graupner bell 212 twin jet

• Topicstarter Topicstarter voodooteam
  • Startdatum Startdatum
V

voodooteam

Guest
beste heren en dames.

ik ben al geruime tijd met modelbouw bezig.
maar nu heb ik van iemand een groupner bell gekregen als 'opknapper'.
opzich is alles ganbaar en lopend al is de heli volgens mij minimaal 20 jaar oud.
nu zit ik alleen met het probleem zender/ontvanger.
het is een 8 kanaals robbe luna s35 onvanger (met bijbehorende zender).
ik weet echter niet hoe deze aan te sluiten.
mijn grootste probleem is in welk slot de accu aangesloten moet worden.
ik ben bang dat als ik het verkeerd aansluit, ik kortsluiting maak.
dat zou ik zonde vinden aangezien alles in originele en redelijke staat is.
is er iemand die me hiermee kan helpen?
de benamingen van de slots op de ontvanger van boven naar beneden zijn:
so 4
so 3
so 2
so 1
qu.
hö.
dr.
sei.
ak.

in mijn beleving moet de accu op het onderste slot.
maar aangezien het 3 polig is weet ik niet welke de + en welke de - is.

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik wil de heli graag opknappen en 'van de grond krijgen'.

alvast bedankt.

mvg Rob Wisse.

ps. ik heb geprobeerd foto's te uploaden, maar dat is niet gelukt.

Op zich maakt het niet uit waar de akku wordt aangesloten aangezien op de stekerlijst alle minnen met elkaar zijn doorverbonden en ook alle plussen aan elkaar vastzitten. Officiëel moet de accu op Ak worden aangesloten.

Vroeger was het de gewoonte om de ontvangerkanalen in het Duits te benoemen naar hun functie. De volgorde op de ontvanger is:
Ak = Akku = accu
Sei = Seite = richting = kanaal 1
Dr = Drossel = gas = kanaal 2
Hö = Höhe = hoog/laag = kanaal 3
Qu = Quer = rol = kanaal 4
So1 t/m 4 = Sonderfunction = extra functies = kanaal 5 t/m 8
Naast So4 zit nog een aansluiting. Dit is de direct servo ingang (dsc).

Bij deze ontvanger opletten, dat kanaal 1 normaal functioneert. Als test zowel de trim als de knuppel van het richtingsroer naar de eindstanden bewegen en kijken of de servo normaal blijft bewegen. Is dit in één richting niet zo, dan nemen op alle andere kanalen de servo's ook opeens een andere positie in. Dit foutje ontstaat bij het verouderen.
Ook opletten, dat de stekerblokjes nog voldoende kontakt maken. Bij twijfel aan de betrouwbaarheid daarvan in ieder geval de accu niet op Ak, maar naast So4 aansluiten. Deze aansluiting is als regel ongebruikt en heeft dus de beste kontaktdruk.

Ik hoop toch serieus dat dit niet je eerste heli is waar je mee gaat proberen. Dit is nl. een klassieker waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. Het eerste het beste foutje en hij is eigenlijk meteen total-loss, zou zonde zijn!

Groeten, "oldtimer liefhebber" Marco.;)

nee dit is niet de eerste heli waar ik mee ga vliegen Marco en Ron.
ik kan niet zeggen dat ik veel vlieg uren op mijn naam heb staan,
maar wees gerust ik ben erg voorzichtig met deze mooie machine.
was er namelijk op slag verliefd op.
er is nu het 1 en ander beschadigd.... maar het word een juweeltje.

Mvg

Rob Wisse

Laatst bewerkt door een moderator:
nou alles aan de heli werkt...... behalve de motor.
ik kan hem nog niet aan de praat krijgen.
denk dat het het verstandigste is om er even mee naar de winkel te lopen.
heb mijn deel van de kennis wel maar daar zijn ze er toch iets meer bedreven in.

groetjes rob

Hallo Rob.

Ook ik ben in het bezit van een Bell 212. Die van mij heeft al wat mee gemaakt bij de vorige eigenaar. Is op de sevo's al grotendeels verklooit door de beste man.

Ik zou graag de motor starten om te testen maar de gasschijf zit vast.

Ik heb hem daarom gedemonteerd en wil hem geheel opnieuw spuiten (army uitvoering) en opbouwen.

Ik vlieg al een tijdje met heli's en had met tot voorkort alleen maar kennis van de Robbe Moskito's.

Ik ben beniewd naar jouw ervaringen met dit speelgoed :p

Grt G.

Een paar tips voor de liefhebbers:

Heb in een grijs verleden ook ooit eens twee jaar met de ervan afgeleide Bell Trainer. Voor die tijd was het een openbaring want het was een van de besten op de markt, ooit, (was ook mijn eerste Collective Pitch heli) maar zwakke puntjes hadden ze wel: vervang als het even kan, iedere paar weken de as naar de hekrotor, die heeft last van vermoeiingsbreuken. Kun je gewoon een stukje rondstaal uit de modelbouwwinkel voor gebruiken. Is 1.2 mm als ik me niet vergis.

Als hij uitgerust is met AR vrijloop (was meen ik niet standaard) dan kun je beter proberen het tandwiel zonder AR vrijloop te pakken te krijgen, want het vrijlooplager is eigenlijk te zwak, en als hij eenmaal geslipt heeft, is de as lokaal een fractie dunner en zal een nieuw vrijlooplager ook al snel gaan slippen. En die assen is slecht aan te komen, want het zijn holle assen.

