Graupner Dandy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 14 dec 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Om gek van te worden heb gisteren van Outerzone van Graupner de

    Jolly, Amigo, Filou, Dandy, Hi Fly , Mosquito, HS 91 en de Foka en de Topsy gedownload is toch allemaal leuk spul.
     
    MicropropSport, peytr, RTrider en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Een feest van herkenning! Ik had de Jolly daarmee al op mijn lijstje gezet vanwege hoog knuffelgehalte.
    Vandaag is de Jolly er in ieder geval weer voor even vanaf want een dealtje kunnen maken voor een oude Dandy.
    Bij nader inzien identificeer ik ook sterker met oude Dandy dan met Jolly:offtopic:. Dat wordt weer stokoude folie peuteren.....
     
    RTrider vindt dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Peytr, ook ik zou graag weer ‘mijn’ oude Dandy waar ik in mijn jonge jaren veel, heel veel mee gevlogen heb, opnieuw willen bouwen en vliegen. Mocht iemand de Oer-Dandy gaan tekenen en in kitvorm uitbrengen dan doe ik mee.
    Graupner Topsy en ElektroFly vliegen sinds kort weer.
    Topsy met Webra Picco besturing moet alleen nog bekleed worden en is dan exact identiek aan hoe ik er vroeger mee gevlogen heb.
    Mosquito en Amateur staan gedeeltelijk in de steigers.
    Als er echter een Classic Dandy kit komt dan krijgt die voorrang.
     
  4. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Hi Gerard,
    De Dandy vleugel ligt al een jaar of 2 volledig getekend op de PC hier, staart ook.
    Moest alleen de romp nog tekenen en een plug voor de canopy te trekken.
    Misschien dat dit nu wel iets naar voren gehaald wordt (we beloven niets) of dat een ander de romp wil tekenen (dan hoor ik dat graag).
    Dan kan hij vlot hier onder de Laser gelegd worden.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Stuur maar teken ik verder af wil der zelf ook een, als jij al een eind bent scheelt dat weer.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Gelijk een vraag waar ik erg mee twijfel is of ik de oude modellen moet moderniseren in constructie en profiel.

    Of juist 100% gelijk houden met het origineel.

    Constructie aanpassen is dan snellen en gemakkelijker bouwen, uiteraard blijft uiterlijk 100% gelijk.

    Een nieuw modern profiel betekend langere vluchten dus minder naar de startlijn lopen.
     
  7. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Ton, als het uiterlijk dus de buitenkant er uitziet als de Dandy die ik vorige eeuw gevlogen heb dan ben ik al dik tevreden. Hoe de romp dan geconstrueerd is om het even. het gaat mij om de oorspronkelijke looks ;)
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  8. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Ik neem aan dat de vleugel deelbaar is zoals het origineel. Kun je ook een motoraufsatz tekenen? Formaat voor Cox Babe Bee met bijbehorend propje. Ik zet er dan zelf een BL op.
    Dat zou mooi zijn :)
     
  9. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    TOP.
    Dan vliegen er ‘straks’ drie Dandy’s. Van Bruno en die van Ton en mijzelf.
    En misschien nog wel meer.
    oude liefdes .....
    Mooi man :) :))
     
    peytr vindt dit leuk.
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Hey Peytr, jij doet toch ook mee?
    Ik mis je in deze conversatie.
    Jij bent per slot van rekening degene die de Dandy het middelpunt en nu doel van een gemeenschappelijk project gemaakt heeft....
     
    peytr vindt dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk dat bedoel ik nou dat wordt een Dandy gezellige meeting de goede oude Graupner tijden herleven
     
    peytr en RTrider vinden dit leuk.
  12. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Nog zo een liefde van me, de pepito, ooit begonnen met een xl versie van 2m maar niet verder dan de tekentafel gekomen nog. Scannen0001.jpeg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  13. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Ook mooi die Pepito, slanker ;)
    Maar zie ik nu voor het eerst.
    Zekers uit mijn modelvliegloze jaren.
    Ook wel wat voor mijn hangar maar dan wel in het originele formaat.
    Twee mtr en zo kan ik nergens kwijt. Bij anderhalve mtr houdt het wel zo’n beetje op, kom ik zo langzamerhand achter ;(
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je een beetje in de 1.5m wil blijven zijn de Radio Pancho en de Svenson Delphin ook leuke modellen

