Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Bert: In feite kan dat op elke freqentie gebeuren, dat is niet iets wat nu specifiek een gevaar is van het IFS/XPS systeem.

tuurlijk dat begrijp ik ook wel.
wat is de rede dat je over stapt naar 2.4 ghz?
voor mij zou dat zijn, geen vast kanaal en een stuk gebruiks zekerder (lees minder kans op een fatale storing).
voor al dat laaste schijnt een probleem te zijn.
dan vindt ik dat de fabrikant toch een aardige steek laat vallen.

ps ik meng me er veder niet in de decussie, is voor mij techniech gewauwel

Laatst bewerkt:
Bert: Voor mij is de reden van overstappen juist omdat ik minder storingen heb met 2,4GHz dan ik had met 40MHz. Sindsdien heb ik 0% storing ervaren, geen glitches, geen failsafes, niks. Plus het feit dat je van de kristallen af bent, en je niet per ongeluk op iemand anders zijn kanaal kan zitten, vind ik allemaal enorme voordelen.

Ik zou dus ook nooit meer terug stappen naar 40MHz, en hoewel het op 35MHz dan gelukkig wat minder druk is (hoewel met die goedkope vliegtuigen en helicopters uit Hong Kong tegenwoordig word dat ook al riskanter) ga ik ook mijn rc heli's op 2,4GHz zetten mede door die andere voordelen.

Ik wil niet veel zeggen hoor Leo, maar als je het over een drukke band hebt waar veel goedkoop chinees spul op komt.. dan moet je 2.4 pakken!

@prop-er: dat is geen filmpje he en niet door futaba gepost.. daarbij waren er toch ook filmpjes van derden waar het hoppen van XPS wel op bewezen zou worden?

Even voor de duidelijkheid.. ik ben geen voor en/of tegenstander van 2.4Ghz.. het is an sich een mooie techniek met z'n voor- en nadelen. Wat ik jammer vind is dat 2.4Ghz een aantal voordelen wordt toegedicht, die helemaal niet specifiek 2.4Ghz gebonden zijn en ook gewoon op de 35Mhz mogelijk waren geweest. Geklooi met kristallen, op elkaars kanaal zitten, enzovoort, is bij 35Mhz ook gewoon helemaal niet nodig en prima technisch op te lossen. Alleen voor een fabrikant is het goedkoper om ergens in china een kant-en-klare 2.4Ghz oplossing in te slaan, ipv. zelf iets op 35Mhz te ontwikkelen.

Ik zou zonder problemen alle 2.4Ghz systemen kopen, want ondanks al het 'gezever' hier in de test; al die systemen werken gewoon en er zijn al zat vliegers die er zonder problemen mee vliegen. Sure er zijn kinderziektes geweest en er zullen er nog wel een paar komen, maar 'door de bank genomen' werkt de 2.4Ghz apparatuur gewoon.

Stel ik zou morgen naar de winkel gaan en een zender met XPS aanschaffen en een calmato.. dan zou ik overmorgen gewoon probleemloos kunnen staan vliegen.

Das snel gebouwd.. !

Ok, de technieken zouden ook op de 35mhz gebruikt kunnen worden, maar niet in samenwerking met de bestaande apparatuur..

;).. mijn Calmato vloog ongeveer 7 uur nadat ik 'm binnen had.. ;)

En ja.. die technieken zouden ook kunnen samenwerken met de bestaande apparatuur.. natuurlijk blijft de bestaande apparatuur wel kristallen nodig hebben en alle problemen kennen waarvan men nu foutief denkt dat 2.4Ghz die oplost..

Over ACT hebben we nog weinig slechte verhalen gehoord. Toch blijkt dat ook ACT het spelletje niet al te netjes speelt:

RC Line Forum - Ihnen wird der Zutritt zu dieser Seite verwehrt.

