GPS VARIO Graupner

Discussie in 'Model elektronica' gestart door digitalles, 8 apr 2012.

  1. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hallo Pieter,
    Ik kan dan wel met mijn MX-20 overal naartoe bladeren, ik heb alles aan staan, de zender ontvangt uiteraard wel gegevens van ontvanger accu spanning, maar niet van de GPS/Vario module ook buiten niet, maar dat zou hij aan moeten geven dat de module niks ziet, en binnen zou de vario meter op de luchtdruk toch iets moeten reageren.....
     
  2. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb een GR-24 ontvanger en inderdaad de module op de T aansluiting aangesloten
     
  3. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Stekker er goed in, niet omgedraaid toevallig...
     
  4. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Nee...die zit gepolariseerd goed met de afgeschuinde kantjes....
     
  5. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Weet je zo of zo'n module eerst moet worden aangemeld...? ik heb de engels tallige handleiding al door gespit, de nederlands tallige van de MX-16 al door gespit, op you-tube al gezocht....
     
  6. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Zit nu ook de manual van de mx20 door te spitten.
    1 ontvanger op aangesloten?
    Tel Rcv staat op de juiste? ( zou wel moeten als je maar 1 ontvanger gebruikt.)
     
  7. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ja....1 ontvanger heb ook die instelling al veranderd maar help niet, dus inderdaad die instelling zou gewoon op 1 moeten staan.
     
  8. digitalles

    digitalles

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Julianadorp
    ik gebruik de GR-12 de vario zit op uitgang 5 met de nokjes juist in de ontvanger.
    dat komt overeen met de oranje draad op de t aansluiting
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hij loopt niet vast, het duurt even. De ontvanger wordt via het telemetriekanaal geprogrammeerd en dat gaat niet zo snel. Met een Smart box gaat het snellen, dan kun je de ontvanger op de Smart Box prikken en hem rechtstreeks programmeren.

    @Bell 412,
    Dat je kanaal 5 op telemetrie moet zetten is enkel bij de GR-12 ontvanger. Dat staat ook uitgebreid met plaatjes en alles in de handleiding. Jouw ontvanger heeft een telemetriepoort.
     
  10. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hallo Arjan,
    Dat dacht ik al, ik kon over dat Ch5 namelijk al niks vinden, en heb inderdaad de module rechtstreeks op de telemetrie poort op de ontvanger aan gesloten, maar bij mij blijft ook het probleem, dat hij niks doet.

    @Bell 412,

    Dat je kanaal 5 op telemetrie moet zetten is enkel bij de GR-12 ontvanger. Dat staat ook uitgebreid met plaatjes en alles in de handleiding. Jouw ontvanger heeft een telemetriepoort.[/QUOTE]
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb een MX-16 maar vermoed dat dat op dezelfde manier gaat;
    Zender en ontvanger inschakelen;
    dan naar het telemetriescherm;
    kies "sensor wahlen"
    -> vinkje zetten bij vario module

    Heb je dat al gedaan?

    -edit-blz 235 van de manual, daar staat het stap voor stap uitgelegd. Begrijp dan ook niet helemaal dat je dit niet gezien hebt?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heb je bij je zender toevallig al wel een update gedaan en daar de v4 firmware op staan? Dan gaat het misschien niet werken, als je vario nog V3 firmware heeft.
    Dat staat ook overal aangegeven, dat je moet zorgen dat alles dezelfde firmware draait (alles v3 of alles v4. De nieuwste firmware hoeft niet, maar niet zender en modules gemengd laten werken. Alles updaten of niks updaten)
     
  13. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hallo Arjan,
    Allemaal al gedaan, heb overal al vinkjes bijgezet, alles ook al een keer uit gezet, en zelfs al de ontvanger een keer opnieuw laten binden. Ik heb dus echt alles al geprobeerd, alleen ik kan geen Duits, doe dus alles op de engelstalige manier, maar ik begrijp wel wat je bedoeld.

    Gisteravond heb ik de zender maar eens ge-update in de hoop dat het ging werken, maar niks, de module heb ik nog niet gedaan, dat ga ik dan ook doen, maar dan moet ik het V-kabeltje eerst bestellen. Maar nogmaals ook voor de zenderupdate had ik deze problemen hoor... Ik had alleen gehoopt dat na de update er iets veranderd zou zijn, maar niks dus.

    Ik ga dat V-kabeltje bestellen die ze gebruiken op Youtube om de module te updaten, want die heb ik er niet bij nog.


    Toch allemaal alvast hartelijk dank en wordt vervolgt, en anders "te koop" prachtige MX-20 van 2 weken oud....hahaha. Dan blijf ik lekker met mijn T14 vliegen.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Vat het niet verkeerd op maar als je de manual niet goed leest of niet precies doet wat er staat dan werkt het inderdaad niet.
    In feite is het niet anders dan bij een computer, één keer een vinkje vergeten en het werkt niet. Dat ligt niet aan het systeem.....
    Overal vinkjes bij zetten en die allemaal weer weg halen is niet de juiste oplossing ben ik bang.

    Zenders zonder al deze mogelijkheden werken direct, daar kan niks mis gaan. Maar nu heb je honderden mogelijkheden - en die moet je wel op de juiste manier instellen. Jouw zender kan niet ruiken wat je wilt :)

    Ik weet zeker dat ik je vario binnen een paar minuten aan de praat heb. Je moet even weten wat de instelmogelijkheden zijn en waar je die vindt. Dus geef het nog niet op!
     
  15. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hey Arjan,
    Ik vat het zeker niet verkeerd op hoor, ik ben heel blij met je inputs, maar het frustreerd me wel dat ik het zelf niet voor elkaar krijg, meestal bijt ik me er in vast, en dan lukt het me wel, maar nu baal ik dat me dat niet lukt.

    Enkele minuten hé....?? Heb je vanmiddag wat te doen...hahaha, Elst - Deventer is niet zo ver.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is toch gewoon een y-kabeltje waarvan bij één helft de puls is losgehaald? Tenminste, daar doe ik het mee.

    -Edit- Kom maar even langs als je zin hebt. zie PB
     
  17. digitalles

    digitalles

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik ben ook druk bezig geweest ik heb nu inmiddels ch5 van servo op sensor gekregen maar krijg nog steeds geen coordinaten
    wel als ik het vliegtuig optil en neerzet geeft hij wel een pieptoon naar de zender maar er komt niks op het display.

    mario
     
  18. digitalles

    digitalles

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Julianadorp
    HET IS GELUKT YESSSSSSSSSSSSS

    alles geupdate met versie 4 zender ontvanger en vario/gps module

    iedereen bedankt voor de tips

    happy flying (alleen het weer moet nog mee zitten);)
     
  19. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ah mooi....
    ik zie je dan wel een keer op het veld..
     
  20. digitalles

    digitalles

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Julianadorp
    Zeker weten. en bedankt pieter voor de support
     

Deel Deze Pagina