Graupner Extra 300 L

Eindelijk heb ik voldoende moed verzameld en de Extra 300 opgebouwd met een OSmax 10cc. Bij het opstijgen blijkt deze kist toch wel wat anders te reageren dan de trainer waar ik tot op heden altijd mee heb gevlogen. Na wat trim werk vliegt het dan toch redelijk maar wennen is het natuurlijk. Alleen hoe krijg je zo'n apparaat weer aan de grond. Omdat de motor te hard liep besloot ik voor het landen de motor uit te zetten. Toch niet de juiste keus, als een baksteen plofte hij in het lange gras.

Hoe kan het dat deze kist bij het stoppen van de motor zo naar beneden valt?
Is hier wat aan te doen (buiten de motor aanhouden)?

in het onderstaande filmpje zie je bij 5:44 de kist in het gras vallen, exact op het moment dat de motor uitgaat.

Maiden Extra 300L en Hk 250 - YouTube

Je vliegt al redelijk nose down naar de grond toe, landingssnelheid is al hoog, zon ding kan veeeel langzamer!
Vervolgens gooi je je motor uit, weerstand op de prop omdat hij stilstaat en plof de grond in.

T is vrij logisch.

Volgende keer proberen om vlakker aan te vliegen,gas dicht, zo veel mogelijk energie verliezen (snelheid) niet zo hard naar beneden komen denderen, beetje up dr bij en (laag, als in 10cm of zo) boven de baan pas je motor uit.

Wat je nu deed is in een nose down situatie met redelijke snelheid laag bij de grond je motor uit zetten....

Zoals de heren al beschrijven. Een kist met een dergelijk vleugelprofiel is niet gebouwd om te zweven, die ploffen neer bij geen motor.

Bij het aanvliegen idd redelijk vlak (en dus laag) aankomen zetten met de motor op idle (of wat meer gas indien nodig), uitmelken (zo ver het kan, geen tipstall krijgen), vlak bij de grond lichtjes up trekken (voor een 3poots landing) en rustig neerzetten maar :).

Zet zelf mijn motor nooit uit vlak voor/na de landing. Ben te lui om te lopen en de kist te halen, rijd hem altijd terug naar mezelf toe :)

Motor uit liever niet idd, maar als hij hard loopt ofwel hoog stationair dan moet je soms wel.
Na de landing wel even je motor opnieuw afstellen, evt een prop nemen met een lagere spoed!

Heb je al gekeken hoe het zwaartepunt zit? Bij een erg voorlijk liggend CG krijg je ook dat de snelheid bij landen erg hoog blijft. En ook een kunstvlucht toestel wil best nog wel een stuk uitzweven zonder motor wanneer alles goed afgesteld is :yes:

Das ook een goeie... Maar gezien hij op een club terrein staat te vliegen nam ik aan dat de club zn toestel keurt voor de maiden en t cg checked?

Ik doe uitbalanceren altijd op de club... En keuren vinden sommigen misschien onzin maar in mn beroep als vliegtuigmonteur is het heel normaal dat je elkaars werk naloopt.

keuring, mmm. Hij is wel door een instucteurs nagelopen (even snel op het veld) maar niet officieel met sticker en al. Het CG van de kist moet volgens Graupner op 100mm liggen maar ligt nu er iets voor, ongeveer 95mm vanaf de voorkant. Maakt die 5mm zoveel uit op een kist als deze?

De motor liep inderdaad veel te hard daarom maar besloten hem uit te zetten. Het is een nieuwe, net in laten lopen dus nog niet echt lekker afgesteld.

Ik dacht eigenlijk dat je deze kist met een redelijke snelheid moest landen om te voorkomen dat hij weg valt maar dat valt dus wel mee, het is belangrijker dat de motor blijft lopen.

Ik zal de CG aan gaan passen en de motor aftellen, natuurlijk de kist laten keuren en dan met alle input het nog eens gaan proberen.

Het punt wat de fabrikant opgeeft is meestal al erg voorlijk, ga je daar dus weer voor zitten dan wordt dat al snel erg veel :).

Klopt ook wat Huibert zegt, 't is niet omdat 't acro is dat 't als een baksteen naar beneden valt met een afgeslagen motor, persoonlijk land ik ook met draaiende motor, tenzij 't niet anders kan of ik is anders wil doen ;)
Breng hem vlak en laag, "flair" hem dan uit en je hebt een goede landing, met stilstaande motor is de juiste flair niet meer haalbaar bij lage hoogte, dan moet je er gewoon 't beste van maken, lang leve 't hoge gras dus :)

Ik zou inderdaad het zwaartepunt zetten op het punt waarop de fabrikant het opgeeft. Ja, 5mm ervoor of erachter is VEEL voor zo'n kist. Dat ga je merken. Ga ook niet teveel naar achteren want dan worden je roeren SUPER gevoelig en wordt landen ook spannend!

Als ik het filmpje zo bekijk kom je bij de doorstart en bij de laatste aanvlucht voor de landing erg snel binnen. Je komt van vrij hoog met veel snelheid aangevlogen en pakt nog een hoop snelheid mee bij de 'duik' richting de grond. Dat is geen dalen meer, dat is gewoon je hoogteroer knuppel voorover drukken!

Die laatste aanvlucht had je prima neer kunnen zetten door wat hoogte te sturen. De kist overtrok niet en vloog nog tot hij de grond raakte. Je had gewoon wat meer hoogte kunnen geven en je was op het veld. Dat hij het veld niet haalde had ook niets te maken met het uitzetten van de motor. Je had snelheid zat.

