Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Binnen mijn verzorgingsgebied is er tot nu toe één keer een IFS zendermodule ter reparatie aangeboden. Een klant bemerkte bij het losdraaien van de antenne van zijn splinternieuwe module, dat het pennetje van de contrasteker afbrak of reeds afgebroken was. Zoiets is teleurstellend, maar is natuurlijk een incidenteel mankement. Verder heb ik nog geen klachten vernomen. Nu zegt dit nog weinig, maar bij structurele problemen is natuurlijk een servicedienst de eerste, die teleurgestelde cq nijdige klanten moet aanhoren.

Ik persoonlijk vind dit belangrijker dan een meting of een bewering van een aantal personen. Als in het veld er weinig tot geen problemen zijn met dit systeem kan ik me niet voorstellen dat het systeem op zich slecht is.

Echter wel de vraag: Hoeveel van die systemen zijn er nu in gebruik in jouw verzorgingsgebied Jan? Zijn daar cijfers van?

hallo allemaal.
even een paar dingen hoeveel van jullie vliegt met ifs?
ik wel en moet zeggen perfect, en tot nu toe geen probleem gehad.
ik weet dit kan misschien nog komen niks is zeker .
even een vraag aan jan , ik vlieg met de mx 22 op ifs en nu vind ik dat de helicopter sneller op de stuur functie reageerd.
zit dit tussen de oren of is dit echt zo .
groetjes arie

Laatst bewerkt:
Hoeveel van die systemen zijn er nu in gebruik in jouw verzorgingsgebied Jan? Zijn daar cijfers van?
Geen idee.

zit dit tussen de oren of is dit echt zo .
Tussen de oren dus, maar dat geeft niets. Zolang dat gevoel er maar is, is het prima. Hoewel: spcm op 35 MHz zal wat trager zijn, maar ik geloof er niets van, dat je dat merkt. Daarentegen is ppm weer sneller, maar ook dat merk je niet.

@corien , ik was degene met het loszittende pinnetje in de module .
wat zouden jullie doen ? ik heb een xps module in mn ff9 en 3xps ontvangers.
ik heb een [voor mij] groote uitgave gedaan , namelijk een henseleit mp xl besteld .
ik heb ook een three dee nt , ook vrij duur , ik heb uit voorzorg de ontvanger eruitgehaald , mn module eruitgehaald en de gewone syntersyzer module en mn 319 [?] synth ontvanger teruggeplaatst. nu heb ik verder geen pcm ontvangers liggen , had xps ontvanger voor mn nieuwe heli al wel binnen , maar moet dus behoorlijk wat geld uitgeven om helemaal weer pcm te gaan . [trex 600 , 3d nt en dus binnenkort een mp xl v 91 ] ik durf niet met de xps te vliegen na wat ik gelezen heb , maar ik heb er ook geeeen verstand van . ik vlieg in mn 1tje bij mij thuis en de dichtsbijzijnde club is ongeveer 20 km weg . wat zouden jullie doen ?
hoe [on]veilig is het nou in de praktijk ? er zijn mensen gecrashed , maar hoeveel ? 1 ? 2? of 2% van de kopers ? niemand heeft kijk op de feiten en daadwerkelijke cijfers toch ?

Laatst bewerkt:
hallo ferro
ik vlieg er mee en tot nog toe geen enkel probleem .
het is altijd afwachten ook met pcm of spcm.
ik heb er ook weinig verstand van maar het werkt bij mij nog steeds prima, ga het nu ook in de heli testen een raptor 620.
eerste vluchten zitten er op geen enkele storing gehad maar goed het blijft afwachten ,maar dat is op de 35mhz ook toch.
ik hoop dat je hier wat aan heb ,maar vertrouwen is heel belangrijk zeker met heli vliegen .
groetjes arie

Hallo,

Heb net gehoord dat er een nieuwe Firmware komt voor de iFS modules, deze zou dan net als de FASST modules continue om de zoveel msec van frequentie gaan schakelen. Dus ben er van overtuigt dat de problemen wel opgelost gaan worden.