Ich gehöre zu denen, die damals sich über das ACT-Pamphlet gegen die 2,4-GHz-Technik geärgert haben. Ich habe auch auf Nachfrage konkret begründet, warum (siehe http://www.rclineforum.de/forum/thread.p...588#post1702588). Darauf kam von dem, der gefragt hat, keine konkrete Antwort mehr.

Nun lese ich wiederholt, ACT habe im Mai 2007 "nicht Falsches" geschrieben, sondern man hätte einfach nur genau lesen müssen. Das ist dieselbe Auslegung, die auch ACT betreibt. So kann man unter 2,4 GHz heute lesen:

Manche Kunden sagen uns, dass es doch verwunderlich wäre, dass ACT als “erklärter Gegner” der 2,4GHz Technik jetzt ein eigenes System ankündigt.

Das ist natürlich nicht so. Wir haben überhaupt nichts gegen die 2,4GHz Technik. Für uns konnte nichts Besseres passieren als 2,4GHz: Weltweit letztlich ein Standard, eine Technik. Nicht wie bisher unterschiedliche Frequenzen.

Wer unsere Kommentare genau gelesen hat, sieht in unserem System sicher keinen Widerspruch zu dem, was wir im Mai geschrieben haben. Jemand der genau gelesen hat, wußte schon zum Zeitpunkt der Veröffentlichung des unten geschriebenen Textes, dass da was kommt und wir nur noch Rahmenbedingungen abwarten. Deshalb ganz unten einmal die “Kernsätze” in Kurzform, ohne weitere “Ablenkung......”

Natürlich gibt es auch Gründe, die gegen ein System sprechen. Die gibt es aber bei jedem System. Und nur weil man die beiläufig erwähnt oder ganz logische Fragen stellt, bedeutet das ja noch lange nicht, dass man gegen bestimmte Technik ist.

Verantwortung für ungenaues Lesen können wir allerdings keine übernehmen...

Was dann unter der Überschrift "Mai 2007" folgt, ähnelt auf den ersten Blick dem, was ACT im Mai 2007 veröffentlicht hat. Aber nur auf den ersten Blick!

Lieber Bruno, auf dem Gebiet des Textverständnisses bist du offenbar der Laie. Also lies bitte genau:

Der heute unter "Mai 2007" veröffentlichte Text ist nicht authentisch. Er ist geschönt.

Beispiele:

ACT schrieb im Mai 2007:

Nachdem wir uns schon lange mit dieser Technik beschäftigt haben und zu dem technischen Ergebnis gelangt sind, dass mit damit mit erlaubten Mitteln kein sicherer Betrieb von Flugmodellen möglich ist, ist es für uns ziemlich unverständlich, warum um dieses Thema so unklare Äußerungen von allen möglichen Beteiligten (und Unbeteiligten) gemacht werden.

ACT schreibt heute unter der Überschrift "Mai 2007":

Nachdem wir uns schon früher mit dieser Technik beschäftigt haben und damals zu dem technischen Ergebnis gelangt sind, dass so mit erlaubten Mitteln kein sicherer Betrieb von Flugmodellen möglich ist, ist es für uns ziemlich unverständlich, warum heute um dieses Thema so unklare Äußerungen von allen möglichen Beteiligten (und Unbeteiligten) gemacht werden.

(Hervorhebungen von mir eingefügt.)

ACT schrieb im Mai 2007:

Fakt 1:Nach den neuesten Bestimmungen, die ab July 2008 einzuhalten sind (und nunmehr schon ein Jahr bekannt sind), ist der Verkauf von 2,4GHz-Fernsteuerungen untersagt.

Fakt 1:
Nach den neuesten Bestimmungen, die ab July 2008 einzuhalten sind (und nunmehr schon ein Jahr bekannt sind), ist der Verkauf von 2,4GHz-Fernsteuerungen untersagt. Zumindest konnte man das so lesen. Siehe auch hier Fachreferat Funk des DMFV e.V.

