Graupner Amigo II (verslag)

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Spirit

Ik heb over een paar jaar ook een Spirit gebouwd.
Dit toestel vliegt opmerkelijk beter dan de Amigo (bij alle weersomstandigheden), maar bij weinig wind kan hij niet tippen aan de realistische vleigeigenschappen van de Amigo.
Trouwens het zijn twee toestellen uit een totaal ander tijdperk, je kunt ze ergens niet vergelijken.
Vergeet niet dat gezien zijn dragende stabilo, een goed gebouwde Amigo (500gram) kan vliegen zonder Radioinstalatie.
Dat krijg je onmogelijk voor mekaar met een Spirit.
Een schitterende termiekzwever uit dit tijdperk was de HY-FLY van Graupner.
Ik herinner me een HY-FLY die met de hand geworpen, tot 300m klom.
Dat heb ik weinig gezien van een 2.30 span. toestel.
Vele groeten,

De Spirit vliegt inderdaad uitstekend en behoeft geen aanpassingen.

Ik had het over de Spirit Elite, een geheel ander beestje.

Doel van mijn bijdrage was niet om een vergelijk tussen de kisten te maken (die geheel mank zou gaan zoals je terecht opmerkt), maar om het belang van aanpassingen in de instelhoek onder de aandacht te brengen. De Amigo zal bij wat meer wind beter vlieggedrag vertonen met een kleinere instelhoek. Veel modelzweefvliegers besteden daar in het geheel geen aandacht aan. Hierdoor kan prestatiewinst gemist worden, graag verwijs ik belangstellenden naar de DVD van Radio Carbon Art om te voorkomen dat we teveel offtopic raken. :ontopic:

Beste groeten, Maarten

Heren bedankt voor jullie reacties!

Maarten;

is jou verhaal met de instelhoek ook van toepassing op de Amigo 2 ?? Zo ja, dan ga ik de hoek aanpassen. Ik heb liever een zwever die goed op de stuursignalen reageert en iets sneller is dan andersom..

Aurectar;

de toestellen zijn wel compleet verschillend maar wel uit hetzelfde tijdperk ;-), anders mogen ze ook niet meedoen op het VGG treffen.
Volgens mijn inlichtingen is de Spirit zo'n dik 20 jaar oud, in 1990 was hij de beste modelzwever van dat jaar.
De Amigo 2 is zo mogelijk nog ouder. De eerste Amigo stamt uit de zestiger jaren en de opvolger kwam niet veel later!

Jan Hein;

Het klopt inderdaad dat je tegen die bellen weinig kunt doen, maar spectaculair zijn ze we ! Gelukkig komt het niet zo heel vaak voor....
Jou idee met de klapprop kan ook wel lijkt me, maar ik ga toch voor mijn herriemaker ;-).

Bart;

ik heb die electro database al eerder bekeken en inderdaad, de Amigo staat er niet tussen...
Als ik een vergelijkbare zwever pak dan kom ik wel op een andere set-up dan de mijne, maar ik ga toch voor mijn set-up en kijk gewoon waar het schip strand.. Met een beetje mazzel gaat ie er wel mee omhoog.

Verder hoop ik dat ik nog iets verder kom met de bouw dit weekend. Door andere bezigheden (werk ,tuin en volkstuintje) is er helaas deze week weinig van gekomen.
Misschien vanavond nog..

Als er vorderingen zijn dan laat ik het weten !

Prettig weekend allemaal,

Paul.

Laatst bewerkt:
Update:

GroteFoto-IBOMVPAR.jpg

Vandaag eindelijk weer wat kunnen doen ;-).
Het einddeel en de tip zijn klaar en aan de middenvleugel gelijmd. Toch nog een lastig klusje omdat de tip een verdraaiing moet hebben ten opzichte van het middenstuk. Onder de tip moet aan de voorlijst een hulpstuk van 110 mm hoog en onder de achterlijst een hulpstuk met 115 mm hoogte. Dit geeft een andere instelhoek zodat het vliegtuig nooit over de tips zal wegvallen in overtrokken toestand.
Doordat je de vleugelhelften vlak bouwt wil die verdraaiing eigenlijk niet in het hout komen maar met de nodige elastieken, naalden en plakband is het wel te doen..

