Graupner Elektro Junior S - wie kent 'm?

Beste Bart

Met "Voor het $$$ hoef ik het niet te laten."
bedoelde ik meer t.a.v. de kosten van bv een nekband/pult.
Maar als ik het zelf terug lees staat het er wel
een beetje onduidelijk.
$$$ heb ik altijd te kort :-)

Grt, FX

Alweer een tijdje geleden sinds de laatste post hier is geweest, maar ik plaats m'n reply hier toch maar!

Vandaag eindelijk m'n Elektro Junior S helemaal afgeregeld en gebalanceerd. Ik heb het ding al sinds de zomer en er wat mee gevlogen, maar nooit écht de tijd genomen om alles 'perfect' te krijen. Dus vandaag was de dag om de JuniorS eindelijk dan eens goed te balanceren etc.

Doordat ik een wat zwaardere motor en accu gebruik dan standaard moest er nog c.a. 10 gram helemaal achterop de romp worden geplaatst. Nu is mijn zwaartepunt rond de 75-76mm. Voornamelijk gevonden door te kijken hoeveel up-trim ik moet geven voor een relaxde vlucht en hoe fijn hij vliegt, kleine duiktesten en of hij erg begint te tip-stallen of niet. Met het hoogteroer neutraal zweeft hij nu perfect (ok, misschien 1 of 2 tikjes up-trim met de mx12).

Anyway, wat een fijne kist om mee te vliegen zeg! Hij staat direct op de nummer één qua favoriete electro zwever. Alhoewel ik de Multiplex Cularis ook wel erg fijn vind vliegen, maar op de een of andere manier doet de JuniorS mij gewoon meer.
Vandaag nog c.a. 30 minuten in wat thermiek kunnen hangen! Eerste keer met motor de lucht in, en toen kwam ie maar niet naar beneden. Echt super :D (waar ik vlieg is vaak niet zoveel thermiek, dus altijd een bijzondere ervaring voor mij :P )

Dan nog een vraagje! Ik heb de tweede versie van de JuniorS, die met de 10x8 koolstof buis. Wat zijn de ervaringen met die koolstof buizen?
Ik weet dat de 1mm wanddikte erg snel kapot gingen, is dat ook nog een probleem met de 2mm? Want dan moet ik misschien maar eens aan een 10x7 of 10x6 buis gaan denken.

En wat voor verf hecht er goed aan Solidpor? Ik las over Elapor dat men wel acryl lak voor de auto gebruikt. Hecht dat ook goed op Solidpor (lijkt me dat het bijna hetzelfde spul is).
Of heeft iemand nog een andere goede tip om Solidpor of Elapor te spuiten met iets? (busje van de gamma ofzo :) ).

Laatst bewerkt:
De spuitbusjes bij de vakhandel voor deze kunststoffen geven een vrij dof eindresultaat.
Ik heb Histor perfect Finish Hoogglans gebruikt en met een Roller op aangebracht.
Dit geeft een mooi glanzend resultaat.
Ik denk/verwacht dat autolak het schuim aantast.
De originele carbon buis van het eerste type was VEEL te zwak. Deze heb ik al vóór de eerste vlucht vervangen voor een steviger exemplaar.
Helaas, zoals uit eerdere posten in dit draadje is te lezen, heeft mijn Junior S op 300 meter hoogte besloten om afscheid van mij te nemen.
Hoger hoger......weg

Tsjee ja, die heb ik ook nog. Moet ik ook weer eens mee vliegen :)

Die standaard buis (ook versie 2) is lang niet overal even dik. Ik moet die van mij ook nog vervangen. Voor rustig zweven blijft het wel heel maar met een paar gekke dingen kan hij zomaar de geest geven.

Hmm, dan moet ik maar eens rustig op zoek naar een betere buis. Nu alleen nog even uitvinden waar ik in de buurt een goede kwaliteit koolstofbuis kan vinden. Misschien heeft een beetje gesorteerde vlieger winkel ook nog wel zoiets liggen.

Hallo,

Ik heb de EJS ook al een tijd in huis, helaas nog niet mee gevlogen. Wel heb ik de onderkant van een aantal zwarte strepen voorzien met een spuitbusje van de Action van € 1,99. Die hadden ze destijds alleen in zwart en grijs, maar inmiddels ook leverbaar in rood, geel en oranje. Het dekt prima, eerst een dun laagje en na drogen een tweede laag, verschil in gewicht was niet meetbaar op een onnauwkeurige keukenweegschaal, ik denk dat ca. 40% van de onderkant van vleugel en stabilo gespoten is.

Het materiaal wordt niet aangetast, deze spuitbussen zijn op waterbasis.

Wat de koolstof vleugelbuis betreft, ik heb ook de nieuwe versie, die van mij voelt zo stevig aan dat ik me niet kan voorstellen dat die in de lucht kan breken, maar misschien heb ik toevallig een goede.

