Graupner DG-100

Ze hebben 14mm nodig. Als ik een servo arm neem met het gaatje op een 12mm radius en ik ga er vanuit dat een standard servo (Hitec HS 85) bewegt 90 graden dan heb ik 12mm laterale beweging. Ik hoop dat via het Travel Adjust een paar extra mm erbij te krijgen. Zo niet dat moet ik een bellcrank gebruiken. Als dit moet dan denk ik wel over na om de servo in de romp te zetten hoewel het lijkt me moeilijk om een goede demontable mechanishe verbinding te maken. Ik hou het voorlopig op hoop en anders moet ik overgaan op improviseren.

Ik heb nu alles binnen en heb de spoilers aan een vleugel nu af. De HS85 past heel mooi in de vleugel en geeft exact de juiste hoevelheid beweging. Ik heb de instructies bij deze Graupner Teck spoilers gevolgt als het gaat om welke is links en rechts. Wat ik merk is dat de spoilers na binnen (richting romp) open gaan. Als ik kijk na foto's van 1:1 zwevers zie ik dat ze altijd naar buiten open klappen. Als je kijkt naar de foto een paar posts terug zie zie je wat ik bedoel.
Ik ben er wel van uit gegaan dat de bediening aan de binnenkant moet zitten, lijkt me logische maar ik begin nu wel te twijfelen.
Heb ik ze nu verkerd om?

Bediening moet inderdaad aan de binnenkant.
Overigens hebben veel 1:1 zwevers de kleppen ook openend richting romp.

Tijdens het monteren van de 2e servo voor de spoilers kwam ik erachter dat ik de servo moest reversen. Ik besloot om het bij de bron aan te pakken en de servo zelf om te zetten. Deze klus was makkelijker dan ik dacht. De Hitec HS85BB is wel heel klein maar met geneog licht en een fijne soldierbout heb ik de aansluitingen voor de motor en de pot meter omgedraait.

Ik heb net mijn oude servo's en ontvanger gewogen (Multiplex Europa Sprint 35Mhz) 2 servos en ontvanger wegen 125g nu met 4 HS85BB's en een AR6200 ontvanger kom ik op 90g! De spoilers wegen 40g per stuk dus mijn modificatie heeft eigenlijk maar 45g gekost. Ik denk dat ik het totale gewicht tot rond de 1500g kan beperken zonder aandrijving.

Ik zou graag willen weten van iemand met een pylon setup over motor en prop. Ik heb alle calc programma's gebruikt en vragen gesteld op verschilende fora zonder uitsluitsel. Standard geeft mijn pylon ruimte voor een 8" prop. Met een gearbox of modificatie zou ik naar 10" kunnen gaan. De pylon was oorsponkelijk gemaakt voor een 1.5cc nitro. Met een 2700Kv motor, 2S lipo en een 8x5 prop zou het moeten lukken volgens motocalc. Ik ben er vanuit gegaan dat ik 225 watt nodig hebt voor een redelijke climb. Ik heb in de database gekijken maar daar zie ik voornamelijk grote props (op de neus).

Weer een stap verder. De spoilers en hun servos zitten nu vast. Spoilers met epoxy en de servos met hotlijm. De hotlijm was iets te heet dus heb ik het alleen op de servo gedaan.

IMG_5129.jpg

Ik heb de cockpit een beetje veranderd om een grote accu erin te kunnen doen. De servo bakje heb ik aangepast voor de kleine servo's.

IMG_5123.jpg

De ontvanger kan ik onder in de servo bakje plaatsen. Dan blijf het hele ruimt voor de servo bakje over voor accu's, vario's, gewicht etc.

Morgen wat folie en verf halen van de LHS. De meeste werk is nu achter de rug. Ik ga in eerst instantie de motor zo eenvoudig mogelijk monteren totdat ik een goede combinatie van motor, accu en prop hebt gevonden.