Verder die motor lekker vet houden, want de koeling houd niet over. Vervelender is dat de warme lucht in hoover onder de romp blijft hangen. Veel mensen haalden daarom de bovenkant van de neus open om extra frisse lucht bij de fan te krijgen, en bij de mijne was dat ook zo gedaan, scheelde een heleboel.

De originele hekrotor heeft maar weinig authoriteit, en had door het gebruikte bladprofiel last van een soort van overtrek: als je met de staart door de wind draaide kon het zijn dat de hekrotor opeens alle stuwkracht verloor, en daar kun je flink van schrikken. Als het enigszins kan, andere blaadjes gebruiken, destijds had ik goede ervaringen met die van Schlüter, die pasten direct en haden een beter bladprofiel. Maar dat bestaat helaas ook al niet meer....

Smeer het stuurstangetje van de hekrotor (wat door de holle hekrotor-as loopt) IEDERE vlucht met een drupje motorolie, anders slijt die as ook als een wezenloze, en het vervelende is dat de M2 schroefdraad die daar op zit, linkse draad is, dus je maakt hem ook niet zomaar even na....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dank je wel van mijn zijde Bert. Die van mij ligt inmiddels geheel uit elkaar. Net gestart met het vervangen van de servo's. Binnenkort eerst de body onderhanden nemen voordat ik met de motor verder ga.

Groet Guus

Zat niet super eel vermogen in naar huidige maatstaven, maar ze liepen inderdaad best mooi, die StaMo's

Groet, Bert

Dat klopt, althans dat heb ik meer gehoord.

In mijn geval weet ik niet wat de motor heeft mee gemaakt. De heli schijnt diverse keren van eigenaar te zijn gewisseld maar niemand had het lef om er aan te beginnen lijkt het.

De techniek heb ik nu klaar. Ben nu bezig om de beschadigingen aan de body te repareren om die dan weer te spuiten.

Leuke klus. Overigens de volgende staat al weer klaar, in dit geval een KARVAN Ranger. Gered van de schroothoop.

Dat klopt, althans dat heb ik meer gehoord.

In mijn geval weet ik niet wat de motor heeft mee gemaakt. De heli schijnt diverse keren van eigenaar te zijn gewisseld maar niemand had het lef om er aan te beginnen lijkt het.

De techniek heb ik nu klaar. Ben nu bezig om de beschadigingen aan de body te repareren om die dan weer te spuiten.

Leuke klus. Overigens de volgende staat al weer klaar, in dit geval een KARVAN Ranger. Gered van de schroothoop.

Heb je al de versie met PDP (Perry Directional Porting, een mengvorm van kamzuiger en Schürle spoeling) en de "helicarburateur"?

(die heli carb kan je herkennen aan dat de stationair afstelling met een sproeier IN het asje van de gasschuif geregeld word, de oudere perry carb had nog de stationair mengsel regeling als een gekartelde schijf OM het asje van de gasschuif).

In het geval van de oude carb, zul je een wat vette afstellig bij zowel volgas als stationair moeten accepteren om in het hoovergebied toch goed uit te komen. De "heli carb" kon je wat beter bij volgas afstellen en toch een goed middengebied bereiken door hem alleen onderin wat vetter te houden.

Groet, Bert

Er zit een oude Perry op zoals jij beschrijf met die getande schijf. Het motortje loopt, overigens zonder verdere afstelling dus een probleem voor later.

De body is nu even mijn grootste zorg. De tand des tijds heeft een paar lelijke schades toe gebracht.

Zo, vandaag weer een stukje verder in dit project.
Dit is mijn 212 die klaar staat om te gaan proef draaien. Nu het weer nog!
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag je foto's, enne.... it brings back memories....

In dit geval: In die tijd gebruikte ik op aanraden van het Duitse FMT pluggen met een brug, om uitdoven bij de benodigde vette instelling tegen te gaan. Hoe en wat weet ik niet, maar schijnt te maken te hebben dat die motor inhangende positie meer last had van dat er zich olie in de verbrandingskamer verzamelt, ook tijdens het draaien.

Verder kan het aan te raden zijn om minimaal 10% Nitro te stoken, omdat die carburateur zich niet denderend laat afstellen, en je moet hem per sé behoorlijk vet houden.

Zelf haalde ik na iedere vliegdag de plug eruit, anders kon ik de volgende keer eerst zien de ingedikte olie uit de gloeidraad te krijgen (maar dat was nog in de hoofdzakelijk wonderolie tijd).

Over de vette afstelling: in de handleiding van de Kavan Jet Ranger (vrijwel een precieze tijdgenoot) las ik het volgende; daar werd aanbevolen om een gloeisnoer van minimaal 2 meter te gebruiken, omdat de motor zo vet moest dat hij zonder bijgloeien niet stationair bleef lopen. Dus moest je onder bijgloeien optoeren, en zodra de bende op gang was, met je voet de gloeiaccu wegschuiven....

Groet, Bert

Hallo Bert,

Kijk dit is waarde volle informatie. Vreemd genoeg zijn we vandaag bezig geweest met de machine en daar hadden we nogal wat vraagtekens bij.

De machine liep koud, met een warme gloeipit er in, als een zonnetje :p Warm is het een ramp. Er werd proef gedraaid met 5%. Naar alle waarschijnlijkheid is jouw verhaal dan een oplossing voor de teleurstellingen van vandaag. Ik had er graag stiekum een rondje mee willen vliegen maar is er uiteindelijk niet van gekomen :mad:

Ik ga er morgen eens verder mee.

Als ie draait dan ga ik voorzichtig een aanvang maken met de Kavan. De body staat inmiddels geheel ontmanteld te wachten op het schuurpapier.

Bedankt voor jouw info want die is voor mij van bijzondere waarde.

Groet Guus

Back