Graupner Kadett

• Topicstarter Topicstarter Pedro
  • Startdatum Startdatum
De accu zou ik in deze ruime romp niet alleen met klitteband vastzetten. Ik moet dit zelf ook nog gaan bepalen. Maar voor de ontvanger is dat meer als genoeg idd.

Eindelijk heb ik de Kadett eens zien vliegen.
En zoals de testen uit de Duitse magazines al verkondigde:
Het vliegt heel leuk, grappig en mooi maar het is absoluut geen beginners kistje!
Misschien als tweede kistje......voor een beginner.

Het kistje kan prettig langzaam vliegen maar:
Wanneer je dan even iets te veel stuurt in bijvoorbeeld een bocht valt het kistje meteen stil en valt vervolgens weg over de vleugel.
Wanneer er nu een ervaren piloot aanwezig is zal deze het toestel snel weten te herstellen in zijn vlucht.
Ben je echter een beginner twijfel ik eraan of je nog optijd bent met de juiste correcties!
Het toestelletje is in deze situatie namelijk absoluut niet vergevingsgezind!

Dus heren kadett-vliegers tip: hoog invliegen!

Oké dan Pedro... een gewaarschuwd Kadett-vlieger telt voor twee.

Ik heb samen met een ervaren vlieger voor dit kistje gekozen vanwege zijn mogelijke goede vliegeigenschappen... maar het blijkt dus geen beginnerstoestel te zijn. Heb ik ff pech als beginneling. Ik ga het dit jaar gewoon proberen bij een vliegclub en zie wel waar het toestel strand.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor! :D
Nu heb ik misschien ook wel een beetje overdreven door te zeggen dat: "het absoluut geen beginners toestel is". 8O
Je hebt een ervaren iemand erbij dus......t' zal wel goed komen!

In de tussentijd heb ik ook nog dit leuke artikel gevonden:
Er staat ook een filmpje bij!
Graupner Elektro Kadett Review

Succes & laat natuurlijk even weten hoe je eerste vlucht was?

Groeten,
Pedro

De mijne nadert ondertussen ook voltooiing. Alleen de wielkapjes nog doen, en de accubak maken. Het zwaartepunt zonder de wielkapjes klopt aardig. En met een totaalgewicht van ongeveer 1550 (dit is inc 1 x 2200 3S) gram met 360Watt moet dit goedkomen....

Ik heb alleen het staartwiel niet aan het richtingsroer verbonden. Dat lijkt me ietsjes te zwak daarvoor.

Na een weekje wachten op wat beter weer heeft de Kadett gister eindelijk voor het eerst het luchtruim opgezocht.
Ik heb de wielkapjes maar aan de kant gelegt voorlopig. En om wat meer massa te hebben had ik maar een tweede accu erin gedaan. Dus 11V 4400Mah bij 1680 gram.

Taxien ging aardig, maar de takeof was al met amper half gas. De neus in de wind, en met een meter of wat klom de kadett erg mooi weg, en toen ik er driekwart gas op zette was het met ongeveer 45 graden omhoog. Zweven ging perfect, en geen enkele neiging gezien om over de vleugel weg te vallen. Ook zwevend gingen de bochten goed. Een rol gaat wat traag, en hij valt erg weg op de kop, maar met zo'n dikke dragende vleugel kan dat ook haast niet anders.
Bij een derde tot half gas was het mooi rondtuffen, en de uitslagen waren meer dan voldoende. (deze zijn precies gelijk aan de opgegeven waardes in het boekje) En wat me het meeste verbaasde was dat ik niet een tikje hoefde te trimmen.

De landing was met wat ruim aankomen erg makelijk, zelfs met de wind. Zachtjes de snelheid eruit halen, en neerzetten.

Al met al een mooie zomeravond vlieger, of zelfs als leskist inzetbaar volgens mij.

Een zeer geslaagde maiden dus! Jammer dat ik 'm net gemist heb...zal 'm van het weekend wel in actie zien denk ik 8)
Wat was de vliegtijd met die twee lipo's?

@ Sanka:

Jouw verslag van zeer geslaagde maiden geeft te burger weer wat vertrouwen in de Kadett.

Ik moet nog een bakje bouwen waar de accu's in komente liggen en dan kan die van mij ook de lucht in.

@ Awol.

Dat weet ik nog niet. Ik heb deze vlucht geen wattmeter meegenomen, doe ik de volgende keer wel om dat te testen, maar een minuut of 10 moet makkelijk te doen zijn met 2 accu's.

@ Kadett

De accu ruimte is wat vreemd gemaakt vink ik zelf. Maar met twee accu's moet je er al eentje in de romp tussen de servo's leggen.
Het zwaartepunt ietsje naar voren leggen in vergelijking met de beschrijving komt de vliegeigenschappen ook ten goede. Dan wil ie er wat meer snelheid in houden en valt ie als het goed is ook minder snel weg in de bochten.