Laatst bewerkt:
jammer dat je de servo's niet tegen de romp gebouwd hebt (nog wel in de vleugel natuurlijk), zo ligt het gewicht meer in het midden...
maar ze zitten er nu eenmaal in :) en het ziet er goed uit...

jammer dat je de servo's niet tegen de romp gebouwd hebt (nog wel in de vleugel natuurlijk), zo ligt het gewicht meer in het midden...
Het was wel een bewuste beslissing maar mischien niet de goede. Ik wou de control rods zo kort mogelijk houden en ik wou zo min mogelijke van de balsa sheeting open snijden en deze servos wegen niet veel meer dan de schuum die ik eruit heb gehaald! Ik heb wel heel nauwkeurig gemeten zo ik hoop dat ik niet teveel onbalans heb. Het gewicht is nog steeds perfect, elke vleugel wegt 248g.
Als ik het weer zou doen zou ik eerst heel goed uitzoeken waar de liggers zitten in de vleugel. Ik heb gewoon bepaald waar ik de spoilers wou hebben en toen ben ik gaan snijden. Dat ging goed todat ik meer weerstand voelde. Ik moesten 3mm van de ligger weg gaan snijden. Nu zijn de spoilers een verlenging van de ligger zo de schade valt wel mee. Als ik een pin had genomen en even in elke hoek had geprikt was ik er achter gekomen dat de ligger in de weg stond.

Ben net naar de LHS geweest. Een paar dingen gehaald en weer Euro 100 kwijt, hoe kan dat weer.

Nu nog een beetje vullen en de Oracover er op doen. Laaste keer was 25 jaar geleden. Eeste even een goede artikel opsnoren voor dat ik ga beginnen.

Deze kist heeft me al meer gekost dan een ARTF maar geeft mij meer voldoening. Begrijp me niet verkerd, zonder mijn EZ* (en deze forum) was ik niet met deze project begonnen. Nu heb ik een everyday flier in mijn EZ* en de DG-100 als ik echt de tijd heb.

Hoe kom ik aan een Vintage sticker?

Is nu bijna klaar. Nu nog wachten op een helemaal stile dag om een test gooi te doen om te kijken hoe het zit met de trim.

Ben nog steeds niet uit met de motor. Zit nu aan een outrunner te denken 120g 1000kv. Als ik mijn mount aanpas kan ik een 9" of 10" prop gebruiken .

IMG_5220.jpg

IMG_5222.jpg

Mooi gedaan Rishi!
Ik zag nog een paar vragen open staan:
-motor. Een 9"of 10" prop zal niet lukken op je pilon denk ik? Dan hakt hij een sleuf in je romp, tenzij je pilon meer dan 4" hoog is en dat denk ik niet....
Je zult dus een motor met een hoger kV moeten kiezen die een 7"prop ronddraait denk ik. Je zult je kV dan rond de 2200 moeten kiezen als je 2 cellen lipo gaat gebruiken, rond de 1500 op 3 cellen Lipo. Iets lichter dan 120 gram zal ook geen probleem zijn. ik heb op mijn Cirrus (3 meter, 1850 gram) en motortje van 73 gram staan en "it hauls with authority".
-Vintage sticker. Die maak ik. Stuur me even een PB met je adresgegevens, dan kijk ik of ik er nog 2 heb. En anders ga ik binnenkort weer maken.
-Over je spoilers. Die zijn in ieder geval groot genoeg. Jij overwoog het onderste blad weg te halen. Dat zou ik niet doen. Als ze een paar mm omhoog gaan verlies je lift; verder omhoog en ze gaan ook als rem werken. Je kunt ze dus zo hoog op laten komen als jij prettig vindt. Als je zender dat toelaat kun je 2 standen programmeren; een paar mm omhoog en een stukje verder.

Succes, je hebt er echt wat moois van gemaakt.