ajs , waarom slaat die uitspraak nergens op dan ?
ik zie een kerel in de video een grafiek aanwijzen , een vlag heen en weer gaan en een andere kerel zegt ;' daar ! , zie je wel ! . vervolgens worden er door 150 mensen in een uur op gereageerd , alle forums hebben bomvolle topics hierover , iedereen heeft een mening . maaarrrr , hoe liggen nou de feiten ? ik lees allemaal meningen van zelfbenoemde experts [ook hier ]die t wel effe weten . alles zit in een rookgordijn , niemand heeft feiten . ik lees dat jd gereageerd heeft en iets probeerd te weerleggen . daarop heeft iedereen een mening en commetaar . ik , als bezitter van een module , maak me zorgen en stel links en rechts wat vragen op forums , en krijg geen antwoord , want kraken kunnen velen , maar bevatten slechts enkele . als die gasten van de video erbij hadden gezet van ; hier kraken we de relativiteits theorie van albert e , had ik t ook gelooft .
maw ; hoe zit t tot nu toe ? is t veilig om door te vliegen of beter om per direct ermee te stoppen ? over albert e zijn theorie gesproken , daarover heb ik vroeger veel gehoord , en ook veel mensen die daarop door filosofeerden , maar heb ook eens gelezen dat er wereldwijd maar 100 mensen ofzo hem kunnen bevatten . heb ik effe geluk dat ik ze allemaal ken !

Nu vraag ik me allereerst af, waarom zoiets op internet wordt geplaatst. Als je problemen ervaart wil je die graag opgelost zien. Daarvoor neem je dan volgens mij kontakt op met je leverancier of je stuurt de apparatuur in voor controle/reparatie. Bij een niet-tevredenstellend antwoord of oplossing dring je vervolgens nog een tijdje aan. Met een posting op een forum kom je hooguit interessant over, maar het lost niets op. Nu zal ik er niet al te veel op ingaan hoe de praktijksituatie op 2,4 GHz werkt, want evenals alle anderen hier weet ik daarvan te weinig af. In ieder geval zal storing op slechts één kanaal uiterst onwaarschijnlijk zijn, zo niet onmogelijk en dat dit een duty cycle heeft van 100% al evenzo. Bij een normale storing zal het trouwens bij DSS-systemen wenselijk zijn, dat ze zo lang mogelijk op hun kanaal blijven. Liever een iets vertraagde werking dan een tijdje geen ontvangst omdat er een nieuw kanaal wordt gezocht.

Feit is dat meerdere personen problemen hebben gehad met XPS systemen en dat JD het altijd wegwuift als zijnde onzin. Doordat hij zo gemakkelijk omgaat met "klachten" kun je dit soort dingen gewoon verwachten.

Ook spreekt hij zichzelf constant tegen. Aan de ene kant heeft hij het vaak over zijn sperical antenna design en hoeft zijn systeem niet in de "line of sight" gebruikt te worden MAAR aan de andere kant vertelt hij dat een "storing" tijdens het vliegen kan worden veroorzaakt door kabels die losliggen in je model en de antenne kunnen afschermen. Letterlijk zegt hij dat de ontvanger dan niets kan horen....
Nou schiet mij dan maar in de feestverlichting, nadat ik dit soort rare statements lees geloof ik niks meer. Overigens wist hij ze meestal snel of hij wijzigt ze.... ook een beetje jammer.

Dat graupner alles goed test geloof ik gelijk, maar dat een systeem voldoet aan de europese eisen betekent zeker niet dat het "hopt". Er zijn ook systemen die dit NIET doen en die zijn ook goedgekeurd. Persoonlijk vind ik de opstelling waar hij het mee test niet eens zo "amateuristisch" overkomen, hij zet gewoon op dezelfde frequentie een stoorzender en de ontvanger ontvangt NIETS meer en schakelt NIET over naar een alternatieve frequentie zoals geadverteerd. Er is duidelijk te zien dat er op de rest van de band geen stoorzenders zijn, dus hij legt niet de hele band dicht.

Anyway, zoals eerder gezegd. Ik heb het gevolgt op runryder/helifreak/rcgroups vanaf dag 1 en heb, had en zal er nooit een goed gevoel bij krijgen. Niet direct omdat het systeem SLECHT zou zijn, maar vooral omdat JD continu overdrijft, dingen verzint en zichzelf tegenspreekt!

Voorbeelden:

Zijn zender heeft geen grote antenne nodig. Modules worden uitgeleverd met een klein bultje als zendantenne.

Binnen een paar weken worden "opschroefbare" antenne's geleverd. Latere modules worden met deze antenne "erop geschroeft" geleverd en nog later komt er een ander ontwerp behuizing, deze mogen bestaande klanten er zelf opschroeven. Deze modules (met bultje) zijn ook in NL verkocht.

