Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Dank je Rick. Allereerst de folie met folie bout verwijderen, scheelt al een hoop.
En de verf vlekker weg schuren. Dat schuren is monniken werk maar het resultaat is erg mooi en het zeker waard.

Ik gebruik een korrel 150 en 240.

Grt Lyckele

Ik had jou draadje ook geraadpleegd, Jacob. Maar ik kwam gelukkig goed weg met schuren. duurde wel even ;)

Grt Lyckele

Thanks voor de tips!
Schuren heb ik eerst ook gedaan. Alleen had ik na even schuren al dat het papier vol liep met de plakkerige resten.
Stickerverwijderaar had ik wel onthouden van je draadje, alleen heb ik er niet veel aan als er dan toch nog een rode waas achterblijft. Ik zal me er binnenkort nog maar even een middag over buigen...

Groeten Rick

Rick,

Haal bij de bouwmarkt een rol schuurpapier met korrel 150. Iedere keer als hij volloopt
Weggooien en een nieuw stukje afsnijden. Op zo'n rol zit aardig wat en kost maar 2,- of zo.

Als je er daarna met 240 overheen gaat heb je een mooi resultaat.

Grt Lyckele

En als je nu een laken pakt .Deze leg je over de rode plakresten .zet je folie bout op ernstig warm (dus maximaal) en verwarm het laken tot deze wat bruinig wordt . eventjes wachten en lostrekken .

Het idee is dat de lijm in je laken trekt en zo ook de meeste rode lak van je folie .

O zit 't bij jullie C75 qua speling op het pendelhoogteroer? Ik blijf redelijk wat speling houden. Ik heb al een betere servo geplaatst, maar het zit 'm in de aansturing.

Speling bij de kwiklinks en hevels minimaliseren door de juiste boringen tov de kwiklinkpennen nemen .En zo lang mogelijke hevels nemen verkleint de vrije slag van je roer.

afgelopen zondag kwam ik op terlet waar ik 1:1 vlieg iemand tegen die zei, jij doet toch ook aan modelvliegen? kan je hier dan wat mee? krijg ik zo een ongebouwde graupner cirrus 75 in mn handen gedrukt:D:D
Hoop die in de komende tijd te gaan maken

Jan-Willem

afgelopen zondag kwam ik op terlet waar ik 1:1 vlieg iemand tegen die zei, jij doet toch ook aan modelvliegen? kan je hier dan wat mee? krijg ik zo een ongebouwde graupner cirrus 75 in mn handen gedrukt:D:D
Hoop die in de komende tijd te gaan maken

Jan-Willem

Zo hee! Als je eens weet voor wat voor bedragen die kits op ebay verhandeld worden.. Mooi cadeau, erg mooie kist!! Veel plezier er mee!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Jep ben er ook erg blij mee. Zijn er dingen die, nu ik m toch van tekening af bouw, jullie anders zouden doen?
heb al wel gezien dat het niet helemaal compleet is maar dat is allemaal wel op te lossen. Het enige is dat 1 van de 2 plastic wortelribben ontbreken.

Jan-Willem

Nee is ook geen probleem maar wel jammer.
Ja er komen rolroeren volgens de tekening in. Ook zaten er multiplex remkleppen in de bouwdoos dus ga die maar gebruiken. Ik denk dat ik ga voor een aparte servo per remklep.
Wat is jullie advies voor de servo's? standaard servo's voor richting en hoogte? en wat oor een servo's voor rol en remklep?

Jan-Willem

ben gisteren begonnen met de bouw van de eerste vleugel

full

heb al wel een fout gemaakt. volgens het boekje moet het midden van de remklep op 1/3 van de vleugel zitten. Nu was ik de hele tijd in de veronderstelling dat die 1/3 ging vanaf het begin van de vleugel:mad:
Maar achter dit soort dingen kom ik altijd pas als ik het mes al in een rib heb gezet. mij lijkt dit behalve esthetisch niet echt een groot probleem, at vinden jullie?

Jan-Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
En toen ging het mis...

Afgelopen zaterdag bij ons op de club de traditionele 'Goud van Hout' wedstrijd. Alle oudere kisten met in ieder geval de vleugels van hout, mochten meedoen.

Het veld is niet zo groot en de wind stond er dwars op. Aan het elastiek ging het dus niet optimaal. Na aarzelen (het waaide toch wel hard en deze kist heeft nooit echt lekker gevlogen) toch maar de lucht in. Het ging goed, alleen kwam ik niet echt hoog van de lijn los. "Een paar tikkies up trimmen, de volgende keer", werd mij gezegd. De keer daarop raakte de Cirrus na de lancering in een bocht, om er nooit meer uit te komen. Ik kon sturen wat ik wilde maar hij vloog gestaag weer terug naar moeder aarde... :(

full
full

De romp brak af, net voor de staart. Die is nog wel te repareren.

Maar die vleugels... dat weet ik nog niet. Voorlopig gaat de Cirrus voor straf een paar maandjes bovenop de kast. Kijken wat ik er mee ga doen.

(als iemand nog een setje vleugels heeft liggen ;))

Laatst bewerkt door een moderator:
ow jammer zeg

Na aarzelen (het waaide toch wel hard en deze kist heeft nooit echt lekker gevlogen) toch maar de lucht in.

Ja...op die manier vlieg ik 90% van mijn schades. De laatste tijd doe ik het niet meer. Les die ik geleerd heb: bij twijfel niet inhalen. En niet vliegen.....:D

Back