GroteFoto-U6EZPHYX.jpg

De vleugel aan elkaar en ook al deels beplankt..
Zoals je kunt zien ga ik er remkleppen inbouwen en er ook al een begin mee gemaakt. Klein klepje en klein servootje, moet lukken ;-).

GroteFoto-6MCPGIM4.jpg

Close-upje van het klepje.

GroteFoto-BOIJQBWH.jpg

De eerst gemaakte bevestiging en de steun van de klapmotor vond ik niet echt elegant en daarom heb ik iets anders bedacht. Een aluminium schijfje dat in een aluminium pijpje past en gelijmd word. Nu de lijm droog is (PU lijm) zit het als een huis.
Nu nog onder in het pijpje een asje maken die in een 2-tal busjes gaat scharnieren, foto's hiervan volgen nog....

Ik hoop deze week weer wat verder te komen, en houd jullie wel een beetje op de hoogte.

Groeten Paul.

Laatst bewerkt:
en hoe ga je de bekabeling van de klepjes door de vleugel krijgen? want ik zie nog geen gaten in de ribben.

Ik zou die kleppen zeker twee maal zo groot maken. Ik denk niet dat je er zoals ze nu zijn veel effect van moet verwachten. Ik denk dat een twee maal zo grote klep ook nog wel met die servo bediend kan worden (de lucht duwt niet met veel kracht tegen die klep).

Als je bij het bouwen van de tip, de achterlijst bij de tip 5 mm had opgehoogd, dan was je al klaar geweest met de tipverdraaiïng!

Volgens mij wordt jouw Amigo 10% zwaarder van de overtollige witte lijm, die geen bijdrage levert aan de sterkte van de constructie...

Paul,

Een paar tips:

De plaats van de remkleppen is naar mijn idee niet helemaal goed. Je kunt ze beter achter de middenligger plaatsen omdat de neusbeplanking wordt onderbroken. Dat komt de sterkte niet ten goede.
Waarmee worden de vleugels bekleed? Ondoorzichtig of doorzichtige oracover ? Bij doorzichtige bekleding haal ik altijd de nummertjes van de ribben af. (maar dat is bijzaak.)

Ik zou die kleppen zeker twee maal zo groot maken.

Da's waar. In mijn SPECTRA zijn de kleppen 21 cm breed en da's net voldoende.

Als je bij het bouwen van de tip, de achterlijst bij de tip 5 mm had opgehoogd, dan was je al klaar geweest met de tipverdraaiïng!
De tipverdraaiing hoeft niet op de plank te worden gebouwd. Wel als je volgens een zgn D-box methode bouwt. De tipverdraaiing kun je erin föhnen als de tip bekleed is.

Nog maar even een plaatje voor de positie van de klep.

74584b3fd4835d1c9.jpg

Succes, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
en hoe ga je de bekabeling van de klepjes door de vleugel krijgen? want ik zie nog geen gaten in de ribben.

De servo word nog vastgelijmd en daarna komt er een stukje ijzerdraad van de servo-hevel naar een hoorntje dat op het klepje gelijmd zit,
De servo kabel gaat ook door datzelfde gat richting voorkant vleugel en onder de beplanking door richting romp.

GroteFoto-FBDTCTQT.jpg

Dit doe ik omdat je anders misschien de kabel weerziet na het bespannen, als hij onder de beplanking zit dan zie je het niet. Dit is ook de reden dat ik nog niet verder met de beplanking ben gegaan, eerst de gaten in de ribben voor de kabels maken..
Ik zal hier ook foto's van maken ;-).

Groeten Paul.

Ik zou die kleppen zeker twee maal zo groot maken. Ik denk niet dat je er zoals ze nu zijn veel effect van moet verwachten. Ik denk dat een twee maal zo grote klep ook nog wel met die servo bediend kan worden (de lucht duwt niet met veel kracht tegen die klep).

