf is destijds gezet door Rob Metkemeijer die meer dan 6 uur vloog, en Jan Odeyn vloog ook ruim 2 uur. Echter, zijn 2,5cc PAW zou op 2 liter brandstof echt wel veel meer moeten hebben kunnen vliegen, dus gewoon een oud dieseltje inzetten is niet voldoende om meer dan 2 uur op die brandstof te kunnen vliegen.

Alleen een beetje prijzig voor een klasse als duurvlucht, 380 euro. Ik heb overigens ook een tot 4-takt omgebouwde MK17, een 1,5cc diesel van Russische makelijk op de Dutch Combat International in Dronten gezien, maar die was ook iets van 150 euro en ik geloof dat hij ook was omgebouwd tot glow. Toch een van de kleinste 4-takten die ik ben tegengekomen. Deze 1cc viertakt diesel is natuurlijk wel erg klein en leuk, maar ja, die prijs.

In Deens Goodyear hadden ze een makkelijke regel voor motoren: alles mag, behalve Schnuerle spoeling. De enige uitzondering daarop was de KMD omdat die goedkoop was. Zo hou je de echte snelle dure motoren er uit. Een lijst met toegestane motoren maakt het alleen maar lastiger omdat die beperkend werkt en tussentijds aangepast moet worden.

Ik zit dit onderwerp te lezen en van schrik gooi ik een glas wijn over m'n toetsenbord. Goodyear is een bestaande klasse en deze eigenaar van een Rossi .15 diesel is er absoluut tegenstander van dat we beperkingen aan de motoren op gaan leggen. Ja ik ben niet onbevooroordeeld.

Aanvullend:
1. Goodyear is een beginnersklasse. We maken zo veel fouten dat een goede motor echt geen garantie voor succes is.
2. Er zijn links en rechts nog voldoende potente .15 diesels te vinden.
3. Ik ben tegen een 'level playing field'.
4. Het prepareren van een goede motor is een wezenlijk onderdeel van het spelletje.
5. Als het langzaam gaat is het vervelend om te doen en om naar te kijken.

En zo kan ik nog wel even door gaan. Maar belangrijk blijft toch dat ik vind dat je een bestaande klasse en het daarbij horende doel (instap naar f2c) moet respecteren. Als je wat anders wilt moet je een nieuwe klasse introduceren maar volgens mij hebben we er genoeg.

VrGr, Bram

Ja, Bram , samen met Rob heb ik het ook zo gevlogen,maar de tegenstand werd steeds geringer. Op het laatst alleen nog P Rietbergen en ik!
Het is toen dood gebloed , en er is jaren niets meer geweest, tenminste , niet dat ik weet !
Maar Bram , denk jij dat het weer zal opleven met de oude regels?
Ik denk dat het een beetje aangepast ook nog wel leuk zou kunnen zijn.....
Het is het proberen waard.....Toch ?

Btw, was het geen glas advokaat? Nog een geluk :wink: :wink:

Het idee is om Goodyear weer nieuw leven in te blazen en de drempel zo laag mogelijk te houden. Er zullen nog genoeg Rossi diesels liggen te verstoffen (ook bij mij), alleen is het bar lastig om daar nog onderdelen voor te vinden. Kannibaliseren is een optie maar dat houdt ook eens op.
De laatste keer dat ik naar de British Nationals ging (ook al weer 15 jaar geleden) vlogen ze daar British Goodyear met PAW's. Dat ging echt niet langzaam, als er eentje aan het trainen was zag je bij de landing pas dat het een PAW was en geen "echte" motor. :wink: Ik ben heel benieuwd naar de prestaties van die Fora's die Loet heeft, als dat een beetje in de buurt komt kan het echt leuk worden.

Er zullen altijd twee kampen blijven, de mensen die zo professioneel en snel mogelijk willen, en de mensen die het een instap- en/of funklasse willen houden met een lage drempel. Jammer eigenlijk. Met respect voor jullie hopelijk leuke herinneringen (Bram, Aad en John, long time no hear trouwens, John!) denk ik dat liefhebbers van high tech motoren toch beter zouden kunnen gaan proberen in F2C of desnoods F2F in te stappen (F2F is in feite een plankrompversie van F2C, met 'echte' F2C motoren). Ik denk dat Goodyear door de te dure en snelle motoren te high-profile werd zodat het geen nieuwe deelnemers aantrok. Het zal niet voor niets zijn doodgebloed .... In Engeland heb je 'echt' Goodyear (met snelle, vooral glow motoren) én 'British' Goodyear, waar ik in mijn voorstel de beperkte motorlijst van heb overgenomen. Het lijkt mij goed om een 2,5cc alternatief voor 1,5cc teamrace (ten onrechte vaak met de Duitse aanduiding MTR (Mini Team Race) aangeduid) te hebben, maar je moet voorkomen dat je om mee te kunnen doen gigantische bedragen moet gaan betalen voor een zeldzame Rossi omdat het zonder een dergelijke motor geen zin heeft om mee te doen. Ik ken de Rossi trouwens niet, en kan dus zelf niet beoordelen of die zo'n vermogensvoordeel over de andere voorgestelde motoren heeft waardoor ik hem uit zou willen sluiten. Ik vind overigens langzamer vliegen niet zo'n probleem, met pitstops en inhalen kan het nog hectisch genoeg worden. Bovendien, als het te langzaam gaat kun je toch de lijnlengte verkorten?

Met drie man in een cirkel rondhobbelen lijkt me al lastig genoeg voor een beginnersklasse, dan hoeft het noog niet eens echt hard te gaan.
Ik ben van plan een team te gaan vormen met Max Uttien, die is links en vanuit combat weet ik nog dat vliegen tegen een linkshandige piloot lastiger was. Max zet je ook niet zo makkelijk opzij, dus bereid je maar vast voor. :twisted:

Volgens mij is Stefan Grootkarzijn, die links is en vloog, juist rechts gaan vliegen omdat het links niet te doen was bij 1,5cc teamrace.

Inderdaad... Compleet kansloos :)
Links vliegen met teamrace is voor niemand anders dan de linkshandige piloot zelf een verschrikkelijke handicap.
De linkshandige piloot moet letterlijk twee keer zo hard lopen, zit altijd verkeer met zijn hand, ziet zijn model niet meer tijdens het inhalen en moet na het inhalen zo een moeilijke heup draai maken dat het eigelijk gewoon onmogelijk is om links te vliegen.

Alleen met combat heb je als piloot zelf voordeel bij het links vliegen.

Back