Zie hier:
Originally the Tx modules only had a small internal antenna that the nub you see covered. After trying their system at Las Vegas, XPS realized that the internal nub antenna for the Tx was not sufficient to assure a good RF link in a more noisy environment, so they then installed the gold connector you see next to the nub which an external antenna screws to. The internal antenna is removed by them but they didn't want to buy new plastic cases so they just used the old ones with the nub still on it but there was no antenna in it.

Zijn zendersysteem werkt met een sperical antenne design en de ontvangerdraadjes zijn ook antenne's ofzo? Ook hoeft hij niet in de "line of sight" gebruikt te worden en claimt een range van 5 miles!!!

Later zegt hij zelf letterlijk dat zijn antenne afgeschermt kan worden (of jah, hij zegt dat zijn blije servodraadontvangers niet werken als ze bewegen.. ofzo?) Ook is 5 miles (7,5 km) wel erg ver, niet? (Alle concurrenten halen dit niet, LANG niet, met hetzelfde vermogen)

Vreemd verhaal:
Wires moving around the receiver is a potential cause. We have had many reports of a snap roll or other high-G manuevers inducing a failsafe condition. If servo leads are allowed to move back and forth around the receiver, this changes antenna frequency and the system can no longer "hear". Simply securing the wires in every reported case solved the issue

Ook zijn er problemen met het rebooten van de ontvangers, maar uiteraard kan dit niet.

The only way to achieve a red blinking LED is by the loss of power, not a brown out... period. If you completely lose power the system will restart, not reboot. It is physically not possible to get to a red flashing LED state without a long term loss of power.

Toch hebben meerdere mensen dit meegemaakt (hierdoor gecrasht) en zijn er video's die het gewoon aantonen dat het MOGELIJK is. De ontvanger komt door het fout opstarten in een "zombie-state". Later zegt JD dat het kan komen door "teveel" vervuiling op de 2.4ghz band, dat zou dan voorkomen dat de ontvanger linkt. Kortom, hij heeft wel toe dat het kan...

Problemen met de 9Z in combinatie met de XPS module. Meerdere mensen hebben problemen ondervonden, zoals het heen en weer pulsen van servo's na opstarten

JD beweert dat het komt door slechte "potmeters" in de 9Z. Maar bij meerdere mensen is gebleken dat dit NIET zo was, zelfs 9Z's waar de potmeters recentelijk waren vervangen hadden deze problemen. De XPS module werkt dus niet zondermeer goed met de 9Z.
Zelfde zender(s) hadden geen problemen op 72mhz en in 1 geval ook zonder problemen met de later aangeschafte Spektrum module.

Op internet (kan het nu even niet vinden) is ook een kerel te vinden die de "zend"-patronen van Spektrum, Futaba, Assan en XPS naast heeft gedocumenteerd. Hier kun je duidelijk zien dat Spektrum 2 kanalen kiest, Futaba de over de hele band korte verzendingen blaast, Assan 1 kanaal kiest en XPS ook 1 kanaal kiest. Ook kon deze meneer XPS niet zover krijgen dat hij een ander kanaal koos.

Als je verder zoekt op internet en de informatie gaat bekijken van de XbeePro 2.4ghz module waar het hele XPS systeem op gebaseerd is dan kom je erachter dat deze ook niet zomaar hopt als er storing is. Het zou (volgens mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik) erg bijzonder zijn ALS JD de code zo aangepast heeft dat hij dit wel zou doen... Zoals Jan aangeeft is het misschien handiger voor een DSSS systeem om te wachten, maargoed JD (en het graupner manual) beweren dat hij HOPT als er storing is, dus dan moet hij het wel doen.
Assan hopt niet, maar beweert dat dan ook niet in zijn reclames/manuals. Assan is overigens ook gebaseerd op dezelfde XbeePro module als XPS.

Wat overigens nog het meest jammer is van de situatie is het gemak waarmee JD alles wegwuift. Hij zegt makkelijk te kunnen aantonen dat XPS wel hopt, maar dat hij hiervan geen video gaat maken omdat dit enkel sommige mensen "a warm and fussy feeling" zou geven... Ik denk dan; "wat een arrogante zak".

Anyway, the story continues.