Volgens mij wordt jouw Amigo 10% zwaarder van de overtollige witte lijm, die geen bijdrage levert aan de sterkte van de constructie...

Tja... de grootte van de kleppen heb ik het uitgebreid over gehad met mijn zoon. Ik heb voor hem de Spirit gebouwd en daar ook kleppen in gezet. Deze kleppen zijn 2x langer maar daardoor (veels) te effectief. Als hij binnenkomt voor de landing en zijn kleppen 90% omhoog zet dan dondert de kist meteen steil omlaag. Alleen met heel veel ''up'' is hij nog te houden.
We hebben daarom de uitslag van de servo's teruggebracht naar 25%, de kleppen komen nu maar iets omhoog en dat voldoet prima.

Ik heb me met de tipverdraaiing exact aan de bouwbeschrijving gehouden, jou idee leek me ook beter maar stond niet in de beschrijving...

En die lijm... inderdaad je hebt gelijk! Maar iedereen heeft wel eens een potje lijm dat bijna leeg is en daardoor iets dikker is. Ik had gedacht dat het potje eerder leeg kwam, niet dus.. Maar hij ligt ondertussen al in de afvalbak ;-).

Jan Hein;

de positie van de klep heeft te maken met de hoogte van de servo. Plaats ik de klep achter de hoofdligger dan moet ook de servo richting achterlijst en daar heb ik veel minder ruimte. Krijg je een lelijke bobbel in de vleugel ;-(.
Om de verzwakking in de beplanking te voorkomen heb ik een extra balkje voor de klep gelijmd, hier komt de beplanking ook bovenop, het balkje is goed te zien op de foto.

De vleugel word bespannen met witte en blauwe Oracover, dus de nummertjes zie je niet weer..

Beide bedankt voor de goede raad :D!

Groeten Paul.

Laatst bewerkt:
Jan Hein;

de positie van de klep heeft te maken met de hoogte van de servo. Plaats ik de klep achter de hoofdligger dan moet ook de servo richting achterlijst en daar heb ik veel minder ruimte. Krijg je een lelijke bobbel in de vleugel ;-(.
Om de verzwakking in de beplanking te voorkomen heb ik een extra balkje voor de klep gelijmd, hier komt de beplanking ook bovenop, het balkje is goed te zien op de foto.

Dan zou je de servo onder de beplanking kunnen plaatsen of anders met het "touwtjessysteem" kunnen aansturen.

De vleugel word bespannen met witte en blauwe Oracover, dus de letters zie je niet weer..

Dus zie je de servodraden ook niet meer ;)

De motor is al uitgezocht om de AMIGO te motoriseren.

Plezier !!!

JH

''Dan zou je de servo onder de beplanking kunnen plaatsen of anders met het "touwtjessysteem" kunnen aansturen.''

Servo andersom heb ik ook aan gedacht, is inderdaad ook een mogelijkheid..:confused:.
En die touwtjes... heb ik het eigenlijk niet zo op. Elk een servo is veel mooier afstellen :).

''Dus zie je de servodraden ook niet meer ;) ''
Klopt ! Maar als ik de keus heb dan heb ik ik ze liever onder de beplanking, ga je op zeker :p.

De motor is al uitgezocht om de AMIGO te motoriseren.
En ???

Plezier !!!
Dank je, jij ook !

JH

Groeten Paul

Paul,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het met de AMIGO staat.
Aangestoken ben ik voorzichtig begonnen om de houtjes voor de AMIGO II bij elkaar te sprokkelen. De ribben voor vleugel en stabilo zijn klaar net als enkele onderdelen voor de romp.
De BL motor is al binnen en een schetsje gemaakt van de pylon om te zorgen dat de klapprop niet blijft haken. Gekozen voor een ouderwetse opstelling. Geen klap(duw)prop....
Het is deze motor:

BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV

Of er remkleppen in komen weet ik nog nie, moet nog wat puzzelen.
Ben in ieder geval blij dat er weer wat te bouwen valt en dat ik er zin in heb.

