Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Vandaag was de 3e crash door IFS bij ons op de club; een Calmato was de complete controle kwijt. Nadat we bij het toestel aankwamen werkte alles weer. Het toestel heeft 3/4 jaar op de 35Mhz gevlogen, daarna 3 maanden met IFS, vandaag dus resulterend in dit incident.

Foto van de inbouw;

DSC007461.JPG

Ik heb het toestel persoonlijk nog helemaal gecontroleerd, maar kon niets vinden. Reikwijdte-test was ook geen probleem, alles leek nog steeds te werken nadien.

Vreemd.......

he alex
hij zit er niet helemaal conform de voorschriften ingebouwd , of wel?
jd claimt dat servodraden die op antennehoogte zitten , storing veroorzaken , las ik eens .
mvg ferry

hij zit er niet helemaal conform de voorschriften ingebouwd , of wel?
jd claimt dat servodraden die op antennehoogte zitten , storing veroorzaken , las ik eens .

Ja, maar dat komt met name omdat de vleugel er los op lag, die draden zitten normaal verder naar voren, en dus niet bij de antenne. Maar dan nog, het spul heeft 3 maanden probleemloos gewerkt, en nu ineens niet meer....

Grt.

Ik heb me er nog niet in verdiept maar als ik mijn gedachten zo even laat gaan denk ik dat er op die 2.4 ghz meer stoor signalen zitten dan wij denken.
draadloze video cameras garage deuren noem maar op. het is en blijft een vrij te gebruiken freq. bandje voor iedereen.

ja , proper.
alex , kijk eens naar de module , ik had ifs , en bij mij was dat pinnetje in de module losgekomen!
die viel er zo uit , met een beetje soldeertin eraan , ik had toen geluk dat ik de antenne losschroefte en hij eruit viel , anders was ik gaan vliegen , niet wetende dat het pinnetje los zat .
maargoed , balen van je crasch man.
mvg ferry

alex, je zit daar pal in de haven met allemaal scheepsradaren

Dus? Er zijn wel meer modelvliegvelden waarbij dicht in de buurt toepassingen op 2.4Ghz zijn, dan is dus IFS niet geschikt als besturing voor in rc-toestellen......

Leuk detail; gisteren vlogen er verschillende spektrum en fasst systemen (al vele maanden ook) en die hadden nergens last van, het kán dus wel:)

Grt.

Je moet ook niet denken dat het tijdperk van "onverklaarbare storingen" met de 2,4 ghz toepassing verleden tijd is :)

Mij is het nu 2x overkomen en daarom gebruik ik het niet in brandstofkisten of helikopters. Het systeem, (althans mijn systeem) wil niet locken als er gas gegeven wordt, het kan dus best zijn dat de Calmato even uit de lock ging en door de gasstand niet meer wilde opstarten.

De Calmato van gisteren draaide eerst volgas ongeveer 15 loopings, vervolgens ging dit over in een spiraalvlucht, en nadat hij rakelings langs een motorrijder en auto was gegaan, knalde hij in een greppeltje.... (10 meter van ons vandaan)

Grt.

Leuk detail; gisteren vlogen er verschillende spektrum en fasst systemen (al vele maanden ook) en die hadden nergens last van, het kán dus wel:)
...totdat er daarvan ook eentje om onverklaarbare redenen naar beneden komt! Nu is bij dit soort anderssoortige toepassingen het iFS systeem in het nadeel en het FASST systeem weer erg in het voordeel, maar diverse buitenlandse schepen hebben uitermate sterke zenders aan boord, dus het blijft oppassen geblazen. Overigens is het natuurlijk nog koffiedik kijken wat de oorzaak van deze crash is geweest.

Mijn werkplaats zit hemelsbreed zo'n 3 km vanaf de Nieuwe Waterweg en daarin is in de muren aardig wat kippengaas opgenomen om wat afscherming te geven. Toch zie ik met name op 40 MHz (maar toch ook wel regelmatig op 35 MHz) schepen komen en gaan. De meesten daarvan werken gelukkig in flashmode, zodat je steeds even kort een boel signaal ziet. Als ze echter met het thuisfront aan het oh-en zijn, zie je een continue rommel verschijnen. Dit neemt dan in kracht toe of af, al naar gelang ze binnen komen of naar buiten gaan. Opmerkelijk genoeg weten onze ontvangers deze signalen meestal voldoende weg te werken, want anders lagen er wekelijks meerdere modellen in de Nieuwe Waterweg of in het Hartelkanaal. Momenteel gebeurt dat 'slechts' enkele keren per jaar, waarbij het overigens verbluffend is hoe snel zout water onherstelbare schade aanricht.

Als er nu nog steeds mensen zijn die blijven volhouden dat het niet aan IFS ligt, dan ben je wel erg naief......:confused:

Grt.