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
ok , rich , zou jy , of iemand een inschatting kunnen maken hoe veilig t nu dan is ?
ik heb by remco een module gehaald voor mn ff9 en reeds 3 ontvangers .
ik heb onlangs een perfecte henseleit 3d nt gekocht en een mp xl in bestelling .
wat zou jy doen ?? ik vlieg er overgens al een maandje mee , zonder een enkel probleem , en heb een real range test gedaan in de vorm van ; mn maat met zender en telefoon in de auto 500 a600 meter weggereden , heli op de grond staan en toen gechecked , heli in alle posities gezet , terwijl ik vroeg voor stickinput en de zender ook op maar 30 cm van de grond . niet wetende van deze problemen had ik daardoor toen wel genoeg vertrouwen . ik ga maar eens een poll hier aanmaken voor mensen die m hebben om eens wat cijfers te krijgen
mvg ferry

Richard,
Ik heb de door jouw genoemde foto van de scoop-opstelling ook gezien, en net als jij kan ik t nu ook niet zo snel meer vinden.
Daar zie je inderdaad de signalen van XPS/IFS , Spectrum, en Futaba FASST. FASST geeft een vol display op de scoop omdat ie als een bezetene rondvliegt op de 2,4Gigband.
Ik heb ook alle mogelijke forums(fora?) afgestruind tot ik er onderhand vierkante ogen van kreeg.
Ik denk dat JD z'n reputatie te grabbel gooit wanneer je klachten wegwuift, postings aanpast zodat het je uitkomt of gewoonweg wist (als je al van een gunstige reputatie kunt spreken.), ook het aantal keren dat hij zichzelf tegenspreekt doet je achter je oren krabben.

Wat Pardoez schrijft lijkt gunstig nieuws, continu rondhoppen/vliegen/scheuren net als Futaba FASST schijnt goed te werken.wie weet komt t nog goed zo.

Een jetvlieger op mijn club heeft met een XPS module al een toestel kort gevlogen. totale lock-out en *klabats*
De FASST vliegers die ik ken ervaren het als een fijn systeem, geen nare dingen tot nu toe.
Ik heb wel hartelijk gelachen toen een nieuwe FASST vlieger z,n range ging checken (uitlopen) met fullpower :-). kwestie van RTFM (Read The Fu*king Manual)

Ben wel benieuwd of Graupner & JD lang vrienden blijven.

Het word hop of flop denk ik ;-)

Greetz,
Frank

Denk dat dat wel goed komt,
Graupner heeft na de beurs de website al aangepast en laat toch echt blijken om er mee door te gaan,
er komt echt een nieuwe firmware aan.
Dus ik denk dat het echt wel goed komt.
Overigens werkt het tot nu toe zonder problemen,
alleen bij Rozenburg waar volgens mij nogal met veel power op de 2,4GHz van de omgeving is,
ben ik wel erg bang om momenteel te vliegen met de iFX.
Daar wacht ik voor de zekerheid nog maar eerst even op de nieuwe Firmware.
Maar gewoon hier in de buurt, zijn er tot op heden geen problemen.

RC Groups - View Single Post - XtremeLink 2.4GHz hopping and ID information

DX-7:
Two separate DSSS channels, stays there:
DX7.png

ASSAN:
One DSSS channel, stays there:
Assan_1.png

FAAST:
Hopping through the band, DSSS/FHSS hybrid
FASST.png

FAAST France Setting
Hopping like before, Limits band to lower range:
FASST_France_Setting.png

XPS:
One DSSS channel, stays there until ???
XPS_1.png

Fasst blaast dus de band rond, maar hoe in combinatie met een spectrum?
Worden deze 2 kanalen dan overgeslagen, of blaat ie de spectr weg?
Of ieder zijn deeltje van een seconde?

Lijkt me rottig voor zon fasst ontvanger, hoe weet ie waar ie wanneer moet luisteren..

Laatst bewerkt:
JD vindt niet dat de band potdicht moet zitten, hij stelt (althans dat is mijn interpretatie) dat de
proef van tychoc een nabootsing is van de situatie dat de band geheel (of voor het gehele gedeelte dat
XPS ziet, dat komt op 't zelfde effect neer) dicht zit (TDMA en CDMA onmogelijk)

Die proef blokkeert slechts een deel van de bruikbare 2.4Ghz band, dat is het hele punt van deze
test. XPS zou dus kunnen springen naar een vrij stuk maar doet dit niet. Bij het opstarten springt XPS
wel naar een vrij stuk maar niet meer daarna. Trouwes JD geeft ook toe dat hij in dit geval niet zal
hoppen. Dit had hij een hele tijd geleden ook al toegegeven (al voor deze proef), eigenlijk niets
nieuw dus. Hij hopt alleen maar in zeer speciale gevallen aan de hand van patronen die hij ergens in
Las Vegas en elders heeft opgemeten.