Auf der DMFV-Seite wurde damals eine fragwürdige Interpretation der deutschen Netzagentur wiedergegeben, die sich längst als falsch erwiesen hat. Heute steht dort gar nichts mehr, was die Behauptung von ACT (Verkaufsverbot) stützt. An den gesetzlichen Rahmenbedingungen hat sich seither überhaupt nichts geändert.

ACT schrieb im Mai 2007:

Nach unseren Tests sind Flugmodelle mit 100mW im normalen Flugraum von +/- 500 Meter nicht sicher zu betreiben. Darum ist der Betrieb von Flugmodellen mit 2,4GHz Technik aus unserer Sicht fraglich. Es sind unter optimalen Bedingungen manchmal auch 800-900m erreichbar (so erklären wir uns die von manchen Herstellern angegebenen 900m). Leider haben wir diese Bedingungen nur selten. Unser Flugraum beträgt heute +/- 1000m, als Sicherheitsreserve muss mindestens die doppelt mögliche Reichweite vorhanden sein, um in allen möglichen Fluglagen und Betriebsumständen (z.B. Betrieb von mehreren 2,4GHz Steuerungen gleichzeitig und/oder komplexen Modellen mit vielen Kabeln und anderen Störquellen) sicheren Betrieb gewährleisten zu können.

Nach unseren Tests sind Flugmodelle bei 2,4GHz mit 100mW im normalen Flugraum von +/- 500 Meter nicht so sicher wie mit 35MHz zu betreiben. Unser Flugraum beträgt heute +/- 1000m, als Sicherheitsreserve sollte mindestens die doppelt mögliche Reichweite vorhanden sein, um in allen möglichen Fluglagen und Betriebsumständen sicheren Betrieb gewährleisten zu können.

(Hervorhebung von ACT.)

ACT schrieb im Mai 2007:

Fakt 4:
2,4GHz-Fernsteuerungen arbeiten bisher nicht bi-direktional, passen daher nicht in die grundlegende 2,4GHz-Betriebsart, ...

Fakt 4:
Solange 2,4GHz-Fernsteuerungen nicht bi-direktional oder Frequenzhopping arbeiten, passen diese nicht in die grundlegende 2,4GHz-Betriebsart, ...

ACT schrieb im Mai 2007:

Fakt 7
Bei 2,4 GHz gibt es kein fernsteuer-spezifisches Know How einzelnder Firmen mehr, jede Firma verwendet im Prinzip die selben Chips.

ACT schreibt heute unter der Überschrift "Mai 2007": Gar nichts mehr zu diesem Thema.

---

ACT hat also, was die Technik betrifft, etwas dazugelernt. Das ist erfreulich, denn mehr Wettbewerb kann der 2,4-GHz-Markt gebrauchen.

Was das Marketing betrifft, macht ACT wieder denselben Fehler: Ich fühlte mich von dem Pamphlet im Mai 2007 für dumm verkauft, und ich fühle mich heute durch diesen Versuch der Geschichtsklitterung erst recht für dumm verkauft. Das nehme ich denen übel, auch wenn ich als früherer Kunde mit den ACT-Produkten keine schlechten Erfahrungen gemacht habe.

Aus dem Vorgang ergeben sich für mich folgende Schlüsse und Annahmen (und deshalb schreibe ich in diesem Thread):

ACT hat mindestens bis Mai 2007 die 2,4-GHz-Technik abgelehnt und geglaubt, darauf verzichten zu können. Über die rechtlichen und die technischen Rahmenbedingungen hatte man sich bis zu diesem Zeitpunkt nicht in professioneller Weise informiert. Geradezu kennzeichnend ist es, dass eine kurz zuvor vom DMFV verbreitete Information ungeprüft als rechtliches Faktum ausgegeben wurde. Auch die Behauptung unter Fakt 4 deutet auf die zu diesem Zeitpunkt mangelnde Kenntniss hin.