Groeten, JH

Paul,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het met de AMIGO staat.
Aangestoken ben ik voorzichtig begonnen om de houtjes voor de AMIGO II bij elkaar te sprokkelen. De ribben voor vleugel en stabilo zijn klaar net als enkele onderdelen voor de romp.
De BL motor is al binnen en een schetsje gemaakt van de pylon om te zorgen dat de klapprop niet blijft haken. Gekozen voor een ouderwetse opstelling. Geen klap(duw)prop....
Het is deze motor:

BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV

Of er remkleppen in komen weet ik nog nie, moet nog wat puzzelen.
Ben in ieder geval blij dat er weer wat te bouwen valt en dat ik er zin in heb.

Groeten, JH

Hoi Jan Hein,

Met de Amigo-vorderingen gaat het helaas niet zo goed...
Ik heb me het idee een beetje uit het hoofd gezet om hem perse vóór het VGG treffen af te hebben, ik red het niet vrees ik...
Prio is op het moment mijn Mosquito, deze MOET af voor de tijd. Het schiet al wel lekker op en ik ben met de laatste afstellingen bezig.

Reden dat het niet zo vlot is dat ik een drukke baan heb en ook nog eens veel werk thuis. Schilderen, muren sausen, de tuin enz enz...
Misschien met een beetje mazzel gaat het toch nog lukken met de Amigo, we zien het wel...

Dat je jou Amigo vanaf tekening bouwt vind ik knap, na mijn Mosquito (deze is ook vanaf tekening) weet ik hoeveel werk het meer is :rolleyes::rolleyes::rolleyes:.
Succes met de bouw !

Dat met een pylon gaat ook wel werken, heeft alleen meer weerstand als de motor uit staat, dat is dan weer jammer..
Jou motorkeuze lijkt me ok, als je hem niet te zwaar bouwt moet dat prima kunnen.
En de remkleppen..... ik heb een hekel aan een heel eind lopen om de zwever op te halen na de landing. En het is er snel en eenvoudig in te bouwen, dus waarom niet :D!

Mocht je nog hulp van mij kunnen gebruiken (omdat ik een bouwdoos heb..) dan ben je altijd welkom, vraag gerust!

Nogmaals succes met de bouw en als je wilt mag je hier ook jou bouwdraadje plaatsen, lijkt me leuk :).

Zo, we gaan nu eerst vliegen....... groeten Paul.

Met de Amigo-vorderingen gaat het helaas niet zo goed...
Ik heb me het idee een beetje uit het hoofd gezet om hem perse vóór het VGG treffen af te hebben, ik red het niet vrees ik...

Tis geen aangenomen werk !!!

Reden dat het niet zo vlot is dat ik een drukke baan heb en ook nog eens veel werk thuis. Schilderen, muren sausen, de tuin enz enz...

Hier van hetzelfde.

Dat je jou Amigo vanaf tekening bouwt vind ik knap, na mijn Mosquito (deze is ook vanaf tekening) weet ik hoeveel werk het meer is :rolleyes::rolleyes::rolleyes:.

Da's niet knap, maar noodzaak. Heb geen bouwdoos.
Dit is al mijn 2e vanaf tekening. De eerste was een fabelachtig kistje. Weet niet meer waar ie gebleven is. Niet moeilijk maar wel wat meer werk.

Dat met een pylon gaat ook wel werken, heeft alleen meer weerstand als de motor uit staat.
Jou motorkeuze lijkt me ok, als je hem niet te zwaar bouwt moet dat prima kunnen.

Elk uitsteeksel geeft meer weerstand. Origineel zat er een vaste prop op, de verbetering zou een klapprop moeten zijn.....
Ik probeer te streven naar een vliegklaar gewicht van 1000 gram.

En de remkleppen..... ik heb een hekel aan een heel eind lopen om de zwever op te halen na de landing. En het is er snel en eenvoudig in te bouwen, dus waarom niet :D!

Gelijk heb je. Wij moeten tegenwoordig hier ook op een postzegel landen tussen de brede sloten door.

