Graupner Elektro Junior S - wie kent 'm?

en wat de buis betreft, vul ze op met glasvezelstaaf uit de brico ( of kitewinkel )
Dit valt me nu opeens op - zal niet veel uitmaken.
Een buis heeft nagenoeg dezelfde breuksterkte als een massieve staaf (van hetzelfde materiaal). Ook een massieve staaf ontleent zijn grootste kracht juist aan de buitenomtrek. Dus door een buis te vullen zal je hem weinig sterker maken.

Ik heb toevallig op dit ogenblik een stuk aluminium buis liggen van 10mm dik, wanddikte 1mm. Omdat de vleugelbuis van mijn Arcus momenteel dienst doet in de Junior, en ik plannen heb om tzt de Arcus toch maar weer op te lappen (de neus ligt aan stukken) ga ik die alu buis misschien wel gebruiken. Zo in de hand lijkt de buigweerstand min of meer overeen te komen met een carbon staaf...

Deze week verwacht ik de nieuw bestelde motor voor de Junior. Hoog tijd, want zaterdag is de regelaar van mijn laatste vliegende model, de SportWing, overleden...

beste, met die buis in alu.zal je geen plezier beleven. neem dat van mij aan .eerst zeg je de buis is te dun, dan als er gezegd word vul ze op maakt het geen verschil uit.
nieuwe motor voor de junior?? nual naar de vaantjes.
regelaar verbrand .

eerst zeg je de buis is te dun, dan als er gezegd word vul ze op maakt het geen verschil uit.
Tja, misschien heb je wel gelijk, ik weet dat een buis met een wanddikte van 1,5mm wél sterk genoeg is en met wanddikte 1 mm heb ik er al twee zien knakken. Dan kan je natuurlijk zeggen dat een wanddikte van 5 mm (dus een massieve buis) wel degelijk sterker is... okee...
Maar, ik weet dus dat er wel buizen bestáán met wanddikte 1,5. Moet er alleen even achter zien te komen waar... :rolleyes:
Glasvezel heeft natuurlijk wel heel andere eigenschappen dan carbon, is veel buigzamer; tot op zekere hoogte is dat goed.
Die motor is er nóg niet. Ik ben bang dat de douane er zich weer mee bemoeit.

Tailheavy ?

Ik heb na herstelling van de maiden m'n junior zaterdag getest. Bij deze vlucht bleek toch wel dat zijn zwaartepunt flink naar voor mocht. Dit terwijl het toch stond zoals in de manual.
Bij de 2de vlucht het zwaartepunt "op 't zicht" goed gelegd.

Na de handlaunch maakte hij een kleine duik van 50cm maar herstelde en klom al snel naar veiliger oorden. Een prima vlucht gehad en heel relaxt gevlogen.

Bij thuiskomst dan toch maar een gewogen hoeveel gewicht er in de neus getaped was. Plonk 64 Gr. Dat lijkt me wel heel wat.

Hebben jullie ook extra gewicht in de neus en hoeveel??

Ik heb een junior van het eerste model, servo's net voor de vleugel, maar met carbonne 2 buizen. De enige afwijking van de bouwtekening is de dikkere carbon vleugel joiner.

Hallo,

een vraag over de Junior S.

Ik heb een 40A-Professional regelaar van HiModel

bij deze regelaar kun je o.a. de "timing" instellen.

Wat is "timing" ?

En wat is de juiste instelling voor de standaard

motor die bijgeleverd word ?

De Graupner compact 345Z 7,4V

Groeten Jan

Ik heb geen extra gewicht voorin; na enig proberen weet ik nu waar de lipo moet zitten om het CG goed te hebben.
(Ik gebruik, afhankelijk van het weer, 2 verschillende lipo's, een 1000 mAh 15C en een 1500 mAh 20C; die lichte moet uiteraard wat verder naar voren.
Met de lichte accu zweeft-ie beter, met de zware klimt-ie vlotter en gaat gemakkelijker tegen een beetje stevige wind in.)

bij deze regelaar kun je o.a. de "timing" instellen.
Wat is "timing" ?
Ik geloof dat dat iets is voor heli's... niet druk over maken dus...

Foto's gevraagd. Ik zoek een foto in zijaanzicht, van een ongeschonde neus & romp. Ik merk dat ik heel veel motordomp naar beneden heb 5~7°. Door 2 crashes is het foam flink ingedeukt. Ik ben hem aan het herstellen en wil natuurlijk dat dit terug staat zoals oorsprongelijk.

TM

"Rumpfhalbschalen"... tja maar koop je er dan 1 of 2? Dat zie ik nergens staan.
Mijn Junior ("Juun" voor intimi) heeft ook een lichtelijk geschonden neus dus ik zal de mijne niet als voorbeeld stellen. Ik keek verrast op dat een nieuwe maar 13 euro zou kosten dus checkte ik dat.
Als het inderdaad maar de helft is zou je verwachten dat je ergens rechts of links moet kiezen, en dat zie ik er niet bij staan...

Edit - even opgezocht in de van Dale.
Schalen is meervoud, Schale is enkelvoud. Het is dus de prijs van een hele romp. Kijk, dat is toch prettig om te weten, voor als-ie nog eens op z'n neus gaat...

Laatst bewerkt:
Inderdaad, het is per twee delen. Ik heb net een set binnen en je krijgt een grote zak met beide delen erin.
Mijn romp was wellicht nog te redden maar hij is van grote hoogte recht de bevroren grond in gedoken. Alles tot aan de vleugel in stukken...

gewicht Junior S

Ik heb een junior van het eerste model, servo's net voor de vleugel, maar met carbonne 2 buizen. De enige afwijking van de bouwtekening is de dikkere carbon vleugel joiner.

Van de zomer ben ik mijn Junior S kwijt geraakt en ik had ook het eerste model.Vooraan in dit draadje staan mijn bevindingen en aanbevelingen.
Ik had GEEN extra gewicht maar wel een 2S 2200 mAh lipo er in liggen. Alles zovermogelijk naar voren. Later had ik er ook een 3S 2200 lipo inliggen, Ging ook fantastisch

Succes

Willem

grapner junior s

hey mensen,

Ik ben pascal a.k.a scale flying4life hier op t forum.

Ben nie zo into het zweven meer schaalvliegen,dus vandaar een paar vragen.

Ik heb de easyglider gehad van mpx.

en ik wil waarschijnlijk de elektro junior s gaan halen in dortmunt dit jaar dus 2009.

weet iemand de afmetingen van alle servo''s uit zn hoofd ,ik ga natuurlijk voor de goedkope servo's dus even zoeken zoeken he.

nou harstikke bedankt voor jullie hulp

groetjes pascal

Mijn brushless is zojuist overleden...

Nu weet ik echt niet wat voor brushless ik moet kopen, zou een originele kunnen kopen, maar wil er 1 hebben die ook op 11.1 volt en op de originele 7.4 volt.

Iemand tips/advies over welke brushlessmotor.

Bedankt.

Hoi
We zijn bezig met het vliegtuig van de kleine jongen.
Na de berichten gelezen te hebben, hebben wij besloten om
in de carbonstaaf van de vleugel nog een staaf te schuiven
van 60 cm lengte.
Dan aan elke zijde een balsa latje er in van 20 cm, en dan maar hopen
dat deze combinatie wel voldoende is. Ik verwacht van wel.

http://home.hetnet.nl/~fxfamily/wingbuis.jpg

Grt, FX

Back