GP Start, de 1/10 instapklasse

allemaal leuk en aardig. Maar ik heb gezien dat een personal transponder verplicht is. Ik heb tot nog toe niet informatie erover kunnen vinden. Waarom is een transponder verplicht? wat doet een transponder? hoe duur is een transponder?

allemaal leuk en aardig. Maar ik heb gezien dat een personal transponder verplicht is. Ik heb tot nog toe niet informatie erover kunnen vinden. Waarom is een transponder verplicht? wat doet een transponder? hoe duur is een transponder?

www.mylaps.com
hier kost een nieuwe 75 euro geloof ik kan met ideal betaald worden
en wordt thuis gestuurd
de transponder houd je ronde tijd bij en hoeveel rondes je gereden hebt
Als ik het goed gelezen heb kan dat ding ook de temperatuur en nog wat dingen uitlezen of onthouden,
maar kijk maar eerst op mylaps daar staat het allemaal.

Bij de topteams wellicht. Ik twijfel over de salarisen bij de kleinere teams :-)

Anyway. Wellicht kun je meerijden met iemand zodat de rit niet te ver is...

het meerrijden hoeft niet heb eigenvervoer dus als het moment daar is kan ik altijd nog wel beslissen of ik ga of niet. verlopig kan ik toch niet want alles ligt uitelkaar. Plus ik moet nog een transponder kopen en aangezien ik ook nog een gezin heb, zal al met al dit een hobby moeten blijven.

groet marc

de transponder houd je ronde tijd bij en hoeveel rondes je gereden hebt
Als ik het goed gelezen heb kan dat ding ook de temperatuur en nog wat dingen uitlezen of onthouden,
maar kijk maar eerst op mylaps daar staat het allemaal.

Een transponder zendt slechts een identificatie signaal uit. Op het moment dat er over een tel lus gereden wordt registreert de tel computer aan de hand daarvan je rondetijden en het aantal gereden ronden. De transponder houdt verder helemaal niets bij, dus ook geen temperatuur en dergelijke.

Wellicht ben je in de war met een spektrum telemetrie systeem.

@ Snoek: hierbij wat uitleg over de transponder:
Hoe werkt het telsysteem bij modelrace-wedstrijden?

Om de rondetijden, het aantal ronden, de wedstrijdvolgorde van de rijders e.d. te meten maakt men ook in de modelracerij gebruik van moderne computertechnieken. Men past hier het zgn. transpondersysteem toe. Dit systeem is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf AMB en wordt bij zeer veel sporten gebruikt. Het WK schaatsen, de Tour de France, en ook grote autowedstrijden zoals de 24 uur van Le Mans en Nascar maken gebruik van dit systeem.

Onder de baan wordt een detectielus aangebracht. De auto wordt voorzien van een transponder; een soort zendertje wat continue een signaal afgeeft. Telkens als je over de detectielus rijdt, signaleert de databox (de ontvanger van het systeem) dit en geeft dit door naar de computer. Op deze computer draait software die deze signalen verwerkt. In het computerprogramma is door de wedstrijdleiding aan elke rijder het transpondernummer toegekend, zodat er per rijder gegevens bijgehouden worden. Het systeem is dermate geavanceerd, dat het van alle transponders tegelijk gegevens kan verwerken. Dus mochten er auto´s tegelijk over de detectielus rijden, dan herkend het systeem nog steeds de juiste transponder.

De transponder bouw je in je auto. Hij wordt gevoed door de ontvanger. De persoonlijke transponder heeft een uniek nummer, welke je voor de race aan de wedstrijdleiding doorgeeft. Zij voeren dit nummer in in het raceprogramma, zodat jouw auto tijdens de race herkend wordt.

De nieuwe RC4 transponder kan meer dan alleen rondjes tellen maar de rijder kan hier verder op het moment nog niets mee, de telsoftware moet het aan kunnen.

Het idee is erg leuk , en zit er ook over te denken er 1 mee te rijden met een HPI RS4..

Vraag me alleen af hoe het zit met die 82db , hoe ga je dat controleren :?:

Het idee is erg leuk , en zit er ook over te denken er 1 mee te rijden met een HPI RS4..

