Graupner Bell 212 Twinjet Restauratie verslag

Hallo

De grote Graupner Bell212 Twinjet heeft mijn hart gestolen toen ik hem als klein kind kon bewonderen in toen al oude catalogi en op de toenmalige vliegclub.

Intussen is het mijn tijd en ben ik begonnen aan de restauratie van mijn Bell212.

Na veel speurwerk kwam ik via marktplaats een Graupner Bell 222 frame tegen met het bij mij beschadigde onderdeel, dat dus aangekocht. Helaas heeft de beste man de as ingekort, gelukkig is de as van mijn kapote overbrenging nog goed, al zit die klem op naar mijn idee niet orginele lagers.

Na het poetsen kwam ik een haarscheurtje tegen op het hoofdtandwiel, (niet door en door).

Nu is mijn vraag is daar nog veilig mee te vliegen naar restauratie, is het eventueel te versterken (glasvezelmat of iets dergelijks), op te vullen met wat epoxy of proberen via silicone rubber/giethars een nieuw tandwiel te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Louis
 

Bijlagen

  • WP_20190322_003.jpg
    WP_20190322_003.jpg
    169,1 KB · Weergaven: 386
  • WP_20190322_005.jpg
    WP_20190322_005.jpg
    258,6 KB · Weergaven: 412
  • WP_20190322_006.jpg
    WP_20190322_006.jpg
    185,8 KB · Weergaven: 608
De haarscheurtjes lopen door tot aan de as, en juist daar zijn de krachten het grootst.
Hallo Ron,

Daar was ik ook al bang voor.
De betanding is nog perfect gaaf, is er nog iets wat ik kan proberen?
Op internet kijk ik dagelijks voor onderdelen maar kom niks tegen, zou het via een silicone mal te kopieren zijn?

Groet Louis
 
Met name het hoofd tandwiel is een probleem om nog te krijgen. Je maakt de meeste kans om je vraag op te gooien op de Oldie afdeling van rc-heli.de. Of je kan op de Oldie Meeting eind mei in Eibergen eens rondvragen. Meestal kom je op zulke plekken wel wat tegen en meestal vraagt men er nauwelijks of geen geld voor.
Wil je het tandwiel proberen te repareren dan moet je hele andere wegen bewandelen dan wat je suggereert. Het tandwiel is van nylon gemaakt en je kan zeker weten dat er niets maar dan ook echt niets op plakt. Ik zou in jouw geval gaan denken aan een schijf. Aluminium of misschien beter carbon, misschien gespaakt uitgevoerd, zo dat er een spaak over de scheur komt en dan aan weerszijden van de scheur met boutjes en moertjes de boel vastmaken. Natuurlijk moet je dat op de andere spaken dat dan ook doen . Ik ben wel bang dat het een zwaar tandwiel wordt zo. Het is ff een gedachte.....

Heb je al een modernere en ermee gevlogen?

Groet, Steven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Steven,

Allereerst bedankt voor je reactie, ik moet zeggen ik heb jouw forum post goed gevolgd over de graupner bell 212,
Ik zat inderdaad ook al te denken aan een oplossing die jij noemde een nylon of alu plaatje zou al genoeg kunnen doen.

Naar Eibergen gaan wordt voor mij een hele opgave, heb geen vervoer en woon in Maastricht.

Qua Helicopters heb ik op het moment een kyosho concept dx 30 die in orde is en doe op het moment zeer regelmatig/bijna dagelijks oefenen met een wltoys v911... uiteraard komen er nog heel wat stappen en helicopters tussen de v911, concept dx 30 en Graupner bell 212

Groet Louis
 
Neem eens contact op met XJR1300 hier op het forum. Volgens mij heeft die nog een aantal van dergelijke mechanieken heeft liggen, mogelijk kan hij je aan dat tandwiel (of meer) helpen.
 
Beste Louis,

ik heb meerdere van die tandwielen en kan er wel een missen. Stuur maar een pb als je daar wat aan hebt.

Groet, Harry
 
Hallo Harry, Brutus.

Bedankt voor jullie tips!
Na lang zoeken heb ik van iemand uit Soest, (via internet) die met de hobby ophield een tandwiel en de flybars die ik miste gekocht.
Ook had meneer me een klepje meegestuurd voor de bell maar die is te groot (sta voor een raadsel, zijn er 2 type bell 212 rompen/afsluitluikjes?)

Hier weer wat foto's, morgen of overmorgen volgt er weer een kleine update als het goed is.

Groet Louis
 

Bijlagen

  • WP_20190416_002.jpg
    WP_20190416_002.jpg
    202,4 KB · Weergaven: 315
  • WP_20190416_003.jpg
    WP_20190416_003.jpg
    234,2 KB · Weergaven: 294
  • WP_20190416_004.jpg
    WP_20190416_004.jpg
    189,8 KB · Weergaven: 299
  • WP_20190416_005.jpg
    WP_20190416_005.jpg
    326,3 KB · Weergaven: 301
Laatst bewerkt:
*Updatje*
Bij het plaatsen van de fotos zie ik nu dat de flybars 2 verschillende zijn/lijken?! geweldig, weer
geld weggegooid.
 
Klopt, ik zie het. Ze zijn wel hetzelfde maar een is bewerkt.
Dan doe je dat met de andere ook, lijkt me geen probleem, zolang je het gewicht gelijk houdt.

Hoe zou ik dat "bewerken" het beste aanpakken? (Ik heb een weegschaaltje van hobbyking)

Bedankt voor het meedenken!

,Groet Louis
 
Hoe zou ik dat "bewerken" het beste aanpakken? (Ik heb een weegschaaltje van hobbyking)

Bedankt voor het meedenken!

,Groet Louis

Een weegschaal die weegt op 1 tiende gram nauwkeurig volstaat, of ie nu bij hobbyking vandaan komt of ergens anders. Of je monteert ze aan de rotorkop en je haalt alle verbindingen los, ook die van de mixhevels voor de collectieve bladverstelling, zodat ie vrij scharniert en pendel hem simpelweg uit. Hou daarbij wel de gelijke afstand van de paddlebladen t.o.v. De rotorkop.
 
Hallo Harry,

Uitwegen lijkt me het makkelijkste, in mijn geval, het afronden doe ik het beste met schuurpapier? Beetje schuren, wegen, beetje schuren-weer wegen?

Groet Louis
 
Hallo Harry,

Uitwegen lijkt me het makkelijkste, in mijn geval, het afronden doe ik het beste met schuurpapier? Beetje schuren, wegen, beetje schuren-weer wegen?

Groet Louis

Klopt, veel is het niet, ik ben wel vreemdere zaken tegengekomen op het veld. Alleen even de hoekjes bijwerken, niet teveel in een keer.....
 
Back
Top