Mocht je nog hulp van mij kunnen gebruiken (omdat ik een bouwdoos heb..) dan ben je altijd welkom, vraag gerust!

Ik weet je te vinden.

Nogmaals succes met de bouw en als je wilt mag je hier ook jou bouwdraadje plaatsen, lijkt me leuk :).

Dat zal ik zeker doen hoewel ik niet zo behendig ben met foto's en zo omdat het voor mij nog steeds niet mogelijk is om via het MBF foto's te uploaden.

Groeten, JH

En de remkleppen..... ik heb een hekel aan een heel eind lopen om de zwever op te halen na de landing. En het is er snel en eenvoudig in te bouwen, dus waarom niet :D!.

dat is nu net de kunst van het vliegen.
met een staartgestuurd toestel het landingscircuit juist inschatten zodat je voor je voeten land zonder al die opties van remkleppen/butterfly/etc....

oefenen, oefenen , ....

Hallo Jan Hein,

helemaal met je eens, hij hoeft niet perse af maar het zou mooi zijn als ik hem mee kan nemen. Ik heb vandaag een grotere tafel in mijn hobbyhok geplaatst en dat voelt al een stuk beter ;-) ! Ik kan nu makkelijker door met de Amigo en kijk wel of het lukt..

Door het slechte weer heb ik zelfs nog kunnen bouwen vandaag, en jawel..... de Mosquito is klaar voor zijn maiden. Vandaag de laatste kabels ingebouwd en afgesteld. Zwaartepunt is ok, alles werkt en past en hij is er helemaal klaar voor!

Dan heb ik deze week ook nog snel een EPP Swift 2 in elkaar geknutseld, deze had ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag gekregen. Het ding vliegt geweldig, mooi gooi en smijt kistje.

Mocht je nog tips kunnen gebruiken over het foto's plaatsen dan wil ik je graag helpen, het duurde bij mij ook even voordat ik het door had maar nu gaat het zonder problemen.

En ehhh Firefox........

vroeger had je auto's zonder stuurbekrachtiging, abs, airco, cruise-control, sip enz enz...
Zo eentje heb jij zeker ook nog ???

Geintje hoor ;-).

Wat ik bedoel is dat het vliegen en landen door moderne trukjes beter en leuker kan. Waarom zou je ze dan niet gebruiken ? Ik ben een ras-techneut en houd ervan om zo veel mogelijk in te bouwen en te gebruiken. Het heeft voor mij meer met gemak dan met oefenen te maken. Ik hoef niet perse voor mijn voeten te kunnen landen zonder kleppen........ ( De Swift kan ik trouwens in mijn hand landen, dus met de ''kunst'' zit het wel goed..).

Prettig weekend allen !

Paul

Laatst bewerkt:
Hee, wat leuk.. een bouwdraadje van de amigo II.

Heb er nog 1 tje op zolder liggen en heb um laatst weer een beetje opgelapt. Nieuw ontvanger accu-tje in de neus, hier en daar wat reparaties aan de bespanning (misschien ga ik um maar weer eens helemaal opieuw bespannen).
Vleugels zijn allen zo krom als een hoepel. :(
Heb helaas alleen geen tekening meer en wat ik ook mis.... DE VLEUGELPEN!! AAAAAHHHHHhhh!!!! :cry:

Waar is dat ding toch! Overal gezocht.. helaas nergens te vinden. Weet iemand misschien de diameter en is zo'n vleugelpen makkelijk na te maken?

Er staat me iets van bij dat de vleugeleinden een verdraaing naar binnen moeten hebben. Klopt dit? En kan iemand me vertellen hoeveel dat is?

Als ik ff tiijd heb (En als ik zo lees ben ik niet de enige met tijd gebrek, wat wil je met 2 kleine kinderen een half afgemaakte tuin en zolder :p) dan zal ik wat foto's plaatsen van mijn allereerste zweefvliegtuig!