Hij doet dus de (impliciete) aanname dat storingen waardoor TDMA/CDMA geheel onmogelijk zijn in de praktijk niet voorkomen.

Inderdaad, daar komt het ongeveer op neer, wat hij zegt is dat als er dan toch zo'n storing zou voorkomen dat die zich dan over de gehele band zou bevinden en dat dus hoppen meestal zinloos is.

"We agreed with Dieter when he mentioned that the entire noise floor being elevated is the only real danger for 2.4GHz R/C, and that affects every 2.4GHz system made. Hopping to a non-existant frequency is not going to do you any good."

Persoonlijk vind ik een systeem dat niet uitgaat van zo'n veronderstellingen robuster.

Ik vind het blijven zitten op een kanaal en terugsturen van oude data in geval van storing dus geen evenwaardige oplossing als bijvoorbeeld het zenden op 2 frequenties zoals spectrum. Ik kan me geen situaties inbeelden waar dit beter zou werken, slechter kunnen we in deze proef zien.

Die 2.4GHz band is er niet speciaal voor ons zoals dit wel op de 35Mhz band het geval is. Enige redundantie zoals op 2 frequenties zenden, path diversity zijn dus geen overbodige luxe. ACT gaat hierin wel zeer ver (althans op papier), die doen 2 maal FHSS dus met 2 antennes op de zender.Enkel uitgaan van de kracht van DSSS kan ook maar ik heb liever wat meer.

Ik vind het juist goed dat mensen wat testen doen met dit soort systemen zodat we kunnen nagaan dat
alles werkt zoals beschreven. Ik vind het goed dat die testen ook voor FASST en Spectrum en andere
gedaan worden. En wat mij betreft mogen die ook op het internet gepost worden. De techniek is voor
mij althans een belangrijk onderdeel van deze hobby.

Niek, nee deze kanalen worden niet overgeslaan. FASST zal kortstondig op dat DSSS kanaal zitten, 2ms dacht ik. Dus voor max 2ms wordt één van de 2 kanalen verstoord. Dus geen probleem.

MAAR ook voor systemen die maar op één kanaal werken dus zonder redundant kanaal zal dit zonder probleem werken daar DSSS zijn werk doet met TDMA (de systemen zenden niet op dezelfde tijd, maar met een duty cycle van bv 10%) en CDMA.

Hier staat wat meer info hierover:
[48370] 2-4-ghz-nieuwsbrief-van-act

FASST springt niet random, de sequentie spreken ze op voorhand af. Hoe een FASST receiver weet waar ie moet beginnen weet ik niet maar een mogelijkheid zou zijn om gewoon te luisteren op één freq en als de juiste trein (met de juiste ID) voorbij komt gewoon meehoppen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een ding wat in deze dicussie niet naar voren komt is de storing door in de buurt zijnde 2.4GHz modules van camera's in vliegtuigen. Die dingen zijn via allerlei bronnen te bestellen. Ik vermoed dat de cams over een hoog zendvermogen beschikken en niet voldoen aan enige richtlijnen. (meestal dus merk Uschi-Buschi)
De sterke opkomst van deze cams gebeurd tegelijk met het 2.4GHz zendgebeuren.

Is het dan veilig om indien een cam aan boord op 35MHz te gaan vliegen?
Of moeten clubs gebruik van cams verbieden tijdens 2.4GHz activiteiten?
Veilig sturen gaat voor ontvangst van mooi beeld lijkt mij.

Is het dan veilig om indien een cam aan boord op 35MHz te gaan vliegen?
Of moeten clubs gebruik van cams verbieden tijdens 2.4GHz activiteiten?
Veilig sturen gaat voor ontvangst van mooi beeld lijkt mij.

Hier heb je wel een punt:!:

Niet dat er al veel met deze cams gevlogen wordt, maar de mogelijkheid/gevaar is er wel, dus ik zou zeggen: Vliegen met cams op 2.4 verbieden.

Maar nu ga je de discussie krijgen van:

Ik had mijn Cam eerder dan dat er 2.4 zenders op de markt waren, jullie stoppen maar met vliegen :confused:

En daar heb je de discussie.....................

Back