Vraag me alleen af hoe het zit met die 82db , hoe ga je dat controleren :?:

Gewoonweg door een mobiele Decibel meter bij de uitlaat te houden en eventje volgas te geven :cool: net zoals de politie bij brommers wel eens doet.

Bedankt voor de informatie over die telsysteem ding. Ik bene r vrijwel onbekend mee maar aangezien ik net ontslagen ben (:confused: alweer) kan ik dat voorlopig niet betalen en dus ook niet meedoen met een race.

groetjes snoek

Zover was ik zelf ook wel...

Maar hoe ga je het dan meten :?: Welke methode hou je aan :?: Als je hem vlak bij de uitlaat houdt zit je geheid al over die 82db.... Met een gesprek in een volle kamer/zaal zit je al gauw aan de 80db zo uit mn hoofd...

Bedoelde meer dat het als instapklasse wordt neer gezet voor de rtr auto's zo uit de doos maar die over het algemeen nou niet echt over een geweldige uitlaat beschikken...

Die uitlaatjes doen meestal erg weinig voor de prestatie's en het geluid...
Zou lullig wezen als er een bak mensen op komt dagen die vervolgens zonder te hebben gereden weer huiswaarts kunnen omdat de auto teveel herrie maakt...

Wat betreft de geluidsregel. Als je met de doorsnee trekstartauto komt rijden waar de standaard uitlaat op zit zul je nooit die norm overschrijden. Verder lijkt het me niet handig om hier te vervallen in de discussie over de meetmethode.

Inderdaad. Een standaard RTR maakt lang zo veel herrie niet als de spullen waar de wedstrijdrijder mee rijdt, alle insboxen en gehomologeerde uitlaten ten spijt. Afgelopen zondag was er bij ons op het circuit iemand met een HPI RS4, en het verschil in geluid was echt zeer duidelijk. Het geluid is dus wel echt het laatste waar de RTR klasse zich zorgen om moet maken lijkt me.

Het geluid is dus wel echt het laatste waar de RTR klasse zich zorgen om moet maken lijkt me.

Het geluid is dus wel echt het laatste waar de RTR klasse zich zorgen om wil maken.....
Je ziet alweer de vragen over de in verhouding tot de auto dure transponder en zo'n klasse wil je verder ook niet belasten met dempers en insboxen die toch al niet gaan passen.

misschien een tip, Boedha. De MACH houdt een inloop- sleutel- instructie- kennismakings- dag met hulp van wedstrijdrijders. Mogelijk dat je daar gelijk even je auto kan laten checken. Als je in de buurt woont?

ik woon niet in de buurt
maar zou wel willen weten wanneer die dag is
groet marc aka boedha

Roelof, de rc4 hybrid transponder, kan alleen nog maar wat de oude ook kan !!
geloof mij maar.

er komt een andere aan, maar dan moet de decoder andere software hebben, en NIET een telprogramma.

verwacht het over een jaartje ofzo.

maar de nieuwe transponder zijn wel veel beter !!!

1. beter sginaal sterkte
2. betere kwaliteit kabel, tegen brandstof en andere zooi bestendig.
3. lichter in gewicht.
4. kleiner van formaat.
5. minder stroom nodig om goed te werken. 3, 2 volt in plaats van 4,2 volt.

Blijft toch een probleem dat verhaal met die transponders om in te stappen heb daar vorig seizoen ook over nagedacht.
Ga eens kijken of dat niet op te lossen is want mijn ervaring is wel dat degene die meegereden hebben daarna er totaal geen probleem meer mee hadden er eentje te kopen.
Voor een eerste start zou een leen transponder de uitkomst zijn.
Gr.Jos

als ik me niet vergis, is op de MACH (race 1) wl aan aantla leen transponders beschikbaar.

Dus..........no worries !

En als er echt nood aan de man is heb ik ook nog wel 1 te leen. Dus dat verhaal met die transponders moet toch op te lossen zijn lijkt mij.

M.v.g. Mark

Back