Mit den recht teuren Diversity-Produkten für 35 MHz hatte sich ACT in einer lukrativen Marktnische eingerichtet. Bei 35-MHz-Betrieb blieb ja früher kaum eine andere Wahl, wollte man nicht riskieren, dass ein kostbares Modell einfach durch Gleichkanalstörungen vom Himmel geholt wurde (was auch weitab von anderen Störquellen durch einen benachbarten Modellflieger jederzeit passieren konnte).

Mittlerweile scheint klar, dass diese Nische nicht mehr lange existieren wird. Auch ACT hat das irgendwann nach dem Mai 2007 begriffen und sich fix daran gemacht, auf den Zug aufzuspringen. Mir kommen aufgrund dieses Sachverhalts Bedenken: Die Zeitspanne bis zur Ankündigung war arg kurz, um ein völlig neues System zu entwickeln. Eigene Spezial-Chips, wie etwa Futaba sie einsetzt, kann man in so kurzer Zeit nicht zur Serienreife bringen. Die 2,4-GHz-Technik unterscheidet sich grundsätzlich von den bisherigen AM- und FM-Übertragungsverfahren, so dass vorhandene Erfahrungen mit diesen nicht weit tragen.

ACT versucht verständlicherweise, das bewährte Diversity-Konzept auf die neue Technik zu übertragen und sich auch hier die lukrative Marktnische zu sichern. Allerdings: Antennen-Diversity gibt es bei Futaba schon serienmäßig zum kleineren Preis. Auf die Technik zur schnellen verlustlosen Umschaltung hält Futaba ein Patent. Kann das, was ACT entwickelt hat, damit überhaupt konkurrieren?

Bei 2,4 GHz sind diverse Arten von Diversity sowieso schon eingebaut, worauf Andi in http://www.rclineforum.de/forum/thread.p...341#post2280341 m. E. zutreffend hingewiesen hat. Ob das teure Konzept von ACT da noch einen praxisrelevanten Sicherheitsgewinn hinzufügen kann, erscheint mir mindestens fragwürdig.

Ebenso fragwürdig erscheint mir auch wiederum das Marketingkonzept, in dem man nun gerade das tut (zwei Sender in nächster Nähe gleichzeitig betreiben), was man im Mai 2007 noch als ungünstige Betriebsbedingung bezeichnet hat.

Unter dem Strich: Ob die angekündigten Produkte brauchbar/gut/besser als andere sind, wird sich erst erweisen müssen. Wer hier mit der Attitüde eines Experten Vorschusslorbeeren verteilt, tut niemandem einen Gefallen.

ACT gedraagt zich dus niet al te consequent, moet duidelijk groeien in de nieuwe techniek, en schroomt niet om eerdere uitspraken aan te passen.

En zo krijg je gedonder...

Wat ik jammer vind is dat 2.4Ghz een aantal voordelen wordt toegedicht, die helemaal niet specifiek 2.4Ghz gebonden zijn en ook gewoon op de 35Mhz mogelijk waren geweest. Geklooi met kristallen, op elkaars kanaal zitten, enzovoort, is bij 35Mhz ook gewoon helemaal niet nodig en prima technisch op te lossen. Alleen voor een fabrikant is het goedkoper om ergens in china een kant-en-klare 2.4Ghz oplossing in te slaan, ipv. zelf iets op 35Mhz te ontwikkelen.

Dit is m.i. te kort door de bocht en daarom niet waar.

Technisch-theoretisch kan je gelijk hebben, maar met het huidige EU toelatingsregime is spread spectrum op de 35 MHz in de praktijk niet meer haalbaar. Het is niet een kwestie van goedkoop produceren, maar van wet- en regelgeving.

De huidige wet- en regelgeving staat spread spectrum op 35 MHz niet toe.

Waar we trouwens als modelbouwers ook veel profijt van hebben (gehad).