Je kunt dit soort aanvluchten je oefenen door gewoon landings-circuitjes te vliegen en te doen alsof de baan 10mtr boven de grond zit. Mocht je de kist overtrekken of mocht er iets vreemds gebeuren dan geef je gewoon gas en maak je nog een rondje. Dat je dan 1-2mtr 'zakt' maakt niet uit want je zat toch 10mtr hoog.

Wat ik doe bij de landing is het volgende. Ik gooi halverwege het circuit het gas al dicht. Vervolgens zak ik flink en zorg ik dat ik laag aan kom vliegen zodat ik in het laatste deel naar de baan toe niet nog heel veel hoogte kwijt moet (en daardoor snelheid win). In de laatste 10-20mtr voor de baan ga ik (nogsteeds met het gas dicht) heel voorzichtig een heel klein beetje hoogteroer geven. Daardoor gaat de kist op zijn staart staan en REMT hij als een dolle. De kist zal nauwelijks stijgen (dan geef je teveel hoogte of teveel gas).

Als de kist op zijn staart staat raakt hij al zijn snelheid heel snel kwijt en dan wordt het gevaarlijk. Dan zit je tegen de overtrek snelheid aan. Vandaar dat je dit op hoogte moet oefenen! De truuk is nu om het hoogteroer te gebruiken om je snelheid kwijt te raken en, voor zover nodig, een beetje gas te blijven geven om te blijven vliegen. Mocht de kist te snel zakken geef je minder hoogteroer en als de kist te langzaam gaat vliegen geef je een stoot gas bij. Dit kost wel even voor je het onder de knie hebt, maar als je het kunt dan kun je bijna stapvoets landen.

Zie filmpje van de landing van mijn Raven als voorbeeld: [media=youtube]-LIehlisSbI[/media]

Ok, ik vloog niet echt een net landings-circuitje. Maar zet het geluid eens aan en let eens op dat ik bij 0:08 de motor al stationair heb draaien! Vervolgens vlieg ik die laatste bocht erg wijd en heb ik nog ruim 100mtr in een rechte lijn tussen die laatste bocht en het begin van het veld. Ik hoef dan dus niet meer te sturen of corrigeren en alleen maar mijn snelheid in de gaten te houden. Ik heb hierdoor dus alle tijd! Ook zie je hoe laag ik dan al uit die bocht kom. Bij 0:24 zit ik op een hoogte van minder dan 10mtr en dan moet ik nog een heel eind naar het veld! Ik begin dan ook heel voorzichtig wat hoogteroer te geven en vanaf 0:28 zie je duidelijk dat de staart omlaag hangt en de neus omhoog staat. De kist remt vanaf nu ontzettend snel af en nu wordt het dus belangrijk om goed op het gas te letten. Je ziet ook dat de kist eigenlijk net boven de grond overtrok over de linker vleugel. Ik kwam dus te langzaam binnen en had gas bij moeten geven! Aan de andere kant zie je wel weer dat de kist binnen een meter of 20 compleet stil staat.

Nota bene: Dit was met praktisch windstil weer. Als er wel wind staat en je tegen de wind in land moet je de kist dus niet zo uitmelken!!

Ook vind ik, als ik het filmpje zo bekijk, je kist erg zenuwachtig. Ik denk dat je veel te veel uitslag op je roeren hebt. Dit kun je oplossen door veel EXPO te gebruiken in je zender waardoor de uitslag van de roeren exponentieel toeneemt naarmate je de knuppel verder in de hoek drukt. Maar dit vind ik persoonlijk een prut methode. Als je een keer schrikt en je stuurt net iets te enthousiast dan gaat je kist alle kanten op en schrik je alleen nog maar erger. Dan ga je overcorrigeren.

Wat ik persoonlijk doe is de uitslagen drastisch beperken en weinig expo toepassen! Ik heb op een 2.2mtr kist maar 2cm uitslag op mijn hoogteroer en 2.5cm uitslag op mijn rolroeren. Ja, dat is ZAT voor alle aerobatics maneuvres. (inclusief snaps) Zo kun je mooie ruime figuren vliegen en lekker rustig sturen bij de landing. Wil je dan echt 3D gaan vliegen en kun je dat ook vliegen kun je via DUAL RATES op je zender in de lucht overschakelen naar grote uitslagen en eventueel veel expo. Voor de landing schakel je dan weer terug naar kleine uitslagen.

Sommige mensen hoor ik wel eens zeggen dat die grote uitslagen ze een veilig gevoel geven, want dan kunnen ze de kist uit elke mogelijke positie sturen als ze in de problemen zouden komen. Dat is niet correct. Je gaat overcorrigeren en brengt jezelf alleen nog maar meer in de problemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fraggy, super bedankt voor de duidelijke uitleg. Dus ja het heeft nog steeds zin om te reageren maar nu moet ik eerst weer gaan vliegen.
Inmiddels heb ik de tweede vlucht gemaakt, de kist in gekeurd, het zwaarte punt verbeterd en de uitslagen gehalveerd, tevens wat expo erop gezet en de kist vliegt nu veel beter. Het landen gaat nog niet, nu in het riet omdat de brandstof veel eerder op was dan ik verwachte.

Gelukkig geen schade, wonderbaarlijk genoeg. Nu even wachten op beter weer en dan ga ik het nog eens proberen met alle info die ik nu hebt. Oja en met een instructeur naast me.
http://www.youtube.com/embed/P7ns9SOcVs0

Goed om te horen dat je geen schade hebt gevlogen bij die laatste vlucht.

Belangrijkste om te onthouden is dat je gewoon langzamer moet binnenkomen.

Back