Groeten,
Jan

Ik heb in de orginele buis een 8 mm massief rond carbon gestoken en deze met een cocktailprikkertje geborgt.
Misschien wel iets zwaarder maar de Junior kan dat makkelijk hebben.
Ik vlieg er met een gerust hart mee en met heel veel plezier.

Reparatie Graupner Junior S

Ik vlieg nu een jaar met de junior en ben er best tevreden over. De borging van de veugeld werkt niet maar dat los ik momenteel met duct tape op. Een veel serieuzer probleem is het feit dat alle scharnieren eigenlijk bestaan uit moedermateriaal en nu is het dan zover dat 50% van mijn richtingroer "scharnier" wegens materiaalvermoeidheid de geest heeft gegeven en 30% van één rolroer. De ander zit eraan te komen.
Heeft iemand al eens stilgestaan bij reparatie hiervan? Bij het richtingsroer kan ik me wat voorstellen, maar bij de rolroeren niet. Dat zijn geen echte scharnieren (zoals bij het richtingsroer) en hoe kan dat dan opgelost worden (behalve "nieuw kopen").
Vandaag in ieder geval heerlijk gezweefd, met 5 minuten motortijd bijna 45 minuten boven gebleven.
Alvast bedankt voor jullie meedenken,

Taco

Kan dat niet worden opgelost met scharnier tape? (of 3M Blenderm achtige tape). Ik lees ook wel eens dat men scharnieren maakt mbv van 'hot glue'. Moet je eens op zoeken (hier of rcgroups).

Maar dat soort dingen moeten natuurlijk wel goed blijven zitten op solidpor :)

Heeft iemand al eens stilgestaan bij reparatie hiervan?

Ja, dat probleem ken ik en als oplossing heb ik Fast'n CA-Scharnier van KAVAN gebruikt.
Ik heb de roeren op de buigrand door gesneden en de randen afgesneden en gescheurd.
Daarna heb ik met een scherp mesje een snee in de vleugel en het roer gemaakt, je duwd de scharnier er in en buigt het roer op en neer dan komt er een kleine opening tussen vleugel en roer.
Hierop druppeltje dunne CA lijm en de boel zit vast.
So no problem :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Bedankt.....

Hallo allebei,
ik zag het even zwart in, maar heb weer genoeg inspiratie om te repareren. Het richtingsroer zag ik wel zitten omdat daar het scharnier in het midden zit, maar de rolroeren waren wat vervelender.
Bedankt voor het meedenken,

Taco

Gerpareerd.....

Vandaag heb ik het richtingsroer en de beide rolroeren losgemaakt, ze zaten nog maar voor 3/4 vast. Het richtingsroer heb ik met Fast'n CA scharnier van Kavan gerepareerd en de rolroeren aan 2 zijden met doorzichtig scharnierband, ook van Kavan.
Alles is weer als vanouds, nogmaals bedankt voor de tips!

Taco

Laatst bewerkt:
Tav de koolstofbuis, ik heb de nieuwe versie maar bij mij was ook duidelijk te zien dat de koolstofbuis niet overal even dik is. Ik heb er gewoon een nieuwe holle binnenbuis in geschoven en nu is hij sterk genoeg volgens mij. Deze binnenbuis moet er overigens ook weer zo uit kunnen zodat je er een M6 draadeind in kunt schuiven voor aan de helling of zwaar weer.

Tav de koolstofbuis, ik heb de nieuwe versie maar bij mij was ook duidelijk te zien dat de koolstofbuis niet overal even dik is.
Klopt, dat was bij mij ook zo, heel onregelmatige wanddikte. Ik heb er de vleugelbuis van een Arcus ingestopt - die is 10 cm korter maar de uiteinden wat opgelengd, klosje erin, 5 cm buis erop...

Hé hallo,

Ik heb 'm ook dit weekend binnen gekregen.
Ik vindt het eigenlijk zonde om de romp dicht te lijmen.
Heeft er iemand ervaring met een andere manier van verbinden?

Groet,
Willem

Heeft er iemand ervaring met een andere manier van verbinden?
Nou ja, je kan natuurlijk tape langs de naad plakken.
Maar waarom vind je het zonde? Waarom zou je er later nog bij willen?
Ik kan zelfs de servo's er nog uitschuiven als ik wil, die zijn zonder lijm op hun plek geschoven en zitten goed vast (HXT900).

Mijn Junior S heeft vanmiddag weer leker in de thermiek gezeten. Op een gegeven moment heb ik de ailerons maar omhoog gezet en 'm omlaag gedoken... hij werd zó klein!

Hallo,

een tijdje heb ik een Graupner Junior gecrashed, zie onderstaande quote:

Hey,

vandaag gemaidend. De Junior zou een EZGlider moeten vervangen voor wat fotowerk. Ik zat nog in twijfel om direct de camera mee te nemen, gelukkig niet gedaan. Helaas kwam ik er snel achter dat de vleugelbuis van slechte kwaliteit is. Helemaal niet raars gedaan, er stond wel wat hardere wind, maar niets waarbij de EZGlider heel veel moeite zou hebben gehad. Ik heb de versie met buis in de romp, en had zelf voor het doorlezen van dit draadje (stom stom, had ik dit maar eerder gedaan) de electronica al naar achterin verplaatst i.v.m. zwaartepunt en akkuplek (er moet tenslotte ook nog een camera mee in de neus).
Twee bochtjes, en bij het derde bochtje hoorde ik hem gewoon kraken met als gevolg:

Hij ging loodrecht met vaart de grond in, de ene vleugel nog vast aan de romp, de andere werd aan het servosnoertje mee omlaag getrokken. Doffe klap, ik zag al wat piepschuim omhoogspringen. Ter plekke aangekomen heb ik een half uur gezocht waar hij was ingeslagen, om vervolgens de motor met regelaar en akku 30cm diep uit het aardappelland te graven.

Het zijn "maar" negen tientjes, maar vooral de dag werk wat erin zit baal ik enorm van!

Greetz, Aldert

Na deze reactie's heb ik besloten om idd eens terug te gaan naar de LHS waar het toestel is aangekocht:

Toch zou ik Graupner een email sturen met je verhaal, het klopt
gewoon niet dat ze een bouwdoos verkopen waarbij de buis zo slecht is.

Grt, FX

Ben ik het helemaal mee eens, zeker nu je hele toestel neer de knoppen is.
De leverancier heeft mij na het breken van de buis een nieuwe (identieke) gestuurd (ik had verder geen schade) en die ging meteen ook weer kapot.

Merkwaardig dat ze bij het recente model een buis in de romp hebben aangebracht (waar ik helemaal geen behoefte aan heb) maar niks hebben gedaan aan die slechte vleugelbuis.

Aldert, wat zonde...

Ik was nog van plan om een boze mail naar Graupner te sturen, maar dat is er nog niet van gekomen.

Groeten,
Jan

Het toestel, met alle info voorzien heengebracht. Gelukkig had ik zelfs de (dure) voorgeschreven Graupner C261 servo's benut, je weet nooit waar ze een mogelijk garantie/coulance gevalletje op afkeuren ;) .

Er werd afgesproken dat het toestel en alle info door de Graupner vertegenwoordiger werd bekeken, en ik zou netjes afwachten op een reactie.
Na drie keer te zijn geweest (en enkele weken/maanden verder) nog steeds geen vertegenwoordiger geweest.
Het vierde bezoek, en succes... in zoverre, Graupner had gevraagd of er niet een goede buis in de doos zat... waarop ik uiteraard antwoordde van niet!
Weer een aantal bezoekjes verder, en uiteindelijk kreeg ik te horen dat er geen nieuwe kon worden geleverd. Okay, ik was ook niet helemaal op een nieuwe uit, maar een beetje coulante betaling op een nieuwe aankoop zou wel gewenst zijn, en volgens mij ook niet zo veel gevraagd.
Ze gingen het weer navragen (ppffff). Ik heb aangegeven, dat, als alles (weer) bekeken was (dat moest tenslotte), ze de nagenoeg nieuwe (dure) Graupner servo's en mijn aluminium spinner met aeronaut bladen eraf konden halen, en de rest konden weggooien. De motor had tenslotte ook losse magneten.

Na weer twee bezoekjes, nog geen reactie. We zijn inmiddels een paar maanden verder. Echter NU komt HET ONMOGELIJK IDIOTE!!!
Zondag avond naar Zuidlaren, om met het groter wordende "wildvlieggroepje" een paar vluchtjes te doen. Eén van de nieuwkomers wilde me wat laten zien, wat hij onderweg had opgeduikeld: EN DAAR KOMT MIJN GEREPAREERDE JUNIOR tevoorschijn, inclusief dure C261 servo's en mijn eigen spinner met earonaut klapbladen, en een motor die weer ronddraait.
Ik werd even misselijk, en voel me nog beroerd als ik hier weer aan terugdenk.
De jongen komt op veel adressen, ook bij mijn LHS, en deze mocht wel mee, "de klant komt toch niet terug" was gezegd.
Ik heb geen zin om nog enigszins moeite te nemen om naar mijn LHS te gaan, maar eigenlijk moet ik eerdaags toch eens langsgaan om m'n servo's en spinner/klapprop te gaan halen!

Lang leve je LHS!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Maatregelen...

Da's nou het mooie van Internet.

Plaats de naam, adres, telefoonnummer van jouw LHS op alle Blogs en forums (fora?) die je maar bedenken kunt, met bijgaand verhaaltje. Lijkt me sterk dat ie nog klanten houdt :)

"De middenstander heeft het moeilijk. Ze moeten opboksen tegen de concurrentie uit China".
Jaja... in China en Hong Kong geven ze vaak meer service dan om de hoek.

Back