Laatst bewerkt:
ACT gedraagt zich dus niet al te consequent, moet duidelijk groeien in de nieuwe techniek, en schroomt niet om eerdere uitspraken aan te passen.

En zo krijg je gedonder...

Heer Westerteicher heeft zich in 2007 bediend van marketingtechnieken die minstens zo bedenkelijk zijn als die van JD.

Hij heeft eerst op de ACT site omstandig uitgelegd dat 2.4 GHz volkomen ongeschikt is voor radiobesturing en daarmee technisch onwetenden bang gemaakt. Toen hij inzag dat hij er omzet door ging verliezen was hij ineens een geheel andere mening toegedaan.

Een onbetrouwbaar heerschap.

Ik hoop voor de potentiële klanten van ACT dat de analogie met JD zich beperkt tot marketing en niet uitstrekt tot de produkten van ACT :-)

Laatst bewerkt:
Dit is m.i. te kort door de bocht en daarom niet waar.

Het is natuurlijk wel waar, want ik zeg het ;)

De huidige wet- en regelgeving staat spread spectrum op 35 MHz niet toe.

Wie heeft het over spread spectrum? Dat is fabeltje 1. Je hebt helemaal geen spread spectrum nodig om een systeem te maken waarbij kristallen niet nodig zijn en je toch niet op elkaars kanaal komt. Hoe dan ook, die discussie is al eens gevoerd, sorry :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is natuurlijk wel waar, want ik zeg het ;)

Wie heeft het over spread spectrum? Dat is fabeltje 1. Je hebt helemaal geen spread spectrum nodig om een systeem te maken waarbij kristallen niet nodig zijn en je toch niet op elkaars kanaal komt. Hoe dan ook, die discussie is al eens gevoerd, sorry :)

OK ik zie wat je bedoelt. Dat zou wel kunnen ja.

Hezik: Ik dicht deze voordelen niet toe aan frequentie maar aan het feit dat zenders en ontvangers die 2,4GHz gebruiken deze techniek wel toepassen. Ik heb ze op 40MHz en 35MHz niet gezien, en al zeker niet in die prijsklasse. Overigens is het zeker zo dat ik meer glitches of complete signal loss had op 40MHz en die nog nooit heb meegemaakt op 2,4GHz met mijn Spektrum DX6, DX7 of zelfs de LP5DSM.

En wat betreft chinese 2,4GHz brol, je kan niet met droge ogen beweren dat dit op 35MHz met al die goedkope helí's die op de markt komen geen probleem gaat vormen, zeker met al die mensen die ze niet bij een club waar zendercontroles zijn vliegen maar gewoon in een park in de buurt.

Laatst bewerkt:
Hezik: Ik dicht deze voordelen niet toe aan frequentie maar aan het feit dat zenders en ontvangers die 2,4GHz gebruiken deze techniek wel toepassen. Ik heb ze op 40MHz en 35MHz niet gezien, en al zeker niet in die prijsklasse. Overigens is het zeker zo dat ik meer glitches of complete signal loss had op 40MHz en die nog nooit heb meegemaakt op 2,4GHz met mijn Spektrum DX6, DX7 of zelfs de LP5DSM.

En wat betreft chinese 2,4GHz brol, je kan niet met droge ogen beweren dat dit op 35MHz met al die goedkope helí's die op de markt komen geen probleem gaat vormen, zeker met al die mensen die ze niet bij een club waar zendercontroles zijn vliegen maar gewoon in een park in de buurt.
Het is ook enkel een kwestie van (weinig) tijd dat de goedkope heli's in 2,4GHz uitkomen. De eerste 2,4GHz lama's zijn ook al gespot. Deze doen vast niet aan spread spectrum, of frequencie hopping. Ik denk echt dat straks de 35Mhz de meest veilige freq voor vliegen is en blijft, gecombineerd met de voordelen die Hezik noemt (en er in de toekomst ook vast en zeker wel worden ingebouwd). Één van die voordelen had/heeft multiplex toch in zijn zenders? Als de frequentie bezet is dan wil je eigen zender niet uitzenden op die frequentie!

