Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

PB gestuurd

Terence

Toch eindelijk een opknap Cirrus 75 gevonden.

Heb de Cirrus 75 van Wubbe overgenomen, deze heeft een crash gehad aan de lijn.
Vleugels opnieuw opbouwen gaat geen probleem worden.
Alleen is de romp voor de staart gebroken,heb er nog geen foto van.

Is er iemand die mij daar mee kan/wil helpen,zodat deze vintige glider volgend jaar weer kan vliegen.

Groet Martijn

de romp is al weer een tijdje terug van Terence.
Kreeg laatst op de club een cirrus 3 mtr in mijn handen gedrukt.
Het rompje is niet zo best,maar de vleugels daarin tegen wel!
Dus van de week maar begonnen om de Cirrus 75 onder handen te nemen.
Vleugels,stabilo en richtingsroer ontdaan van de folie.
Een vleugel zit wat reparatiewerk aan,maar ga toch met de vleugels aan het werk om er rolroeren en remkleppen er in te maken.
wil een servo in het kielvlak plaatsen om zo een spelingsvrije aansturing van het stabilo te krijgen.

de vraag is hoe sterk zou deze servo moeten zijn?

de vraag is hoe sterk zou deze servo moeten zijn?
Ik denk dat iedere microservo als een HS-81/82MG of Dymond D60 prima zal voldoen. Het is een pendelstabilo waardoor het lijkt alsof er veel kracht op komt maar dat valt reuze mee, het scharnierpunt zit immers iets voor het midden.
Vanaf 20Ncm lijkt me geen probleem (genoemde servo's zijn ruim sterker)

Ik had in mijn Cirrus 75 ook een Dymond D60 op hoogte. In mijn ASW20 en Libelle (die veel groter en sneller zijn) een HS-82MG

Nog effe wat foto's

9a8ame4a.jpg

Stuk achterlijst nog vervangen
8ygubare.jpg

e2utu4a8.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ga er zeker rolroeren en remkleppen in maken.
Heb nog de oude kapotte 3 mtr vleugels van Wubbe als donor

Hallo,

Weet iemand de roeruitslagen van de Graupner Cirrus 75?

Vandaag heb ik wat handstarts gemaakt, maar de Cirrus 75 is behoorlijk fel op het hoogteroer.

Bij voorbaat dank,

Ruud

Zal morgen kijken of ik t boekje boven water kan halen. Maar de 75 heeft een pendelroer, dus uitslagen heul klein, of veel expo!

Ik heb het bij die van mij nooit gemeten maar ik ga in dit soort gevallen niet uit van het boekje....als hij te fel is maak je de uitslag toch gewoon 80% en probeer je het nog een keer.

100pct eens met hierboven. Gewoon invliegen. Waarden uit de boekjes alleen handig voor begin referentie.

Vandaag mijn LS3 van nieuwe ontvanger voorzien ivm andere zender. Had niets geen settings meer voorhanden. Gewoon maar wat gedaan, kist aan de lier gehangen, rondje sturen en aanpassen naar wens. Aan t eind van de dag had ik m weer aardig naar wens!

Of ik nu een zwever invlieg of een motorkist van 15kg... Uitslagen blijven maximaal op alle roeren maar als ik vermoed dat het vliegtuig op bijv hoogte fel kan reageren programmeer ik direct een kleinere uitslag met eventueel expo achter een schakelaar.

Mocht het vermoeden kloppen dan kan ik tijdens het vliegen direct de uitslag verkleinen en zonder zorgen verder sturen :-)

Naderhand volgt uiteraard het finetunen van de besturing om alle assen naar eigen smaak en voorkeur.

Zoals "Jonkje" het doet vlieg ik een nieuwe kist ook in: sterker, ik gebruik een 2 driestanden schakelaars: 1 voor rol, 1 voor hoogte. Daarbij is de middelste stand voor wat ik denk dat 'normaal' is en de 2 andere standen voor meer of minder uitslag. Rol en hoogte zijn op die manier apart snel in te stellen voor de maximale uitslag. Pas daarna programmeer ik de schakelaars om met normale en meer of minder expo. En daarna gebruik ik die schakelaars om vliegstanden te programmeren. Je weet dan door ervaring wanneer je meer of minder uitslag wilt (thermiek/speedstand) en wanneer je meer of minder expo (start/vliegen/landing) wilt en wat de effecten zijn van deze verschillende instellingen

Jacob

Na lang proberen heb ik de Cirrus 75 onder controle :-). Aangezien het landen moeilijk was zonder landingshulp, zijn er vleugels gebouwd met storklappen.

full

full

Back