Ik zou inderdaad het zwaartepunt zetten op het punt waarop de fabrikant het opgeeft. Ja, 5mm ervoor of erachter is VEEL voor zo'n kist. Dat ga je merken. Ga ook niet teveel naar achteren want dan worden je roeren SUPER gevoelig en wordt landen ook spannend!
Als ik het filmpje zo bekijk kom je bij de doorstart en bij de laatste aanvlucht voor de landing erg snel binnen. Je komt van vrij hoog met veel snelheid aangevlogen en pakt nog een hoop snelheid mee bij de 'duik' richting de grond. Dat is geen dalen meer, dat is gewoon je hoogteroer knuppel voorover drukken!
Die laatste aanvlucht had je prima neer kunnen zetten door wat hoogte te sturen. De kist overtrok niet en vloog nog tot hij de grond raakte. Je had gewoon wat meer hoogte kunnen geven en je was op het veld. Dat hij het veld niet haalde had ook niets te maken met het uitzetten van de motor. Je had snelheid zat.
Je kunt dit soort aanvluchten je oefenen door gewoon landings-circuitjes te vliegen en te doen alsof de baan 10mtr boven de grond zit. Mocht je de kist overtrekken of mocht er iets vreemds gebeuren dan geef je gewoon gas en maak je nog een rondje. Dat je dan 1-2mtr 'zakt' maakt niet uit want je zat toch 10mtr hoog.
Wat ik doe bij de landing is het volgende. Ik gooi halverwege het circuit het gas al dicht. Vervolgens zak ik flink en zorg ik dat ik laag aan kom vliegen zodat ik in het laatste deel naar de baan toe niet nog heel veel hoogte kwijt moet (en daardoor snelheid win). In de laatste 10-20mtr voor de baan ga ik (nogsteeds met het gas dicht) heel voorzichtig een heel klein beetje hoogteroer geven. Daardoor gaat de kist op zijn staart staan en REMT hij als een dolle. De kist zal nauwelijks stijgen (dan geef je teveel hoogte of teveel gas).
Als de kist op zijn staart staat raakt hij al zijn snelheid heel snel kwijt en dan wordt het gevaarlijk. Dan zit je tegen de overtrek snelheid aan. Vandaar dat je dit op hoogte moet oefenen! De truuk is nu om het hoogteroer te gebruiken om je snelheid kwijt te raken en, voor zover nodig, een beetje gas te blijven geven om te blijven vliegen. Mocht de kist te snel zakken geef je minder hoogteroer en als de kist te langzaam gaat vliegen geef je een stoot gas bij. Dit kost wel even voor je het onder de knie hebt, maar als je het kunt dan kun je bijna stapvoets landen.
Zie filmpje van de landing van mijn Raven als voorbeeld:
[media=youtube]-LIehlisSbI[/media]
Ok, ik vloog niet echt een net landings-circuitje. Maar zet het geluid eens aan en let eens op dat ik bij 0:08 de motor al stationair heb draaien! Vervolgens vlieg ik die laatste bocht erg wijd en heb ik nog ruim 100mtr in een rechte lijn tussen die laatste bocht en het begin van het veld. Ik hoef dan dus niet meer te sturen of corrigeren en alleen maar mijn snelheid in de gaten te houden. Ik heb hierdoor dus alle tijd! Ook zie je hoe laag ik dan al uit die bocht kom. Bij 0:24 zit ik op een hoogte van minder dan 10mtr en dan moet ik nog een heel eind naar het veld! Ik begin dan ook heel voorzichtig wat hoogteroer te geven en vanaf 0:28 zie je duidelijk dat de staart omlaag hangt en de neus omhoog staat. De kist remt vanaf nu ontzettend snel af en nu wordt het dus belangrijk om goed op het gas te letten. Je ziet ook dat de kist eigenlijk net boven de grond overtrok over de linker vleugel. Ik kwam dus te langzaam binnen en had gas bij moeten geven! Aan de andere kant zie je wel weer dat de kist binnen een meter of 20 compleet stil staat.
Nota bene: Dit was met praktisch windstil weer. Als er wel wind staat en je tegen de wind in land moet je de kist dus niet zo uitmelken!!
Ook vind ik, als ik het filmpje zo bekijk, je kist erg zenuwachtig. Ik denk dat je veel te veel uitslag op je roeren hebt. Dit kun je oplossen door veel EXPO te gebruiken in je zender waardoor de uitslag van de roeren exponentieel toeneemt naarmate je de knuppel verder in de hoek drukt. Maar dit vind ik persoonlijk een prut methode. Als je een keer schrikt en je stuurt net iets te enthousiast dan gaat je kist alle kanten op en schrik je alleen nog maar erger. Dan ga je overcorrigeren.
Wat ik persoonlijk doe is de uitslagen drastisch beperken en weinig expo toepassen! Ik heb op een 2.2mtr kist maar 2cm uitslag op mijn hoogteroer en 2.5cm uitslag op mijn rolroeren. Ja, dat is ZAT voor alle aerobatics maneuvres. (inclusief snaps) Zo kun je mooie ruime figuren vliegen en lekker rustig sturen bij de landing. Wil je dan echt 3D gaan vliegen en kun je dat ook vliegen kun je via DUAL RATES op je zender in de lucht overschakelen naar grote uitslagen en eventueel veel expo. Voor de landing schakel je dan weer terug naar kleine uitslagen.
Sommige mensen hoor ik wel eens zeggen dat die grote uitslagen ze een veilig gevoel geven, want dan kunnen ze de kist uit elke mogelijke positie sturen als ze in de problemen zouden komen. Dat is niet correct. Je gaat overcorrigeren en brengt jezelf alleen nog maar meer in de problemen.