Graupner Dandy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 14 dec 2020.

  1. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    ... of we maken er een wedstrijd van: wie het eerst een plugje heeft... Ik maakte wel eens eerder plugjes maar die brachten het dan tot directe vervanging: er werd nooit iets overheen getrokken omdat t plugje al mooi genoeg stond. In dit geval moet ik wel wegens de enorme concurrentie van de nieuwbouw

    Ach, de RC-thermiekpiloot vliegt ook rondjes en en aan een lijn weet je in ieder geval dat je ze zuiver vliegt. Alleen het rondrennen om bellen te vinden roept nog om een creatieve oplossing
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Dan zit je met dat rondrennen en de kist aan de lijn en zoekend naar een bel in de klasse F1A...maar ja..das Vrije Vlucht..en wanneer je dan uitgerend bent en de kist gelanceerd is....dan mag je er achteraan...:p
     
  3. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Voor het printen van de decals: heeft iemand een origineel modelletje bij de hand en zou die willen opmeten hoe hoog de letter is in de naam "DANDY"?
     
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Helaas kan ik je niet helpen, Peter. Heb je al op outerzone gekeken. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4538
    Bruno vliegt een Dandy, hij heeft misschien de maten of de originele tekening
     
  5. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ja, ik heb de tekening van Outerzone en daarmee ook de naam. Alleen weet ik daarmee nog niet hoe de letterhoogte is. Zal eens in een Duits forum posten, daar zullen we wellicht nog meer zijn.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Probeer het anders eens hier, hij heeft die decals geprint:
    https://www.rc-network.de/threads/graupner-retro-arf-dandy.381627/page-2#post-5496474
    Want ik heb én de tekening niet meer én nooit decals op m'n kist gehad. In 1972 was zoiets heel un-cool...:koud:
    Mijne was witte zijde op vleugels en stabilo, verder oranje met de nederlandse driekleur op het roer.
    Het was een plaatje (toen hij nog helemaal gaaf was :D ):
    [​IMG]
    Ik had die combinatie in het groot gezien bij Ka-6 en Ka-8 kisten op het vliegveld Zell am See, alleen dan natuurijk met rood wit rood op het roer.

    Hij is één keer niet van de startlijn losgekomen en rechtdoor, voorover de grond ingegaan. Dankzij wat slingerende remmanoeuvres lag alleen de romp maar open tot aan de vleugel. Omdat ik inmiddels al wat beter vliegende gevallen had gemaakt, even "quick and dirty" die romp weer in elkaar geplakt.
    Kort daarna ging het ding ergens op de kast waar hij ruim tien jaar heeft gelegen.

    De zijde bleek in 1989 (alle andere zwevers waren inmiddels opgebruikt) helemaal verbrost en viel er in snippers af.
    Omdat er binnenkort wel een nieuw ontwerpje stond aan te komen maar nog niks gebruiksklaar was, de oude Dandy maar even snel van transparante, blauwe solarfilm voorzien zodat ik toch iets had om mee te nemen op vakantie. Op grastophoogte over de helling naar beneden op je af scheuren, dan bukken, optrekken en wegdraaien. Leuk spelletje:
    [​IMG]


    Voor het VVG midwintertreffen 2013 een opzetje voor een E motor gemaakt en in die luchtwaardige staat is hij nog steeds:
    [​IMG] [​IMG]
    Helemaal kaal maken, de romp fatsoeneren en weer opbouwen gaat me te ver, nu heeft het ding tenminste een geschiedenis te vertellen.
     
    M.l.v.Doesburg, MicropropSport en RTrider vinden dit leuk.
  7. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Lol Bruno ik heb hetzelfde gehad met de Dandy, toen ik nog bij de Marbon bij Amsterdam soterdijk vloog, stond tot de cockpit in het zand, alle rompspanten gebroken vleugel heel. Romp open gemaakt en weer gefixed. Later nog een keer tijdens de start de vleugel verloren die kwam dwarrelend 5 minuten later aan dan de romp. Vond het een fijne kist met mijn COX TD erop. Begrijp ik dat er een kit komt?
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij mij gebeurde het toen we net van de Australiëhavenweg naar Spaarnwoude waren verhuisd, het allereerste veld daar.
    Dat was dus in de vette klei, verder hetzelfde resultaat. Het mooie was er voorgoed vanaf.
     
  9. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Met zoveel mooie verhalen wordt mijn projectje steeds leuker! Ik heb er vroeger nooit een gehad. Ergens in 1980 of zelfs iets later bouwde ik mijn eerste kistje: een Robbe Nova. Te veel vliegtuig om zelf mee te leren vliegen want dat ding woog dieplood en moest met gang gevlogen worden. Dat ging niet zo goed voor iemand die tot dan toe alleen autootjes had gestuurd. Die kun je even stoppen om na te denken en die Nova viel dan mooi over een van de vleugels weg.

    Enfin: de Dandy's en dergelijke heb ik wel veel verslonden via de pagina's van de catalogi.

    @Bruno: ik zal me tot die mensen wenden en anders is schatten van foto's nog een optie.

    Bij het kaal halen van de romp komen meer reparaties te voorschijn. Zo zit er een breuk over de volledige hoogte aan de stuurboordzijde, net onder het kapje. Gerepareerd met meer hars dan verstand. Maar alles nog binnen her herstelbare. Kaal halen is trouwens monnikenwerk. Ondanks verwarmen blijft de lijm en kleur van de folie voor de helft achter en moet geschraapt worden. Ruistig doorgaan en wanneer ik geen zin meer heb aan het plugje voor het kapje schaven.
     
  10. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Sterkte, het is vreselijk werk maar straks vliegt ie!
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ja, dat wordt em dan. Ik heb de tekst al een beetje opgefatsoeneerd en die kan mooi op een decal sheet geprint worden.

    De Nova: ik weet niet eens waar die van mij gebleven is maar het blijft een mooi ding om te zien, vind ik. Ik had het over wegvallen over een vleugel maar het zou ook kunnen dat er iets geks gebeurde in die wat grove V-staart. Maar smakelijk ding om te zien, dat blijft het. Mechanische V-mixer werd vroeger wel meer gedaan volgens mij. Was nog net in de tijd dat mixers exotische verschijningen waren.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voel ik hier, met een aantal soortgenoten op komst, hier een Dandy "lang leve de lol / slappe lach" onderdeel op de May Fly of DOW aankomen?
    Precies 60 seconden na het teken landen in de kofferbak van een niet nader te benoemen Volkswagen Golf?
    Een zwarte, dat wel.....;)
     
    Ed_V en RTrider vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... nu zat ik wel eens te tum tummen op een Graupner Amateur. Naar aanleiding van dat verhaal van Ton van Munsteren.

    Hmmm... maar dan iets opgeschaald.

    Maar hoe noem je zo een ding dan?

    Amateur Adult?
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is en blijft een Amateur , het zal nooit een Professional worden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... het woord 'amateur' wil je niet ingetikt hebben op de zoekmachine... :Do_O
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2021
    Ton van Munsteren en Peter Houweling vinden dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Net als "onze" muziek, Bluegrass.
    In Nederland een naar de randen van de marge teruggedrongen juweeltje: 'Love it like an amateur, play it like a pro'
     
    Ton van Munsteren en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Kunnen we de Dandy kit tegemoet zien?
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog niet maar gaat zeker komen
     
  20. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah fijn toch niet vergroot of zo maar gewoon de originele afmeting?
     

Deel Deze Pagina