Heb voor de Elektro Kadett een AXI 2820 / 8 en een 11 x 5.5E prop gekocht, echter ben nu enigzins onzeker of dit de juiste keus was. Heeft iemand hier een mening of advies over?

Lijkt zo niet slecht, die axi van je Cody. Is iets zwaarder in gewicht als de Typhoon, en heeft een iets hogere KV. Maar met de prop die je hebt gepakt lijkt het redelijk hetzelfde als mijn setup. Let wel op dat je er niet te veel Amperes door jaagt. Want zo te zien ga je veel ampere trekken. Ik stop er al 40 in als ik vol gas geef. En maar half gas komt de Kadett al los...

Mischien dat een 10x5 het ook doet in combinatie met die Axi. Dat wordt even proberen...

Sucses ermee.

Na van het weekend haast de Typhoon 29-10-12 gekookt te hebben heb ik toch maar even een andere prop gemonteerd.
Ik heb de master airscrew 11x7 vervangen door een APC 10x7. Van 40 A terug naar 28 A 8O !!!!! (298 Watt)

Ook heb ik achter in de romp aan de onderkant bij het laatst mogeliijke gat in het multiplex de folie weggesneden om de lucht doorstroom in de romp te verbeteren. Want de gaten in de motorkap liegen er niet om, maar doorstoom is er haast niet.

Moet nog wel even een testvlucht maken , maar het voeld goed aan... Nu kan ik ook meteen veel makelijker met een accu gaan vliegen, dus zakt het gewicht naar 1525 gram.... En het kan nog lichter door de originele wielen of andere schuimwielen te gebruiken. Ik vlieg nu met leker brede (en zware) brandstof wielen....
En nog steeds haast 200 watt per kilo....

de resultaten zal ik zsm posten...

advies voor kadett vliegers! vervang het motorschot door 2 x 3mm plywood, in plaats van het bijgeleverde schot. Deze is echt te zacht (ondanks het verharden met secondenlijm en schijfjes onder de boutkopjes). Tijdens het proefdraaien, motor Axi 2820/8, accu 3slipo 3300, prop 11 x 5,5E, vanaf halfgas grote vibratie, Na controle niets vreemds kunnen ontdekken (alleen de motorboutjes iets strakker gedraaid). dus nogmaals proefgedraaid en bij iets meer als halfgas scheurde het motorspant. De Kadett heeft een mooie lichte constructie, echter ik denk dat een motorspant van 2 x 3 mm balsa tryplex te licht geconstrueerd is.

jammer, verstevigen met carbon of glasdoek moet ook super werken :) Laagje triplex (goede kwaliteit!) er over is ook verstandig.

@ Cody

Waar is het spant gescheurt? Heb je foto's?

Het voorplaatjes heb ik met PU lijn op elkaar gelijmt, en toen alles met epoxy aan de romp gelijmt.
De aansluiting aan de romp heb ik met balsa hoeklijstjes versterkt , en aan de voorkant alles goed met epoxy gelijmt. Nog geen problemen gemerkt. Zelfs met 40A en prophangen niet!!!!

Sanka, hij is gescheurd tussen de boutgaatjes van de motorbevestiging. Ik kan er geen foto's van maken omdat ik de resten al verwijderd heb om een nieuw schot van 2 x 3 mm plywood ertussen te zetten. De verstevigingen die ik had geplaatst, driehoek balsa 8 x 8 bij verbinding motorsteun/brandschot zoals in de bouwinstructie stond, daarnaast driehoek 6 x 6 aan de binnenzijde van de motorsteun links en rechts naast de motor en een stripje plywood 0,8 mm aan de voorkant op de bovenzijde van de motorsteun.
Het door Graupner gekozen materiaal is gewoon te zacht en zal zeker op den duur bezwijken, waarom het bij mij meteen de fout inging weet ik eigenlijk ook niet.

Heb zelf ook interesse in deze kadett, zelfde grootte als de magister van multiplex, maar een halve kilo lichter (zoals hiervoor al gezegd, verzwaren kan altijd nog wil je tegen hardere wind in kunnen "fietsen").

@sanka: al vliegervaring met de nieuwe prop?

@cody: al vliegervaring met de axi?

Sanka

Voor de Typhoon heb ik een 11X6 E prop (dacht van Graupner) aangeschaft. Word ook zo door Het RC voorschreven als ideale prop.

Stevo

de set up bevalt me prima. Start bij volgas is omhoogspringen na een paar meter, en daarna onbeperkt loodrecht omhoog, veel meer power als eigenlijk nodig. In handen van een ervaren piloot (ikzelf dus niet) allerlei figuren probleemloos mee te vliegen, zelfs enigzins prophangen. Hiervoor is het model echter niet bedoeld. Nadeel van het model is wel dat hij graag op z'n neus gaat staan bij start en landing. Dit heb ik enigzins opgelost door dual rate te gebruiken op het hoogteroer en dan bij start vol Up te geven en bij landing als hij uitrolt ook.

Back