    IMG_8574.JPG
     
    RTrider en HBZWEEF vinden dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ben in alle gevallen voor de originele constructie.
    Of het zou moeten zijn dat materialen niet meer verkrijgbaar zijn.
    Maar balsa, grenen, beuken ( o.k., maple) en berkenmultiplex zijn volgens mij nog verkrijgbaar in de juiste maten. Tenzij in het origineel toegepast geen populierentriplex gebruiken.
    Hooguit het balsa een beetje op gewicht selecteren (< 0,12).
    Verder niks aan doen.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Te laat de Dandy is al getekend en balsa selecteren is van vroeger, want nu gaat al het mooie hout naar de bladen van de windmolens
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    (inzake de Dandy's)

    Ah zeker! Sinds gisteren ligt hier een echte ouwe Dandy op tafel. Voor 15 Euro, inclusief twee servo's en een hele berg authentiek stof. Vleugel is intussen kaal, dat is een verhaal apart. Deze vleugel is helaas ongedeeld geplakt maar verder goed bruikbaar. Er zit een grote reparatie in en k vond een stuk of 12 spelden en een hele dikke stopnaald die bij de bouw of herstel gebruikt zijn. Die zijn er nu uit. Verder drie gebroken ribben en nog meer plakwerk. Ik heb zelfs sterk de indruk dat de oorspronkelijke bouwer een rijtje verlijmingen tussen eindlijst en ribben vergat. Er ligt namelijk precies een rijtje los en ik zie geen lijmrest :hammer:. Ik ben nu de lijm- en kleurresten aan het wegschrapen. In het model zitten oude Robbe servo's die zonder haperen direct lekker draaien dus die mogen voorlopig blijven (al zijn het dan wel knoeperds van 50 gram, schat ik).

    Canopy is kapot. Jammer want mooi vergeeld maar niet te redden. Moet dus ook een plugje maken om een nieuwe te trekken.

    Deze zal de beauty contest moeten winnen want met dit gewicht wordt het geen thermiekwonder. Ik schat op basis van het wegen dat ik richting 800 gram zal gaan:eek:. De insteek om er met moderne spulletjes een beter kistje van te maken is zo gek nog niet, dus misschien sloop ik op een zeker moment toch de dikke servo's er nog eens uit. Ook gek dat die dingen nogal achterin zitten. Aan de andere kant draagt zo'n platbodemprofieltje vaak lekker dus wie weet valt t mee.

    Mijn exemplaar had niets van decals dus ik heb de afbeeldingen uit de tekening gehaald en een beetje ruis en pikkeltjes er uit gehaald. Ik wil kijken of ik die op transparant stickerpapier kan printen maar dat heb ik nog niet in huis.

    Verder al even tussen de beschikbare ontvangertjes zitten neuzen: 35 MHz een Uni 4 of zo is mooi in stijl maar wel wat zwaar; er liggen vele lichte ontvangertjes te lonken zoals de Schulze of Corona scan ontvangertjes. Keuzes, keuzes... in ieder geval iets met een oranje wimpeltje.

    Ik kom dit draadje net tegen dus zal het nog eens van begin tot einde lezen om te voorkomen dat ik domme vragen ga stellen.

    Grt! Peter
     
    Ed_V vindt dit leuk.
  18. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Vleugeltje is nu kaal genoeg om redelijk tevreden te zijn. Het volgende is lijmen want er zit veel los maar ik heb in ieder geval een compleet vleugeltje.

    Kwam nog een verassing tegen: een stuk lood in een wingtip. Voor de zekerheid lang geleden vastgezet met iets harsachtigs of heel veel lijm.... ik wil het er graag uit hebben want ga uiteindelijk waarschijnlijk toch voor lichter en ik geloof een paar gram gewichtsverschil tussen de vleugelhelften wel. Eenvoudig is het eruit halen echter niet en ik wil proberen alle balsa delen te sparen. Iets wat nergens op slaat maar erg belangrijk voelt :rofl:
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Weet je zeker dat 'ie niet door een LB vlieger is gemaakt? :D
     
    Ed_V en peytr vinden dit leuk.
  20. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Hoi Peter, je ben goed bezig met jouw Dandy. Leuk om te lezen wat je zoal tegen bent gekomen, verrassend. Al met al heb je straks een mooi gereviseerde, originele Dandy. Goed bezig :)
    Sebastiaan en Ton maken de Dandy weer als kit beschikbaar (ben ik blij mee) incl. een cockpitkapje. Neem eens contact op met Sebastiaan en dan komt het zeker goed én scheelt jou een hoop werk ;)
    Goed bezig, Peter, en leuk om jouw Dandy verhaal te lezen.
    Succes en groet, Gerard
     
    MicropropSport en peytr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina