Graupner Elektro Junior S - wie kent 'm?

Ik weet dat barthezzo deze in zijn junior s heeft, in de vleugel passen ze als je ze er in drukt zitten ze al heel aardig vast en in de romp moet je de uitsparing iets dieper maken. Ze lijken mij sterk genoeg voor zon vliegtuig als dit.

Hoi

De servo's die Graupner aangeeft zijn 1400 g/cm.
En die jij aangeeft in de link zijn 1,6 kg/cm.
Dus die zijn zelfs (een klein beetje) sterker dan die van Graupner.

grt, FX

eindelijk hebben we gevonden wat er fout is met de E.Junior
bij het gas geven klimt de junior nogal tamelijk stijl omhoog, en bij het zweven moet men hem
veel optrimmen , nu hebben we de stabilo 2 mm achteraan opgehoogd , en nu staat het hoogteroer perfekt plat , en klimt hij niet zo veel meer bij het gas geven .
( het betreft de 1e en 2e uitvoering , met de servo's vooraan in de romp )

bij het gas geven klimt de junior nogal tamelijk stijl omhoog, en bij het zweven moet men hem
veel optrimmen , nu hebben we de stabilo 2 mm achteraan opgehoogd , en nu staat het hoogteroer perfekt plat , en klimt hij niet zo veel meer bij het gas geven .
Dat is gek... ik ben net terug van vakantie en heb nog nauwelijks gevlogen met mijn Junior S, maar...
Als hij extreem klimt bij gas geven, en teveel duikt bij zweven, dan zijn er twee dingen verkeerd. Het eerste zou gecorrigeerd moeten worden door motordomping. Als je het stabilo achteraan verhoogt maak je dus de instelhoek groter. Dat zou inderdaad het zweven moeten verbeteren, maar dan zou hij bij klimmen eigenlijk nog nog meer omhoog moeten gaan.
Maar volgens jouw ervaring is nu allebei goed?

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb het motorhuis van mijn GJE-S weer los gehaald en de romp ietje schuiner afgesneden en de boel weer terug gelijmd. Was geen probleem en het klimgedrag was beter, minder overtrokken.
Mijn ervaringen op- en aanmerkingen staan een stuk eerder in dit draadje.

succes, willem.

Op de meeste zenders is het ook mogelijk om een beetje down-hoogteroer bij te mixen op het gas.
Ik heb overigens vanmiddag met mijn Junior gevlogen en het leek wel of-ie een nogal wisselend gedrag had bij gas. De ene keer moest ik 'm wat drukken, de andere keer leek dat niet nodig... moet er vaker mee vliegen denk ik.
In elk geval vloog ik weer, voor het eerst sinds vrij lang, en heb het toestel een aantal keren fluweelzacht op de grasmat neergezet...

Ik weet niet wat te posten maar mijn junior ligt nu te drogen, op de werkbank.

Vanmiddag een verschrikkelijke maiden gedaan. De eerste 100 meter even wennen en veel op de rol moeten trimmen. Dan leek het even goed te gaan, maar ik had volle uitslagen nodig en dan merkte ik dat hij met een flinke vertraging wel de bocht omging. Naar links ging het precies nog moeizamer. Zat dan al 250 a 350 meter ver. Ik was van plan hem terug te laten komen en nog wat bochtjes te maken om een goede diagnose te kunnen stellen en corrigeren waar nodig. Daar ben ik dus niet aan toe gekomen.

Ik had enorm last van storing, daar heb ik nu nog nooit last van gehad.
Ik vloog hooguit 5m hoog toen hij plots een duik naar beneden nam recht de grond.

Heel de neus kapot, regelaar met defecte elco.
De ontvnger gebruikte ik voordien in m'n LMH corona zonder problemen.
De regelaar is een nieuwe simprop 42A. Een zelfde type gebruik ik ook in m'n corona.
Van servo's heb ik 3xHS55 en voor het roer een JP servo.
De antenne was onderaan in de romp, daar waar voorzien getaped.

Achteraf natuurlijk wat grondtesten gedaan en de storing kwam steeds na 300a400m
Ook mijn skycat had storingen op hetzelfde punt als de gehavende junior. En daar heb ik voordien nog nooit wat van gemerkt.

Hoeveel mm uitslag geven jullie op de roeren ?
Hoeveel graden modordomping heeft de junior, het lijkt nu een graad of 5 te zijn, ik heb geen idee van hoeveel het standaard is.

Tips en testen zijn altijd welkom.

Hallo allemaal

ik nu heel wat pagina's bekeken over de Graupner Elektro Junior S

Ik was op zoek naar een rustige motor zwever. en mij leek deze dan ook ideaal. ik heb wat ervaring met rc cessna en elektro heli, kan iemand mij vertellen of de: recht uit de doos Junior een mooi model is om mee te beginnen? en dan zou ik uiteraard de verbeterde versie pakken met de staaf in zowel vleugel als romp...

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...

gr Mischa

Is een mooie zwever en in de lucht lijkt hij "echt". Om hem te versieren heb in de vleugeltoppen rood gespoten met een spuitbus zonder afplakken dan loopt dat mooi uit. Voor een betere zichtbaarheid heb ik onder zwart gespoten met witte (=ongeschilderd) strepen.
Verder op staat nog een draadje naar het nieuwe model: graupner-elektro-junior-s-nieuw-model

Groetjes,

Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
eindelijk hebben we gevonden wat er fout is met de E.Junior
( het betreft de 1e en 2e uitvoering , met de servo's vooraan in de romp )

hoi,

Ik lees dat je het stabilo 2mm achteraan hebt opgehoogd.

bedoel je de gehele stabilo 2mm hoger? of 2mm aan de "achterkant" (dus bij het hoogte roer)

of aan de voorkant? (dus bij het begin van stabilo).

Ik merk dus ook dat hij als een gek klimt bij het gas geven.

Graag je reactie

kan iemand mij vertellen of de: recht uit de doos Junior een mooi model is om mee te beginnen? en dan zou ik uiteraard de verbeterde versie pakken met de staaf in zowel vleugel als romp...
Ja, zonder meer geschikt. In de soms ook negatieve berichten die je hier leest lijkt geen duidelijke lijn te zitten, ergo die zijn niet type-gebonden maar hebben te maken met individuele zaken (ook wat ikzelf hier heb gemeld).

De verbeterde versie heeft inderdaad een carbon staaf in de romp, wat ik opmerkelijk vind omdat de Junior ook al een vrij dikke rompstaart heeft - je zou kunnen zeggen dat dat optisch een wat zwakker aspect is aan het ontwerp; met die carbonstaaf erin, die structureel niet echt nodig is (de mijne is dus best wel eens hard op zijn neus gegaan zonder dat de staart het begaf) had de rompstaart best dunner kunnen zijn. De vleugelstaaf "oud model" is wél echt te zwak (ik heb er 2 gebroken zonder duidelijke aanleiding). 10mm Ø en wanddikte 1mm is te krap; de mijne vliegt nu met de oude vleugelstaaf van de Arcus en die is gemiddeld ruim 1,5mm wanddikte.

De constructie is simpel en makkelijk; hoewel het ontwerp hier eigenlijk niet in voorziet ben ik erin geslaagd om servo's en ontvanger zo in te bouwen dat ik ze ook nog eens kan wisselen.
De rompneus is mooi ontworpen maar voorziet niet in het wijzigen van motordomping; alleen al door de grote diameter van de spinner zou het tussenvoegen van bijv. ringetjes tot gevolg hebben dat de spinner zichtbaar scheef komt te zitten. Als het toestel te steil klimt zou ik eerder wat down-elevator bijmixen in het gas, dat is ook eenvoudiger. De instelhoek veranderen (=stabilo achteraan ophogen) beïnvloedt zowel het klim- als het zweefgedrag, dus als dat nodig is kan je beter overwegen het zwaartepunt te verschuiven.

Mooi en leuk toestel, aanrader!

Ik merk dus ook dat hij als een gek klimt bij het gas geven.
Het is een motorzwever... de functie van de motor is normaal gesproken om snel hoogte te maken zodat er gezweefd kan worden. Dat is anders dan bij een trainer, waarmee je rond het veld wil tuffen op allerlei snelheden.
Je kan een motorzwever natuurlijk zo trimmen dat-ie niet klimt als je gas geeft, maar dan moet je hoogte bijgeven als je wél wil klimmen. Persoonlijk vind ik het handiger om die ene keer dat ik eens met gas laag wil blijven, een beetje down te geven.
Hij moet natuurlijk niet in een stall gaan als je gas geeft. Dan kan je kiezen tussen motordomping aanbrengen (bijv. ringetjes tussen bovenste bouten van de motor ophanging) of laag bijmixen op het gas (naar mijn mening de mooiere oplossing).

En goed opletten dat hij niet te stijl gaat klimmen. Als je voldoende snelheid hebt is een klein beetje down voldoende, als je te langzaam vliegt wordt dat steeds meer totdat je in een stall terecht komt. Dus als je merkt dat je steeds meer down moet geven even iets van het gas af, beetje vaart maken en rustig weer verder klimmen.
Dit heeft alles te maken met het feit dat je kist is afgetrimd voor langzame zweefvlucht en dus zodra je harder gaat zal willen klimmen. Het is een balanceertruckje waarbij je goed op moet letten wat de snelheid en neusstand doen.

Ik ben het helemaal met Bart eens dat het onzinnig is de de instelhoek van het stabilo te veranderen omdat dat moet zijn afgestemd op de zweefvlucht, niet de motorvlucht. Wat extra motordom kan helpen maar je kunt niet verwachten dat je het er helemaal uitkrijgt. Doe je dat wel dan maak je erg inefficiënt gebruik van het motorvermogen; je gebruikt het dan om de neus naar beneden te houden, niet om te klimmen.

doe maar, ik moet geen trim meer gebruiken hoor .
of een mix gebruiken bij gas geven, die toch niet nuttig meer is bij halfvolle lipo.
en wat de buis betreft, vul ze op met glasvezelstaaf uit de brico ( of kitewinkel )

Dat is heel mooi en vooral erg makkelijk. Er is ook niks mis mee maar niet de meest efficiënte manier. Uw toestel is nu afgesteld op motorvlucht. Persoonlijk is voor mij de sport van het motorzweven om het zweven zo efficiënt mogelijk te doen.
Mixen van hoogte en gas is inderdaad lastig bij halflege accu en bij een doorstart ronduit gevaarlijk. Als je op lage hoogte en met lage snelheid gas geeft duikt de neus naar beneden. Datzelfde gebeurt bij het starten. Als je al een mixer gebruikt koppel die dan aan een schakelaar zodat je hem in start en landingsfase uit kunt zetten om verrassingen te voorkomen.

Laatst bewerkt:
nee, mijn junior is ingesteld op zweven, ik geef niet volle gas bij het stijgen en daarna zweeft hij traag bij neutrale hoogte, vroeger vloog hij wel tamelijk vlug bij zweven

Back