GPS VARIO Graupner

Hallo Beste bouwers/vliegers

Ik heb een Graupner MX-12 Hott zender en ontvanger.
Ik heb nu de GPS/Vario module geplaats op de uitgang van mijn reciecer gemarkeert met de letter T (5e uitgang)

Ik heb de zender onder telemetry de module toegewezen en zie hem nu ook staan in mijn settings.

Als ik naar het scherm ga op de zender zie ik de gps info staan alleen de coordinaten blijven op 0.00.000.000 staan uiteraard heb ik de gps/variomodule (33600) van graupner buiten gezet omdat er in huis natuurlijk geen signaal is.

Iemand enig idee waarom ik geen data zie in mijn zender?

alvast bedankt:help:

Bedankt voor u reactie waar kan ik dat vinden?
Krijg dat niet gevonden ik heb een mx12

Alvast bedankt mario uit waalre

Ps ik heb geen smartbox erbij wil gewoon het display op de zender gebruiken
Ik heb me suf gezocht om servo om te zetten naar sensoren of module maar krijg dit echt niet gevonden

Groeten mario ps leuke site van de parachute

ga naar het telemetrie menu, dan naar einstellen/anzeigen, kies RX-curve, dan "5CH funtion" op "sensor" zetten.
(blz 44 van de duitse manual, hoofdstuk Inbetriebnahme des Empfängers)

In de engelse manual staat het ook op pagina 44:

However, to ensure that the receiver correctly detects
the device connected to this socket, servo socket 5
MUST be reset from “SERVO” to “SENSOR” and vice
versa to suit the device. This is carried out in the “Te-
lemetry” menu on the “RX CURVE” page of the “SET-
TING & DATA VIEW” sub-menu.

ga naar het telemetrie menu, dan naar einstellen/anzeigen, kies RX-curve, dan "5CH funtion" op "sensor" zetten.

Bedankt voor de tip,maar ik kom nergens in een submenu onder settings en data view
Ik zou wel wat verkeerd doen maar weet echt niet wat

Mario

Heb je wel de ontvanger aangesloten en aan staan? Je gebruikt de zender om de ontvanger te programmeren maar dat werkt alleen als die ook "online" is.

En als je het telemetrieschermpje opent, wat zie jij dan?

Heb je wel de ontvanger aangesloten en aan staan? Je gebruikt de zender om de ontvanger te programmeren maar dat werkt alleen als die ook "online" is.

En als je het telemetrieschermpje opent, wat zie jij dan?

de zender en ontvanger staan aan ook is deze gebonden (binding)
de gps/vario zit op uitgang 5

als ik in het menu kijk telemetrie zie ik:

settings & data view
sensor select
rf status view
voice trigger

bij sensor select staat er een vinkje in de reciever (deze kan ik ook niet uitzetten)

een vinkje bij vario module en bij GPS

bij settings en view zie ik een scherm met veel info

rx data view > met een is grote dan tekentje
dan zie ik
s-qua100%s-dbm-060
s-str090% r-tem. +27oC
l pack time 02000msec
r-volt:04.9
l.r-volt:04.0
sensor1:00.0 volt 00.0oc
sensor2:00.0 volt 00.0oc

hier kan ik verder ook niks veranderen

de softwareversie van de zender is:

firmware ver 1.705

ik ben wat verder zie nu ook de sub menus,maar ik zie de curves van ch1 tot 3

dan zie ik 5 staan op 5ch function servo
met welke toets kan ik dit veranderen naar sensor/module?

Verschrikkelijk, ik zit met mijn MX-20 en dezelfde module ook met dit probleem, ik krijg hem ook niet aan de gang. Ik dacht dat de module misschien kapot zou zijn, ( kan natuurlijk een keer maar leek me sterk ) totdat ik dit topic las, en zie dat er meer het ding niet aan de gang krijgen.

Ik heb ook alles al geprobeerd, heel veel instellingen in het telemetrie menu gewijzigd en weer terug gezet, maar telkens zonder resultaat. Ik denk dat die module ergens eerst aangemeld moet worden, maar kan het niet vinden.

Ook dat omzetten van ch5 function naar sensor krijg ik nergens voor elkaar, net al weer een half uur zitten proberen.

Ik hoop dat iemand in voor mij begrijpelijke taal het kan uitleggen.
Groeten Ralph.

Verschrikkelijk, ik zit met mijn MX-20 en dezelfde module ook met dit probleem, ik krijg hem ook niet aan de gang. Ik dacht dat de module misschien kapot zou zijn, ( kan natuurlijk een keer maar leek me sterk ) totdat ik dit topic las, en zie dat er meer het ding niet aan de gang krijgen.

Ik heb ook alles al geprobeerd, heel veel instellingen in het telemetrie menu gewijzigd en weer terug gezet, maar telkens zonder resultaat. Ik denk dat die module ergens eerst aangemeld moet worden, maar kan het niet vinden.

Ook dat omzetten van ch5 function naar sensor krijg ik nergens voor elkaar, net al weer een half uur zitten proberen.

Ik hoop dat iemand in voor mij begrijpelijke taal het kan uitleggen.
Groeten Ralph.

hoi ralph mocht het je lukken zou ik het graag horen
in eerste instantie kon ik niet door mijn telemetrie settings en view bladeren met mijn pijltjestoetsen.

dit lukt nu wel maar zojuist weer niet pffffffffffff
zou het goedkomen;)

Hey Mario,
Nou ik weet niet of het goed komt, ik ben even helemaal leeg wat ideeen betreft, ik heb volgens mij wel zo'n beetje alles geprobeerd, op een update van de module zelf na, maar daar moet ik eerst een V-kabeltje voor gaan halen.

Ik kan ik het settings/view menu wel alle kanten opbladeren, maar ook daar kom ik verder niks tegen wat ik kan veranderen wat het ding doet gaan werken. Ook dat curve menu heb ik alleen maar ch 1 2 en 3 met een a b of c erachter, die kan ik veranderen wat ik wil, maar ik krijg gewoon geen gegevens op mijn scherm.

Ik wordt er een beetje simpel van, maar heb helaas het geld niet voor een Futaba T18MZ daar zal het allemaal denk ik een stuk sneller en simpeler werken, maar we hebben nu éénmaal nu de Graupner, en zullen er mee moeten leren leven.

Hopend op een oplossing, groeten Ralph.

Zender en ontvanger aan.
Hf aan
Set
Telemetrie, druk op set
Einstellen, anzeigen, druk op set. (je krijgt dat scherm met veel info)
4 x naar rechts bladeren met rechter menu knop (tot rx curve)
6 x naar beneden drukken tot op 5 ch function
Druk op set ( rechter menu knop)
Servo zal nu in zwart blok staan.
Druk op pijl omhoog of omlaag op rechter menu knop ( niet op links rechts drukken want dan gaat hij naar het volgende menu)
Zet op sensor
Druk op set.
Dan staat hij ingesteld

Laat even weten of het gelukt is.....

Zender en ontvanger aan.
Hf aan
Set
Telemetrie, druk op set
Einstellen, anzeigen, druk op set
4 x naar rechts bladeren met rechter menu knop (tot rx curve)
6 x naar beneden drukken tot op 5 ch function
Druk op set ( rechter menu knop)
Servo zal nu in zwart blok staan.
Druk op pijl omhoog of omlaag op rechter menu knop ( niet op links rechts drukken want dan gaat hij naar het volgende menu)
Zet op sensor
Druk op set.
Dan staat hij ingesteld

bedankt wederom voor de tip.

ik kan wel in de instelling komen dat ik mijn reciever kan uitlezen en staat er ook een > om naar blad 2 etc te kunnen bladeren.
ik kan nu niet meer bladeren naar de andere velden de toets piept wel maar bladert niet.

het is me eerder vanochtend wel gelukt om hier door te kunnen bladeren en zach ook ch5 op servo staan daarna liep heet vast en heb ik hem uit moeten zetten daarna is het me niet meer gelukt

enig idee?

Hallo Pieter,
Ik kom een heel eind, 4x naar rechts lukt, kom ik op RX Curve,
kan alleen niet 6x naar beneden, en zie in dit display het onderstaande.
Kan wel naar beneden, maar niet verder dan wat ik hier zie.

RX CURVE
CURVE1 CH : 05
TYPE : C
CURVE2 CH : 03
TYPE : B
CURVE3 CH : 04
TYPE : A

Back