Ook wel een leerzaam draadje:
Gibts auch Leute, die keine Probleme mit IFS haben? - RC-Network

Finger weg vom IFS

Ich habe jetzt auf dem Pylonwetbewerb (F3D—Q 500) meinen dritten Flieger verloren.
Meinen ersten Flieger gleich nach ca. fünf Flügen, kam nichts mehr an und er machte seinen weg
Bei den Zweiten Flieger hatte ich nach ca. 5min Verzögerungen bei den Steuerbefehlen, Verzögerungen steigend, keine Chance
Ich habe das zu hause simuliert, neuer Akku und Servos, ersten min alles gut und dann wieder.
Graupner konnte natürlich nichts feststellen, hat mir aber einen neuen Empfänger geschickt, klar!!!!!!!!
Wir haben beim Pylon zwei Piloten mit IFS, ein Flieger ist schon in Senftenberg abgehauen, wie das bei ISF so ist, alles bleibt wie es ist und die reise geht los, runter kommen sie alle
Jetzt in Leipzig sind sind Vier Modelle runter gekommen, alle gleich, kurz nach dem Start auf Hold
Wir Pylonflieger haben Failsafe auf Gas, bei keinem der Modelle ging der Motor aus.
Ein Modell direkt vor der Autobahn und eins direkt dahinter, Servos lagen auf der Autobahn
So viele Zufälle kann es nicht geben, man fliegt Jahrelang ohne Abstürze, es fällt vielleicht mal ein Servo aus.
Die Modelle fliegen weit über 300km/h,das darf nicht so weiter gehen.
Graupner schweigt weiter und verkauft so eine scheiße, für mich grob Fahrlässig,ich fliege das teure zeug nicht mehr
ich habe mir IFS gekauft in der Überzeugung, es ist besser als 35MHZ.
Ich bin es geflogen in der gleichen Überzeugung.
Ich wollte die Gerüchte nicht wahrhaben weil ich nunmal viel Geld für den Dreck bezahlt habe.
Ich habe mir die bezahlten und weiterhin fehlenden Features als "Lapalie" weggeredet und als irgendwann nachrüstbar eingeredet.

Die Quittung = RUMS .. 250@ aus der Crashkasse weg.

Fakt ist.. das Modell flog ohne Probleme mit
einem sPCM Rx.
Fakt ist es flog ca. 15 mal mit IFS ohne Probleme.
Fakt ist das ich mit Failsafe eingebombt bin.

Warum nun es im Detail passiert ist, ist mir sowas von scheissegal.
Der erste Failsafe seit Jahren! Und das mit einem System das besser sein will, es aber für "mich" NICHT mehr ist.
( Das ist nunmal meine Meinung und die bittere Erkenntnis )

Es ist für mich sinnlos da noch was schönzureden. IFS
hat das geschafft was noch nichtmal ein einfach SCAN7
in einem Elektroheli mit Aluchassi geschafft hat. IFS hat
in einem Plasteheli versagt. ( Sceadu 50EVO )
IFS hat ein 2. mal in einer 2m Sebart versagt.
( Zum Glück nicht meine...)
IFS hat ein 3. mal in einem Funjet versagt.
( Auch nit meiner.. ich flieg halt nix mehr mit IFS
biggrin.gif
)
Alles Modelle die zuvor ohne Probleme geflogen sind.
Und das nicht gehört vom Bruder des Kumpels e.t.c.
sondern selber gesehen und leider erlebt.
Deze meneer heeft zijn geld terug gekregen:
RC-Heli Community - Einzelnen Beitrag anzeigen - MX 22 FASST oder ???

Zelfs door Graupner gesponsorde piloten hebben IFS uitgebouwd, en ACT Mzh teruggezet... 8O8O8O

Zudem wäre eine Stellungnahme zu der Aussage eines Italieners interessant, nach der der gesponsorte iFS- Pilot Gernot Bruckmann jüngst in Italien auf einem Wettbewerb so große Probleme mit iFS hatte, dass er auf MHz zurückgewechselt ist, wie hier an der langen Antenne zu erkennen.

Warum steht "iFS" drauf, und ACT ist drin?
SU.jpg

Suinside.jpg

Ook op de ACT Fugtag in Neulingen

ACT Flugtag Neulingen 2008

mocht uit veiligheidsoverwegingen niet met IFS gevlogen worden.

Citaat:
Aber mir ist gerade in der Ausschreibung zum Flugtag etwas anderes aufgefallen:
- "Es können alle Piloten teilnehmen, egal welche Fernsteuerung benutzt wird, egal welches Modell."
Auf der Anmeldeseite findet sich dann jedoch folgende Einschränkung:
- "Aus Sicherheitsgründen verlangen wir bei 2,4GHz Fernsteuerungen den Einbau von Empfangsanlagen mit mind. 2 Empfängerantennen."

Heel subtiel geformuleerd :rolleyes:

Ik vermoed dat IFS in de broncode wel degelijk code heeft om te wisselen van kanaal en dat dit mogelijk zelfs wel als zodanig getest is, echter dat de betreffende situatie in het echt domweg niet voorkomt danwel dat de functinaliteit door een bug in de code niet of verkeerd tot uiting komt.

Het gooien met crashes of slechte gebruikerservaringen is in deze een gevaarlijk iets, daar het wel gebruikerservaringen zijn en dat de 'meting' aardig verstoord. Er bestaan geen zendersystemen waarbij niet al meerdere gebruikers de ervaring gehad hebben dat e.e.a. oncontroleerbaar naar beneden kwam..

Back