Gefeliciteerd met dit succes Rishi

Deze spanwijdte past misschien nog op de Cardinal van Arjan tijdens de Vintage meeting
13 sept in Hoeven. Dan kan je de motor nog even uitstelen.

Bedankt. Het is nu zo wit dat het mooilijk is om een goede foto van te nemen. In de lucht zal dat wat beter gaan denk ik.

De romp spuiten lukte best aardig voor het eerste keer. De eerste kleur laag was een ramp, de verf kwam niet lekker uit de bus. Ik had eerst tegen een stukje karton moeten spuiten totdat het er lekker uit kwam, weer wat geleerd. Daarna gewacht totdat het droog was en dan flink geschuurd en twee maal overgespoten. Het is niet perfect maar is zoveel beter dan dat oude vergelde kleur.

De pylon geeft me zonder aanpassing ruimte voor een 8" prop. Ik kan het makkelijk aanpassen om een 9" te gebruiken. Ik heb een 2700kv motor van mijn EZ* (heb ik zo ingezet dan ik het er makelijk uit kan halen) en een 8x4 prop liggen. Ik denk dat ik eerst met deze combinatie wat gaan proberen. Dat is wel de voordeel van een pylon mount dat makkelijk te verwijderen/veranderen is. De ESC kan ook op de pylon maar nu moet ik een manier bedenken om het te verbinden met de accu en Rx.

Ik heb een Dx6i zo standaard heb ik alleen twee standen voor de spoilers. Ik kan wel die standen goed instellen en mixen met de hoogteroer mocht dat nodig zijn. Ik heb de Dx6i net teruggestuurd naar Horizon voor de terugroep actie, dan heeft de verf nog de tijd om hard te worden en als het goed is krijg ik een nieuwe ontvanger van ze.

Spanwijdte is 2.4m, past dat op de cardinal? Met servo's maar zonder accu's kom ik nu op iets minder dan 1300g. Ik heb ongeveer 200g nodig in de neus voor balans dan kom ik keurig op de orsponkelijke AUW van 1500g. Het blijkt dat er 40g Oracover gebruikt werd op elke vleugel.

Spanwijdte is 2.4m, past dat op de cardinal? Met servo's maar zonder accu's kom ik nu op iets minder dan 1300g. Ik heb ongeveer 200g nodig in de neus voor balans dan kom ik keurig op de orsponkelijke AUW van 1500g.

De spanwijdte is niet direct de beperkende factor, dat is de koorde van de vleugelwortel. Mijn huckepack kan maximaal 22cm aan.
Maar eerlijk gezegd kun je hem beter van een hoogstarthaakje voorzien, dan kan ik ook gewoon gaan zweven :-) Willem weet het leuk te verzinnen :cool:

-edit- ik zie dat er al lang een haak onder zit. Gewoon aan het elastiek dus!

Bij ons in het clubgebouw lag een oude FMT waar een dg-600 in stond was leuk om even te lezen terwijl mijn lipo aan het laden was. Ik weet niet of je er interesse in hebt maar ik wil wel even voor je kijken welk nummer het was ed.

Bedankt Arjan, stickers zijn al binnen. Ik zie ze vaak op het start. Waar worden ze meestel op geplakt?

Hoi,
Mooi zo. Je mag zelf weten waar je ze plakt. Er zitten er veel op het kielvlak - ikzelf plak er altijd één bovenop de linkervleugel. Mijn kielvlakken zijn te klein of er zitten al andere stickers :-)
Als je er maar om denkt dat het transparante stickers zijn. Op een witte ondergrond gaat altijd goed, op een gekleurde ondergrond minder. Dan moet je de sticker eigenlijk éérst op een stukje witte oracover plakken en netjes uitknippen, en dan opstrijken.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Klaar voor re-maiden

De DG-100 is nu klaar om te vliegen. Nu nog wachten op een rustige avond om een test gooi te doen.

IMG_5690.jpg

Back