Greetz van Aldert

Even een zijsprongetje; stroomvoorzieningssystemen als Emcotec DPSI, Powerboxen, etc, en die altijd met "normale" (35Mhz) ontvangers zijn gebruikt, zijn die nog steeds net zo bruikbaar mocht je er eens een 2.4G ontvangertje op willen prikken? Of moeten die daar ook speciaal geschikt voor zijn?

Grt.

De 35MHz gaat zeker steeds drukker worden, met de huidige prijzen van helicopters worden ze steeds meer voor mensen aantrekkelijk die geen 500 euro over hadden om eens te kijken of het iets voor ze is en nu voor nog geen 200 euro een Walkera meenemen of een Esky Belt.

En volgens mij missen jullie het feit dat ik niet met 35MHz kan/mag werken.

Wij passen hele stricte zender controles toe maar wij staan met onze robots nu eenmaal in gebieden die niet echt als weiland omschreven kunnen worden, maar sporthallen en beurscomplexen. Wij kunnen niet voorkomen dat er iemand in de buurt met zijn 40mhz auto gaat rijden in de hal naast ons, of buiten op de parkeerplaats.

Het is heel makkelijk praten als je een relatief veilige frequentie hebt waar je je hobby op kan uitvoeren maar dat is een luxe die we tot de komst van Horizon Hobby DX6 met Bot Receiver BR6000 gewoonweg niet hadden. En die combinatie is 100% veiliger dan alles wat we ooit ervoor hadden. Dat en het feit dat ontvangstproblemen echt tot het verleden behoren. Zelfs bij lan-parties in dezelfde hal nota bene (ook tijdens de HCC dagen in Utrecht bijvoorbeeld). En geloof mij, daar is plenty 2,4GHz activiteit te vinden.

Ik probeer niemand te bekeren naar een 2,4GHz geloof of zo, maar Bert vroeg wat de reden was waarom ik voor 2,4GHz koos, en dat waren voor mij de redenen. En dat is nog steeds zo.

Laatst bewerkt:
Boeiend draadje en ik heb er weing (technisch) aan toe te voegen.
Maar is het dan zo vreselijk erg allemaal met al die storingen op de vastgestelde kanalen, in clubs, knijpertjes?

Blijven wildvliegen op de 34.950 Mhz ik, denk ik bij mezelf.
(Jup, je kan ze op maat laten slijpen. Zender en ontvanger moeten mee, kost wat maar dan heb je ook wat, al +15 jaar zonder storing :mrgreen: )

(duikt weg voor storm van kritiek)

Laatst bewerkt:
Even een zijsprongetje; stroomvoorzieningssystemen als Emcotec DPSI, Powerboxen, etc, en die altijd met "normale" (35Mhz) ontvangers zijn gebruikt, zijn die nog steeds net zo bruikbaar mocht je er eens een 2.4G ontvangertje op willen prikken? Of moeten die daar ook speciaal geschikt voor zijn?

Werkt gewoon. Er is niks anders aan die ontvangers dan de frequentie waar hij op ontvangt en de antenne's die er aan zitten...

Cheers,

Richard

Werkt gewoon. Er is niks anders aan die ontvangers dan de frequentie waar hij op ontvangt en de antenne's die er aan zitten...

Ok, perfect, het had gekund dat er bepaalde electronica in die dingen zit die zouden kunnen storen o.i.d. maar dit bevalt mij beter, kost me dus geen extra geld als ik eens zou willen overstappen:D

Grt.

Wel een kanttekening, we hebben een aantal snelheidsregelaars (met name de zelfbouw) die niet helemaal happy zijn met het signaal van de Spektrums. sommige zetten zelfs er weer een fs1 failsafe tussen als een soort signal booster (vraag me niet hoe of waarom maar het schijnt te werken).

Back