GA DIT DRAADJE ZEKER VOLGEN! LEUK!! :mrgreen:

Een vleugelpen is goed na te maken. Er zijn genoeg Amigo bezitters hier die de dikte kunnen opmeten, en als iemand hem op zijn scanner legt dan kan jij op basis van die scan een nieuwe buigen.
Mijn Amigo is al 45 jaar geleden in een wolk verdwenen..

Hee, wat leuk.. een bouwdraadje van de amigo II.

Heb er nog 1 tje op zolder liggen en heb um laatst weer een beetje opgelapt. Nieuw ontvanger accu-tje in de neus, hier en daar wat reparaties aan de bespanning (misschien ga ik um maar weer eens helemaal opieuw bespannen).
Vleugels zijn allen zo krom als een hoepel. :(
Heb helaas alleen geen tekening meer en wat ik ook mis.... DE VLEUGELPEN!! AAAAAHHHHHhhh!!!! :cry:

Waar is dat ding toch! Overal gezocht.. helaas nergens te vinden. Weet iemand misschien de diameter en is zo'n vleugelpen makkelijk na te maken?

Er staat me iets van bij dat de vleugeleinden een verdraaing naar binnen moeten hebben. Klopt dit? En kan iemand me vertellen hoeveel dat is?

Als ik ff tiijd heb (En als ik zo lees ben ik niet de enige met tijd gebrek, wat wil je met 2 kleine kinderen een half afgemaakte tuin en zolder :p) dan zal ik wat foto's plaatsen van mijn allereerste zweefvliegtuig!

GA DIT DRAADJE ZEKER VOLGEN! LEUK!! :mrgreen:

Hallo Spedter,

leuk om te horen dat je er ook een hebt.
Inderdaad jammer dat de vleugels krom zijn, lastig om weer goed te krijgen..........
De tekening heb ik hier liggen en kan hem wel voor je laten scannen mocht je belangstelling hebben. Ik wilde hem toch al laten scannen omdat alleen de rechter vleugelhelft erop staat. In de bouwbeschrijving staat dat je de tekening met olie moet doordrenken om hem vervolgens andersom te leggen en zo de 2e helft te bouwen. Dit gesmeer lijkt me niets..

Ik heb de vleugelpen even voor je opgemeten. Hij is 140mm lang, doorsnede is 4mm en als je één kant op de tafel legt dan staat de andere kant 8mm omhoog. Het is een stalen pen. Ik kan wel even op mijn werk kijken of ik nog materiaal heb liggen om een pen voor je te maken, zeg het maar als jou het niet lukt :-D.

De verdraaiing van de vleugel staat op de tekening, maar het zit zo:
Als je alle 4 de vleugelhelften bouwt dan moet je onder de achterlijst een aantal hulpstukjes leggen van 1mm dik. Dit zorgt ervoor dat het holle profiel van de vleugel mooi overloopt in de achterlijsten. Vervolgens moet je, bij het aan elkaar lijmen van de vleugeldelen, een hulpstukje van 5mm onder de achterlijst van de tip leggen van de buitenste vleugeldelen. Dit zorgt ervoor dat de tipverdraaiing erin komt.
Mocht het niet duidelijk zijn dan pb me maar...

Succes!

groeten Paul.

Met dank aan Paul liggen er nu 2 vleugelpennen voor mijn Amigo in huis!!
Paul hartstikke bedankt voor alle moeite!! :worship:

Paul alweer bedankt!! :thumbsup:

Als ik ff tiijd heb (En als ik zo lees ben ik niet de enige met tijd gebrek, wat wil je met 2 kleine kinderen een half afgemaakte tuin en zolder :p) dan zal ik wat foto's plaatsen van mijn allereerste zweefvliegtuig.

Nu ik de vleugelpennen binnen heb kon ik het niet laten om ze direct te passen en tja, dan moeten er wat foto's worden geschoten!!
:cool::cool:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L8GTHM7M.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IGAGWAFQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6P74FL46.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KGDUIJ4X.jpg

Hmm.. hoe krijg ik die foto's nou weer geupload!!?!:confused: Hopen dat de linkjes werken.

moz-screenshot.png
moz-screenshot-2.png
moz-screenshot-3.png

Back